"ההליך התקיים באופן מקצועי, מקיף וסדור, ולא נפל בו כל פגם, לא כל שכן פגם שעשוי לגלות עילה להתערבות שיפוטית". כך אומרת המדינה (24.7.22), בתשובתה לעתירות לבג"ץ נגד רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית. העתירות יידונו השבוע (28.7.22) בפני השופטים דפנה ברק-ארז,
דוד מינץ ו
יחיאל כשר.
העתירות הוגשו בידי עיריות ביתר עילית, קריית שמונה ודימונה; תושבים בערים אלו; יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ
מיכאל ביטון; ועמותת אמת ליעקב החרדית. העותרים טוענים שההליך היה פגום ושהרפורמה תפגע ברבים מתושבי ישראל, במיוחד אלו המתגוררים בפריפריה ואשר מצבם הכלכלי גרוע יותר והם משתמשים בהיקף ניכר בתחבורה הציבורית.
המדינה אומרת בתשובתה כי אין ממש בטענות אלו. הרפורמה נחתמה בידי השרים
מרב מיכאלי ו
אביגדור ליברמן בהתאם לסמכותם, "לאחר הליך בחינה מעמיק ומקצועי שארך חודשים ארוכים, תוך הסתייעות בגורמי מקצוע בעלי מומחיות מ
משרד התחבורה ובמומחים כלכליים חיצוניים, תוך בחינת הנתונים והשיקולים הצריכים לעניין באופן ענייני ומקצועי, ותוך גיבוש המלצה מפורטת ומנומקת על-ידי ועדת המחירים".
לדברי המדינה, "בבסיס הרפורמה מצויים שיקולים ענייניים ומקצועיים גרידא, והתעריפים נקבעו בהתאם להמלצת ועדת המחירים - היא הגוף המקצועי שאמון על-פי דין להמליץ לשרים על-אודות תעריפי התחבורה הציבורית - ולאחר עבודת מטה סדורה ומקיפה שהתקיימה בהתאם לשיקול דעתם המקצועי של הגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה, שלהם מומחיות מיוחדת בקביעת הסדרים כגון דא".
המדינה אינה מכחישה שבחלק מן המקרים הרפורמה תביא לעליית מחירים, בשל איחוד עשרות תעריפים לבודדים בלבד, אך מוסיפה: "במסגרת עבודת המטה נבחנה לעומקה השפעת השינוי במשטר התעריפים, והצוות בחן בדקדקנות חלופות שונות כדי למזער את הפגיעה בנוסעים, כפי שניתן להיווכח מהמסמכים המפורטים שהוצגו בזמן אמת. בד-בבד נשוב ונזכיר כי הרפורמה כוללת הטבות והנחות שונות, תוך מתן תמריצים לשימוש קבוע בתחבורה הציבורית. עוד נוסיף, על-רקע הטענות לפיהן לכאורה הרפורמה פוגעת בציבור ומייקרת את שירותי התחבורה הציבורית, כי גם לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, שיעור סבסוד התחבורה הציבורית בישראל ייוותר על אותו שיעור כבעבר (כ-70%), ויותיר את ישראל בין המדינות המובילות בעולם לעניין זה", ולכן אין עילה להתערבות בג"ץ.
המדינה מסכמת: "מקום בו התקיים הליך מקצועי סדור ומקיף, בהובלת גורמי המקצוע במשרד התחבורה ובשיתוף גורמי המקצוע במשרד האוצר, בעלי המומחיות והניסיון בדבר; מקום בו המשיבים נדרשו למכלול השיקולים הצריכים לעניין; ומקום בו לאחר בחינת הדברים נקבעה הרפורמה אשר מתקנת את חוסר האחידות והפערים הגדולים שהתקיימו בתעריפי התחבורה הציבורית, ותחת זאת נקבע מערך תעריפים ברור ופשוט, המבוסס על טעמים מקצועיים גרידא; הרי שאין כל עילה להתערבות שיפוטית בצו הפיקוח, קל וחומר בשים לב למידת ההתערבות השיפוטית המצומצמת בכגון דא" - כאשר מדובר בהחלטות מקצועיות שהתקבלו בידי אנשי מקצוע. התגובה הוגשה באמצעות עוה"ד אודי איתן ויונתן סיטון.