|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

דוח מיוחד של מבקר המדינה

ליקויים בהוצל"פ פוגעים בחלשים <br>

ההוצל"פ פותחת תיקים גם כאשר לא מתקיימים כל התנאים לכך, גובה ריבית גבוהה מהמותר על-פי החוק ואינה מוסרת מידע לחייבים שפירא מטיל על שקד את האחריות לתיקון הליקויים
19/04/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
ההליך רחוק מלהיות הוגן

ריבית שגויה לאורך שנים
ההוצל"פ הזינה נתוני ריבית שגויים בעת פתיחת תיקים וניהלה את התיקים בפועל, לעיתים במשך שנים, בהתאם לנתונים אלו; ההוצל"פ לא קיימה הליך בקרה ממשי ומספק על אופן הזנת נתוני הריבית בשלב פתיחת התיקים. ההוצל"פ לא מיידעת את החייב במועד פתיחת התיק בדבר שיעור הריבית שבו הוא מחויב, דבר הפוגע ביכולתו לבדוק אם נעשו טעויות בחישוב החוב בתקופה שבה מנוהל התיק

הרשויות גבו יותר מדי
בינואר 2015 נוהלו 156,000 תיקים בגין חוב לרשויות מקומיות בריבית החורגת מן המותר. בהנחיית משרד המשפטים, ההוצל"פ תיקנה באופן מחשובי גורף את שיעור הריבית רק בכמחצית מהתיקים. לגבי 78,000 התיקים הנותרים לא ננקטו פעולות מצד הרשויות המקומיות, משרד המשפטים וההוצל"פ. הרשויות מצידן לא טרחו לתקן את הריבית למרות פניית ההוצל"פ

כשל משמעותי
אף שלבחינת הבקשה לפתיחת תיק ולהזנת הנתונים בתיק יש השפעות ניכרות על דרך ניהול התיקים ועל תחשיבי החוב הנתבע מהחייבים, לא קיימה ההוצל"פ הליכי בקרה ממשיים, שיטתיים ושוטפים על פעולות הפתיחה של 350,000 תיקים שנפתחים בלשכותיה מדי שנה. החסר בתחום זה משקף כשל משמעותי בעבודת ההוצל"פ

לשכות ההוצאה לפועל פותחות תיקים רבים בצורה לקויה, ובכך פוגעות בחייבים - שהם ממילא לרוב גורמים חלשים המצויים בנחיתות מול הזוכים. זוהי מסקנתו העיקרית של מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח מיוחד שהוא מפרסם (יום ג', 19.5.16) על מערכת ההוצל"פ. שפירא קובע, כי האחריות לתיקון הליקויים מוטלת על שרת המשפטים, איילת שקד, ומבהיר שיעקוב אחרי הטיפול בכך.

בדוח מועלים ליקויים חמורים בנוגע לשיעורי הריבית הנגבית מחייבים. כך למשל רשויות מקומיות ניהלו עשרות אלפי תיקים בהוצאה לפועל בשיעור ריבית שגוי; ותיקים לגביית חובות בגין משכנתאות נוהלו בריבית גבוהה מהמותר על-פי צו הריבית. בליקויים אלה יש משום פגיעה של ממש בחייבים, שרבים מהם מתקשים לעמוד על זכויותיהם וחלקם אף אינם מודעים להן, אומר שפירא.

באוגוסט 2015 ניהלה ההוצל"פ 2.5 מיליון תיקים בהיקף של 650 מיליארד שקל. לדברי שפירא, מוטלת עליה חובה מוגברת לוודא שמתקיים הליך הוגן, תוך הקפדה על כך שזכויות היסוד של החייבים יישמרו בקפידה ושלא יוטלו עליהם תשלומים בניגוד לחוק. אלא שהביקורת מצאה שהדברים רחוקים מלהתנהל בצורה זו.


פתיחת התיקים: אין מעקב


בבדיקה פרטנית של 639 תיקים בעשר לשכות של ההוצל"פ נמצאו ליקויים בהליך פתיחתם של 258 תיקים, שהם 40% מהתיקים שמשרד מבקר המדינה בדק. בחלק מהתיקים נמצא יותר מליקוי אחד בפתיחתו. בין היתר נפתחו תיקים ללא האסמכתאות הנדרשות בדין. נמצאו תיקים שבעת פתיחתם הזינה ההוצל"פ תאריכי ערך שגויים אשר השפיעו על חישובי הריבית. עוד נמצאו בביקורת ליקויים מערכתיים הנוגעים לחישובי ריבית בסוגי תיקים שונים.

אף שלבחינת הבקשה לפתיחת תיק ולהזנת הנתונים בתיק יש השפעות ניכרות על דרך ניהול התיקים ועל תחשיבי החוב הנתבע מהחייבים, לא קיימה ההוצל"פ הליכי בקרה ממשיים, שיטתיים ושוטפים על פעולות הפתיחה של 350,000 תיקים שנפתחים בלשכותיה מדי שנה. החסר בתחום זה משקף כשל משמעותי בעבודת ההוצל"פ, אומר שפירא.

לדברי שפירא, "על ההוצל"פ לבצע בדיקה ראשונית של כל הפרמטרים לכשירותה של התביעה להתנהל במסגרת הליך התובענה בהוצל"פ, ובכלל זה לבדוק כי המסמכים המצורפים מתייחסים להתקשרות בין הזוכה לחייב, כי ההתחייבות ערוכה או חתומה על-ידי כל החייבים, וכי ניתן ללמוד מהמסמכים המצורפים על מלוא סכום החוב - כל זאת תוך התאמה לדין הקיים. אם הבדיקה הראשונית שמקיימת לשכת ההוצל"פ מעלה באופן ברור שבקשת הביצוע אינה עומדת בדרישות הדין, על ההוצל"פ לא לאפשר את פתיחת התיק או לדרוש מהזוכה כי יתקן את בקשתו".


הריביות: "חומרה מיוחדת"


ההוצל"פ הזינה נתוני ריבית שגויים בעת פתיחת תיקים וניהלה את התיקים בפועל, לעיתים במשך שנים, בהתאם לנתונים אלו; ההוצל"פ לא קיימה הליך בקרה ממשי ומספק על אופן הזנת נתוני הריבית בשלב פתיחת התיקים. ההוצל"פ לא מיידעת את החייב במועד פתיחת התיק בדבר שיעור הריבית שבו הוא מחויב, דבר הפוגע ביכולתו לבדוק אם נעשו טעויות בחישוב החוב בתקופה שבה מנוהל התיק.

במשך למעלה מעשור - כמחצית בניהולה של הנהלת בתי המשפט וכמחציתו במסגרת רשות האכיפה והגבייה - פתחה ההוצל"פ תיקים רבים לגביית חובות משכנתאות בריבית גבוהה מהמותר. משנודע להוצל"פ על התקלה בינואר 2015, נקטה כמה צעדים לתיקונה, לרבות פנייה לבנק ישראל, איגוד הבנקים ומשרד האוצר. כמו-כן, היא ביצעה סריקה של חלק מהתיקים שנוהלו באותה עת וגילתה 800 תיקים כאלה - אך הבדיקה לא הייתה מקיפה ובין היתר לא נבדקו לפחות 40,000 תיקים נוספים שנפתחו ונסגרו מאז קביעת התקרה בצו בשנת 2002.

בנק ישראל השתהה בפנייתו לבנקים בנושא התיקים שנפתחו בניגוד לצו הריבית, ופנה אליהם רק בנובמבר 2015. זאת, אף שההוצל"פ פנתה אליו בפברואר 2015 ובהמשך העבירה לו רשימת תיקים המנוהלים בריבית גבוהה מהקבוע בצו, ועל אף התחייבותו של בנק ישראל לעשות כן במהלך ישיבה בנושא ביוני 2015.

בבדיקת ההוצל"פ עלה, כי בינואר 2015 נוהלו 156,000 תיקים בגין חוב לרשויות מקומיות בריבית החורגת מן המותר. בהנחיית משרד המשפטים, ההוצל"פ תיקנה באופן מחשובי גורף את שיעור הריבית רק בכמחצית מהתיקים. לגבי 78,000 התיקים הנותרים לא ננקטו פעולות מצד הרשויות המקומיות, משרד המשפטים וההוצל"פ. הרשויות מצידן לא טרחו לתקן את הריבית למרות פניית ההוצל"פ.

בסיכום הפרק העוסק בריביות היתר אומר שפירא: "הליקויים שהובאו בפרק זה מצביעים על כשל מערכתי הן בהוצל"פ והן ברשויות המקומיות והמערכת הבנקאית, אשר הוביל לכך שעשרות אלפי תיקים נוהלו בהוצל"פ בריבית החורגת מהמותר על-פי חוק, תוך חשש כבד לפגיעה בקניינו של החייב. העובדה כי מדובר ברשויות מקומיות, המחויבות לפעול בהגינות שלטונית וחלה עליהן חזקת תקינות המינהל, וכן בזוכים מוסדיים גדולים כבנקים - שביקשו לפתוח מאות אלפי תיקים בהוצל"פ בריבית שאינה עולה בקנה אחד עם הדין - משקפת חומרה מיוחדת.

"ההוצל"פ הוקמה על-ידי ממשלת ישראל כדי להעניק לזוכים כלי לגביית חובות. על ההוצל"פ חלה החובה לוודא שכלי זה יופעל לפי החוק. יש להוסיף ולציין כי העובדה, כי כשלים אלו אותרו על-ידי ההוצל"פ רק לאחר תקופה ארוכה שבה נוהלו תיקים באופן שגוי מעידה שוב על הצורך הממשי בקיום הליכי בקרה סדורים ושוטפים על תיקי ההוצל"פ. כמו-כן, על משרד הפנים ובנק ישראל לבצע הליכי פיקוח ובקרה על-מנת להבטיח שהגופים שבפיקוחם לא יגבו ריביות פיגורים שלא כדין".


דרושה רפורמה יסודית


בכמה תחומים מהותיים ההוצל"פ אינה פועלת בגילוי מלא ויזום כלפי החייבים, באופן שיאפשר להם לבדוק ולעקוב אחר ניהול התיק שבעניינם: בחלק מהתיקים ההוצל"פ אינה שולחת לחייב את האסמכתאות שבהתבסס עליהן נפתח נגדו תיק, ובמקרים שבהם האזהרה אמורה להישלח על-ידי בא-כוחו של הזוכה - היא אינה פועלת על-מנת לוודא כי הוא מצרף לאזהרה את כל מסמכי פתיחת התיק.

האזהרה הנשלחת לחייב אינה כוללת נתונים כספיים בסיסיים הנוגעים לחוב, ובהם מידע על סכום הריבית שהתווסף לחוב בעת פתיחת התיק, שיעור הריבית ומועד חישובה. ההוצל"פ אינה מבצעת חישוב ריבית והצמדה במועדים קבועים ואינה שולחת מיוזמתה דפי חשבון תקופתיים לחייבים ולזוכים.

בסיום הדוח אומר שפירא לחיוב, כי מאז קבלת טיוטת דוח הביקורת, רשות האכיפה והגבייה פעלה נמרצות ונקטה צעדים משמעותיים במגוון תחומים לתיקון הליקויים. בין היתר, פעלה לתיקון טעויות שנעשו בתיקים שאותרו, הרחיבה את בדיקותיה לגבי ליקויים מערכתיים שעלו לעניין תיקי רשויות מקומיות ותיקי בנקים בגין פיגורים בהלוואות ומשכנתאות, תיקנה תקלות חישוביות במערכת "כלים שלובים" ופרסמה לראשונה טבלאות ריבית שלפיהן מנוהלים תיקים בהוצל"פ.

לצד זאת, ממשיך שפירא, ממצאי הדוח מצביעים על הצורך לערוך רפורמה יסודית בתהליך פתיחת התיקים בהוצל"פ, על-מנת למנוע פגיעה נוספת ומתמשכת בחייבים ולמלא בנאמנות את התכלית אשר לשמה הוקמה. על ההוצל"פ בשיתוף משרד המשפטים ליזום ולקדם רפורמה זו. על ההוצל"פ לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדוח לגבי תיקים פעילים ותיקים שייפתחו בעתיד, וכן לגבי תיקים שנסגרו. על ההוצל"פ, משרד המשפטים, בנק ישראל, משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי לבחון את הצעדים הנדרשים - כל גוף בתחומו - לתיקון הליקויים, ובכלל זה בכל הנוגע לסוגיית החזרת כספים שנגבו ביתר מהחייבים.
מגננון גביית חובות בהוצאה לפועל / מבקר המדינה: דוח מיוחד
דוח מבקר המדינה על ההוצאה לפועל: תקלות קשות בפתיחת תיקים ובמעקב אחריהם, גביית ריבית בשיעורים העולים על המותר

תאריך:  19/04/2016   |   עודכן:  19/04/2016
איתמר לוין
+רשות האכיפה: כמעט כל התקלות כבר תוקנו
16:01 19/04/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוענת ששפירא התבסס על מדגם לקוי כאשר קבע את מספר התיקים השגויים וכי מספרם האמיתי הוא מחצית בלבד  ▪  אלהרר: המערכת מענישה חייבים
("הביקורת על הריבית - לא הוגנת")
+"טעות אנוש": ריבית של 10,000% במקום 10%
16:00 19/04/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דוגמאות מתוך דוח מבקר המדינה מלמדות על הרשלנות ועל חוסר תשומת הלב בהן נפתחים תיקים - היכולים להביא לקריסה מוחלטת של החייבים
(שפירא. דוגמאות רבות [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ליקויים בהוצל"פ פוגעים בחלשים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ביקורת עאלק
19/04/16 16:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
יאיר וולף נבחר לראש אגף ביקורת המדינה במשרד ראש הממשלה מנימוקים פוליטיים - טוען עקיבא איסרליש, המועסק מזה 35 שנה במשרד רה"מ, מתוכן 28 שנים בתחום הביקורת.
19/04/2016  |  יצחק דנון  |   חדשות
ליקויים מהותיים בתחומי ההדרכה וההכשרה בחיל המודיעין, חלקם ברמה החילית. כך עולה (יום ב', 28.3.16) מהדוח השנתי של מבקר המדינה, יוסף שפירא, על מערכת הביטחון. המבקר מצביע על ליקויים בנושאי ליבה בבית הספר למודיעין (בה"ד 15), ומתריע שמצב זה פוגעת ביכולת של מפקדת קצין המודיעין הראשי ובית הספר למודיעין למלא את ייעודם ותפקידם.
28/03/2016  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
חברת רפאל מפרה בצורה שיטתית את חוק חובת מכרזים כאשר היא שוכרת מומחים חיצוניים. כך קובע (יום ב', 28.3.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון. רפאל שוכרת מדי שנה 400 מומחים חיצוניים, ומשלמת להם למעלה מ-40 מיליון שקל בממוצע.
28/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בהתנהלותו של משרד הביטחון בתחום איוש משרות בכירות התגלו ליקויים חמורים, המחייבים את הידוק הפיקוח של נציבות שירות המדינה ונקיטת אמצעים מתאימים, עד כדי ביטול מינויים לקויים. זוהי מסקנתו (יום ב', 28.3.16) של מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון.
28/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
התופעה של בינוי בלתי חוקי ביהודה ושומרון, הן בקרב המגזר הישראלי והן בקרב המגזר הפלשתיני, והבעיות בתחום הפיקוח והאכיפה בנושא זה קיימות זה שנים רבות, והגיעה העת לטפל בהן ביסודיות ובנחישות כדי לעקרן מן השורש ולהבטיח את שלטון החוק באזור ואת הסדר הציבורי ושלום הציבור. על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה יעלון, לוודא את תיקון הליקויים העולים בדוח.
28/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il