למרות המצב הכלכלי בישראל, הציבור מעורב ומעודד אחריות חברתית של עסקים. כך עולה מסקר שנערך לקראת כנס עסקים וחברה 2005 שייערך ב-6 ביוני 2005, במרכז דוהל, ת"א. הכנס השנתי, אשר יעמוד השנה בסימן "אחריות חברתית מתגובה ליוזמה", מתקיים זו השנה החמישית על-ידי ארגון מעלה - עסקים מנהיגים אחריות חברתית וגלובס.
אחריות חברתית של עסקים היא מושג הצובר תאוצה בשנים האחרונות בעולם המערבי ובישראל. אם בעבר נשפטו חברות על-פי תוצאותיהן העסקיות בלבד, הרי כיום בולטת יותר ויותר ההתייחסות לאספקטים רחבים יותר בפעילותן של החברות כולל תרומתן לקהילה הסובבת אותן, ההתנהלות האתית שלהן, אחריותן הסביבתית, השקעתן בסביבת העבודה של עובדיהן ועוד.
הסקר בוצע על-ידי "מכון חנוך ורפי סמית" באמצעות ראיון טלפוני שהתקיים במדגם מייצג של 500 איש בני 18+.
חשוב ביותר - יחס הוגן ללקוחות
במסגרת הסקר, התבקש הציבור לדרג מה מהדברים הבאים הכי חשוב לו לדעת לגבי חברה עסקית, כשהוא קונה מוצר או שירות מסוים: יחס הוגן שלה ללקוחות; יחס הוגן שלה לעובדים; אי זיהום הסביבה בפעולותיה; תרומתה לקהילה בכסף או בזמן עובדים; יחס הוגן לספקים.
נמצא כי: 45% קבעו את היחס ההוגן של החברה העסקית ללקוחותיה כדבר המשמעותי ביותר עבורם. בהפרש גדול אחריו - 19% - מוקם היחס ההוגן של החברה לעובדיה. הגורם השלישי בחשיבות התמקד בשמירת איכות הסביבה (14%), ואילו התרומה לקהילה, בכסף או בזמן עובדים מוקמה מאחור עם 9% בלבד. היחס לספקים סגר את רשימת הדירוג - עם 2% בלבד שחושבים שזהו הגורם המשמעותי עבורם בתהליך הרכישה.
הסקר בחן עד כמה הציבור יהיה מוכן לממש ולפעול על-פי מידת החשיבות שהוא מייחס לנושאים אלו ונשאל באיזו מידה, מידע על פעולות שחברה עסקית עושה למען החברה והקהילה מגדיל את הסיכוי שתקנה מוצר או שירות שלה.
47% מהציבור השיב במקרה זה תשובות חיוביות (הגדלת קנייה), 28% סבורים כי הדבר לא ישפיע או ישפיע במידה מועטה על שיקולי הרכישה שלהם. ספציפית לגבי איכות הסביבה, 53% השיבו כי מידע על כך שפעולות של חברה עסקית פוגעות בתחום זה יקטין את סיכויי רכישת המוצרים ממנה. 19% לא ייחסו לכך חשיבות רבה.
כרבע מהציבור נמנע מקנייה מחברה שלא מתנהגת בהגינות כלפי עובדיה
את השאלות העקרוניות חתמה שאלה ממוקדת יותר: האם תהיה מוכן לשלם יותר עבור מוצר או שירות של חברה עסקית עם אחריות חברתית. רוב הציבור - 52% - השיב כי יהיה מוכן לשלם סכום סמלי קטן נוסף עבור מוצר או שירות של חברה עסקית עם אחריות חברתית (יחס הוגן ללקוחות, עובדים, חברה, ספקים וכו'), 29% ציינו שלא היו מוסיפים סכום סמלי לשם כך.
במבחן המעשה בשטח, מסתבר, התמונה קצת פחות אופטימית והנטיות לא תמיד באות לידי ביטוי. רק כרבע מהציבור השיב, כי בשנתיים-שלוש השנים האחרונות נמנע מקנייה של מוצר או שירות של חברה עסקית שלא מתנהגת בהגינות כלפי עובדיה, לקוחותיה או ספקיה או שמזיקה לסביבה (10% עשו זאת פעם אחת, 13% פעמיים-שלוש ויותר). 77% מהציבור מודה, כי לא קרה אף מקרה בשנים האחרונות בהן החליט להימנע מקנייה של מוצר או שירות של חברה שלא מייחסת חשיבות לנושאים החברתיים האמורים.
בעולם הנתונים מראים אחרת, מודעותם של צרכנים גבוהה יותר ועל כך מלמד סקר שערכה Brand Benefits בשנת 2003 שהעלה את התוצאות הבאות: 46% מהצרכנים בארה"ב ובבריטניה נמנעו מקניית מוצר, כי החברה שמכרה אותו גילתה חוסר אחריות חברתית/סביבתית. 48% מהצרכנים שינו התנהגות (הגבירו שימוש/החליפו מותג/ניסו מותג חדש) לטובת מוצר/שירות שמזוהה עם מטרה חברתית שהם מאמינים בה.