|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

פיקוד העורף:

רעידות אדמה - שאלות ותשובות

אתר פיקוד העורף עונה על שאלות הציבור בנושא רעידת האדמה; כיצד לפעול בזמן רעידת האדמה, האם ישראל ערוכה לטפל ברעידות אדמה, האם מומלץ להיצמד לקיר חיצוני בזמן הרעש ועוד
11/02/2004  |   ענבל אביב   |   חדשות   |   רעש אדמה   |   תגובות


שאלה: מהי רעידת אדמה?

רעידת אדמה היא תופעת טבע שמקורה בתנועה של הלוחות המרכיבים את קרום כדור הארץ (הלוחות הטקטוניים). בתנועתם נוצרים מישורי חיכוך בין הלוחות, וכאשר הכוח המופעל על מישורי החיכוך גדל מעל לכוח החיכוך בין הלוחות, חלה תזוזה מהירה = רעידת אדמה. בתהליך משתחררת הרבה מאוד אנרגיה, שחלקה הופך לגלים הנעים בכדור הארץ עד לפני השטח של כדור הארץ ומנדנדים אותו.

שאלה: מהי המגניטודה על-פי סולם ריכטר?

המגניטודה היא מדד יחסי של כמות האנרגיה שהשתחררה במוקד רעידת האדמה. באמצע שנות ה-30 פיתח הגיאולוג האמריקני, פרופ' ריצרד ריכטר, שיטה המאפשרת לקבוע את המגניטודה. על-פי ריכטר המגניטודה נקבעת על-פי מידת התנודה בנקודת המדידה. כאשר התנודה גדלה פי 10, המגניטודה גדלה ביחידה אחת.

כמו-כן, כאשר המגניטודה גדלה ביחידה אחת, כמות האנרגיה שהשתחררה במוקד הרעש גדלה פי 30. לכל רעידת אדמה מגניטודה אחת בלבד והיא תמיד מתייחסת רק למוקד הרעש.

שאלה: האם האדמה רועדת כל הזמן?

כן, יש בכדור הארץ הרבה גורמים שמיצרים אנרגיה סיסמית (פעילות אנשים, פיצוצי מחצבות, רוחות, גלי ים וכו') שנעה כגלים בכדור הארץ ומנדנדת את פני השטח שלו. לתנודות אלה אנו קוראים רעש רקע. מלבד זאת, יש כל הזמן רעידות אדמה חלשות מאוד, המורגשות רק על-ידי סיסמומטרים. בישראל נמדדות כל יום מספר רעידות אדמה מזעריות שמקורם בתנועה לאורך השברים הגיאולוגיים שבאזורנו.

שאלה: איזו רעידת אדמה היא החזקה ביותר שנמדדה עד-כה ואיפה?

תשובה: נמדדו רעידות אדמה במגניטודה 9.2 באוקינוס השקט. הן התרחשו במרחק רב מאוכלוסיה ולפיכך לא נגרמו נזקים.

שאלה: איזו היא רעידת האדמה החזקה ביותר שנמדדה בארץ?

תשובה: ב-22 בנובמבר 1995 התרחשה רעידת אדמה במגניטודה 6.2 בסולם ריכטר (7.1 על-פי סולם מגניטודות חדש) במפרץ אילת, כ-100 ק"מ דרומית לעיר אילת. רעידת האדמה הקטלנית האחרונה שאירעה באזורנו התרחשה ב-11 ביולי 1927. מוקד הרעש בצפון ים המלח והמגניטודה היא בערך 6.2 בסולם ריכטר.

שאלה: האם רעידת האדמה הראשונה היא בדרך כלל החזקה ביותר?

תשובה: בדרך כלל כן, אבל לא תמיד. במפרץ אילת היו מקרים בהם הפעילות הסיסמית החלה עם הרבה רעידות אדמה חלשות וכמה ימים אח"כ התרחש הרעש החזק. במרבית המקרים, כמו ברעידת האדמה מנובמבר 1995, הרעש החזק הוא הראשון.

שאלה: האם צפויות רעידות אדמה נוספות לאחר רעידת אדמה חזקה?

תשובה: כמעט תמיד. לאחר רעידת אדמה חזקה מתרחשות רעידות אדמה חלשות יותר וחלקן עשוי להיות מורגש על-ידי האוכלוסייה. אורך הזמן שהפעילות הזו נמשכת משתנה ממקרה למקרה: זה יכול להמשך ימים ושבועות בודדים וזה יכול להמשך חודשים ואפילו שנים.

שאלה: האם יש בידי האגף לסיסמולוגיה האפשרות לחזות רעידות אדמה?

תשובה: אף אחד בעולם לא יכול עדיין לחזות רעידות אדמה. האגף לסיסמולוגיה מבצע הערכות הסתברותיות (סטטיסטיות) ובמקרים בודדים עשוי להתריע על אפשרות להתרחשות רעידות אדמה.

שאלה: האם יש צפי לרעידות אדמה בישראל בשנים הקרובות?

תשובה: רעידת אדמה חזקה יכולה להתרחש כל רגע. הערכות סטטיסטיות מצביעות על הסתברות גבוהה, שרעידת אדמה תתרחש בתוך חמישים שנה לאורך השבר הסורי אפריקאי העובר לאורך גבולה המזרחי של ישראל.

שאלה: האם יתכן שרעידות האדמה בישראל תתחזקנה עם השנים?

תשובה: קצב הפעילות הסיסמית עשוי להשתנות בפרקי זמן של מאות ואלפי שנים אבל לא בתקופות של שנים. יחד עם זאת, ככל שעבר יותר זמן מאז רעידת האדמה החזקה האחרונה גדל הסיכוי להתרחשות רעידת אדמה חזקה נוספת.

שאלה: היכן יש אזורי סיכון גבוהים במיוחד במדינת ישראל?

תשובה: אם נזכור, שרעידות אדמה חזקה משפיעה בטווח של עשרות ק"מ ממוקד הרעש, הרי כל השטח המאוכלס בישראל קרוב מאוד לאזור פעילות סיסמית. יחד עם זאת, יש לזכור, שהסיכון לאוכלוסייה ולרכוש היא מפגיעה בבניינים. האזורים המסוכנים הם אותם מקומות שבהם יש בניינים שאינם בנויים לעמוד ברעידות אדמה. בדיקת הבניינים הקיימים היא פעולה מורכבת ומאוד יקרה וטרם נמצאו לכך
המשאבים התקציביים.

שאלה: איזו מגניטודה בסולם ריכטר תביא להרס מוחלט/נזקים כבדים?

תשובה: בשום מקרה איננו צופים מצב של הרס מוחלט. מה שבעיקר קובע את רמת הנזק בבניין הוא אופן תכנונו ואיכות הבניה. ככלל, אנו מודאגים בעיקר מרעידות אדמה חזקות ממגניטודה 6 בסולם ריכטר, שכן בהיסטוריה של ארץ ישראל רעידות אדמה כאלה, כשהתרחשו באזור מאוכלס, גרמו להרס, נפגעים ונזק רב לרכוש.

שאלה: האם מדינת ישראל ערוכה לטפל באירוע גדול של רעידת אדמה?

תשובה: לצערנו, למדינת ישראל ניסיון רב בטיפול באסונות המוניים. גם כאשר תתרחש רעידת אדמה חזקה, הניסיון והמיומנות של כל גורמי החירום וההצלה במדינת ישראל יעמדו לטיפול באירוע.

שאלה: האם מדינת ישראל צפויה לקבל עזרה של משלחות הצלה מחו"ל בעת אסון המוני מרעידת אדמה?

תשובה: יש להניח שעזרה כזו תבוצע על-ידי מדינות רבות.

שאלה: על מי מוטלת האחריות בעת רעידת אדמה הרסנית - המשטרה, הצבא או גורם אחר?

תשובה: על-פי החוק, מי שאחראית על ביטחון אזרחי המדינה ברגיעה היא משטרת ישראל. אם וכאשר תכריז הממשלה על מצב חירום, קיימת אפשרות להעביר את האחריות לצבא וסביר מאוד להניח, שכשיוכרז מצב חירום יהיה זה צה"ל/פיקוד העורף שיופקד על הטיפול באירוע רעידת אדמה חזקה.

שאלה: האם מומלץ לשהות ליד קיר חיצוני במחשבה שאם תתרחש רעידת אדמה, אפול החוצה ולא אהיה בין ההריסות?

תשובה: לא. אין אפשרות מעשית לחזות איזה קיר או חלק אחר במבנה יהרס קודם בעת רעידת אדמה. לכן מומלץ להסתתר תחת רהיט כבד, כגון: שולחן פינת אוכל, משקוף וכו'.

שאלה: יש לי תעלה של מערכת חימום, האם מומלץ לשהות בה?

תשובה: כל עוד ראשך מוגן ויש לך מספיק אויר לנשימה - זה בסדר.

שאלה: האם מומלץ לרדת למקלט?

תשובה: השאלה היא שאלת זמינות. אם ניתן תוך מספר שניות להגיע למקלט זה בסדר, אם לא מוטב להישאר בבית תחת רהיט. בעיקרון, המקלט עמיד יותר מאשר בנייה רגילה והוא מסוגל להגן מפני חלקי הבניין הקורסים.

שאלה: האם ניתן להוסיף חדר נוסף בבית שיהיה עמיד בפני רעידת אדמה?

תשובה: עקרונית, הדבר אפשרי. בכל מצב, יש להיוועץ עם מהנדס. המבנים החדשים מתוכננים על-פי התקן במצב של רעידות אדמה. במבנים ישנים ניתן לבנות "מגדל" חדרים מוגנים לכל גובה הבניין (בדוגמת מרחבים מוגנים).

שאלה: יש לי ממ"ד בבית, האם מומלץ להיכנס לתוכו בעת אירוע רעידת אדמה?

תשובה: כן.

שאלה: האם נכונה המחשבה להלין את בני המשפחה בממ"ד במשך הלילה?

תשובה: כל עוד קיימות התראות על רעידות נוספות, המחשבה נכונה.

שאלה: מה מידת ההגנה של הממ"ק בעת אירוע רעידת אדמה?

תשובה: ההגנה אשר מקנה הממ"ק היא מירבית. יש להיכנס אליו כל עוד הדבר אפשרי מבחינת זמינות.

שאלה: אנו משפחה הגרה בקומה שמינית באילת. אנו חושבים לישון על הדשא במשך הלילה מפחד שמא תהא רעידה, מה דעתכם?

תשובה: הקומה השמינית אינה בסיכון גבוה יותר מהקומה הראשונה. הבדל היחיד הוא שבקומה הראשונה רעידת האדמה פחות מורגשת מהקומות הגבוהות. כך איפוא, אין משמעות לגובה המיקום. בכל מצב, אם החלטת לא לישון בבית, אלא בשטח הפתוח יש לבחור מיקום הרחוק ממבנים, עמודים, כבלי חשמל וכו'.

שאלה: אני גר בקומה ראשונה, מה עלי לעשות בעת רעידת אדמה?

תשובה: אם היציאה לאויר הפתוח כרוכה במספר שניות - עשה זאת! אם לא, הישאר בביתך תחת רהיט כבד.

שאלה: כיצד אגן על תינוקי בן ה-3 חודשים?

תשובה: במידה ועדיין קיים צפי לרעידת אדמה, הרחיקי את מיטתו מדברים שעלולים ליפול עליו ספרים, כונניות וכו'. בעת התרחשות הרעידה, קחי אותו עימך, והיכנסו יחד מתחת לרהיט עבה.

שאלה: אבי, אדם מבוגר מרותק למיטה, ואין באפשרותנו להכניסו תחת רהיט כבד, כיצד נגן עליו?

תשובה: יש להרחיק ככל האפשר חפצים שעלולים ליפול עליו.

שאלה: האם יש להחזיק ציוד עזר מיוחד בבית לעת אירוע רעידת אדמה?

תשובה: הציוד המומלץ:
א. מלאי מים ומזון מוכן לאכילה ללא בישול;
ב. מטף כיבוי אש;
ג. ערכת ע"ר;
ד. פנס רדיו וטרנזיסטור הפועלים על סוללות;
ה. ציוד רפואי: תרופות שמקבלים באופן קבוע;
ו. ציוד מיוחד לתינוקות;
ז. מסמכי זיהוי, כסף, כרטיסי אשראי, פנקסי צ'קים, פוליסת ביטוח, תעודות לידה, תעודות נישואין, מסמכים רפואיים וחפצי ערך.

שאלה: איך עלי להתכונן לאירוע רעידת אדמה?

תשובה: הכלל שעליך לזכור הוא שכל דבר שיכול לזוז, להישבר או ליפול הוא מקור לסכנה. על-כן, אתר את מוקדי הסיכון בביתך - ומנע אותם.

שאלה: האם נכונה המחשבה שאחרי רעידת אדמה, כדאי לרדת למטה ולהישאר בשטח הפתוח במחשבה כי תגיע אחת נוספת?

תשובה: מחשבתך נכונה. יש להקפיד לפני עזיבת הבית לסגור חשמל וגז ולקחת טרנזיסטור - ייתכן ויושמעו הוראות לפעולה ברדיו. בשטח הפתוח יש להתרחק ממבנים, עצים, עמודים וכו'.

שאלה: במידה ויוכרז על פינוי התושבים, לאן אתפנה?

תשובה: שירותי החירום יקימו באזור שנפגע מתקנים לקליטת המפונים ויסייעו בהסעת המפונים וריכוזם במתקנים אלה. במתקנים שאליהם תגיע תמצא קורת גג, בגדים ומזון וכן מרכזי מידע ונקודות תקשורת. האנשים שיימצאו במקום יסייעו לך בהדרכה ובכל עזרה שתידרש.

שאלה: האם יש כללים מסוימים עליהם צריכים להקפיד המפונים?

תשובה: בעת פינוי יש לפעול ע"פ הכללים הבאים:

א. לפני צאתך מהבית סגור את הראשים של הגז והמים ונתק את המפסק הראשי של זרם החשמל;

ב. קח איתך את הערכה לשע"ח וכן מים לשתיה ומזון לארוחה אחת;

ג. בצאתך מהבית היזהר מחוטי חשמל קרועים והתרחק ממבנים הרוסים או מעורערים.

שאלה: אני גר בקומה רביעית בבניין ישן, לאחר הרעידה אתמול הבחנתי כי הקירות התבקעו, למי עליי לפנות בקבלת עזרה?

תשובה: ראשית, במידה והובחן איזשהוא נזק למבנה בו אתה שוהה אין להיכנס אליו עד להגעת המהנדס. ניתן להתקשר למוקד העירוני במקום מגוריך - מספר טל': 106 ולבקש כי יגיע מהנדס ויבצע הערכת סיכון ונזק במקום.

שאלה: האם מותר לנסוע לאיזור שבו התרחשה רעידת אדמה?

תשובה: כמובן שאם מתבצעות באזור פעילויות של חילוץ, הצלה או פינוי יש להימנע מלהגיע למקום בכדי לא להכביד על הכוחות הפועלים בשטח. אם לא הוכרז האזור כאסור בכניסה, אין מניעה לנסוע אליו. במקרה של ספק, יש לברר את ההנחיות עם מרכז המידע של פיקוד העורף או עם משטרת ישראל.

שאלה: האם מותר ללון באזור שנפגע ברעידת אדמה?

תשובה: לינה במקום פתוח איננה מסוכנת בשום מקרה. אין ללון במבנה שנפגע וטרם נבדק. אם יש צורך, אפשר ללון בבניין שנבדק על-ידי מהנדס ואושר למגורים/איכלוס.
______________
להלן קישור לידיעות בנושא רעידות אדמה ברחבי העולם:
www.nfc.co.il/Search_by_Word.asp?area=%F8%F2%F9+%E0%E3%EE%E4&opSearch=2

תאריך:  11/02/2004   |   עודכן:  11/02/2004
ענבל אביב, גלית יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משלחת רשמית, בראשות מושלת מדינת ריו דה ז'נרו, ברזיל, הגיעה בסוף השבוע לביקור עבודה בישראל. למשלחת בראשות המושלת, רוסינה גרוטיהו מת'אוס, יצטרף המזכיר לביטחון, אנתוני גרוטינהו.
11/02/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
פולין תתמוך בבקשת ישראל להצטרף לארגון המדינות המפותחות ה- OECD. כך הודיע (ד', 11.2.04) שר הכלכלה הפולני, ירגז' האוזנר, במהלך פגישה שקיים עם מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט. בישראל צפויים להגיש הצעה רשמית להצטרפות לאירגון בקיץ הקרוב.
11/02/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
ארט טכנולוגיות זיהוי מתקדמות בע"מ, המתמחה בתחום ממשק אנושי ובפיתוח טכנולוגיות זיהוי קול וכתב יד לשוק הסלולרי, הכריזה היום (יום ד', 11.2.04) על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת Renesas Technology, אחת מיצרניות מוליכי המחצה הגדולות בעולם וספקית מובילה של צ'יפסטים ומעבדים לשוק מכשירי הסלולר.
11/02/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
מומחים ומהנדסי בניין מעריכים היום (ד', 11.2.04), כי אלפי מבנים בישראל, אשר הוקמו לפני שנות ה-90, אינם עומדים בתקן המחייב נגד רעידות אדמה. אם יפקוד את ישראל רעש אדמה חזק יותר, כך מעריכים, עלולים מבנים אלה לקרוס ולהוות סכנה לתושביהם.
מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, החליט לקדם את הקמת הקרן להבראת מפעלים עתירי עבודה תוך שילוב משקיעים בעלי ערך מוסף בתוכנית ההבראה, בעקבות ההישגים המוגבלים של הקרן למפעלים במצוקה שפעלה במסגרת המשרד בשנתיים האחרונות.
11/02/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il