|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

נאור: הריסת הבתים - 'מעשה בית דין'

במהלך דיון בעתירה שהוגשה למניעת הריסת מבנים שנבנו בבית אל על קרקע בבעלות פלשתיני ואשר היו אמורים להיהרס עד לחודש מרס נזפו הנשיאה נאור והשופטים חיות ורובינשטיין בעותרים ובפרקליטות המדינה על בקשתם להתעלם מפסק הדין החלוט טרם ניתנה החלטה
17/06/2015  |   איציק וולף   |   חדשות   |   פרשת בית-אל   |   תגובות
נאור. היתה בדעת מיעוט לדחיית ההריסה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

חשיפה: סיוע מפוקפק לקבלן מקורב
איציק וולף
ראש המועצה המקומית בבית אל מקדם את ענייניו של קבלן אשר החל בעבודות עפר לבניית בניין רב קומות ללא אישורים וללא תוכניות ותוך פגיעה באיכות חייהם של תושבים המתגוררים בסמוך * נגיעה אישית של חברי הנהלת המועצה גם בפרויקטים קבלניים אחרים שהעבודה עליהם החלה למרות שלא אושרו * בינתיים - איש במועצה או במינהל האזרחי לא מפסיק את עבירות הבנייה
לרשימה המלאה

איציק וולף
בית אל: לא נסכים להריסת בנייני דריינוף

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, תקפה בחריפות חברת בנייה מבית אל שעתרה בבקשה להתעלם מפסק דין חלוט של העליון ולהימנע מהריסת מבנים שבנתה על קרקע פרטית פלשתינית.

מדובר בדיון ראשון בעתירה של חברת מ.ד.יהונתן בנייה בע"מ, בבעלות משפחת דריינוף מבית אל, שלא לבצע את צווי ההריסה שהוצאו לשני מבנים הכוללים 24 דירות בבית אל, שנבנו ללא היתר. על-פי החלטה קודמת של בג"ץ, מספטמבר 2014 היו אמורים המבנים להיהרס עד למרס 2015.

שני המבנים נבנו בשנת 2010 על קרקעות של עבד אל רחמן אחמד עבד אל רחמן קאסם, תושב הכפר הפלשתיני דורא אל קרע, שנתפסו לצרכים צבאיים. כפי שפרסמנו ב-News1, קיבל הקבלן אישורי בניה מהמועצה המקומית בית אל למרות שמדובר בקרקע שאינה שלו. כבר באוקטובר 2010 הוצאו צווי הריסה לשני המבנים שנבנו לצרכי מגורים אזרחיים, אך הללו לא בוצעו. המדינה התחייבה בפני בית המשפט להרוס את המבנים עד אפריל 2012, אולם חזרה בה מהתחייבותה בשל לחצים של תושבי בית אל. במסגרת ההסכמות על המשך בנייה שניתנו לתושבים לאחר פינוי שכונת האולפנה, נעשה ניסיון להכשיר את המבנים.

בספטמבר האחרון קבע בג"ץ, בדעת רוב של הנשיא דאז אשר גרוניס ושל השופטת עדנה ארבל, כי אין מקום להיעתר לבקשת המדינה למצות את ההליך התכנוני שיכשיר את המבנים. "נוכח ההתחייבויות החוזרות ונשנות של המשיבים להריסת המבנים ומשום שלמעלה משלוש שנים לאחר הגשת העתירה הראשונה טרם הופקדה תוכנית מוצעת, אין, לגישתי, מקום להיעתר כיום לבקשה למצות את ההליך התכנוני", כתב אז גרוניס בפסק הדין. מנגד, הנשיאה דהיום, מרים נאור, שיושבת בראש ההרכב שדן בעתירה הנוכחית, הייתה בדעת מיעוט שיש להמתין שנה עם מימוש צווי ההריסה כדי לאפשר את הכשרת המבנים.

למרות פסק הדין החלוט, הליכי התכנון במקום נמשכו, ובפברואר השנה, כשלושה שבועות לפני המועד בו היה אמור להיאכף פסק הדין, אישרה ועדת המשנה להתיישבות בבית אל קידום של הליכי התכנון להכשרת הבנייה של 24 יחידות דיור במתחם. בעקבות כך עתרה החברה הקבלנית לבג"ץ למנוע את הריסת המבנים ולבטל את פסק הדין. גם פרקליטות המדינה הצטרפה לעמדת העותרים וטענה כי למרות פסק הדין שניתן בספטמבר, יש להשאיר את המבנים ולא להורסם עד למיצוי האפיק התכנוני. זאת, תוך הסתמכות על דעת המיעוט של נאור שיש לאפשר קידום הליכים במקום.

בדיון שהתקיים השבוע תקפה נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, את העותרים ואת נציגת פרקליטות המדינה, עו"ד חני אופק, וציינה בפניהם כי העתירה ועמדת המדינה מנוגדים לעקרון 'מעשה בית דין' ו'סופיות הדיון'. "אדוני מדבר כאילו אין פסק דין", אמרה נאור לעו"ד הראל ארנון, המייצג את חברת הבנייה של דריינוף. זאת, לנוכח טענתו כי אין כל תכלית בהריסת המבנים. "גם אם יינתן היתר הבנייה אפשר להקימם שוב, לכן אין הצדקה להרוס את המבנה", אמר. לטענתו, מד
מדובר במקרה חריג שבו נולדה עובדה שלא הייתה בפני בית משפט קמא. "מה היה קורה אם בית משפט קמא היה קובע, אם היה יודע את המציאות כפי שהיא היום? אם הוא היה יודע שאנחנו ערב הסדרת המבנה, הוא לא היה קובע את מה שקבע".

השופטת אסתר חיות דחתה באופן מוחלט את דבריו של עו"ד ארנון. "זו מציאות שנוצרה בהתעלם מפסק הדין של בית המשפט העליון", אמרה והדגישה כי באותו פסק דין שניתן בחודש ספטמבר נקבע כי תכנון נוסף אינו מעלה ואינו מוריד לעניין הריסת המבנים.

גם המשנה לנשיאת העליון, השופט אליקים רובינשטיין, אמר לעו"ד ארנון דברים ברוח זו. "במישור המשפטי, יש לאדוני בעיה. אילו היינו במציאות אחרת, אולי זה לא היה מגיע. בינתיים ישנו פסק דין וקשה מאוד לבטל אותו", אמר.
בג"ץ 1217-15 מ.ד.יהונתן בנייה ופיתוח בע"מ נ' שר הביטחון ואח' / פרוטוקול דיון
דיון בעתירה המבקשת להימנע מביצוע פסק דין של בית המשפט העליון להריסת שני מבנים בבית אל

הפרקליטות שותפה לרצון להימנע מהריסה

נציגת פרקליטות המדינה, עו"ד חני אופק, טענה בדיון כי כאשר ישנו שינוי מהותי בנסיבות, אין בהכרח התנגשות בין העתירה לבין עקרונות מעשה בית דין וסופיות הדיון. "השאלה המשפטית היא האם השינוי שחל הוא עוצר את הכוח להוות שינוי משמעותי מספיק, כדי שלא תחול אותה התנגשות עם עקרון סופיות הדיון שהוא חשוב", אמרה והוסיפה כי כאשר גרוניס פרסם את פסק הדין הוא השתית אותו על שלושה יסודות - העובדה שמדובר בקרקע פרטית, העובדה שהליכי התכנון לא התקדמו במשך שלוש שנים והפרת ההתחייבויות החוזרות להשלמת ההליך התכנוני. "באחד מבין שלושת היסודות חל שינוי משמעותי לאחר פסק הדין", הדגישה.

השופטת חיות העירה לאופק כי גם על-פי תגובת המדינה לא ניתן להעריך כמה זמן עוד יימשך ההליך התכנוני עד להשלמתו. "אם עד מרס היו מסיימים את הכל ומבחינה תכנונית זה היה מהלך שלם - ניחא", אמרה והעירה שגם אז - יש עדיין את סוגיית מעשה בית דין וסופיות הדיון שהיה צורך לתת לה מענה. אופק טענה כי התיק התכנוני אמור להגיע לדיון במועצה העליונה כבר בראשית חודש יולי וכי השלב הבא יהיה לאשר את תוקף ההליך התכנוני על-ידי שר הביטחון.

"דהיינו במקרה הטוב, זה הליך שייארך עוד כחצי שנה", העירה השופטת חיות. אל הדברים הצטרפה גם הנשיאה נאור וציינה כי גם כיום, לאחר ששת החודשים שהוקצו על-ידי דעת הרוב בפסק הדין שפורסם בספטמבר להריסת המבנים ואשר לא נועדו לפי דעת הרוב כדי לקדם הליך תכנוני של הבתים הבנויים, לא הושלם ההליך. לדבריה, קשה להתעלם מן הקצב המואץ של ההליך התכנוני לאחר מתן פסק הדין להריסת הבתים. בייחוד לנוכח הודעות הצדדים לפני מתן אותו פסק דין בדבר הימשכות הליכים תכנוניים שנים ארוכות באזור השומרון. "קשה לי להתעלם מהקצב המזורז, כולל כמה ימים לפני הדיון", העירה.

"נסיבה חדשה מפוברקת"

עו"ד שלומי זכריה, שייצג את הבעלים של הקרקע, אמר בדיון כי כל מטרת העתירה היא לאיין את פסק הדין. "לומר - אין פסק דין אלא יש את עמדת הרוב. זו בפועל עמדת המדינה", אמר.

לדבריו, העתירה שנוגעת לבניה לא חוקית רחבת היקף על אדמה פרטית לא הייתה צריכה בכלל להגיע לדיון בפני בית המשפט אלא להידחות על הסף. "היה כאן חוסר תום לב של העותרת והיה צורך לדחות את העתירה תוך חיוב העותרת", אמר והסביר שסוגיית מעשה בית דין וסוגיית חוסר תום לב של העותרת הן שתי עילות סף מרכזיות.

עוד תקף את הטענה שנוצרו עובדות חדשות שמצריכות דיון מחודש. "אין כאן נסיבה חדשה אמיתית. יש כאן נסיבה חדשה מפוברקת, כאילו נסיבה חדשה. בית המשפט היה ער לאפשרות התיאורטית של קידום הליכי תכנון ונקבע אשר נקבע [להרוס את המבנים, א.ו.]".

עו"ד זכריה ציין כי עקרון סופיות הדיון הוא אינטרס של הצדדים. "כיום המשיב זכה בפסק דין לאחר ארבע שנים וחצי. מה נאמר לו, סתם ניהלנו הליך של ארבע שנים וחצי כדי ששבועיים לאחר פסק הדין תבוא העותרת העבריינית וכולם יחברו יחד חרש חרש ויקבלו את ההחלטה שכל מטרתה לעקוף את פסק הדין?", תמה. "האינטרס הציבורי הוא לתחם את ההליך, עקרון הפרדת הרשויות. בית המשפט קם מכסאו עם מתן פסק הדין. כעת, על המדינה לקיים את פסק הדין אך לצערנו - המדינה לא עשתה זאת".

תאריך:  17/06/2015   |   עודכן:  17/06/2015
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נאור: הריסת הבתים - 'מעשה בית דין'
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מנוולים במסוה חוק
17/06/15 22:56
2
מצוץ מהאצבע
18/06/15 00:01
3
במקוםללקק לוינשטן
18/06/15 02:38
4
ירושלמית
18/06/15 07:40
5
מתנחלי אדוני הארץ
18/06/15 09:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת בית-אל
בית המשפט העליון דחה עתירה להעמדה לדין של יואל צור ושל החברה לפיתוח קריית הישיבה בית אל ובית אל ב' בגין עבירות פלישה למקרקעין שביצעו בעת הבנייה הלא חוקית של שכונת האולפנה.
02/03/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
משטרת ישראל עצרה שלושה חשודים המעורבים בזיוף מסמכים הנוגעים לעסקות מקרקעין ביהודה ובשומרון. השלושה הם שני עורכי דין ומתווך, תושבי ירושלים. הם יובאו, ככל הנראה, להארכת מעצר בשעה 14:00 בבית משפט השלום בראשון לציון.
09/02/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה עצר את מכירת דירות עמידר על-ידי משרד השיכון לעמותות ללא כוונת רווח המקורבות לשר השיכון, אורי אריאל. כפי שפורסם ב-News1 כבר בספטמבר ולאחרונה בחדשות 2 מכר משרד השיכון דירות שהיו בבעלות עמידר ואשר יועדו לשימוש זכאים לדיור ציבורי לעמותות המקורבות לבית היהודי ולשר אורי אריאל.
07/01/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
השבוע פורסם בערוץ 2 כי משרד השיכון בהנהגת שר השיכון, אורי אריאל, מוכר עשרות דירות של הדיור הציבורי ללא מכרז לעמותות דתיות שאנשיהן מקורבים לשר אריאל ולבית היהודי.
02/01/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
מפעילי אתר החדשות של ערוץ 7 מנהלים את הפעילות העסקית של האתר מתוך דירות שנבנו כדיור ציבורי והושכרו להם על-ידי עמידר לצורך מגורים. כך עולה ממסמך שנחשף לראשונה ב-News1.
12/10/2014  |  איציק וולף  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il