האזרחים הנזקקים לשירותי מערכת בתי המשפט הישראלית, מהעמוסות בעולם המערבי, עומדים לחוש את הקיצוץ העמוק בתקציב המדינה באיכות השירות שיקבלו מעתה במערכת זו. הדבר יקרה, אם תזכיר הצעת חוק, המופץ בימים אלה על-ידי משרד המשפטים, יעבור את הליכי החקיקה בכנסת.
על-פי תזכיר חוק לתיקון חוק בתי המשפט [נוסח משולב] (תיקון דן יחיד בבית משפט מחוזי), התשס"ד-2003, עניינים רבים הנידונים כיום בבתי משפט מחוזיים בפני הרכב של שלושה שופטים, יידונו מעתה בפני דן יחיד. המשמעות היא, כי איכות השירות שיקבלו האזרחים הנזקקים לשירותי בית המשפט המחוזי, תהיה נמוכה יותר מעתה.
על-פי ההצעה, העניינים האזרחיים בהם ידון בית המשפט המחוזי בדן יחיד, הם ערעורים על פסקי דין של בתי משפט שלום בתביעות אזרחיות, למעט תביעות בשל נזקי גוף, כשסכום התביעה או שווי הנושא ביום הגשתה אינו עולה על 200 אלף ש"ח, וכן ערעורים על פסקי דין של בתי משפט שלום בתביעות לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. למותר לציין, כי "האזרח הקטן" צפוי להיות הנפגע העיקרי, אם תתקבל ההצעה.
ההצעה כוללת שמירה על סמכותו של נשיא בית המשפט המחוזי או סגנו, להעביר עניין מסויים לדיון בפני הרכב של שלושה, בין אם ביוזמתו ובין על-פי בקשה, וכן הוספת סמכות לשופט בית המשפט המחוזי הדן בערעור להעביר העניין להרכב מורחב. כמו כן, התיקון מסמיך את שר המשפטים להגדיל בצו את הסכום של 200 אלף ש"ח.
במישור הפלילי, התיקון קובע כי בית המשפט המחוזי יישב בדן יחיד בעבירות עליהן חל סעיף 144ד1 לחוק העונשין, העוסק בגזענות. על-פי סעיף זה, העובר עבירה מתוך מניע של גזענות - דינו כפל העונש שנקבע לאותה עבירה או מאסר עשר שנים, לפי העונש הקל יותר.
התיקון יאפשר לנהל משפטו של אדם שהואשם בעבירה שהעונש עליה הוא חמש שנים ומעלה, שבוצעה מתוך מניע גזעני, בפני דן יחיד בבית המשפט המחוזי, ולא בפני הרכב של שלושה שופטים, כפי שמחייב המצב החוקי הקיים.
ממשרד המשפטים נמסר, כי "כיום מושקעים ימי שיפוט רבים בשמיעת ערעורים, שבמקרים רבים אינם מורכבים מבחינה משפטית. מטרת התיקון היא לחסוך בזמן שיפוטי".
במשרד האוצר יאהבו את הצעת החוק, באשר אין היא מחייבת עלות כספית כלשהי, אולם ספק אם היא תתקבל בתשואות בקרב ציבור המתדיינים והנאשמים, אשר הוא שיישא, שוב, בנטל ה"חיסכון".