|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
ארגון מעולה וביצוע מושלם
מרכיבים חדשים ואליטות ישנות

בין הכתרה להשבעה

כמה הערות ותובנות בעקבות הכתרתו של המלך צ'רלס השלישי, כולל הנקודה היהודית עוד קצת סיפורים מלונדון של ערב ההכתרה, כולל המוזאונים וקובנט גארדן
07/05/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   המלכה אליזבת מתה   |   תגובות


מי מוזמן ומי צועד
חנות הספרים Waterstone בכיכר טרפלגר

שתי הדמוקרטיות החשובות ביותר בעולם מקיימות טקסים רבי רושם כאשר מתחלף העומד בראשן, ושניהם מתקיימים באנגלית. אבל פה מסתיים הדמיון בין הכתרת מלך בריטניה לבין השבעת נשיא ארה"ב. דומה שלא צריך להרחיב בהצגת ההבדלים המהותיים בין מונרך סמלי שתפקידו עובר בירושה ואשר עשוי למשול עשרות שנים, לבין נשיא ביצועי נבחר היכול לשרת לכל היותר שמונה שנים.

ובכל זאת, אני מבקש לעמוד על עוד הבדל שלפחות בעינַי הוא משמעותי ביותר, למרות שלכאורה הוא טכני. השבעתו של נשיא ארה"ב מצוינת במצעד עממי של אמריקנים רגילים מרחבי המדינה; את המלך צ'רלס ליוו אל ההכתרה וממנה אלפי חיילים ואנשי המשמר שלו. כמעט כל נשיא אמריקני הולך ברגל לפחות את מאות המטרים האחרונים בדרכו מהקפיטול לבית הלבן ומסתחבק עם הקהל; צ'רלס, קמילה ויתר בני המשפחה לא יצאו מהמרכבות והמכוניות (אם כי צ'רלס, ויליאם וקייט הפתיעו ערב ההשבעה כאשר באו ללחוץ ידיים להמוני הממתינים בשדרת המול).

זה הזכיר מאוד את ההלוויה של המלכה אליזבת בספטמבר שעבר. אירוע מרשים ביותר, אפילו נוגע ללב – שכל-כולו היה אליטות: אנשי הכוחות המזוינים, שומרי המלכה ובכירי המשרתים בסגל המלוכה. בריטים מן השורה יכלו לכל היותר להצטופף בשולי המסלול. בהלוויה היו כמה אזרחים פשוטים בטקס בכנסיית וסטמינסטר, ולהכתרה הוזמנו 400 מתנדבים מגופי הצדקה הרבים שצ'רלס תומך בהם – אך הם ישבו בכנסיית סנט מרגרט הסמוכה. אם המלוכה רוצה להישאר רלוונטית, ספק אם זו הדרך.

צעירים וחב"דניקים
קובנט גארדן. בעיקר הדגלים

הפאב-מסעדה של המלון בו אני מתאכסן, שם צפיתי בטקס, נפתח כרגיל בשעה 11:00 – בדיוק השעה בה החלה ההכתרה. קצת אחרי 12:00, המועד בו הונח כתר סנט אדוארד על ראשו של צ'רלס, החלו להגיע בריטים צעירים; עד אז היינו כמה מבוגרים. הם נראו ונשמעו אדישים לחלוטין, לקחו בירה, עמדו הרחק ממסך הטלוויזיה, דיברו וצחקקו בקול רם – כמו בכל יום בכל פאב.

עוד סימן, ממש לא מדעי אך עולה בקנה אחד עם הסקרים, בנוגע לפילוח התמיכה בהמשך קיומה של המלוכה, וממילא גם במידת העניין בהכתרה. "בעוד 20 שנה, כאשר אלה יהיו ויליאם וקייט, החגיגות יהיו הרבה יותר גדולות", סבורה אחת ממנהלות המלון. אגב: במאמר המוביל בטיימס של אתמול (6.5.23) היו כמה משפטים על האפשרות שצ'רלס ילך בעקבותיהם של כמה ממלכי אירופה וקיסר יפן, ויפרוש בעודו באיתנו כדי להעביר את השרביט לדור צעיר המתאים למאה ה-21.

מצד שני, בבית חב"ד של הדוֹקְלֶנְדְס וגריניץ, בניהולם הנמרץ של אפרים ושרה קרליבך, ההכתרה צוינה בהתלהבות. סעודת ליל שבת הייתה על טהרת המטבח האנגלי (בניגוד לבדיחות, האוכל היה מצוין), שמות כמה מן המנות כללו את המילה coronation והתפריט נשא את סמל החגיגות, ובניצוחו של הרב אפרים הרמנו כוסית לכבודו של צ'רלס.

המלך והיהודים
המתנגדים כלל לא הורגשו

עוד כמה נקודות יהודיות מעניינות. שמן ההכתרה קיבל ברכה נוצרית בירושלים – לראשונה בהיסטוריה. הייתה זו מחווה של צ'רלס לסבתו, הנסיכה היוונית אליס – אמו של הנסיך פיליפ, חסידת אומות העולם, הקבורה בעיר זו. צ'רלס נשבע כנדרש להגן על הכנסייה האנגליקנית, אך הוסיף – וגם זה חידוש שלו – התחייבות לאפשר לכל נתיניו לקיים את אמונותיהם בצורה החופשית ביותר.

חידוש שלישי: בטקס – שהוא דתי-נוצרי לגמרי – השתתפו בתפקידים "לוגיסטיים" נציגי דתות אחרות, כולל היהדות. ואילו בסוף הטקס, ממש ביציאה מהכנסייה, המתינו נציגי דתות אלו והתחייבו לשמור לו אמונים. לפני שניגש אליהם, צ'רלס מסר לאחד מעוזריו את הכדור המסמל את כדור-הארץ ואת השרביט, ששניהם מעוטרים בצלבים, ונטל אותם בחזרה לאחר מכן. ההתחשבות הייתה גדולה עוד יותר: התחייבות זו לא הושמעה במיקרופונים, כדי שהרב הראשי לבריטניה, הרב אפרים מירוויס, לא יחלל את השבת.

לכך יש להוסיף את הידידות העמוקה שהייתה בין צ'רלס לבין הרב הראשי הקודם, איש הרוח הדגול היה יונתן זקס. צ'רלס ביקר בארץ כאשר היה הנסיך מוולס, פיליפ הגיע גם הוא, הנסיך ויליאם הלך בעקבות אביו וסבו. בקצב הזה, אולי צ'רלס גם יהיה המלך הבריטי הראשון שיבקר בישראל.

מוזאונים ואוסף האמנות
תיאור הכתרת המלכה ויקטוריה בספרייה הבריטית

כמה חוויות מלפני ההכתרה. אחד הדברים הבולטים ביותר בהיעדרם הוא התייחסות לאירוע במוזאונים הבריטים המובילים, שהם בין הטובים ביותר בעולם. כלום במוזאון הבריטי, כלום בגלריה הלאומית. גלריית הפורטרטים – הבית של עשרות דיוקנאות של מלכי בריטניה – בשיפוצים, אבל הם מסתיימים בחודש הבא; אפשר היה קצת לזרז אותם או לקיים תערוכה בגלריה הלאומית הסמוכה. בחדר האוצרות המדהים של הספרייה הבריטית מוצגים כמה פריטים מהכתרות קודמות, וזהו. בהחלט מוזר ומעורר מחשבה.

אם כבר מדברים על מוזאונים: הנה דעה מעניינת ששמעתי מעובד בספרייה הבריטית, ודאי אדם משכיל ותרבותי. הוא מעדיף שבריטניה תהפוך לרפובליקה עם נשיא נבחר, ובינתיים הוא סבור שמשפחת המלוכה צריכה להעביר את אוסף האמנות העצום שלה לבעלות המדינה, כפי שעשו מקבילותיה באירופה.

"אתה יודע שיש להם את האוסף הכי גדול בעולם של רישומים של דה-וינצ'י? נכון שהם נותנים גישה לחוקרים, אבל זה לא אותו הדבר. ויש להם מאות יצירות שבכלל באחסון. אם יתנו את זה למדינה, הגלריה הלאומית תזנק בשלוש-ארבע דרגות ותהיה טובה יותר מאשר בצרפת [הלובר] ובספרד [הפראדה]. לא שחשוב לי שנהיה הכי טובים", הוא מעיר בחצי-התנצלות.

מזכרות, אמנות וספרים
חנות הספרים Hatchars's, רחוב פיקדילי

בקובנט גארדן התוסס וההומה אדם, ההכתרה מורגשת בעיקר בעשרות הדגלים המשתלשלים מן התקרה. יש כאן יריד מקסים קבוע של אמנים, וככל שראיתי – ההכתרה אינה קיימת מבחינתם. מעצבת אחת מראה לי שהכינה תחתיות לכוסות בהשראת סמל ההכתרה ותוך שימוש בשמו של צ'רלס. בדוכן סמוך, המתמחה בציורים של הדוב פדינגטון – כולל בחברת המלכה אליזבת – אומרת המוכרת שהאמן מכין ממש כעת יצירות עם צ'רלס, לאור ביקוש ער מצד הקונים. אז למה רק הוא עושה זאת? – "הוא כנראה הכי חכם פה", היא צוחקת.

אמנית אחרת מסבירה, שיש לה ולחבריה קו מוצרים קבוע, מאחר שהם נמצאים כאן כל השנה ועל כך פרנסתם, ואין כדאיות כלכלית למוצרים חדשים שיתאמו לכמה ימים בלבד. רוב הלקוחות הם בריטים, והתיירים הולכים ממילא לחנויות המזכרות, היא מוסיפה. אז איך זה שגם למוכר המזכרות החביב בקובנט גארדן אין מוצרי הכתרה? "החברות הגדולות, רשתות החנויות, קנו את כל הסחורה והקפיצו את המחירים, ולמוכרים קטנים כמוני לא נשאר", הוא משיב. זה לא שאין ביקוש; להפך, הביקוש גדול אך הוא אינו יכול לספק אותו.

על ביקוש ניכר מדווחים גם המוכרים בשתיים מחנויות הספרים הגדולות ביותר והטובות ביותר בלונדון: Waterstone בכיכר טרפלגר ו-Hatchard's ברחוב פיקדילי. בשתי החנויות מוצע מגוון רחב למדי של ספרים הן על אליזבת והן על צ'רלס, כולל כאלו שפורסמו בחודשים האחרונים; לפחות בזירה הזאת, המלך הנכנס גובר על אימו.

ארגון מעולה וביצוע מושלם
רק כאן מזכירים בגדול גם את קמילה

נחזור להכתרה. הארגון היה מעולה והביצוע היה מושלם, כמו בהלוויתה של המלכה אליזבת. הסדר נשמר בצורה מלאה, כמו בימים שקדמו לאירוע. אפשר להיות ציניים ולומר שהיו לבריטניה לפחות שמונה חודשים ואולי אפילו כמה עשרות שנים להתכונן, אך כולנו מכירים לפחות מדינה אחת שלא הייתה מרימה כזה אירוע בכזאת רמה, גם אם היו מודיעים לה 50 שנה מראש. בבריטניה עצמה נהוג למתוח ביקורת קשה על השירות הציבורי, המשטרה בכלל ומשטרת לונדון בפרט סופגים מנה גדושה במיוחד של ביקורת – אבל הפעם הם היו מצוינים.

בתקשורת הבריטית דיברו קצת בחשש על הפרעות מצד מתנגדי המלוכה, אך ככל שידיעתי מגעת – לא היו כאלה (הטיימס, בעמוד סאטירי בבוקר ההכתרה, סיפר שהארמון הזהיר את המשטרה מפני הנסיך הארי; גם זה עבר בשלום). מדובר בסופו של דבר בחלק קטן מהציבור הבריטי, ובחלק קטנטן-עד-אפסי שבכלל חשב לשבש את החגיגות.

בנימה צינית נוסיף, שזהו גם ההיקף של מי שמברכים את המלכה קמילה, לפחות בחנויות במרכז לונדון. ראיתי את שמה בחנות אחת ברחוב פיקדילי, ואילו בגדול ועם תמונתה היא מופיעה במקום אחד בלבד: משרדי קרן הנסיך אותה מוביל אחד, צ'רלס מבית וינדזור.

תאריך:  07/05/2023   |   עודכן:  07/05/2023
איתמר לוין, לונדון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין הכתרה להשבעה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
NIG'AL M'CHABLAD
7/05/23 17:10
2
PS
7/05/23 17:38
פורום: המלכה אליזבת מתה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  המלכה אליזבת מתה
בכנסיית ווסטמינסטר בלונדון, בירת בריטניה, הוכתר (שבת, 6.5.23) הוכתר המלך צ'רלס לעיני 2,300 מוזמנים ובשידור חי חובק עולם. הכתר על ראשו של צ'רלס השלישי הוא כתרו של צ'ארלס השני, שמלך על אנגליה במאה ה-17, ומשקלו 2.200 ק"ג.
06/05/2023  |  עידן יוסף  |   תמונות מיוחדות
"אני תוהה האם בכלל תהיה הכתרה של ויליאם. אין הכתרה של אף מלך באירופה, ואני יכולה לתאר לעצמי את ויליאם אומר שהוא לא מעוניין. ההכתרה של צ'רלס בהחלט יכולה להיות האחרונה שנראה". כך אומרת העיתונאית טינה בראון, מחברת של רבי-מכר על המלוכה הבריטית, בשיחה למנויי וושינגטון פוסט לקראת הכתרתו של המלך צ'רלס השלישי מחר (6.5.23).
05/05/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
זהו האירוע הלא-חשוב הכי חשוב בעולם. למלך בריטניה אין משמעות. נכון שהמלך ג'ורג' השישי ומשפחתו מילאו תפקיד חשוב בחיזוק המורל הבריטי במלחמת העולם השנייה, ונכון שבתו אליזבת שירתה נאמנה אינטרסים בריטיים ברחבי העולם; אבל מדובר במשימות של קונצנזוס מוחלט או כמעט מוחלט. מה שעושה יצחק הרצוג בחודשים האחרונים, לא היה עולה כלל על דעתו של השוכן בארמון בקינגהאם.
05/05/2023  |  איתמר לוין, לונדון  |   כתבות
הכתר הראשון שיחבוש המלך צ'רלס השלישי בהכתרתו (6.5.23) הוא 2.5 ק"ג של זהב מוצק, קטיפה, פרוות סמור ואבני חן. הכתר השני קל יותר, עם 2,868 יהלומים. הוא יקבל עוד שורה של תכשיטים סמליים ולאחר ההכתרה יסע בכרכרת זהב – כל אלו סמלי שלטון ומעמד. אבל האירועים, שיעלו למשלם המיסים הבריטי עשרות מיליוני ליש"ט, גם יחשפו את חולשותיו של צ'רלס. הוא יקבל את השליטה בנכסי עתק, מה ששוב מעורר את השאלה עד כמה הציבור צריך לסבסד את בית המלוכה – כותב וושינגטון פוסט.
04/05/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המלך צ'רלס ציין 100 יום לעלייתו לכס המלוכה (16.12.22) בביקור במרכז יהודי בלונדון, שם רקד "הורה" במסיבת חנוכה. היה זה סיום עליז ליום שהחל בכותרות על מתיחות בין בניו, ויליאם והארי. היום מלמד רבות על ימיו הראשונים שלו כמלך: הוא יהיה שונה מאוד מאמו, אליזבת, למרות שהצל המשפחתי ילווה גם אותו – מנתח ניו-יורק טיימס.
27/12/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אנחנו נראים מאוד לא טוב בעולם, נראים מכוערים מבחינה מוסרית, כששר בממשלת ישראל, האחראי על הביטחון הלאומי, מביע תמיהה, מדוע אנחנו לוקחים הרבה שבויים פלשתינים ואיננו הורגים אותם
דרור גרין
דרור גרין
ובאמת, אם נתבונן בהיסטוריה האנושית נגלה שחסרי האמפתיה שבחרו באנוכיות וברוע, הם פסיכופתים ששלטונם הוביל לאסונות גדולים ולהשתלטות הרוע, ומן הצד השני מי שבחר באמפתיה, בשיתוף, בסובלנות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il