לקראת פתיחת שנת הלימודים תשס"ו מדווחת אוניברסיטת חיפה כי כ-16,600 סטודנטים לתואר ראשון, שני, שלישי ותעודה ילמדו השנה באוניברסיטה. מדובר בעלייה קלה במספר הסטודנטים לתואר ראשון (בוגר) ובמספר הסטודנטים לתואר שני (מוסמך) בהשוואה לתשס"ה. במספר הסטודנטים לתואר שלישי (דוקטור) יש גידול של כ-12%.
האוניברסיטה מדווחת כי החוגים המבוקשים ביותר השנה הם: משפטים, כלכלה, פסיכולוגיה, חינוך, עבודה סוציאלית, סיעוד, מזרח אסיה, סוציולוגיה ולימודים רב תחומיים.
לקראת השנה החדשה פתחה האוניברסיטה חוגים ותוכניות לימודים חדשות:
לתואר ראשון: - תוכנית "חבצלות" להכשרת קציני מחקר של חיל המודיעין: האוניברסיטה מובילה את תוכנית "חבצלות" - התוכנית להכשרת קציני מחקר של חיל המודיעין ואחת התוכניות היוקרתיות ביותר שמציע צה"ל ללימודים לתואר ראשון. מטרת התוכנית, המתקיימת לראשונה בישראל, להכשיר קבוצת איכות של קציני מחקר מודיעיני שתהווה את חוד החנית בתחומי ליבה באגף המודיעין ובגופי המודיעין, בזרועות הים, האוויר והפיקודים המרחביים ותעניק מענה לאתגרים בפניהם יעמדו אגף המודיעין, צה"ל ומדינת ישראל בעתיד.
הלימודים מתנהלים במסלול דו-חוגי מורחב. במהלכם מוקנים לחניכים בסיס ידע רחב בנושאי המזה"ת, ערבית, מדעי המדינה ויחסים בינלאומיים. הלומדים משולבים בחוג להיסטוריה של המזה"ת כחוג ראשי. כמו כן מוקנים ללומדים כלים לפיתוח יכולות אנליטיות בתחומי חשיבה, ניתוח והסקת מסקנות, במסגרת החוגים לכלכלה, מדעי המחשב, מתמטיקה ופילוסופיה, כחוג שני, על-פי בחירתו של החניך.
- תוכנית לימודים להכשרת חובלים צעירים: במסגרת החוג ללימודים רב-תחומיים. תוכנית הלימודים נבנתה עבור החובלים על בסיס מתכונת החוג והיא כוללת קורסים במדעי המדינה, בכלכלה ומנהל, בתחבורה וספנות וקורסים כלליים נוספים, כגון טרור ולחימה בטרור ומבוא לביטחון לאומי, המועברים על-ידי מרצים מומחים בתחומם.
- תוכנית לימודים למצטיינים בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה: החוג לסוציולוגיה מפעיל תוכנית לימודים במתכונת חד חוגית למצטיינים בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה. התוכנית מאפשרת רוחב רב יותר בלימודי התואר הראשון, מסגרת מאתגרת לסטודנטים בעלי יכולות גבוהות והתאמת חלק מהלימודים להתעניינות האישית של הסטודנט. הקבלה לתוכנית הלימודים תהיה בסוף שנת הלימודים הראשונה.
לתואר שני: - תוכנית לימודים בניהול מערכות בריאות (MHA): בביה"ס לבריאות הציבור של הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות. ייחודה של התוכנית הוא בגישה כוללת, בין-תחומית, המשלבת לימודי מינהל על היבטי המדיניות, הארגון, הניהול העסקי והכלכלה שבהם עם הדגשים חברתיים ובריאותיים-רפואיים והקשר למדעי החברה והסביבה.
מטרת התוכנית להכשיר אנשי מקצוע מתחומי הבריאות לתפקידי ניהול במישורים הבאים: התנהגות ארגונית, אספקטים כלכליים של ארגוני בריאות, אספקטים חברתיים של מערכת הבריאות, היבטי חוק ואתיקה, מדיניות בריאות ויישומה בארץ ובעולם, מערכות מידע ויישומם בתחומי הבריאות, המינהל והכלכלה, וכן להכשיר סגל אקדמי למחקר והוראה בניהול בריאות. כיווני המחקר ופיתוח הידע יתמקדו בנושאים הבאים: מדיניות בריאות ויישומה בישראל, מבנה ותפקוד מערכת הבריאות הישראלית, יישום מדיניות הבריאות לאוכלוסיות מיוחדות.
עוד מתעתדת התוכנית להתאים תוכניות לימוד וידע קיים לעבודה בתחום המינהל בקבוצות אוכלוסיה מיוחדות, בעלות צרכים תרבותיים וחברתיים ייחודיים, כגון קשישים, ילדים, נשים וגברים, עולים, קבוצות ממוצא אתני שונה, עובדים, חוסים, נכים, ומוגבלים.
- חוג לימודים בבריאות נפש קהילתית: מטרת החוג, המעוגן בפקולטה ללימודי רווחה ובריאות, להכשיר חוקרים ואנשי מקצוע מומחים בתחום בריאות הנפש הקהילתית, שימלאו תפקידים בכירים בשירותי הרווחה והבריאות. במקביל לפתח ולהעמיק גופי ידע לקידום שירותי בריאות נפש קהילתית, דיסציפלינה בין-תחומית המצויה בתאוצת התפתחות.
תוכנית הלימודים מורכבת מקורסים המכסים ארבעה תחומים: מדיניות בבריאות נפש, פסיכיאטריה, שיקום, חברה ורווחה, ומקורסי מחקר.
- מותנה באישור המועצה להשכלה גבוהה
- מגמה בטכנולוגיות בחינוך: מטרת הלימודים במגמה שתתקיים במסלול המחייב כתיבת תזה, היא להעמיק את ההבנה של סוגיות הקשורות לשילוב טכנולוגיות חדשניות במערכות החינוך השונות. באמצעות חשיפה להגות, מחקר ופרקטיקה בתחום של טכנולוגיות חינוכיות, המגמה תקדם את תלמידיה לחקור ולהבין מגוון רחב של נושאים ופרספקטיבות לגבי טכנולוגיה, הוראה ולמידה ותהליכי הגומלין הפועלים ביניהם.
באמצעות קורסים חדשניים מבחינת דרכי הלמידה המוצעות בהם, לא פחות מאשר תוכנם, יחשפו הלומדים לסביבה לימודית אינטרדיסציפלינרית ועתירת טכנולוגיה. בין הקורסים שילמדו במסגרת המגמה: תהליכי חשיבה מתמטית בסביבת לימוד ממוחשבת, טכנולוגיות חדשניות בשרות החינוך, פסיכולוגיה של למידה מתוקשבת, הפסיכולוגיה של האינטרנט, עקרונות בפיתוח משחקים לימודיים ועוד. המגמה חותרת לסייע לבוגריה לגשר בין תיאוריה ומעשה בתכנון, עיצוב, הפעלה והערכה של תוכניות ופרויקטים חינוכיים עתירי טכנולוגיה למגוון לומדים.
- תוכנית לימודים למשפט עברי: התוכנית תשלב לימוד משפטים, לימוד תולדות ישראל ולימוד טקסטים תלמודיים והלכתיים. ההוראה תעשה תוך הקפדה על ראייה והבנת הקשר בין המציאות ההיסטורית, השתלשלות ההלכה, והתפתחות היצירה התרבותית.
מטרת התוכנית לספק כלים לרכישת ידע במקורות התרבות היהודית והמשפט העברי, ולפתח יכולת ללמוד ולחקור אותם בדרך ביקורתית, ועל-פי מתודה המדגישה את ההתפתחות ההיסטורית של ההלכה. ילמדו בה מרצים מהפקולטה למשפטים ומהחוג לתולדות ישראל, שיפרשו לפני הסטודנטים יריעה רחבה של המשפט העברי ורקעו ההיסטורי, החברתי והתרבותי.
פרופ' מאג'ד אל-חאג' נבחר לכהן
כדיקן למחקר של אוניברסיטת חיפה
סנאט אוניברסיטת חיפה בחר בפרופ' מאג'ד אל-חאג' מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה לכהן כדיקן למחקר של האוניברסיטה החל משנת הלימודים תשס"ו לתקופה של שלוש שנים. פרופ' אל-חאג' מחליף את פרופ' משה זיידנר שסיים את תפקידו.
מתוקף תפקידו, פרופ' אל-חאג' יהיה אחראי על קידום, עידוד וטיפוח המחקר האקדמי באוניברסיטה, קשרי מדע בינלאומיים ושיתוף פעולה אקדמי עם אוניברסיטאות בעולם.
פרופ' אל-חאג', בעל תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית בירושלים ופוסט דוקטורט מאוניברסיטת בראון בארה"ב, הוא פרופסור לסוציולוגיה וראש המרכז לרב-תרבותיות וחקר החינוך. בעבר מילא תפקידים רבים באוניברסיטת חיפה ובמישור הארצי. בין היתר שימש חבר המועצה להשכלה גבוהה ויו"ר הוועדה לקידום ההשכלה הגבוהה באוכלוסיה הערבית מטעם הוועדה לתכנון ולתקצוב וראש ועדת המעקב לחינוך הערבי.