חברת ר.ל.פ.י חקלאות מבקשת (13.9.16) מבית המשפט המחוזי מרכז לאשר תביעה ייצוגית נגד שש חברות המשאיות האירופיות הגדולות ביותר הפועלות בישראל, בטענה לקרטל בלתי חוקי בתיאום מחירי משאיות בינוניות וכבדות.
המשיבות הן: MAN המיוצגת בידי מכשירי תנועה; וולוו/רנו, המיוצגת בידי חברת מאיר; דיימלר המיוצגת בידי כלמוביל; איווקו המיוצגת בידי סמל"ת; DAF המיוצגת בידי תעבורה; וסקניה המיוצגת בידי מקס משאיות ואוטובוסים.
לדברי המבקשת, המשיבות היו צד לקרטל בשנים 2011-1997, שעיקרו היה תיאום מחירי המשאיות והעלאות מתואמות שלהם. בנוסף, היו המשיבות צד להסדרים כובלים, לפיהם תואמו מועדי כניסת טכנולוגיות שנועדו למנוע פליטות גזים מזהמים ממשאיות. המשיבות תיאמו הן את עיתוי הכנסת הטכנולוגיות, ובכך עיכבו באופן מתואם את השימוש בה, והן את הטלתן של עלויות אלה על מחירי המשאיות.
המבקשת מציינת, כי בקשתה מוגשת בעקבות החלטת הנציבות האירופית ביולי השנה להטיל על המשיבות בהסכמתן קנס של 3.2 מיליארד דולר בגין חלקן בקרטל. בבקשה, שהוגשה באמצעות עוה"ד אורי ברעם ויעקב סבו, נאמר כי הקנסות הוטלו על כל המשיבות למעט MAN שחשפה את הקרטל וזכתה לחסינות, וסקניה שלא הסכימה וההליכים נגדה נמשכים.
לדברי המבקשת, נתח השוק של המשיבות בישראל הוא למעלה מ-90%. אף אם נניח לטובתן, כי הפרמיה הקרטליסטית ששלשלו לקופתן הייתה בשיעור של אחוזים בודדים בלבד, הרי שמדובר בנזקים של מאות מיליוני שקלים ללקוחותיהן בישראל. טרם הוגשו כתבי הגנה.