|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
לתוכנית העולה מיליארדי שקלים אין עדיין אישור תקציבי [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

הרלב"ד מציגה: תוכנית 5030 נגד הקטל בדרכים

היעד עד סוף העשור: ירידה של 50% במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים התוכנית כוללת מיתון תנועה נרחב במרחב העירוני, הפחתת המהירות המותרת בעיר ל-30 קמ"ש ואיגום של משאבי המידע אשר מבוזרים כיום במגוון גופים
09/03/2021  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   הקטל בדרכים   |   תגובות

ועדת ההיגוי הבינמשרדית, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה השלימה את גיבוש התוכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים, שתוצג לממשלה. על התוכנית עמלו יחד שישה צוותי עבודה שייצגו את כלל משרדי הממשלה, צה"ל וגופי האכיפה, השלטון המקומי וארגוני החברה האזרחית, אשר סיימו את עבודתם בזמן שיא של כ-100 ימים.

מחברי התוכנית אומרים כי היא רואה ראייה רחבה, מתכללת ובין-תחומית, מתייחסת לכל החידושים והמהפכות בתחום טכנולוגיות הרכב והבטיחות, והיא הראשונה מסוגה מזה כ-15 שנים. התוכנית תשמש קו מנחה אסטרטגי לכל משרדי הממשלה בתחום הבטיחות בדרכים, ומגדירה כיווני פעולה ותוכנית עבודה בתקציב כולל של מיליארדי שקלים.

עבודת הוועדה החלה בהמשך להחלטת הממשלה בחודש נובמבר האחרון, להקמת הוועדה שתכין תוכנית לאומית להפחתה של 50% בתאונות הדרכים עד לשנת 2030. לוועדה הוקצבו 120 יום לגיבוש התוכנית.

הוועדה פעלה בהתאם למטרות הבינלאומיות עליהן סוכם בהצהרת שטוקהולם לפני כשנה. התוכנית קובעת כאמור, יעד של 50% הפחתה במספר ההרוגים והפצועים קשה עד שנת 2030, ומכאן נגזר שמה "50 עד 30".

במשרד התחבורה מציינים כי ניתן לעמוד ביעדי התוכנית, אם היא תאושר ותוטמע בהקדם ויוקצו לה המשאבים הדרושים. לשם כך נדרש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה וכלל הגופים הקשורים לארבע נקודות: הרכב, התשתית, ההתנהגות והמהירות. בימים אלה משרדי הממשלה דנים בליבון הדרישות התקציביות הסופיות למימוש התוכנית.

יישומה המלא של התוכנית הלאומית, אם תתקבל, צפוי למנוע עשרות אלפי תאונות ולהציל אלפי משפחות מחיים בצל אובדן או נכות קשה.

התוכנית מתמקדת בהגנה על משתמשי הדרך הפגיעים: הולכי רגל, רוכבי אופנוע ורוכבי כלי רכב זעירים כגון אופניים וגלגינועים. מרבית התאונות החמורות אינן מתרחשות בין שתי מכוניות, אלא בין כלי רכב פרטי או כבד ובין משתמש רכב פגיע - בשנת 2019 גרמו תאונות אלה ל-59% מסך ההיפגעות החמורה. ילדים והולכי רגל בני 65 ומעלה בישראל נפגעים הרבה מעל לממוצע במדינות OECD, ואופנועים מעורבים בתאונות חמורות פי 15 מכלי רכב פרטיים.

בהתאם ליעד זה, מתמקדת תוכנית 5030 במספר צירי פעולה מרכזיים, ובראשם מיתון תנועה נרחב במרחב העירוני. הפחתת המהירות המותרת בעיר ל-30 קמ"ש תפחית משמעותית הן את מספר התאונות והן את חומרת הפגיעה במשתמשים הפגיעים.

כדי לשמור על ביטחונם של רוכבי האופניים וכלי הרכב הזעירים, ייסללו רשתות שבילי אופניים בכל צירי התנועה העיקריים בערים ובמטרופולינים. השימוש בכלי רכב זעירים הולך ומתפשט, והם מציעים פתרון יעיל להפחתת העומס בכבישים, אך כדי להבטיח את שלום הרוכבים יש ליצור הפרדה תשתיתית מלאה ביניהם לבין כלי הרכב הממונעים.

השקעה בתשתיות במגזר הערבי

התוכנית שמה דגש מיוחד על השקעה בתשתיות בטוחות ובאכיפה ביישובי המגזר הערבי, אשר בהם שיעור הנפגעים גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. בשנים 2019-2013 למשל, עמד שיעור הנהגים מהמגזר הערבי המעורבים בתאונות דרכים חמורות על 17.6 לכל 10,000 בעלי רשיון נהיגה (גברים בלבד), בהשוואה ל-9.3 אצל נהגים יהודיים - כמעט כפול!

התוכנית קוראת להרחבה משמעותית של השימוש באמצעי אכיפה אוטומטיים, במטרה ליצור הרתעה יעילה נגד עברייני תנועה והתנהגות פרועה בכביש, והגברת הציות לחוקי התנועה. טכנולוגיות מתקדמות, המותקנות הן ברכב והן בתשתית, ישמשו לא רק לאכיפה אלא גם להגברת הבטיחות. התוכנית קוראת להרחבת השימוש בהן, בייחוד עם התקרבות עידן הרכב ללא נהג.

מרכיבים נוספים של התוכנית כוללים איתור וטיפול נקודתי במוקדי סיכון, חינוך לבטיחות מגיל צעיר, הנחלת ערכי בטיחות לכל הגילאים ויצירת תרבות של התנהגות בטוחה בכביש. תוכנית 5030 מחייבת גם איגום של משאבי המידע אשר מבוזרים כיום במגוון גופים, כדי לספק למקבלי ההחלטות בסיס מוצק ומושכל ולהבטיח הקצאת משאבים הולמת.

נושאים חשובים נוספים אשר זוכים להתייחסות פרטנית בתוכנית 5030 הם רכב דו-גלגלי, אשר סיכוייו להיפגע בתאונה גדולים פי 17 משל משתמשי רכב פרטי; אוטובוסים, אשר מעורבותם בתאונות בישראל גבוהה משמעותית מהמקובל במדינות OECD; רכב כבד, אשר תורם לשיעור גבוה של הרוגים ופצועים קשה; חגורות בטיחות, אשר לא כולם מקפידים על השימוש בהן, הן במושב הקדמי ובייחוד במושב האחורי, שבו רק כ-70% מהנוסעים מקפידים על חגירה; הסחת דעת, בעיקר עקב שימוש בטלפון חכם בעת הנהיגה; אלכוהול וסמים, בעיה מוכרת ונפוצה, אשר בחלקה (נהיגה בהשפעת סם) עדיין אינה מוסדרת כראוי בחוק ואינה נאכפת בהיעדר אמצעי בדיקה אמינים.

בהתאם למתווה שהציגה שרת התחבורה, תוכנית 5030 תנוהל בגישת המערכת הבטוחה, Safe System, מודל לניהול בטיחות בדרכים המתמקד בתיאום ושיפור מרכיבי מערכת התנועה באופן שיפחית את הסיכוי לתאונה, ובמקרה של תאונה - להפחית את עוצמת הפגיעה. המודל מתייחס לארבעה מרכיבי בטיחות, ממשתמשי הדרך, כלי הרכב, התשתיות והמהירות. בניית מערכות תנועה בגישה המשלבת את כל ארבעת המרכיבים, תתרום להפחתת הפגיעות וחומרתן גם במקרה שאחד או יותר מהמרכיבים אינו מתפקד בצורה אופטימלית.


שרת תחבורה מירי רגב אמרה: "אנו פועלים בכל הדרכים ובכל הערוצים, ומשקיעים ללא הרף בתשתיות תחבורה בטוחות יותר, בחינוך והסברה, באכיפה, בתקינה ועוד. התוכנית שתוגש לאישור הממשלה, מתכללת את כל מה שניתן לעשות, בכל התחומים, על-מנת להציל חיים על הכבישים ולמנוע תאונות דרכים".

תאריך:  09/03/2021   |   עודכן:  09/03/2021
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרלב"ד מציגה: תוכנית 5030 נגד הקטל בדרכים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
"שגרת החיים של המשתמשים בדרך במחוז הדרומי שזורה בהתנהגות מסוכנת ופוחזת מצד נהגים בכביש, לעתים קרובות אגב בריחה משוטרים. ציבור נהגי הדרום הוא בבחינת 'נפגעי עבירה'. המדובר בציבור 'שקוף' שאינו מתייצב בבית המשפט לתבוע את נזקיו ואת מידת הפגיעה באיכות חייו. מחובתו של בית המשפט להנכיח את הציבור ולתת לפגיעה בו ביטוי בגזר הדין". כך אומרת (21.2.21) סגנית נשיא בית משפט השלום בבאר שבע, ענת חולתא.
25/02/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
הפרקליטות לא הסבירה מדוע הסתפקה באישום בעבירה של גרימת מוות ברשלנות לנהג שהרג שלושה בני אדם, ולאחר מכן הסתפקה בעונש של ארבע שנות מאסר שהוא קל מן הראוי. כך אומר (יום ד', 24.2.21) סגן נשיאת בית המשפט לתעבורה במחוז מרכז, ארז נוריאלי. הוא גם מגלה, כי שירות המבחן סבר שיש להסתפק בעונש של עבודות שירות.
24/02/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד התחבורה ישלם 4.4 מיליון שקל למועצה הלאומית למניעת תאונות הנמצאת בפירוק - קובעת סופית (יום ב', 8.2.21) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. היא דחתה את הערעורים ההדדיים על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת עירית כהן), שניתן בשנת 2017 בתביעה משנת 2010 בעקבות מכרז משנת 2005.
08/02/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת הטכנולוגיה סייברוואן, אשר פיתחה מערכת לפתרון לבעיית הסח הדעת בנהיגה כתוצאה משימוש בטלפון סלולרי, הודיעה (יום ב', 1.2.21) לבורסה כי תתקין 30 מערכות סייברוואן (Saverone) בצי האוטובוסים של חברת קווים. בתום תקופת הרצה, עומדת לקווים אופציה לרכישה של עד 1,500 מערכות סייברוואן לאוטובוסים במחיר מופחת.
01/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשנת 2020 נרשמו במשטרת ישראל 10,744 תאונות דרכים עם נפגעים - ירידה של 15.2% בהשוואה לשנת 2019, מהן 286 תאונות קטלניות - ירידה של 10.3% בהשוואה לשנת 2019 ו-1,856 תאונות עם פצועים קשה - ירידה של 13.0% בהשוואה לשנת 2019. מקום המדינה נהרגו בתאונות דרכים 31,918 בני אדם.
27/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il