בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
לחץ בוועדת הכלכלה להקדים את תחילת הרפורמה ● המפקח על הבנקים מתייחס לרפורמת המידע הפיננסי בוועדת הכלכלה ואומר כי יש לו ספק שהיא תביא את התוצאה הרצויה: אם לא תהיה הצלחה צריך לקבוע נקודת זמן שתאפשר לבנקים לתת שירות ● יו"ר הוועדה דורש מהאוצר ובנק ישראל לבחון ב-24 שעות הקרובות לקצר את לוחות הזמנים לכניסת הרפורמה לתוקף
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם הלילה (יום א', 17.10.21) את הסוגיות שנותרו פתוחות מתוך רפורמת הבנקאות הפתוחה, במסגרת הכנת הצעת חוק מידע פיננסי לקריאה שנייה ושלישית כחלק מהצעת חוק ההסדרים. הוא ציין כי הוועדה עשתה את הלא יאמן והגיעה לישורת האחרונה של החקיקה, אך ביקש להתייחס למספר סוגיות אחרונות, לקראת דיון אחרון בהצעת החוק שיתקיים ביום שלישי ולהצבעות על ההצעה שצפויות ביום חמישי השבוע.
סוגיה ראשונה אליה התייחס היו"ר ביטון היא מספר הפעמים ביום בהן ניתן לקבל מידע. לפי הצעת החוק מדובר על ארבע פניות ביום, כאשר חברות הפינטק רוצות בלי הגבלה והבנקים טוענים שהדבר ייצר עומס. ביטון ביקש לבחון כי בשנה הראשונה יהיה ניסוי בו מספר הפניות יעמוד על 4 ביום, במהלכה ייבדק היקף הפניות, אך הפניות העודפות יהיו חינם. סוגיה נוספת היא אכיפה וענישה על גופים קיימים וסוגיה שלישית היא בקרה של הוועדה על יישום החוק.
עוד אמר היו"ר כי צריך למצוא דרך לאפשר גם ללקוח פרטי לקבל את המידע על עצמו. הוא אף דרש להסדיר את מעמדם של יועצי המשכנתאות בחוק, ואמר: "מעמדם בחוק הזה הוא דרמטי מבחינתי, זה ייהרג ובל יעבור. לא נפגע במי שיצרו השוואת מחירים כשלא היה מידע נגיש". בנוסף לכך הוא ביקש להקל על מסירת המידע, כך שבחשבון משותף של בני זוג לא יידרש אישור של שני הצדדים להעברת מידע לצורך קבלת הצעת מחיר. הוא הוסיף וביקש לבחון מרכז שישמש למידע והסברים לציבור, וסיכם כשהזכיר את הדרישה לקצר את לוחות הזמנים לכניסת החוק לתוקף.
כאמור, היו"ר ביטון הודיע כי ייחד דיון נפרד לכל הנושאים הללו וקרא לממשלה להגיע מוכנה ולאחר שהדברים מוסכמים. לאחר שהדברים יסוכמו יתקיים דיון להצבעה על הצעת החוק, ככל הנראה כבר ביום חמישי השבוע.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, אמר לחברי הוועדה, כי "נושא הבנקאות הפתוחה זה פרויקט הדגל של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים, שעובדים על זה שנים רבות והביאו את מוכנות המערכת. הראייה באה ממקום אחד, לאפשר את רווחת הצרכן. דחיות נקודתיות שקורות פה ושם חסרות משמעות במונחי הטווח ארוך. המוצרים הבנקאיים הם לא כל המוצרים הפיננסיים וצריך להרחיב ככל שניתן, גם בתהליך החקיקה הזה, גם אם לוחות הזמנים רחוקים. צריך לחייב את כל מי שהוא יצרן של מוצר פיננסי להיות כחלק מהרפורמה".
אבידן התייחס לסעיף ניגוד העניינים, ואמר: "אנחנו רואים בעייתיות גבוהה מאוד בעולמות של ניגוד עניינים ותיווך, דווקא מעמדת הראייה של רווחת הצרכן. הוחלט שיש כשל שוק עוד לפני שיש שוק, אנחנו בגישה שהרבה יותר נכון לתת לשוק לפעול, ואם יהיה כשל נדע לשים את המעצורים הנכונים. בעיני הכשל המשמעותי, כדי שהצרכן ייהנה, הוא דווקא המניעה. אני מתקשה לראות מודל עסקי ללא מעורבות של בנקים וסולקים. אני מקווה שיהיו פינטקים וגופים שלהם יש לקוחות ואמון. אני מבין שהוועדה רואה שכן יישאר הסעיף של ניגוד עניינים ותיווך. אני מתקשה לראות מה המדדים להצלחה של הרפורמה. זאת נקודת מפתח לכל רפורמה, אני מרגיש שזה מאוד חסר. ככל שהולכים לכיוון שימנעו מגופים שיש להם לקוחות ואמון לקחת חלק, צריך לקבוע אבן דרך לקבוע הצלחה או כישלון. אני מקווה שאני טועה, אבל אם לא תהיה הצלחה שיהיה מי שיש לו סמכות להתיר לבנקים, לא בגלל שאני המפקח עליהם, יש בנינו הרבה מתח, אבל להגיד שזו נקודת זמן שמי שמנהל נכסים שיש לו לקוחות ואמון לא תהיה לו מניעה".
יו"ר הוועדה ביטון שאל את אבידן האם יש לו ספקות שהרפורמה תביא את התוצאה הרצויה והאם הוא מאמין שלמרות עוצמתם של הבנקים הם צריכים להיות שחקנים. אבידן השיב: "כן יש לי ספק. אין לי מונופול על החוכמה, אפשר לחשוב אחרת. אני אומר רק בוא נקבע נקודת זמן שנבחן אם הצלחנו או לא הצלחנו". ביטון הזכיר כי העלות של עמלות וריביות נאמדת בכ-10,000 שקלים בשנה והצלחה תהיה חיסכון בעלויות הללו.
בדיון היום עסקה הוועדה במועד כניסת החוק לתוקף, כאשר היו"ר ביטון, ח"כ שלמה קרעי וח"כ ענבר בזק ביקשו ליישם את הרפורמה בהקדם.
קרעי אמר כי מסרסים את החוק בלוח זמנים דחוי, והוסיף כי שלל תאריכי הכניסה לתוקף של הרפורמה זו דחיינות. ח"כ ענבר בזק הצטרפה לדברים, ואמרה כי הדחייה משרתת רק את הבנקים וכי לוח הזמנים לא פרופורציונאלי להתארגנות. היו"ר ביטון ביקש מנציגי הממשלה לעשות מאמץ לנצל את 24 השעות הקרובות לביצוע בדיקה מעמיקה האם אפשר לקצר את לוחות הזמנים. "הבעיה שהאמונה הולכת וקטנה אחרי 70 שנה, אנחנו מאמינים ומאמינים ובסוף לא היו רפורמות אמתיות שזעזעו את המבנה הישן בבנקאות", אמר ביטון.
מנכ"ל לובי 99, לינור דויטש, אמרה כי התייעצה עם טובי המומחים, וכי אין הבדל בין הנגשת מידע בעובר ושב לבין הנגשת מידע על הלוואות, פיקדונות ואשראי. לדבריה, "ביוני נותנים גישה על מה שאין בו כסף ובדצמבר משחררים את מה שיש בו כסף. עוד שישה חודשים זה עשרות אלפי זוגות צעירים שלא יוכלו להשוות ומי שגוזר קפון זה פועלומי. הם מתגאים בהקמת בנק דיגיטלי, אבל כשזה נוגע באפליקציות פשוטות פתאום זה לוקח זמן. אין שום סיבה שזה יקרה וצריך להתעקש על הקדמת הלוז".
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
רכז פיננסים באגף התקציבים באוצר, יובל טלר, אמר כי צריך שההנגשה תהיה נכונה ולא תביא להטיה ולבעיות צרכניות שלא יבטיחו תחרות. "מבחינה זו קבענו מועדים מוקדמים יותר שחלים על בנקים, תאגידי עזר וסולקים, כי הם התחילו בפעילות להנגשת המידע. בשביל שנדע להבטיח שהחוק מייצר הנגשה איכותית ללקוח נדרשנו לקבוע מועדי תחילה מאוחרים יותר. ב-14 ביוני נייצר מגרש משחקים שווה שכולם מתחילים בנקודה שווה", אמר.
מנהלת פרויקט הבנקאות הפתוחה בבנק ישראל, אילנית מדמוני, אמרה כי בבנק עובדים על הרפורמה מ-2018, בתהליכים רגולטוריים לא פשוטים. לדבריה, לעלות לאוויר בעוד 7 חודשים זו תקופה ממש קצרה. בעקבות דרישת היו"ר ביטון אמר טלר כי הדבר ייבחן ביממה הקרובה.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, אמר כי 70 שנה זה זמן קצר לעומת האין סוף. הוא הוסיף: "נוהל בנקאי תקין קבע תאריכים, ובחקיקה זה לא הבנקים הם שיזמו. עשינו כל מאמץ לחבר למערכת, למרות שאין חקיקה, את כל הרגולטורים האחרים. אומרים אל תשאירו את זה רק למערכת הבנקאית, אבל אם נקצר רק המערכת הבנקאית תהיה פעילה ואם מאריכים באים בטענות למערכת הבנקאית שהיא מוכנה. בואו נפסיק עם הצביעות, המערכת הבנקאית מוכנה. 9 חודשים זה לא חזות הכל. הדחייה היא באה משני מקומות, מקום שהחקיקה מחייבת ולאפשר למאסדרים אחרים לתת רישיונות ולעמוד בתנאי אבטחת מידע, פרטיות וסייבר".
מנכ"ל רייזאפ, יובל סאמט, אמר: "תנו למי שמקבל רישוי פשוט להתחיל להשתמש בממשקים כמו שהם, לא לחכות ליוני. ברגע שבנק ישראל יכתיב את הסטנדרט תאפשרו לשחקן עולה לאוויר להשתמש במידע וכך יהיה לו יתרון. תגדירו סטנדרט ומי שירוץ מהר יוכל להתחבר, וכך תהיה אפשרות לשתף פעולה מהר".
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, הגיבה לדברי המפקח על הבנקים, ובהתייחס לסעיף ניגוד העניינים ברפורמת הבנקאות הפתוחה אומרת: "מבחינתנו הנושא הזה סוכם, אני רואה שזה נפתח שוב אז אני רוצה להתייחס. הצלחת הרפורמה הזו תלויה בנו, אם נטיל ספק ברפורמה היא לא תצליח. לכן התנאי הוא שכל הנוגעים בדבר ישלבו ידיים כדי שהיא תצליח. הרפורמה היא חלק מתהליך כולל שנועד לפתור כשל שוק וצריך לייצר פתרון ארוך טווח. מטרתנו הייתה לייצר מערכת של נתוני שירותים אובייקטיביים, לכן הכלל של מניעת ניגודי עניינים הוא שוויוני שחל על כל השחקנים, בנקים גדולים, בינוניים קטנים וכאלה שעוד לא קמו. נכון שישראל היא אולי תופעה חריגה בנוף המדינות שיישמו בנקאות פתוחה בהיבט ניגוד עניינים, אבל אנחנו לא אירופה ואנגליה. אנחנו שוק קטן, צעיר, ריכוזי, עם מעט מאוד לקוחות. המודל העסקי פה לא מספיק חזק לחברות פינטק, לכן צריך לעשות יותר כדי שהרפורמה תצליח. מבחינת ריכוזיות הנתון הכי בולט הוא שארבעה מתוך חמישה בנקים מחזיקים ב-90 אחוז מהשוק, וזה לא דומה לאירופה, אנגליה או מקומות אחרים שאנחנו מנסים להשוות עצמנו אליהם, לכן סעיף ניגוד העניינים הוא מהותי ומייצר תקווה בלבבות של חברות פינטק ישראליות שרוצות להחזיר ערך לשוק הישראלי. אם נפגע בתקווה הזו יהיה מאוד קשה לשקם אותה".
חוק המטרו אושר בוועדה לקריאה שנייה ושלישית ▪ תוקם ועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה על מתחמי המטרו, מס מופחת על התחדשות עירונית, פיקוח הכנסת על השתתפות הציבור בעלויות המטרו ▪ יו"ר הוועדה מלינובסקי: "ההצעה עברה בוועדה אינספור שינויים שיטיבו עם הציבור" ([צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
ועדת הכלכלה אישרה את התוכנית להגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, ואכיפה בדרכים עירוניות תהיה לכל המאוחר במחצית השנייה של שנת 2024 ▪ ניתן יהיה להשתמש בכספי האכיפה גם לתפעול תחבורה ציבורית ותיחזוקה, לשבילי אופניים, להפחתת שימוש ברכב פרטי ולעידוד תחבורה שיתופית - ולדרישת חברים בוועדה תתאפשר גמישות מסוימת לגבי בטיחות בדרכים
ועדת הכלכלה אישרה את התיקונים שיאפשרו הפעלת הביקושיות - קווי שירות מותאמי ביקוש, מתוך פרק התחבורה בחוק ההסדרים. התיקונים מסדירים בחקיקה את האפשרות לבצע תכנון דינמי של הנסיעה בתחבורה הציבורית ולשנות מסלול בזמן אמת, בהתאם לביקוש, ומעגנים בחקיקה שירותים שכבר ניתנים בכמה מקומות בארץ, כמו באבל, קוויקר ותיקתק.
האישור התאפשר לאחר שבשבוע שעבר הושגו הסכמות בדבר ההתייחסות להנגשת השירות לבעלי מוגבלויות. בעקבות זאת נקבע היום כי ההנגשה תוסדר בתקנות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. שר התחבורה, בהתייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, יקבע את התקנות ונוסח ראשון שלהן יוגש לאישור הכנסת עד 1 בדצמבר 2024. עד אז, המפקח על התעבורה יקבע הוראות להסדרת הנגישות לאנשים עם מוגבלות, לאחר התייעצות עם הנציבות, שתייצג גם את עמדת ארגוני המגזר השלישי. לבקשת היו"ר מיכאל ביטון ביטון הוסכם גם כי בעוד כשנה תדווח השרה לוועדה על התקדמות בטיפול בנושא.
ביטון אמר כי התיקון מסדיר את הניסויים להפעלת תחבורה מותאמת אישית, שמחייבים שיפור והפקת לקחים. הוא הוסיף, כי "העתיד שמור לרכבי תחבורה ציבורית שמגיעים אליך עד הבית ומורידים אותך במקום שנוח לך, ללא תלות בתחנות אוטובוס. לא אפשרנו לתחום הזה להתקדם ולהתפתח ללא וידוא שכל הרחבה תהיה עם התייחסות לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים. סימנו לכל המשרדים שלא יהיו פרויקטים בישראל שאין בבסיסים התייחסות לסוגיית הנגישות לאנשים עם מוגבלות".
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', טוען כי תזכיר החוק שמבקש לאפשר למשטרה חיפוש ללא צו בית משפט הוא נורא ואיום ▪ "המשטרה, שגם כך לא מצטיינת במקצועיות יתר, שמירת חוק וזכויות, ופיקוח אפקטיבי על הפעלת סמכויותיה, תשתמש בזה מול כולנו בשרירותיות וממש לא רק למיגור הפשיעה בחברה הערבית" (שר המשפטים, סער. הצהיר על צעדים נוספים [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90])
תומר רוזנר, היועץ המשפטי לוועדת הפנים, אומר כי "מטרת התיקונים המוצעים בהצעת החוק הממשלתית להחליש בעלי דירות" ▪ המשנה ליועמ"ש לממשלה: "הפתרון של הורדת הרוב מ-80% הוא כי בהעדר הפחתה של הרוב הזה לא נצליח להגיע לאיזון קנייני נכון" (שרון רופא אופיר, איתן גינזבורג [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את פרק 'מיסוי הכנסות צבורות' שבחוק ההסדרים ▪ ככל שחברה תבקש לחלק חלק גדול יותר מהכנסתה, כך תגדל הטבת המס שלה תזכה ([צילום אילוסטרציה: פלאש 90])
ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הגדלת סכומי תוספת השלמת ההכנסה לאזרחים ותיקים ▪ הגדלת סכומי קצבת זקנה עם תוספת השלמת הכנסה צפויה להגדיל את מספר הזכאים לקצבה שכן ככל שהקצבה גבוהה יותר, רף ההכנסות השולל את הזכאות לקצבה עולה ▪ הזכאות לקצבה מקנה גם הטבות בגופים נוספים לרבות הנחה בעלות חשמל, הנחה בארנונה, רכישת תרופות ועוד ▪ בנוסף לדרישת הוועדה, הוגדלו היום הסכומים בגינם לא תנוכה הקצבה בגין הכנסה, ובגין שווי רכב לזכאים בגיל פרישה ([צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
הרכבת האווירית לאמירויות: ח״כ אמילי מואטי (העבודה) נסעה בשבוע שעבר לאבו דאבי במימון זר - ללא אישור ועדת האתיקה (שאותה מחליפה יועמ״ש הכנסת עד להקמתה) ובניגוד לכללים (כאן חדשות).
ועדת הכלכלה סיכמה בלילה (יום ה', 15.10.21) את הפרטים האחרונים של פרק המזון מתוך רפורמת הייבוא. לאחר דיון שהחל עוד בשעות הצהריים, והופסק לצורך דיונים פנימיים, הושג סיכום להחרגת הדבש גם מתקן הסוכר, כך שתקן הדבש הישראלי יישאר בתוקף. הדבר לא נכתב בהצעת החוק, אך לפי הסיכום התייחס לכך שחר שטיינר, יועץ שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שאמר: "בהתאם לשיקולים אקולוגיים הסרת רשמיות תקן הדבש עלולה לסכן את הענף, לכן סיכמנו לשמור על התקן".
ועדת החוקה קיימה (יום ה', 15.10.21) דיון מרתוני בפרק י"ט בחוק ההסדרים הכולל חוק מוצע חדש - חוק יסודות האסדרה (האסדרה). בהתאם להסכמות הקואליציוניות פוצלו מן הפרק סעיפי "סמכויות הקצה" (סעיפים 21, 28 ו-30).
נמצא התמהיל למשך ההשכרה המקסימלי תוך שמירה על הכדאיות ליזמים. בתום הדיון ולאחר הפסקה ודין ודברים, ועדת הכספים הגיעה (יום ה', 15.10.21) למספר סיכומים נוספים במסגרת סעיף עידוד השקעות הון, שבפרק השכירות המוסדית שבחוק ההסדרים, במטרה לאפשר כדאיות למשקיעים לצד הבטחת שכירות לטווח ארוך.
ועדת העבודה והרווחה אישרה (יום ה', 14.10.21) את סעיפים: 23-21 (ניכוי מוגדל להורה עצמאי הבטחת הכנסה ותשלום מזונות) בפרק ט' (ביטוח לאומי) -מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, המאריכים את הוראת שעה שנועדה
יו"ר ועדת ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים, ח"כ יוליה מלינובסקי, אמרה בפתח הדיון (יום ה', 14.10.21) בפרק מימון ופיתוח מיזם המטרו: "אנחנו במספר ישיבות מעמיקות לחוק. הבאנו עכשיו נוסח שכלל תיקונים רבים. החוק עבר טרנספורמציה והכנסנו בו בלמים ואיזונים שיבטיחו את התקדמות הפרויקט ללא כל בעיות שונות יחד עם הסדרים הוגנים ונכונים לרשויות המקומיות. מכיוון שחוק זה איננו רק תחבורתי אלא חברתי וכלכלי מהמעלה הראשונה, הוועדה חשבה שזה קריטי לאזרחי ישראל שבחוק יינתן מענה בפתרונות דיור לאזרחי ישראל".
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...