רשת המכונים האודיולוגיים 'הדים', המטפלת בלקויות שמיעה ודיבור, הודיעה (יום ד', 18.8.04) כי מתחילת השנה היא פותחת קבוצות הכנה וטיפול לילדים העולים לכיתה א' ולגן חובה, הסובלים מלקויות בשמיעה ובדיבור, במטרה להכינם מבחינת הרגלי עבודה ושפה.
טיפול בקשיים אלו יכול להיעשות באופן פרטני או קבוצתי במכון 'הדים'. הטיפול הקבוצתי כולל ארבעה עד שמונה ילדים ושני מטפלים (שתי קלינאיות תקשורת או קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק).
הטיפול מדמה את המערכת החינוכית-חברתית הרגילה, אך בסביבה מוגנת יותר ולכן יש לו יתרונות רבים: הקבוצה מאפשרת רכישה של הרגלי עבודה והסתגלות לעבודה במסגרת קבוצתית (בדומה לבית ספר), למידה מילדים אחרים והתנסות חברתית חיובית. בקבוצה נלמדות מיומנויות שפתיות חשובות והילד יכול לתרגלן במסגרת קטנה.
ילדים רבים המועמדים לכיתה א' ואף לשנה שנייה בגן חובה מראים קשיים בתחומי שפה, מוטוריקה והרגלי עבודה. כמו-כן, עם תחילת שנת הלימודים ילדים רבים משתלבים במסגרות חינוכיות חדשות, ולעיתים השינוי במסגרת גורם לילדים לסבול מקשיי שפה, אשר לא הורגשו בעבר.
ישנם ילדים הסובלים מקשיי שפה, למרות אוצר מילים ומשפטים טוב. קשיי שפתיים יכולים לבוא לידי ביטוי גם ברמות גבוהות יותר של השפה, כאשר ילד נדרש לספר סיפור, לתאר חוויה שקרתה או להסיק מסקנות מסיפור או אירוע כלשהו.
מאחר ומגיל הגן אלו פעולות יומיומיות והרמה הנדרשת עולה עם הגיל, קשיים אלו יבואו יותר לידי ביטוי עם המעבר לגן חובה ולכיתה א'. כאשר עולים חששות כלשהם לבעיות כאלו בבית או בגן, חשוב לבדוק את הדבר לעומק, כבכל תחום התפתחותי. מ'הדים' נמסר, כי איתור וטיפול מוקדם עשויים להוביל לשיפור מהיר ומשמעותי יותר שימנע מהילד תסכול רב.
להלן התחומים הנלמדים בקבוצה:
- התחום השפתי:פיתוח אסטרטגיות הבעה מילולית; פיתוח יכולות הפשטה; שיפור מיומנויות הארגון; לימוד מושגי יסוד בהקשר של כתיבה וקריאה; שיפור זכרון שמיעתי ורכישת מושגי יסוד בהקשר של קריאה וכתיבה;
- תחום התנהגותי:רכישת הרגלי עבודה מתאימים לבית הספר ולמידת התאמת קצב העבודה לדרישות הקבוצתיות;
- התחום הרגשי-חברתי:פיתוח הערכה עצמית וביטחון; הערכה וקבלת האחר; העבודה בקבוצה, בדומה ללימוד בכיתה, משלבת פעילות פרטנית וקבוצתית ומאפשרת למידה חווייתית במסגרת חברתית נעימה.
יצוין, כי לצורך שילובו של ילד בקבוצה זו, עליו לעבור תחילה אבחון שפה על-ידי קלינאית תקשורת במכון "הדים".