|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מור. עילה לפרעון מיידי [צילום: יח"צ]
בשל חובות פיננסיים של 2.7 מיליארד שקל

קבוצת חנן מור מבקשת הקפאת הליכים לשלושה חודשים

קשייה של הקבוצה נחשפו ב-News1 מציעה הסדר לנושים הפיננסיים ולפיו היא תפעל כעסק חי, תכניס שותף לפרויקט שדה דב ומור ימשיך לעמוד בראשה
20/11/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   חנן מור - הנפילה   |   תגובות
חשיפה: רשות מקרקעי ישראל אוסרת על קבוצת חנן מור לפצל הקרקע בשדה דב
יואב יצחק
הודעה רשמית נמסרה לחברה ביום 14.08.23 בתגובה לבקשה שהגישה עקב הקשיים אליהם נקלעה * למרות זאת, קבוצת חנן מור מבטיחה לרוכשים פיצול הקרקע והקמת 80 יחידות דיור בבניין המתוכנן על חלק מהמגרש בשדה דב שרכשה במכרז * אלא שדבר זה מסכן את כספי הרוכשים, נוגד את תנאי המכרז ואת האיסור מצד הרשות, ובנוסף עלול להטעות את המשקיעים במניות החברה הרשומות בבורסה ואת בנק לאומי ודיסקונט שהלוו לקבוצה 1.3 מיליארד ש"ח * קבוצת חנן מור מכחישה את הטענות נגדה
לרשימה המלאה

רשות ניירות ערך בודקת מצבה של קבוצת חנן מור בחשד לאי-גילוי נאות
יואב יצחק
בנק לאומי ובנק דיסקונט שוקלים צעדיהם, כולל צעדים משפטיים, מחמת ההרעה במצבה של קבוצת חנן מור והספק הגדול באשר ליכולתה להוציא אל הפועל את פרויקט שדה דב * הקבוצה: פועלים בשקיפות וקבוצת הרכישה הושקה בהצלחה רבה
לרשימה המלאה

קבוצת חברות הנדל"ן שבשליטת חנן מור, ובראשן חנן מור אחזקות הבורסאית, מבקשת (20.11.23) מבית המשפט המחוזי בתל אביב להקפיא את ההליכים נגדה לשלושה חודשים. החברה מדווחת על חובות לנושים פיננסיים בסך 2.7 מיליארד שקל ואומרת שאינה מבקשת להקפיא את ההליכים בנוגע ליתר החובות, רובם - לספקים ונותני השירותים הקשורים ל-1,100 הדירות שהיא בונה. הקבוצה גם מציגה מתווה ראשוני להסדר נושים שבמרכזו המשך פעילותה כעסק חי. ההצעה אינה כוללת הזרמה מצידו של מור, והקבוצה אינה מבקשת למנות נאמן, כך שלשיטתה - מור ימשיך לעמוד בראשה.

קשייה של הקבוצה נחשפו בשנה האחרונה ב-News1 למרות שהיא הכחישה את הדברים. בחודש האחרון ביקש בנק לאומי לממש שעבודים על שני נכסים של החברה, לאחר שלא עמדה בפרעון האשראי שהעמיד לרכישתם, ובנק דיסקונט הודיע במקביל שצעד זה מקנה לו את הזכות להעמיד לפרעון מיידי את האשראי שהוא העניק. השבוע (19.11.23) לא עמדה מור בתשלום הריבית הרבעונית (28 מיליון שקל) על ההלוואות שנטלה לרכישת קרקעות שדה דב, מה שהעניק למלווים את הזכות להעמידו לפרעון מיידי.

מור נטל אשראי בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל - מבנק דיסקונט, לאומי, הפניקס ומיטב - לרכישת קרקע במתחם שדה דב לשעבר, מתוך 1.6 מיליארד שקל ששילם. אלא שריבית הפריים זינקה מ-1.6% בעת הרכישה ל-6.25% כיום, בשנה האחרונה איבדו מניות החברה 80% מערכן והאג"ח שלה (ב-600 מיליון שקל) נסחרות בתשואה דו-ספרתית של אג"ח זבל ושווי השוק של החברה צנח ל-60 מיליון שקל בלבד. דיסקונט חשוף לקבוצה ב-1.8 מיליארד שקל, לאומי חשוף ב-700 מיליון שקל, ויתר המממנים - עד 250 מיליון שקל כל אחד. החברה הבורסאית גם חייבת 630 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

חנן מור אחזקות הבורסאית נמצאת בשליטת חנן מור השקעות (45.5%), בה שולט חנן מור (70%) ובה שותף מנכ"ל החברה הבורסאית, אבי מאור. קופות הגמל של קבוצת הראל מחזיקות ב-8.6% מן המניות, מור מחזיק במישרין 6.7% נוספים ולאחרונה הפך הקבלן יגאל דמרי לבעל עניין עם 5%. את שנת 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 815 מיליון שקל ורווח של 126.3 מיליון שקל, ואת המחצית הראשונה של 2023 - עם הכנסות של 216 מיליון שקל ורווח של 17.8 מיליון שקל.

מותחת ביקורת על בנק לאומי

בבקשה נאמר כי קשייה של הקבוצה נובעים מהתקבצות נסיבות חיצוניות שהובילו לסערה מושלמת בענף הנדל"ן: העלייה באינפלציה, הזינוק הריבית, חוסר היציבות הפוליטית, השסע החברתי ומלחמת חרבות ברזל. נקודתית מצביעה הקבוצה על הריבית הרבעונית בסך 25 מיליון שקל שעליה לשלם תמורת קרקעות שדה דב, כמו גם על הקשחת עמדתו של בנק לאומי בנוגע למקצת מחובותיה.

על פרויקט שדה דב (להקמת 460 דירות ו-70 חדרי מלון) נאמר בבקשה, כי הוא אמור היה להסתיים בעודף של 900 מיליון שקל, וכי הבנקים המלווים אישרו את התוכנית העסקית שהוצגה להם לפני שהעמידו את האשראי. לטענת מור, הסתבכותו בפרויקט זה נובעת מהזינוק בריבית בשל העלייה באינפלציה והרפורמה המשפטית, וכי בשל נסיבות אלו התברר שהקונסורציום אינו מוכן כנראה להעניק לו את הליווי הפיננסי. הקבוצה נקלעה למבוי סתום, כאשר היא ממשיכה לשאת בעלויות הריבית והתכנון - אך אינה יכולה למכור דירות ולהגיע להסכם ליווי. מחנק האשראי בישראל מנע ממנה למצוא מימון חילופי וגם הנסיונות להכניס שותף נתקלו בקשיים.

לדברי הקבוצה, היא פעלה בכמה מישורים לטיפול במצב אליו נקלעה: מימוש נכסים ב-220 מיליון שקל, פיטורי 15% מהעובדים, האצת הביצוע והשיווקים בפרויקטים שבבנייה, ניסיון לגייס הון ושותפים שנגדע בשל המלחמה וניסיון המצוי בעיצומו לשנות את פרויקט שדה דב למתווה של קבוצות רכישה.

במקביל, הקבוצה מותחת ביקורת קשה על מהלכיו של בנק לאומי בחודש האחרון, שלדבריה בתקופת הגאות שמח להעניק לה מימון, אך "החליט לשמוט את הקרקע תחת רגליה כאשר השמים התעננו" ולדרוש לפרוע את האשראי שהעניק בעצמו בשמחה. עוד היא טוענת, כי לאומי הכשיל בספטמבר הסכם למכירת הקרקע ברמת גן המשועבדת לו ב-170 מיליון שקל - 97% מהחוב כלפיו - אך ורק משום שהתמורה אמורה הייתה להיות משולמת בתוך 90 יום, בעוד לאומי דרש 50 יום. מור אומרת שמצאה רוכש בתנאים אלו שהיה מוכן לשלם 167 מיליון שקל, אך לאומי סירב לאפשר לרוכש ארכה של 45 יום בשל המלחמה, ולאחר מכן אף טרפד לחלוטין את ההסכם עימו.

לדברי מור, למרות הקושי בענף הנדל"ן והזעזועים במשק, היא הצליחה לעמוד בהתחייבויותיה, אך לאומי שוב סיכל את מאמציה כאשר הגיש את בקשות הכינוס. היא דוחה את טענות הבנק (שהועלו באותן בקשות) בדבר אובדן אמון בקבוצה ובחנן מור אישית וכאילו הציגו לו מצגי שווא. מדובר בעסקות המוכרות היטב לבנק, כאשר מה שהשתנה הוא התנאים החיצוניים, היא אומרת. עם זאת, הקבוצה מודעת לכך שעליה להגיע להסדר עם הקונסורציום של שדה דב, שכן היא אינה מסוגלת לעמוד בפרעון הריבית, וקיימת סכנה שאותם נושים יעצרו גם את המימון לפרויקטים האחרים שלה.

קבוצת מור סבורה, כי יש לאפשר לה להמשיך לפעול כעסק חי, כדי לנצל את הידע והניסיון שלה ולממש את הפרויקטים שלה שעל סף בנייה - בעוד מימוש נכסיה כעת ייעשה במחירי רצפה ויגרום לחברות, לנושיהן ולבעלי המניות נזקים של מאות מיליוני שקלים. היא גם מציינת, כי מדובר בין היתר במאות דירות במסגרת מחיר למשתכן והמיועדות לזכאים הממתינים להן. לדבריה, היא הציגה בחודשים האחרונים את עיקרי ההסדר המוצע לנושים הפיננסיים, אך בשל התנהלותו של לאומי - לא ניתן לקיים מו"מ ישיר ויש צורך בחסותו של בית המשפט.

שווי נכסי-מאזני של 325 מיליון שקל

על-פי הבקשה, השווי הנכסי-מאזני של החברה עומד על 325 מיליון שקל, וזאת בנטרול פרויקט שדה דב (דהיינו: מתוך הנחה שכל ההכנסות ממנו ישמשו לפרעון החובות והוא לא יותיר עודפים). לדבריה, נתון זה מלמד על הצורך בהמשך פעילותה כעסק חי. הוא גם עומד בבסיס הסדר הנושים המוצע, שעיקריו:

  • מתן פתרון לפרויקט שדה דב, ובמרכזו הכנסת שותף שיזרים 220 מיליון שקל תמורת אחוזים בפרויקט ודחיית שלושת התשלומים הרבעוניים הקרובים של ההלוואות, תמורת אחוזים מרווחי הפרויקט. מור אומרת שהיא במגעים עם שותפים פוטנציאליים.

  • הקרקעות לייזום יישארו בבעלות החברה כדי שניתן יהיה לבנות עליהן. מדובר בעיקר בקרקע לבניית 840 דירות בחיפה.

  • גיוס הון בשני שלבים בני 50 מיליון שקל כל אחד - מיד עם אישור ההסדר ושנה לאחר מכן. 30 יום לאחר השלמת ההסדר יתכנסו בעלי המניות ויבחרו את הדירקטוריון - מהלך העשוי להביא להדחתו של מור המשמש כיום כיו"ר.

  • החובות לנושים להם יש בטחונות ייפרעו מתוך ההכנסות מן הנכסים המשועבדים להם. החברה מפרטת במסגרת זו את הפרעון לסדרות האג"ח השונות.

  • החובות ישאו רק את הריבית המקורית, ללא ריבית פיגורים.

  • עם אישור ההסדר ישוחררו לחברה כל העודפים בפרויקטים ועודפי תמורות מימוש נכסים, מעבר לחוב הישיר שמובטח בהם, והם ישמשו לפעילותה השוטפת של הקבוצה.

הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד צוריאל לביא ויוסי מנדלבאום. היא תידון, במועד שטרם נקבע, בפני סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר.
חדל"ת 42454-11-23, חנן מור אחזקות, קחם חברה להשקעות, קרן פז חברה לבניין, חנן מור פיתוח בינלאומי ואח' / בקשה להקפאת הליכים
קבוצת הנדל"ן חנן מור מבקשת הקפאת הליכים וכינוס אסיפות נושים בשל חובות של 2.7 מיליארד שקל

תאריך:  20/11/2023   |   עודכן:  20/11/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קבוצת חנן מור מבקשת הקפאת הליכים לשלושה חודשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חנן מור - הנפילה
קבוצת הנדל"ן חנן מור אומרת כי בנק לאומי בחר לפנות לבית המשפט נגד שתי חברות בקבוצה למרות שהיא פועלת לממש את התחייבויותיה כלפיו על-פי זכרון דברים שנחתם ב-11.9.23. החברה מפרסמת לראשונה (6.11.23) את פרטי ההסכמות, יום לאחר שלאומי ביקש למנות כונסים לשם מימוש השעבודים על שניים מהפרויקטים שלה. לדבריה, הדירקטוריון החליט בזמן אמת שלא לפרסם את ההסכמות מחשש שהדבר יפגע במימושן.
06/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בנק לאומי מבקש (5.11.23) מבית המשפט המחוזי בתל אביב לאכוף שעבוד שעשו לטובתו חברת ק.צ מדף 2 וחברת קחם שבבעלות חברת חנן מור הציבורית. קשייה של קבוצת חנן מור נחשפו ב-News1. הצעד של לאומי, ובעיקר ההנמקות שהוא נותן, מלמדים על עומק המשבר בו מצויה הקבוצה. בעקבות הבקשות קורסת מנית חנן מור בכ-30% ושווי החברה עומד על 100 מיליון שקל בלבד. במקביל מבקש לאומי לכנס את נושיה של הקבוצה בגין קרקעותיה בשדה דב, לקראת אפשרות של בקשה לכינוס נכסים.
05/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
רווחיה של קבוצת הנדל"ן חנן מור ירדו בששת החודשים הראשונים של 2023 בשיעור של 78.4% ועמדו על 17.8 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח נקי של 82.9 מיליון שקל שרשמה הקבוצה בששת החודשים הראשונים של 2022.
31/08/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
קבוצת חנן מור אחזקות מדווחת על ירידה של 53.8% ברווח הנקי ברבעון הראשון של השנה. הרווח הנקי של החברה עמד על 13.4 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
01/06/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
איש העסקים חנן מור משדר אופטימיות, כמו תמיד. מצגת שפרסמה קבוצת חנן מור שבשליטתו (6.12.22), מחצינה בשורות טובות, כביכול: עלייה בהיקף המכירות גם בשנה-שנתיים הקרובות, אישור מהיר של הפרויקטים שבניהולה, גידול ברווח הנקי, ועוד ועוד.
17/12/2022  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il