ועדה בין-משרדית ממליצה (יום א', 6.3.16) להעניק הטבות לתחליפי נפט, ובראשן גז ומתנול (העשוי מתירס), בעיקר באמצעות מדיניות המיסוי.
בראש הוועדה הבין-משרדית למיסוי תחליפי נפט לתחבורה (ועדת "מיסוי ירוק 3") עמד המשנה למנהל רשות המיסים,
ערן יעקב. לדברי הוועדה, מטרות המלצותיה הן קידום השמירה על איכות הסביבה והגדלת הביטחון האנרגטי של המדינה, באמצעות השימוש בתחליפי נפט ובראשם הגז המצוי בכמויות ענק בידי ישראל.
הוועדה ממליצה להעניק הטבות ינוקא משמעותיות במס הבלו לגז טבעי דחוס (CNG), וכן הטבה שתשקף את התועלת הסביבתית שבו; לקבוע את הבלו על מתנול לתחבורה ביחס לבלו על בנזין על בסיס תכולת אנרגיה; ולבטל את הסדר ההישבון על הסולר לתחבורה. בתחום התשתית, ההמלצות העיקריות כוללות פחת מואץ ותוכנית משולבת מענקים ורשת ביטחון להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס, ומענקים להסבת תחנות תדלוק לקליטת תערובות מתנול.
בתחום הרכב ההמלצות העיקריות הן להעניק פחת מואץ לכלי רכב כבדים מונעי גז טבעי דחוס ולאוטובוסים חשמליים; להעניק הטבה באגרת הרישוי לכלי רכב "גמישי תדלוק" (FFV) הנעים על תערובת מתנול ובנזין; ולהעלות את אגרת הרישוי על כלי רכב מונעי גז פחמימני מעובה (גפ"מ).
המלצה נוספת נוגעת לגובה הבלו על דלקים לחשמל ותעשיה. הוועדה אומרת, כי כיום גובה הבלו המוטל על דלקים מזהמים לחשמל ותעשיה אינו משקף את העלויות החיצוניות שלהם (כלומר: הפגיעה בסביבה). לפיכך מוצע להעלות בהדרגה תוך מספר שנים את שיעור הבלו על דלקים בסקטורים אלה, באופן שייטיב לשקף את העלויות החיצוניות הנגרמות משימוש בהם. משמעותה של הצעה זו, אם תתקבל, היא ייקור רוחבי במשק - בשל העלייה הצפויה במחירי החשמל.
הוועדה מעריכה, כי באמצעות יישום ההמלצות, אשר ממקדות את הטבות המס בתחליפים כלכליים שבהם ההשקעה משתלמת, ניתן יהיה להגדיל את משקל תחליפי הנפט וכך להוביל להפחתה משמעותית בזיהום האוויר וגזי חממה, להקטין את ההוצאות על דלק ואת יוקר המחיה, וכן להגדיל את מגוון הדלקים במדינה ואת העצמאות האנרגטית שלה.