המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות משרד עורכי הדין רוזנברג, מגן, שחר ושות' נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב. המועצה מבקשת מבית המשפט לבטל את החלטת יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שמואל לסקר, הדוחה את בקשתה של המועצה לערער על תוכנית "דרום הקריה" ותוכנית "קפלן".
לטענת המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות, תוכניות בנייה אלו, יגרמו להריסת בתים היסטוריים המיועדים לשימור, כמו-גם הריסתם של עצים וצמחים הקיימים למעלה ממאה שנים.
במסגרת תוכנית דרום הקריה יוקם מרכז עסקים ומגורים חדש, המשלב בתוכו שטחים ציבוריים פתוחים ובנויים. הקמת דרכים חדשות והרחבת דרכים קיימות ופיתוח מעברים להולכי רגל.
במסגרת תוכנית קפלן יחול שינוי בהוראות בדבר בינוי ועיצוב אדריכלי, כך שניתן יהיה לבצע העתקת 5 מבנים לשימור שיועדו להריסה על-פי התוכנית הראשית, מתחום זכות הדרך של רחוב קפלן אל תחום השצ"פ הסמוך, וקביעת הנחיות לשיפוץ ושימור המבנים, כל זאת ללא תוספת שטחי בניה על אלה שנקבעו בתוכנית הראשית.
בעתירה מציינת המועצה, כי שטח דרום הקריה משתרע על קרקעות אשר היו שייכות למושבה הטמפלרית "שרונה", מושבה זו הוקמה בשנת 1871 על רכס הכורכר צפונית-מזרחית ליפו, בין נחל אילון ודרך יפו-שכם (רח' אבן גבירול דהיום). מושבה זו הינה המתחם הבנוי הראשון בשטחה של העיר תל אביב, כ-16 שנה לפני ייסוד נווה צדק.
הטמפלרים הביאו עמם מגרמניה שיטות תכנון מתקדמות וטכנולוגיה מודרנית שטרם נראתה כדוגמתה בארץ ישראל, ופיתחו ארכיטקטורה ייחודית שאפיינה את מושבותיהם ברחבי הארץ. שרונה, כיישוב הראשון שתוכנן בארץ, כללה בתים, מבני ציבור, מבני משק ומספר רב של צמחים ועצים ייחודיים שנבנו בסביבה. חשיבותה ההיסטורית של שרונה רק התעצמה עם השנים, כך, בתקופת היות המושבה מחנה בריטי מרכזי בתקופת המנדט, דרך היותה מקום מושבה של קריית הממשלה וצבא ההגנה לישראל, התקיימו בשרונה אירועים והחלטות החשובות בתולדות המדינה.
למרות השינויים הרבים שידע המתחם, שרדו מרבית מבני המושבה המקוריים, מרבית המבנים מתקופת המנדט ומרבית הצמחייה (עצי הנוי והפרי המקוריים) ואלמנטים אופייניים כמו גדרות ומבני משק שונים.
המועצה הציעה מספר פתרונות יישימים כלכליים תוך שמירה על המבנים, האתרים, והצמחייה ההיסטוריים. פתרונות אלו נדחו אחד לאחד. כך, למשל, הוצגה תוכנית חלופית לביצוע מנהרה בעומק רדוד מתחת לרחוב קפלן, המיועדת לתנועת כלי רכב.
פתרון זה מונע את הרחבת רחוב קפלן, על כל הבעיות השימוריות שבו (העברת 5 מבנים המיועדים לשימור) ועל כל הבעיות התחבורתיות שלו ומציע פתרון זול וחסכוני יותר שיותיר את הסטטוס קוו על כנו וימנע את הרס המבנים.
כמו כן, דורשת המועצה מהוועד המחוזי לתכנון ובנייה להכין דוח סביבתי מתאים אשר הינו לטענתנה תנאי הכרחי להמשך קידומה של התוכנית וליכולתה של הוועדה לקבל את החלטותיה תוך בחינה נכונה וראויה של הדברים.
לאור הממצאים, טוענת המועצה, כי שומה על בית המשפט לבטל את תוכניות הבנייה ולהורות על השבת התוכניות לידי היזם לתכנון מחדש.