מחקר חדש של צריכת חדשות באינטרנט של מכון הרצוג לתקשורת חברה ופוליטיקה באוניברסיטת תל אביב מגלה, כי 74 אחוזים מן הישראלים שיש להם נגישות לאינטרנט משתמשים בו לצריכת חדשות, אולם רובם המכריע אינו עושה זאת במקום קריאת עיתונים אלא בנוסף לה.
שני שליש מצרכני החדשות באינטרנט
מבלים כשעה כל יום באתרי החדשות
המחקר ממשיך ומגלה, כי רק 14.6 אחוז מצרכני החדשות באינטרנט משתמשים באינטרנט כספק החדשות הבלעדי שלהם. בנוסף עולה מהסקר, כי שני שליש מצרכני החדשות באינטרנט מבלים כשעה ביום בגלישה באתרי החדשות. רק 8.7 אחוזים מהגולשים עושים זאת במשך שעתיים או יותר ביממה.
להערכת עורכי המחקר, ראש המכון ד"ר יורם פרי וד"ר יריב צפתי מאוניברסיטת חיפה, העובדה שרובם המכריע של צרכני החדשות באינטרנט אינם עושים זאת במקום שימוש בצינורות התקשורת המסורתיים, העיתונים הרדיו והטלוויזיה, אלא בנוסף להם, מנוגדת לתהליך שקיים במדינות רבות בעולם, במיוחד בארה"ב. בארה"ב הולך וקטן מספר קוראי העיתונים.
הדבר נובע מכך שהישראלים הם צרכנים כבדים מאוד של חדשות. לכן הראה המחקר, שהישראלים שצורכים הרבה חדשות בתקשורת החדשה (האינטרנט) צורכים גם הרבה חדשות באמצעי התקשורת הישנים.
93% מהגולשים משתמשים בו לדואר אלקטרוני
ב-2004 היו יותר משני שליש ממשקי הבית בישראל מחוברים לאינטרנט. 93 אחוזים מהם השתמשו בו בראש וראשונה לצורך דואר אלקטרוני, ואחוז דומה - לצורך חיפוש מידע ונתונים כללי. צריכת החדשות - בין אם קריאת העיתונים המקוונים או הפורטלים לחדשות - היתה השימוש השלישי בחשיבותו.
אחוז המשתמשים באינטרנט לצורך האזנה לרדיו נמוך הרבה יותר ומגיע ל-28% בלבד. עורכי המחקר מציינים, כי פורטל וואלה נהנית מ-43.9 אחוזי חשיפה בקרב הגולשים, אחריו Y-net עם 41.2% ו-nrg עם % 22.6.
אמינות רבה לחדשות באינטרנט
החקר על צריכת האינטרנט נערך במסגרת מחקר שוטף של מדד אמון הציבור בתקשורת שעושה מכון הרצוג. מן הסקר עולה, שרמת האמון שהציבור מייחס לחדשות באינטרנט גבוהה מזו של כל שאר אמצעי התקשורת. בעוד רמת האמון הכללית בתקשורת היא 3.1 בסולם של 1- 5, האמון באינטרנט הוא 3.41. בכך שיפר האינטרנט את מעמדו בעיני הציבור. במחקר שנערך בשנת 2002 פיגר האמון באינטרנט אחרי הטלוויזיה והרדיו והקדים רק את העיתונים.
עוד מתברר, שרוב הגולשים אינם מנצלים את היתרונות של המדיום החדש. רק 21.5% מהגולשים לאתרי החדשות שלחו אי פעם תגובה לפרסום (בארה"ב שיעורם מגיע ל-50% בערך). ורק אחוז אחד פנו לעורכי האתר בתגובה לכתבות. כשליש מהגולשים שלחו לחבריהם הפניות מהאתר ו-41.4% הורידו קבצים או שמרו דפים מהאתר.
אתר המחקר:
www.tau.ac.il/institutes/herzog/releasesh.html