הורים המושיבים את ילדיהם הקטנים מול הטלוויזיה עלולים לפגוע ביכולות הלמידה העתידיות שלהם, כך חוששים חוקרים אמריקנים.
צפייה בטלוויזיה לפני גיל 3 נמצאה קשורה לכישורי קריאה ומתמטיקה דלים בגיל שש ושבע בקרב 1,797 ילדים שלקחו חלק במחקר.
ממצאי המחקר, שבוצע על-ידי חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון, תומכים בעצות המפורסמות בארצות הברית כי ילדים מתחת לגיל שנתיים אינם צריכים לצפות כלל בטלוויזיה.
לעומת זאת, צפייה בטלוויזיה בקרב ילדים בגילאים שלוש עד חמש נמצאה כמסייעת בידיעת קרוא וכתוב מאוחר יותר.
טלוויזיה - כמה שעות?
מספר מומחים טוענים כי תוכניות לימודיות יכולות לעודד את הכישורים הלימודיים בקרב ילדים, צעירים. לדבריהם, המפתח להצלחה הוא לוודא כי התוכנית מתאימה לגיל הילד.
עבור ילדים צעירים, התוכניות צריכות להציע אפשרויות לתגובות מילוליות וחשוב שיהיה קיים בהן איזון בין דברים מוכרים לתכנים חדשים, לדוגמא, מה שעשוי לסייע בשיפור כישורי השפה.
צוות החוקרים גילה כי בממוצע כל שעה של צפייה יומית בטלוויזיה לפני גיל שלוש היתה בעלת השפעה שלילית על הניקוד במבחני מתמטיקה, קריאה, זיהוי, והבנת הקריאה בגיל מאוחר יותר בילדות.
למרות זאת, צפייה בטלוויזיה בקרב ילדים בגילאי שלוש עד חמש נמצאה כיעילה - לפחות בהבנת הקריאה ושיפור כישורי הזכרון לטווח הקצר.
הטלוויזיה נמצאה אשמה גם במחקרים רבים בעלייה בהשמנה בקרב ילדים, התנהגות אלימה וכן בהפרעות קשב וריכוז.
מהו הנזק?
למרות שהחוקרים במחקר הנוכחי לא מצאו תשובה לשאלה מדוע צפייה ממושכת מדי בטלוויזיה גורמת לנזק, הם העלו מספר השערות שיסבירו את התופעה. אחת התאוריות היא כי ילדים מבלים פחות זמן בפעילויות חינוכיות ומשחקיות אחרות בשל הזמן שהם מקדישים לצפייה בטלוויזיה.
תאוריה אחרת היא כי ה'פלט' החזותי והשמיעתי האינטנסיבי מהטלוויזיה פוגע במוח של הילד המתפתח במהירות.
מחקר נוסף, שבוצע בבית ספר בקליפורניה בקרב ילדים בגילאי שמונה גילה כי ילדים עם טלוויזיה בחדר, אך ללא מחשב, הגיעו לניקוד הגרוע ביותר במבחנים הישגיים בבית הספר.
ילדים שלא היתה להם טלוויזיה בחדר, אך גישה למחשב, הגיעו לציון הגבוה ביותר.