|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

נציבת הביקורת הילה גרסטל:

הפרקליטות מפרה את חוק נפגעי עבירה

הרוב המכריע של נפגעי העבירה לא מקבלים את המידע לו הם זכאים ולא מיודעים על הסדרי טיעון בניגוד לחוק - לא הוקמו יחידות סיוע למרות שהוקצו להן תקנים
02/12/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
יידוע נפגעי עבירה
השלב בהליך הפלילי
הפרקליטות יידעה נפגע עבירה
הפרקליטות לא יידעה נפגע עבירה
סה"כ מקרי יידוע
סגירת תיק בהסדר עם החשוד
1
5
6
החלטה להעמיד את החשוד לדין
1
179
180
מעצר הנאשם עד "החלטה אחרת"
2
138
140
מעצר הנאשם עד "תום ההליכים"
0
84
84
שחרור הנאשם ממעצר
3
22
25
שחרור הנאשם ממעצר בתנאים שנועדו להגן על נפגע עבירה
1
31
32
מועדי הדיונים בבית המשפט
51
493
544
החלטה אחרת להפסיק את ההליך הפלילי לפי דין
0
6
6
פרטי הסדר טיעון המתגבש עם הנאשם
28
70
98
הסדר טיעון שהוחלט עליו ויובא לאישור בית המשפט
8
90
98
הכרעת הדין
61
158
219
גזר הדין
70
150
220
הגשת ערעור על פסק הדין
0
56
56
מתן צו פיקוח לפי סעיף 12 לחוק הגנה על הציבור ותנאי הפיקוח
2
71
73
מתן צו פיקוח זמני
0
39
39
שינוי בתקופת תוקפו של צו פיקוח
0
17
17
שינוי בתנאי מתנאי צו פיקוח
1
13
14
סה"כ
229
1,622
1,851
גרסטל. "לא ניתן לקבל"

שקד: בקרוב - החוק
שרת המשפטים, איילת שקד, הודתה לגרסטל על הדוח ואמרה שזהו דוח חשוב שמבקש לייעל את עבודת הפרקליטות, וציינה שכבר במהלך הביקורת החלה הפרקליטות בתיקון הממצאים. לדברי שקד, "ראוי לציין את מסירותם ומחויבותם הכנה של הפרקליטים בעבודתם אל מול נפגעי העבירה, עבודה שלא תמיד מתועדת או מפורסמת, אך בוודאי שמתקיימת ומתוך מקצועיות ואכפתיות רבה". עוד מסרה שקד, כי "על-מנת לקבע את הנציבות ולהסדיר את עבודתה מול הפרקליטות בשבועות הקרובים יופץ תזכיר חוק שיתבסס על מסקנות דוח גולדברג".

עשר שנים לאחר שנכנס לתוקפו חוק נפגעי עבירה, קיימים כשלים מהותיים ויסודיים במילוי הוראותיו בידי הפרקליטות, אשר בכמה נושאים אף פועלת בניגוד להוראות החוק. כך קובעת (יום ד', 2.12.15) נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל.

לדברי גרסטל, החוק הביא לשינוי תפיסה בפרקליטות בנוגע לנפגעי העבירה ופרקליטים רבים עושים מעל ומעבר כדי לסייע להם. אולם בבחינה מערכתית רחבה נמצאו כאמור כשלים חמורים. גרסטל מצביעה בראש ובראשונה על אי-הקמת יחידות סיוע בפרקליטויות, חובה שהוטלה במפורש בחוק על הפרקליטות. האחרונה קיבלה תקנים להקמת יחידות הסיוע, אך הם הוסבו למטרות אחרות, ובמקום זאת מונו בפרקליטויות המחוז רפרנטיות העוסקות בנושא נפגעי העבירה, בד-בבד עם היותן פרקליטות מן המניין. "לא ניתן לקבל פתרון זה שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק, ואין בו כדי לענות לצרכים הלגיטימיים של נפגע העבירה", קובעת גרסטל.


ב-88% מהתיקים אין יידוע


ככלל, הפרקליטות לא מילאה חובותיה ליידע נפגע עבירה בשלבים השונים של חיי התיק. מתוך 1,851 מקרים שנדגמו בידי הנציבות, לא יידעה הפרקליטות נפגעי עבירה ב-1,622 מקרים (88%), אלא רק ב-229 מקרים (12%). הדבר מהווה הפרה ברורה של חובה חד-משמעית המוטלת על הפרקליטות מכוח החוק, קובעת גרסטל.

הפרקליטות אינה מקפידה על קיום זכות נפגע עבירת מין או אלימות חמורה להביע עמדה לעניין הסדר טיעון. מתוך 98 מקרים שנדגמו, שבהם עמדה לנפגע עבירה הזכות להביע עמדה ביחס לנאשם מסוים, רק ב-30 מקרים (31%) הביע נפגע עבירה עמדה לעניין הסדר הטיעון. ב-68 מקרים (69%) לא הביעו נפגעי עבירה עמדתם. ברוב התיקים (83%) לא ניתנו לנפגע העבירה הסבר ומידע על-אודות הסדר הטיעון והשיקולים שבבסיסו.

הבעת העמדה של נפגע העבירה נעשית בשלב מאוחר, לאחר שהפרקליטות והסניגור הגיעו להסכמה על הסדר הטיעון. הפרקליטים מונחים להבהיר לסניגור כי הסדר הטיעון שעליו הסכימו כפוף לשמיעת עמדת נפגע העבירה. אלא שבמבחן המציאות ברור, כי שמיעת נפגע העבירה בשלב מאוחר זה דומה יותר למתן אפשרות טיעון פורמלית בלבד, לרוב מבלי שיהיה בשמיעת עמדת נפגע העבירה כדי לשנות את ההסכמה שנתנה הפרקליטות להסדר הטיעון.


לא גובים הצהרת נפגע


היקף המידע שקיבל נפגע עבירה על שלב זה או אחר בהליך הפלילי, היה תלוי בטיב הקשר של הפרקליט המטפל עמו ובמידת מוכוונתו של האחרון לעניין. זאת, גם בשל העדר מדיניות כוללת בנושא ובהעדר הנחיות ונוהלי עבודה סדורים, מקיפים ובהירים, אשר יש בהם כדי להבטיח ביצוע כנדרש, תיעוד הפעולות וקיומם של מנגנוני פיקוח ובקרה.

אין מדיניות והנחיה סדורה ומקיפה של פרקליט המדינה, המתווים את העקרונות והפעולות להבאת קולו של נפגע העבירה וההשלכות של העבירה בשלב גזירת עונשו של העבריין. רק שני נפגעי עבירה מתוך 123 נפגעי עבירה בתיקים שנבדקו הגישו הצהרת נפגע. במקרים שבהם לא הייתה קיימת בתיק הפרקליטות הצהרת נפגע, יידעה הפרקליטות רק שישה נפגעי עבירה (5%) בדבר הזכות למסור הצהרה שכזו. הפרקליטות עושה שימוש מועט בייזום ובהגשת תסקיר נפגע עבירה: רק ביחס לנפגע עבירה אחד מתוך 59 נפגעי עבירה בתיקים שנבדקו, ביקשה הפרקליטות עריכת תסקיר.

כאמור, גרסטל סבורה שאי הקמת יחידות סיוע היא הבעיה המרכזית. בנושא זה נאמר בדוח, כי בשנת 2006 נמסר למבקר המדינה, כי עד לאיוש תשעת התקנים שהוקצו לפרקליטות לצורך הקמת יחידות הסיוע, נערכה הפרקליטות ליישום החוק "בתקופת הביניים" כך שמונו רפרנטים בכל פרקליטויות המחוז שתפקידם להנחות את עמיתיהם כיצד למלא את הוראות החוק. מענה זמני זה נותר על-כנו עד היום והפך להיות קבוע, למרות שאינו מספק ואינו מגשים את דרישות החוק.


ההנחיה לא תואמת את החוק


הרפרנטיות אינן מטפלות בשורה של נושאים אשר נועדו ליחידת הסיוע, ובהם: פיקוח ובקרה על ביצוע הוראות החוק; תקינות פעילות מערכות הזנת נתונים והספקת המידע לנפגעי עבירה; הבניית תהליכים לניהול הטיפול בנפגעי עבירה; וניהול בסיסי נתונים הקשורים בנפגעי עבירה. עיקר תפקידן של הרפרנטיות הוא לשמש גורם ידע מקצועי בתחום נפגעי עבירה, ותו לא. ומאחר שהרפרנטיות הן גם פרקליטות לכל דבר, ממילא במרבית פרקליטויות המחוז קיימת זמינות חלקית בלבד לפניות של נפגעי עבירה.

גרסטל מצביעה על שורה של ליקויים ב"כינון והקמה של נפגע עבירה בתיק הפרקליטות, דהיינו הגדרת נפגע עבירה בתיק הפרקליטות", כך שניתן יהיה לקיים את החובות כלפיו הקבועות בחוק. נמצא, כי הזיהוי, ההזנה והסימון חסרים וחלקיים, ואין ציון בתיק של עמדתו בנוגע להליך הפלילי ממנו נפגע.

על-פי הדוח, הבעיות מתחילות כבר ברמת ההנחיות, כאשר הנחיית פרקליט המדינה בנושא "אינה תואמת ואינה מקיפה את הוראות החוק, ואף אינה תואמת את רוח החוק ואת שינוי התפיסה שהחוק הביא בכנפיו ביחס לנפגע עבירה". אין הנחיית-על המרכזת באופן סדור ושיטתי את החובות המוטלות על הפרקליטות לפי החוק, אלא הן פזורות בהנחיות שונות של פרקליט המדינה באופן חלקי וחסר, שאינו תואם את הוראות החוק. התוצאה היא, שההנחיות ונהלי העבודה בפרקליטויות המחוז ובמחלקות רלוונטיות בפרקליטות המדינה חלקיים, חסרים ולא אחידים.

בניגוד להוראות הדין, רק במחצית המזכירויות בפרקליטויות המחוז ובמחלקות רלוונטיות בפרקליטות המדינה קיימים עמדה או לוח ייעודי להפקדת דפי מידע על זכויותיהם של נפגעי עבירה. אין בפרקליטויות דפי מידע לשימוש נפגעי עבירה כדרישת התקנות, ובכלל זאת לא נמצאה פרקליטות מחוז אחת שבה נמצאו דפי מידע בכל השפות ובצורה המותאמת לעיוורים. תוכנם של דפי המידע שכן קיימים היה חסר ולא מעודכן, הן ביחס לזכויות נפגעי עבירה מכוח הדין, הן ביחס לשירותי סיוע.

הפרקליטות אינה מקפידה על זיהוי נפגע עבירה והזנתו לתיק הפרקליטות. 84% מהתיקים שנפתחו בפרקליטות בתקופת הביקורת כללו נפגעי עבירה, אבל רק רק ב-8.7% מהתיקים שהסתיימו בגזר דין, הוזן נפגע עבירה לתיק המחשב. רק ב-19% מהתיקים שנסגרו לאחר החלטה שלא להעמיד חשוד לדין, הוזן נפגע עבירה לתיק המחשב. ורק ב-26% מהתיקים שנפתחו בתקופת הביקורת, הוזן נפגע עבירה לתיק המחשב. ב-57% מהתיקים שנבדקו מדגמית לא צוין כלל דבר קיומם של נפגעי עבירה.

זכויות נפגעי עבירה / דוח ביקורת נושאי 3/15
דוח נציבות הביקורת על הפרקליטות בנושא יידוע נפגעי עבירה: הפרקליטות אינה מקיימת חלק משמעותי מהוראות החוק בנושא, במיוחד בנוגע להקמת מוקדי סיוע, יידוע הנפגעים על הסדרי טיעון והצגת עמדתם בעניין העונש

לא מספרים על גיבוש הסדרי טיעון
תאריך:  02/12/2015   |   עודכן:  02/12/2015
איתמר לוין
+הפרקליטות מאמצת חלק מן ההמלצות
05:25 02/12/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מבטיחה להקים יחידות סיוע לנפגעי עבירה  ▪  דוחה את הממצאים בנוגע לאי יידוע הנפגעים על הסדרי טיעון והימנעות מהבעת עמדתם בזמן גזירת העונש
(מחלוקת בנקודות מרכזיות)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרקליטות מפרה את חוק נפגעי עבירה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירושלמית
2/12/15 06:42
2
דודו מהשרון
2/12/15 11:05
 
השוטר אזולאי
2/12/15 12:24
3
גרסטל נכס למדינה
2/12/15 18:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
ארגון הפרקליטים בשירות המדינה ניסה לטרפד פרסום דוח של נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל, בנוגע ליידוע נפגעי עבירה. בצעד חסר תקדים אף פנה הארגון לשרת המשפטים, איילת שקד, אך זו דחתה את הפנייה והדוח יפורסם כמתוכנן (יום ד', 2.12.15).
01/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט: שי מזרחי, בית משפט השלום בתל אביב
01/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
נמשכת מגמת הירידה באחוזי ההצלחה בבחינות ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין. 59.7% מכלל הנבחנים בבחינות ההסמכה שנערכו ב-29 באוקטובר עברו את הבחינה. זאת, לעומת 63% שעברו את הבחינות אשתקד, ו-75% שעברו את הבחינות בשנים שלפני כן.
30/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
משרד הפנים ממשיך לתת לרשויות המקומיות להשתולל, ובעיריית ירושלים ממשיכים לזלזל בחוק תיק הולילנד ממשיך לחכות להכרעה ותיק מצגר ממשיך לחכות לשופט המאבק בנושא החרדים ממשיך לפספס את העיקר, ארגון הפרקליטים ממשיך לשקר ורשת מגה ממשיכה לשקוע
27/11/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בית המשפט העליון האריך (יום ד', 25.11.15) את מעצרו של "פלוני" המואשם בהשתייכות לארגון פשיעה וכתב את המילים "איסור פרסום" על ההחלטה שפורסמה באתר הרשות השופטת - למרות שהמשפט מתנהל בדלתיים פתוחות ושמותיהם של כל הנאשמים ניתנים לפרסום.
26/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
מאסרים ארוכים מדי על אי-תשלום קנסות  /  איתמר לוין
ייצא לחו"ל מדי שבוע בזמן עבודות שירות  /  איתמר לוין
העליון חייב לנהל פרוטוקול מדויק  /  איתמר לוין
"אני מנהלת את האולם"  /  איתמר לוין
"למה צריך עדים בכלל?"  /  איתמר לוין
המועדון של יעל  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il