סלקום, חברת הסלולר הגדולה בישראל, חושפת מפרסמת את דוחותיה לשנת 2003, ואלה מצביעים על שיפור ניכר בחלק ניכר מרכיבי הדוחות.
החברה סיימה את השנה החולפת עם הכנסות בסך 5.262 מיליארד ש"ח, רווח תפעולי בסך 891 מיליון ש"ח, ו-EBITDA בסך 1.890 מיליארד ש"ח. מדובר בגידול של 28% ברווח התפעולי בהשוואה לשנת 2002 וכן גידול של 14% ב-EBITDA, גידול של 3% ברווח הנקי, 8% בתזרים מזומנים מפעילות שוטפת ו-3% בהכנסות החברה, בהשוואה לשנת 2002.
יצחק אידלמן, מנהל חטיבת הכספים של סלקום אומר בתגובה לנתונים, כי "סלקום מציגה בשנת 2003 תוצאות שיא בתולדות החברה בפרמטרים החשובים ביותר - הכנסות, רווח תפעולי ו-EBITDA. תוצאות אלה משקפות את העשייה הרבה של כלל אגפי החברה, אשר הביאו אותה לצמיחה מחודשת. תוצאות השנה כוללות גם הפרשה של 41 מיליון ש"ח לטובת תוכנית התגמול לעובדים שהשפעתה באה לידי ביטוי בגידול בכל סעיפי ההוצאות של החברה".
הכנסות סלקום בשנת 2003, נבעו בעיקר מגידול בשימוש זמן האוויר וגידול במספר הלקוחות, שקוזז בחלקו מהורדת תעריף דמי הקישוריות על-ידי משרד התקשורת. ההכנסות עלו ל-5.262 מיליארד ש"ח, תוצאת שיא בתולדות סלקום, המהווה גידול של 3% בהשוואה לשנת 2002.
החברה ביצעה הפרשה בסך של 41 מיליון ש"ח בגין תכנית התמרוץ לעובדים בעמדות ניהול. הפרשה זו גרמה לגידול בכל הוצאות התפעול של החברה בשנת 2003, לעומת קיטון באותן הוצאות בשנת 2002 שנבעו כתוצאה מביטול ההפרשה בגין אותה תוכנית.
הרווח התפעולי בשנת 2003, המהווה אף הוא תוצאת שיא בתולדות סלקום, גדל ב-28% בהשוואה לשנת 2002 והסתכם ב-891 מיליון ש"ח. שיעור הרווח התפעולי מתוך מחזור ההכנסות עלה ל-17% בשנת 2003, בהשוואה ל-14% בשנת 2002.
הגידול ברווח התפעולי ובשיעורו מתוך המחזור נובע בעיקרו מצמיחה שלוותה בהתייעלות תפעולית, בעקבות שינוי תהליכים ושיפור באיכות המכירה. בהשוואה לשנת 2002 ניתן לראות גידול בהכנסות ממכירות לצד קיטון בעלות המכירות, קיטון בהוצאות המכירה והשיווק וקיטון גם בהוצאות הנהלה וכלליות. השיפור בכל הפרמטרים הללו יחד גרם לעליה המשמעותית הן ברווח הגולמי והן ברווח התפעולי.
ה-EBITDA בשנת 2003 עלה ל-1.890 מיליארד ש"ח, בהשוואה ל-1.652 מיליארד ש"ח בשנת 2002, גידול של 14%. שיעור ה- EBITDA מתוך ההכנסות בשנת 2003 עלה ל-36%, בהשוואה ל-32% בשנת 2002. השיפור ב- EBITDA בשנת 2003 מעיד על תהליך הצמיחה בו מצויה החברה, ועל חוזקה הפיננסי.
הרווח הנקי של סלקום בשנת 2003 הסתכם ב-431 מיליון ש"ח, בהשוואה ל-419 מיליון ש"ח בשנת 2002, גידול של 3%.
הרווח לפני מס בשנת 2003 הסתכם ב-676 מיליון ש"ח, בהשוואה ל- 685 מיליון ש"ח בשנת 2002, ירידה של 1%, הנובעת בעיקרה מביטול ההפרשה בשנת 2002 והחזרתה בשנת 2003.
עלות המכירות והשירותים בשנת 2003 ירדה ב-1%, בהשוואה לשנת 2002, לסך של 3.075 מיליארד ש"ח. הירידה בעלות המכירות והשירותים בשנת 2003 נובעת בעיקרה משיפור תהליך רכישת ציוד קצה ומהורדת דמי הקישוריות, שקוזזו על-ידי הגידול בכמות הלקוחות ובשימושים ברשת על-ידי הלקוחות.
הוצאות המכירה והשיווק בשנת 2003 קטנו ב-6% בהשוואה לשנת 2002, לסך של 613 מיליון ש"ח. הקיטון נובע בעיקר מהתייעלות בתהליכי המכירה, השיווק והפרסום, הן כתוצאה ממיקוד פעילות בקהלי יעד והן כתוצאה מייעול בתהליך רכישת המדיה שאיפשר הגדלת נפח הפרסום.
הוצאות הנהלה וכלליות בשנת 2003 גדלו ב-1% בהשוואה לשנת 2002 והסתכמו ב-682 מיליון ש"ח. הגידול בהוצאות הנהלה וכלליות נובע בעיקר מההפרשה לתכנית התגמול לעובדים. לולא הפרשה זו וביטול ההפרשה בגין תוכנית זו שבוצע בשנת 2002, היה סעיף זה קטן באופן משמעותי.
הוצאות המימון בשנת 2003 הסתכמו ב-216 מיליון ש"ח, בהשוואה ל- 5 מיליון ש"ח בשנת 2002. הפער נובע בעיקרו מרווחי מימון גבוהים בשנת 2002, שנוצרו מאסטרטגיית הגנת המטבע, כתוצאה מפיחות גדול של השקל מול הדולר.
ההון העצמי שנצבר ליום 31 בדצמבר 2003, המורכב כולו מרווחים שצברה החברה, הגיע לסך של 2.54 מיליארד ש"ח והוא מהווה 44% מסך המאזן, דבר המעיד על איתנות פיננסית גבוהה ועל היכולת לממן פעילויות באמצעים עצמיים של החברה.
לדברי מנהל חטיבת הכספים של החברה, "יחס החוב החיצוני נטו של סלקום ל-EBITDA הינו 1.05. יחס זה מעיד על חוסנה של החברה, שכן בתוך כשנה יכולה סלקום להחזיר את כלל התחייבויותיה באמצעות רווחיה התפעוליים בלבד. כמו-כן עולה מכך כי סלקום מנצלת כיום חלק קטן מתוך פוטנציאל המינוף הפיננסי שלה - דבר המקנה לה עוצמה פיננסית רבה".
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בשנת 2003 הסתכם ב-1.4 מיליארד ש"ח, בהשוואה ל-1.3 מיליארד ש"ח בשנת 2002, גידול של 8%. התזרים הגבוה מעיד על חוסנה הפיננסי של החברה ועל יכולתה לממן חלק ניכר מהשקעותיה ואף לפרוע את חובותיה החיצוניים, באמצעות מקורותיה העצמיים.
תזרים המזומנים הפנוי של החברה (תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בניכוי הכספים שהושקעו) בשנת 2003 הסתכם ב-887 מיליון ש"ח, בהשוואה לתזרים נטו שלילי בשנת 2002, אשר נבע מהשקעות גדולות שבוצעו בגין הקמת רשת ה- GSM.
בשנת 2003 מציגה סלקום גיוס לקוחות של כ-200,000 לקוחות חדשים נטו, ירידה מתונה יחסית לשנת 2002 בה עמד גיוס הלקוחות על כ-207,000 לקוחות נטו. ברבעון הרביעי גייסה החברה 37,000 לקוחות חדשים נטו ובסיס הלקוחות שלה לסוף 2003 עומד על 2.3 מיליון לקוחות. בסלקום אומרים כי במהלך 2003 אימצה החברה סטנדרטים בינלאומיים מחמירים להגברת שקיפות הדיווח על מספר הלקוחות.