צרכנים ישראלים מעדיפים לרכוש מותגי הלבשה מזויפים שמחירם נע סביב כ-20% ממחירי הלבשה ממותגת מקורית. כך עולה (יום ב', 14.6.04) ממחקר שערכה אוניברסיטת דרבי בישראל.
לדברי דרבי, בין הצרכנים המעדיפים לרכוש ביגוד מזויף נמנים: בעלי השכלה גבוהה או רק תיכונית, בעלי הכנסה גבוהה או בינונית ובעלי שכבות גיל שונות. כמו-כן עולה, כי גברים רוכשים יותר בגדים מזויפים מנשים.
דרבי ערכה שני מחקרים מקיפים בקרב 138 צרכנים. המחקר הראשון נערך בקרב מדגם מייצג של 70 צרכנים בשני קניונים מרכזיים: עזריאלי ואיילון. המחקר השני נערך בקרב 68 צרכנים בקניון רמת אביב ובקניון רננים.
ממצאי המחקרים הראו, כי עמדות הנבדקים ביחס לרכישה של מוצר מזויף הן חיוביות - הצרכן הישראלי סבור כי חיקוי או זיוף של מוצר הלבשה הינו אקט לגיטימי וקביל ואף בעל יתרונות כלכליים. כמו-כן, סבור הצרכן הישראלי שהוא "קונה חכם".
לחלק מהצרכנים החיקויים מספקים את היתרון של הקניית תכונות הסטטוס, לחלק אחר של קוני החיקויים ישנה תחושה ברורה שלמרות נחיתות החיקויים מול המותגים המקוריים, פער המחירים העצום מצדיק את השימוש בחיקויים. נתוני המחקר עוד הראו, כי הגברים מוכנים להוציא סכום כסף נכבד על בגדים מקוריים, אבל כאשר מדובר באירוע מיוחד, כגון אירוע משפחתי.
במסגרת המחקר, בדקה דרבי את פערי המחירים בין מספר מותגים מקוריים לבין מותגים מזויפים. להלן מספר דוגמאות:
מכנסי "דיזל" לגבר עולים 675 ש"ח בחנות מקורית של החברה, לעומת 200 ש"ח בשוק הכרמל או בשוק בצלאל בתל אביב; חולצות "נייקי" עולות כ-20 ש"ח בשווקים, לעומת 120-100 ש"ח ויותר בחנויות ופערים דומים קיימים גם בחולצות של "ריף קארל, בילבונג, אוניל, בלינד".
יחד עם זאת, צוין, כי במכנסיים הפערים לעיתים, גדולים משמעותית. מכנסי ג'ינס של לי קופר, קרוקר, ליוויס - בשוק הכרמל עולים 80 ש"ח לעומת 500-400 ש"ח לערך בחנויות המורשות.
מדרבי נמסר, כי לעיתים לא ניתן למצוא בשוק הכרמל את הדגמים החדישים ביותר שנמצאים בחנויות וציינה כי היקף הזיופים בשוק של משחקי מחשב ומולטימדיה גדול פי כמה מזיופי הביגוד הידועים.
מהמחקרים שנערכו עולה, כי הזיופים שנדמה היה שמתמקדים בעיקר בבגדי יוקרה, קיימים גם בבשמים, תיקי נשים ("פראדה, דולצ'ה גבנה, איב סאן לורן"), נעלי ספורט, מוצרי קוסמטיקה, שתייה חריפה.
בדיקות השוואתיות שנערכו העלו, כי פערי מחיר עצומים קיימים בין מותגים כמו תיקי לואי ויטון, גוצ'י, שאנל, קלווין קליין, (גם בבגדים) דז'מו, קונצינלה, העולים כ-100-200 ש"ח בשוק או בחנויות המוכרות מותגים מזויפים, לעומת 800 עד 1,500 ש"ח ולעיתים יותר למותג מקורי.
אובחנה גם תופעת זיופים ניכרת בתחום הסיגרים שלכאורה מיובאים מקובה.
מספר המלצות להקטנת תופעת הזיופים:
- על יצרני האופנה לקיים קמפיין תדמיתי המדגיש את ערכו המטריאלי והאיכותי של המותג המקורי אל מול המזויף;
- על היצרנים והיבואנים להתאחד כקבוצת לחץ ולדאוג שהיקף הענישה על זיוף מותגים יעלה באופן ניכר, היצרנים והיבואנים צריכים לסייע במימון מערכת האכיפה לטיפול בנושא. (כפי שחברות הביטוח מימנו בעבר);
- כדי ליצור פיתוי לקונים, היבואנים חייבים להגביר את מבצעי המחירים כדי שפער המחירים בין הזיופים למוצרי המקור יקטנו;
- כיוון שחלק גדול מהזיופים מגיע לארץ מעזה, ולעיתים גם מהמזרח הרחוק, יש להתמקד במניעת הברחות בעיקר מאזורים אלה.