מעט פסיכותרפיה בטלפון יכולה להוות תוספת בעלת השפעה רבה לתרופות בהפחתת התסמינים של דכאון, כך קובע מחקר חדש.
מחקר רחב היקף שנעשה במדינת וושינגטון גילה, כי הרגשתם של 55% מאנשים שדיווחו על תסמינים של דכאון "השתפרה בהרבה" לאחר שהחלו ליטול תרופות נגד דכאון, אך לאחר תרפיה בעזרת שמונה "מפגשים טלפוניים" דיווחו האנשים על שיפור משמעותי נוסף בהרגשתם.
לדברי מי שערך את המחקר, ד"ר גרגורי סימון, פסיכיאטר וחוקר בריאות הנפש בקבוצת בריאות בסיאטל, הטיפול באמצעות הטלפון לאו דווקא טוב יותר מהטיפול הנפשי המסורתי, ולמעשה שיחה פנים מול פנים יכולה להיות בעלת השפעה רבה יותר, אך טיפול כזה לעיתים קרובות הינו מעבר ליכולתם של אנשים מסויימים והתרפיה באמצעות הטלפון יכולה להביא לתוצאות טובות באופן דרמטי, יותר מאשר העדר כל טיפול נפשי.
בכל אופן, בעוד הן פסיכותרפיה והן תרופות נגד דכאון יכולים להיות יעילים לטיפול בדכאון, אנשים רבים 'נשארים עימם' לאורך זמן רב.
על-פי המחקר, כ-40% מהאנשים הנוטלים תרופות נגד דכאון מפסיקים ליטול אותם לאחר טיפול של חודש אחד. רק שליש מהאנשים הסובלים מדכאון פונים לטיפול פסיכותרפי ורק מחצית מאלו שפונים לטיפול כזה ממשיכים בו לאחר יותר מארבעה מפגשים. כרבע מפסיקים את הטיפול לאחר פגישה אחת, כך על-פי ממצאי המחקר.
לדברי ד"ר סימון, הם חיפשו אחר דרכים לשפר את הטיפול עבור אנשים המקבלים מרשמים לתרופות נגד דכאון מרופא המשפחה שלהם.
ממצאי המחקר פורסמו בגליון אוגוסט של העיתון הרפואי של איגוד הרפואה האמריקני.
600 בני אדם שרק החלו את הטיפול בתרופות נגד דכאון השתתפו במחקר. גילם הממוצע היה 44 ושלושה רבעים מהם היו נשים. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול סטנדרטי מרופא המשפחה; הקבוצה השנייה קיבלה טיפול סטנדרטי ובנוסף פיקוח טלפוני; והקבוצה השלישית קיבלה שילוב של טיפול סטנדרטי, פיקוח דרך הטלפון ותרפיה באמצעות הטלפון.
הפיקוח דרך הטלפון כלל שלוש שיחות סיוע מאנשי הצוות ששאלו את המתנדבים על תסמינים של דכאון, האם הם נוטלים תרופות והאם חוו תופעות לוואי. הממצאים דווחו לרופא המטפל.
התרפיה באמצעות הטלפון כללה שמונה שיחות של טיפול נפשי בתחום ההתנהגות הקוגנטיבית (הכרתית). כל שיחה נמשכה בין 30 ל-40 דקות. במידה ואדם מסויים לא נמצא זמין, המטפל המשיך לנסות ליצור עימו קשר עד שהקשר אכן נוצר.
80% מהאנשים שקיבלו את כל שלושת הטיפולים דיווחו, כי התסמינים "השתפרו בהרבה" לאחר ששה חודשים, בהשוואה ל-66% מאלו שזכו רק לפיקוח טלפוני ול-55% מאלו שנטלו תרופות בלבד.
59% מאלו שקיבלו טיפול באמצעות הטלפון אמרו, כי הם מרוצים מאד מהטיפול בדכאון. בהשוואה ל-29% בקרב אלו שנטלו רק תרופות ו-47% בקרב אלו שקיבלו רק פיקוח טלפוני.
אחת הסיבות, לדברי ד"ר סימון, שהטיפול הטלפוני היה כה יעיל היא שאנשים נטו יותר לדבוק בו. 84% קיימו לפחות ארבע שיחות, כך על-פי המחקר. בטיפול סטנדרטי יש צורך בהרבה מוטיבציה מצד המטופלים. הם צריכים לרצות למצוא מטפל, לקבוע פגישות ולקיים פגישות אלו באופן קבוע אלו. הבעייה, לדבריו, היא שרוב האנשים החווים דכאון אינם בעלי מוטיבציה כלל אלא להיפך.
הרעיון הוא של גישה שונה - מתן סיוע, בלי לוותר, לאנשים מסתגרים ומבודדים. יתכן ודווקא אלו שיכולים להנות מיתרונותיו של טיפול מסוג זה הם אלו שאינם בעלי מוטיבציה ללכת ולחפש אחריו. הערך לדברי ד"ר סימון הוא של מה שאפשר יותר מה מאשר מה שאופטימלי.