היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שלח אתמול (ג', 27.7.04) מכתב ליו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, בו קרא לו לפעול לאלתר, בכל האמצעים העומדים לרשותו, כדי לאכוף את צו בית הדין הארצי לעבודה שקבע כי על עובדי הנמלים לשוב לעבודה סדירה.
מזוז אמר לפרץ כי המצב הקיים בנמלים מערער את שלטון החוק במדינה וגורם לנזקים כלכליים כבדים. "על ההסתדרות מוטלת אחריות הנובעת מהמעמד לו היא זוכה. עליה להשתמש בסמכויותיה כדי להחזיר את העובדים לעבודה תקינה", אמר מזוז.
כיום פועלים הנמלים בתפוקה של 30% בלבד - למרות שבית הדין הארצי לעבודה הורה לעובדי הנמלים לשוב לעבודה בתפוקה מלאה. מול נמלי הים ממתינות כעת 50 אוניות לפריקה.
אתמול איימה רשות הנמלים בהשבתת מגן של נמלי הים - בתגובה על התפוקות הנמוכות של העובדים. משמעות הדבר: הרשות איימה להשבית את הנמלים לחלוטין, על מנת להגן עליהם מנזקי העובדים. מנכ"ל רשות הנמלים, עמוס רון, קרא לעובדים לחזור לאלתר לעבודה מלאה - לפני שיינקטו נגדם "צעדים מרחיקי לכת".
המשא-ומתן תקוע
המשא-ומתן בין נציגי האוצר וההסתדרות תקוע, ואין כל התקדמות במגעים בין הצדדים. יו"ר התאחדות התעשיינים, עודד טירה, מציע לבצע מהפך באופן ניהול המשא-ומתן לפתרון המשבר בנמלים.
זאת, "בעקבות האנרכיה השוררת בנמלים והנזקים העצומים הנגרמים למשק ולמגזר העסקי כתוצאה מכך. המדובר בנזקים המלווים בהוצאת עובדים לחופשה מאונס ובפיטורים", אומר טירה.
טירה מציע למנות בכל צד נושא ונותן ראשי, שיהיו לו סמכויות להגיע להחלטות. צוותי המשא-ומתן יתכנסו במקום מרוחק ומבודד יחסית (אפשר בעיר אילת), וישבו באופן רצוף יומם ולילה עד שיגיעו לגיבוש תוכנית עקרונות לפתרון המשבר בנמלים.
לדברי טירה, האנשים שיעסקו בכך חייבים להיות פנויים מכל משימה אחרת. שכן, זהו הנושא החשוב ביותר כרגע במדינת ישראל. במקביל, טוען טירה, כי השביתה בנמלים חייבת להפסק לאלתר.