סיור ראשון של המועמדים היזמים המתמודדים על הקמה ותפעול של "הקו האדום" - הקו הראשון של רשת הרכבות העירוניות במטרופולין תל אביב, בתקיים בתל אביב (יום ד', 20.2.02).
בסיור השתתפו נציגי חברות רב-לאומיות, ובהן: בומברדיה, אלסטום הצרפתית וסימנס הגרמנית. הסיור נערך ביוזמת חברת נת"ע, נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ.
יוזמי הסיור הודיעו, כי הם מבקשים מהמדינה לשקול אבטחת הכנסה לזכיין שייבחר, לשם הבטחת מספר מינימאלי של הנוסעים החזויים להתשתמש בקו. היקף הפרויקט הממומן על-ידי הסקטור הפרטי והציבורי, נאמד בכ-4 מילארד ש"ח,
נציגי חברות רב-לאומיות נוספות מתחום התשתיות והבניה, בהן גם חברות מארה"ב, אנגליה וספרד, הגיעו לכנס בן מספר הימים הנערך עתה בתל אביב. לראשונה התעניינו בפרויקט גם נציגי חברות יפניות אשר עד כה לא גילו עניין בפרויקטים בארץ.
הפרויקט יוקם בשיטת BOT, לפיה היזם נדרש להקים לתפעל ולתחזק את הרכבות והתחנות במשך 32 שנה, ולהעביר הבעלות על הפרויקט למדינה בתום התקופה. יו"ר דירקטוריון נת"ע, יוסי קוצ'יק, אמר בסיור כי להערכתו ההשקעות בפרויקט יתרמו לכלכלת המדינה עד 7 מיליארד שקלים. הפרויקט יאפשר לדבריו התייעלות עסקית במרכזי הפעילות האורבנית, שכן יחזק את המרכזים העירוניים, ימנע בריחת עסקים מהמטרופולין ויקטין היווצרות פקקי תנועה.
המכרז הבינלאומי לבחירת הזכיין יפורסם במחצית השניה של 2002 ותחילת העבודות צפויה לשנת 2005. קו הרכבת העירונית הראשונה יושק בשנת 2009-2010. בשלב הסופי של בחירת המועמדים תבחרנה ארבע עד שש קבוצות זרות, שתתחייבנה לשתף גורמים כלכליים בארץ, במימון והקמת הפרויקט. הקריטריונים לבחירת ודרוג המתמודדים הם עתה חוסן פיננסי, ניסיון בפרויקטים מסוג BOT, ניסיון בתיפעול ותחזוקת תחבורה ציבורית רכבתית ויכולת ביצור ואספקת רכבות מהסוג המיועד לפרויקט. כמו כן נדרשים המתמודדים להוכיח ניסיון מוצלח בניהול והקמת תשתית הנדסית אזרחית לרכבות.
ועדת המכרזים במשרד האוצר, בראשות סגן החשב הכללי דוד גרשונוביץ, צפויה להכריז על הזוכים בשלב המכרז למיון מוקדם, לקראת סוף המחצית השניה של 2002. במקביל לשלבי המכרז נערכות עבודות 'קידום זמינויות' לאורך הנתיב. במהלך עבודות אלו יפונו לאורך הנתיב תשתיות מים, חשמל, ביוב וכבלי בזק, כך שעם ההכרזה על הזוכים במכרז יתחילו עבודות הקמת הרכבת.
מסלול הקו האדום שאורכו 22 ק"מ, יתחיל מהתחנה המרכזית בפתח תקוה, דרך בי"ח בילינסון לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן. הקו ימשיך לתחנת רכבת ארלוזורוב, דרך פתח תקוה בתל אביב, יעבור ליד מרכז עזריאלי, דרום הקריה, עד מנשיה במסלול הרכבת המנדטורית ליפו, משם דרך שדרות ירושלים ביפו ועד לדרום העיר בת-ים. כ-7.5 מתוך 22 ק"מ מגבול בני ברק - רמת גן ועד מנשיה, יעבור במנהרה תת-קרקעית רצופה.
נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ, הינה חברה ממשלתית בבעלות ממשלתית מלאה. החברה מופקדת על תכנון ויישום מערכת רכבות עירוניות (קלות ותחתיות), להסעת המונים במטרופולין תל אביב. תחום פעילות החברה הוגדר מנתניה בצפון עד לאשדוד בדרום. נת"ע הפועלת החל מאפריל 1997, בוחנת במסגרת פעילותה חלופות מערכתיות מקיפות ומציעה פתרונות מערכתיים המשלבים אמצעי נסיעה שונים. החברה ומתכננת את שלבי הביצוע בשיתוף עם החברות המבצעות. מנכ"ל נת"ע הוא צבי לשם.