לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה היום (א', 21.11.04) תובענה ייצוגית בהיקף כספי של 16.5 מיליון ש"ח נגד רשת המרכולים 'שופרסל'. את התביעה הגישה המועצה לצרכנות, הטוענת כי במהלך 7 השנים האחרונות, הפקיעה שופרסל מחירים של מוצרים שבפיקוח, בשיעורים שונים שנעו בין 5% ל-13%, וכי מדובר בתופעה ארוכת טווח, עקבית ומתמשכת.
המועצה טוענת, באמצעות עורכי הדין יוסי ברג וזאב פרידמן, כי במהלך שנת 2004 היא ביצעה בדיקה מקיפה בסניפים שונים של רשתות השיווק, שהעלתה ממצאים על תופעה מתמשכת של הפקעת מחירים מתמשכת שגורמת נזק רב לציבור, תוך הטעייה ברורה.
בתביעה נחשפו לראשונה נתונים גם אודות היקף הפקעות המתייחס לתקופה שקדמה לפרסום המועצה בדבר הפקעות בראשית אוגוסט השנה, ולתקופה שלאחר הפרסום - דהיינו לאחר ששופסל הודיעה כי הפסיקה את ההפקעות וכי לא קיימת יותר תופעה כזו.
בעקבות ממצאי הבדיקה, פנתה המועצה לשופרסל בדרישה להפסיק את ההפקעה וכן לפצות את ציבור הצרכנים על הנזק שנגרם לו. עוד נטען בתביעה, כי המועצה דרשה משופרסל לברר מה היה היקף ההפקעות ברשת בשבע השנים האחרונות ולפצות את הציבור בגינן.
לטענת המועצה, נמנעה שופרסל מלהיענות לדרישה וטענה כי מספר ההפקעות שהתבצעו בפועל היה נמוך ממה שנטען על-ידי המועצה וכי שופרסל התנצלה לא מכבר בפני ציבור לקוחותיה על ההפקעות שהתגלו, תוך קיום מבצע הנחות למשך 5 חודשים.
שופרסל, לטענת המועצה, עמדה בסירובה לדרישות המועצה לפצות את הצרכנים על הנזק האמיתי שנגרם להם משך כל שנות ההפקעה ובהתאם סירבה לדרישת המועצה לבדוק מה היקפו של הנזק ב-7 השנים האחרונות.
תחת זאת, מציינים במועצה לצרכנות, חזרה שופרסל וטענה שמדובר באירוע נקודתי וכי כבר פיצתה את הצרכנים מיוזמתה על אותו נזק נקודתי על ידי הפחתת מחירם של 3 מוצרים בלבד שמחירם הופקע בשיעור כפול משיעור ההפקעה שנמצאה, וזאת לתקופה של כ- 5 חודשים בלבד.
בבקשה לאשר את התביעה כייצוגית, הדגישה המועצה את חשיבות התביעה לאור המוגבלות הרבה של האכיפה הממלכתית, כאשר פעולות משרד התמ"ת האחראי על התחום לוקות בכשל מובנה. בנוסף, פירטה המועצה את פניותיה החוזרות ונשנות לתמ"ת ולהנהלת התמ"ת בדרישה לטפל בתופעת הפקעות המחירים של המוצרים שבפיקוח.
המועצה מוסיפה, כי לא נותר בידיה אלא להגיש את התביעה האמורה מאחר ששופרסל עמדה בסירובה לבדוק את ההפקעות שביצעה ואף לא התאמצה במיוחד כדי למנוע את התופעה לאחר שהתגלתה.