בית המשפט העליון מבקש לזרז את הכנתה של תוכנית המתאר החדשה לנמל התעופה בן-גוריון. כך עולה מהחלטתו (יום א', 20.3.16) של המשנה לנשיאה,
אליקים רובינשטיין.
ביהמ"ש העליון דן בערעורים על פסק דינו של שופט בית המשפט המחוזי מרכז,
יעקב שינמן,
אשר דחה חמש עתירות נגד מתכונת הפעלתו הנוכחית של נתב"ג. העתירות הוגשו בידי יישובים הסמוכים לנמל, ובעיקר הועלו בהן טענות על פגיעה קשה באיכות החיים של התושבים ובשווי נכסיהם.
לקראת הדיון בערעורים נמסר לבית המשפט העליון, כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להכין תמ"א חדשה - 2/4/3 - אשר תעדכן את תמ"א 2/4, על-פי פועל כיום נתב"ג. רשות התעופה האזרחית מסרה עוד, כי התמ"א החדשה תעסוק גם בתבנית התפעול המבצעי של הנמל, וכי בין היתר מתוכננת הרחבת השימוש במסלול 21 (מצפון לדרום), בו לא נעשה כיום בלילות, בשבתות ובחגים.
לאחר שתיאר את הבקשות הסותרות של היישובים המערערים, אומר רובינשטיין: "ספק אם בית המשפט הוא הפורום הראוי לבחינה
מדוקדקת של חלוקת הטיסות במסלולים, שעל פניה מחייבת ידע מקצועי ספציפי. ברי לנו שמנהל רת"א מחפש איזונים הוגנים, בידעו כשכל שינוי לכאן או לכאן פוגע באוכלוסייה פלונית או אלמונית.
"ברי גם כי אי-אפשר לעצור את הקדמה ואת פיתוח התעופה האזרחית, והרי בצפיפות של מרכז הארץ ההולכת וגוברת, שעה שבמקביל גדל זרם הטיסות, אין דרך לצאת ידי כולם במאת האחוזים. אנו גם ערים לכך שמאחורי העתירות מסתתרים אף שיקולים של קבלת פיצויים.
"נוכח כל האמור, דומה כי נכון מאוד עושה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בבואה לעדכן את תמ"א 2/4 ; חלפו כ-19 שנה מאז אושרה התמ"א הנוכחית, ומשמעות הדבר עולם אחר, פשוטו כמשמעו מבחינות רבות, בוודאי בתחום התעבורה למינהו, ואין הדבר צריך ראיות הרבה. על כן הצורך בעידכון התמ"א אינו יכול להיות שנוי במחלוקת".
לדברי רובינשטיין, "כל שינוי בתוכנית התפעול הקיימת כל
עוד לא שונתה התמ"א צריך אפוא שיהא זהיר ושקוף, ויאפשר שימוע לכל הנוגעים בדבר". הוא הורה לרשות התעופה האזרחית לעדכן את בית המשפט בתוך שלושה חודשים בנוגע להתקדמות בהכנת התמ"א החדשה, ולאחר קבלת תגובות המערערים יוחלט כיצד יימשך הטיפול בערעור.
השופטים
יצחק עמית ו
אורי שהם הסכימו עם רובינשטיין. את היישובים מייצגים עוה"ד ענת בירן (רקם),
אפרת לרנר, אינה טל, שלום זינר, איל גור,
אבנר ירקוני, חן עמידור, יודפת כהן ורויטל אטיטס. את המדינה מייצג עו"ד יצחק ברט.