"טענותיך בדבר היעדר שקיפות בנתונים שמפרסם משרד האוצר - אינן ברורות" - כך כתב היום (ה', 5.8.04) הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, לשר התמ"ת אהוד אולמרט.
המכתב נשלח לאחר שאתמול האשים אולמרט כי משרד האוצר מסתיר מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני וניתוחי ההכנסות ממיסים (ראו קישור).
הבר צירף למכתבו טבלה המפורסמת באתר האינטרנט של משרד האוצר (ראו בתחתית הידיעה). מהטבלה ניתן לראות את היקף ההוצאה השנתית המתוכננת ואת הביצוע בפועל (שיעור הניצול של התקציב המוקצה). כמו-כן ניתן לראות כי שיעור הביצוע בתקציב המדינה נע בין 98% ל-100%.
בנוסף, ניתן לראות בטבלה את הפער שבין יעד הגירעון (כאחוז מהתמ"ג) - לבין הגירעון בפועל. הפער מושפע מהיקף ההכנסות ממיסים בפועל ומהיקף הביצוע של תקציב המדינה.
"לצערי, בשלוש השנים האחרונות, הגירעון בפועל היה בגובה היעד, או גבוה ממנו משמעותית", כתב הבר.
"הנתונים שהוצגו על ידך התייחסו ל'תקציב על שינוייו' - הכולל את העודפים השוטפים בתקציב המדינה. העודפים האמורים משקפים ברובם פערי תזמון בתשלומי הממשלה. עודפים אלה אינם חלק מחוק התקציב המקורי.
"זאת ועוד: הואיל ונוצרים עודפים בהיקפים דומים, המועברים מדי שנה, הם אינם יוצרים חריגה בביצוע התקציב אותו קבעה הממשלה ואישרה הכנסת. מובן מאליו שאין לסכום את ביצוע התקציב על פני השנים ולהשוות זאת מול סכימת התקציב על שינוייו כולל העודפים, מכיוון שאז סוכמים שוב ושוב את אותם העודפים.
"דוגמא לבעייתיות בהצגת הדברים כפי שהוצגו על ידך, ניתן למצוא דווקא במשרד התמ"ת שבראשותך ובתקופת כהונתך: היקף העודפים בסעיף 38 (תמיכות בענפי משק) עמד בשנת 2003 על כ-694 מיליון ש"ח (ביצוע ביחס לתקציב ברוטו על שינוייו). האם משמעות הדבר כי ניתן להפחית בסכום האמור את תקציב משרד התמ"ת!?
"דוגמא נוספת ניתן למצוא בתקציב משרד הביטחון, ובאופן ספציפי בתקציב מט"ח הסיוע. בסעיף זה נותר בשנת 2003 עודף של כ-570 מיליון דולר. האם מציע אתה כי נשתמש בעודף זה למימון פעילות המשרדים?!
"הנתונים האמורים מפורסמים מזה זמן רב, כך שניתן היה לפעול לבירורם ולערוך דיון מעמיק בעניין טרם ישיבת הממשלה האחרונה. לחילופין, יכלו אנשיך לבדוק עימנו את הסוגיות האמורות טרם הצגתם על ידך, ובכך למנוע אי הבנה מיותרת.
"כמדי שנה יוצג לממשלה "טייס אוטומטי" מפורט וכן פרוט של תחזית ההכנסות ממיסים ואופן בנייתה. דיונים מקדימים נערכו עם בנק ישראל בנושא. כמו-כן נערכו שתי פגישות עם מנכ"לי המשרדים לקראת הצגת התוכנית הכלכלית לשנת 2005 לממשלה ונערכו דיונים פרטניים עם כל מנכ"ל בנפרד.
"מאחר וטרם פרסמנו את תחזית ההכנסות ממיסים לשנה הבאה, תמוהה בעיני הצהרתך כי "אומדן ההכנסות מוטה כלפי מטה". כמו-כן, טיעון זה אינו עולה בקנה אחד עם האמירות, שבחלקן נכונות, בדבר היות הצמיחה שברירית.
"הנתונים בהם השתמשת מוצגים באתר האינטרנט של משרד האוצר. לכן, טענתך בדבר היעדר שקיפות בנתוני משרד האוצר - אינה ברורה", כתב הבר.
טבלה: תקציב המדינה והגירעון בשנים 2000-2003