ישראל וקפריסין חתמו על הסכם תעופה חדש, שיאפשר לראשונה לחברות התעופה הישראליות לבצע טיסות שכר (צ'רטר) מנמל התעופה בן גוריון לנמלי התעופה של לרנקה ופאפוס שבקפריסין. כך הודיע היום שר התחבורה, אביגדור ליברמן.
עד כה, אישר מינהל התעופה הקפריסאי הפעלת טיסות צ'רטר מחיפה ללרנקה בלבד, דבר שלא איפשר הפעלת מטוסים גדולים בקו אלא רק מטוסים קטנים ובינוניים, וזאת בשל מסלולו הקצר של נמל התעופה בחיפה.
לרנקה הינו שדה התעופה הראשי של קפריסין. ממנו ממשיכים מרבית הישראלים לעיירות קייט ובהן פאפאוס, שמבחינה יחסית מייצגת את ההפרש בין תנועות הנוסעים מחיפה לנתב"ג.
הקפריסאים דרשו הדדיות בין מספר הנוסעים מקפריסין לישראל לבין התנועה האווירית מערבה, בעוד שישראל דרשה כי עקב המצב הביטחוני לא תידרש הדדיות בנפח התיירות.
ההסכם שנחתם בניקוסיה מאפשר לחברות השכר של שתי המדינות לבצע עד 100 טיסות שכר בין נתב"ג לניקוסיה, בתקופת הקיץ. סוכם, כי לקראת חודש ספטמבר 2004 יוחלט בין הצדדים על המשך פתיחת טיסות השכר בין שתי המדינות גם בחודשי החורף.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה מסר כי בעקבות הצטרפותה הצפוייה של קפריסין לאיחוד האירופי ב-1 במאי 2004, הודיעו השלטונות הקפריסאים על נכונותם לאפשר את ביצוע טיסות השכר בין נתב"ג לקפריסין, זאת לאחר שבכל המפגשים שנערכו בעבר סרבו הקפריסאים לאפשר את טיסות השכר מנתב"ג.
שר התחבורה ציין כי מתן ההיתר לחברות תעופה מישראל לבצע טיסות שכר מנתב"ג ללרנקה יאפשר להגדיל את תנועת הנוסעים והתיירים שבין שתי המדינות לאחר שקפריסין הפכה ליעד מבוקש עבור תיירים ישראלים.
יצויין, כי תנועת הנוסעים בין ישראל וקפריסין מסתכמת בכ-100 אלף נוסעים בשנה. מרבית הנוסעים הם ישראלים, כאשר תנועת הקפריסאים מזרחה, מצומצמת באופן ניכר.
ההסכם נחתם בניקוסיה בתום סבב שיחות שנערכו בין מינהלי התעופה של שתי המדינות. על ההסכם חתמו סגן ראש מינהל התעופה האזרחית של ישראל, אריק בן ארי ומנכ"ל משרד התקשורת הקפריסאי, Symeon Matsis.