שר התיירות, אברהם הירשזון, הודיע (יום ב', 16.1.06) במסיבת עיתונאים שנערכה בתל אביב כי הוחלט להעניק לחברת "ישראייר" מעמד של מוביל נקוב בטיסות לניו-יורק, ולהתחרות באל-על בנתיב תעופה זה.
בכך יוצאת לדרך "מדיניות השמיים הפתוחים". בעקבות ההחלטה, תתגבר ישראייר את צי מטוסיה ותפעל לחכירת מטוסים נוספים על-מנת להגביר את תדירות טיסותיה לתפוח הגדול.
במסיבת העיתונאים הבהיר השר הירשזון כי ההחלטה תקפה בשלב זה לחברת ישראייר בלבד. משמעות ההחלטה מהווה בשורה משמחת לציבור הנוסעים בקו - צפויות ירידות מחירים של עד 10%.
"אישור ישראייר כמוביל נקוב נוסף לניו-יורק, הינו צעד קטן וראשון ביישום תחרות בשמי ישראל. ליתר דיוק, מדובר בהסרת מגבלה מלאכותית שהושתה על חברות ישראליות שביקשו לטוס לניו-יורק. שכן גם עד להחלטה זו, היו החברות האמריקניות רשאיות לטוס לישראל ללא הגבלה. החלטת השר מאפשרת ל"ישראייר" להפוך את טיסות השכר המופעלות על-ידה מזה שנתיים לטיסות סדירות", נמסר מחברת ישראייר בתגובה להחלטת השר.
יו"ר דירקטוריון חברת אל על, פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ' מסר בתגובה: "החלטתו של שר התיירות, כפי שנמסרה היום, מהווה הפרה בוטה של ההתחייבות המפורשת שנתנה ממשלת ישראל לאל-על, לעובדיה ולבעלי מניותיה, ערב הפרטתה בשנת 2003.
קבלת ההחלטה הסותרת באופן מהותי את מדיניות התעופה שנקבעה על-ידי ממשלת ישראל, עתה - כשנה בלבד לאחר העברת השליטה באל-על מידי הממשלה, וערב הבחירות לכנסת - תמוהה ובלתי תקינה. קבלת החלטה זו מהווה מסר שלילי ביותר אשר יקשה על ביצוען של הפרטות עתידיות שתרצה ממשלת ישראל לבצע בעתיד שכן היא פוגעת באמונם של משקיעים פוטנציאלים בכוונות הממשלה ואמינות הבטחותיה.
במסגרת החלטה זו קבעה הממשלה את מדיניות התעופה של מדינת ישראל לשנים הקרובות ובהתאם לה לא ניתן עדיין למנות כיום, בתנאים הנוכחיים של שוק התעופה בישראל, מוביל ישראלי סדיר נוסף בקו לניו-יורק".
חברת אל-על תפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה כדי שהמדינה תעמוד באופן מלא בהתחייבויותיה כלפי החברה, בעלי מניותיה ועובדיה.
תוספת של 100,00 מושבים בשנה
עד כה הפעילה ישראייר בין 3-4 טיסות בשבוע בקו לניו-יורק. מרבית הנוסעים בקו בשנת 2005 היו תיירים מארה"ב. המעבר לטיסה יומית, יוביל להגדלת קיבולת לכדי 100,000 מושבים השנה.
להערכת "ישראייר", תטיס החברה ב-2006, כ-60,000 תיירים, שעל-פי הערכות התאחדות המלונות, יתרמו למשק הישראלי בשנה זו כ- 100 מיליון דולר.
בשבועות האחרונים החלה "ישראייר" בגיוס עובדים למגוון תפקידים בחברה, כחלק מהערכותה להפעלת הקו הסדיר. להערכת מומחים, הגידול בתיירות הנכנסת שנובע מטיסות אלו, יוביל בשנתיים הקרובות לתוספת של כ-4000 מקומות עבודה חדשים בתעופה ובתיירות בישראל.
ארקיע: החלטת הירשזון - החלטה מפלה
מנגד, מוחה חברת 'ארקיע' על החלטת שר התיירות להעניק מעמד מוביל נקוב לחברת תעופה אחת בלבד. "הימנעותו של שר התיירות מלהעניק לחברת "ארקיע" מעמד של מוביל נקוב נוסף בקו ת"א-ניו-יורק, הפתיעה את "ארקיע", בהיותה החלטה מפלה ובלתי סבירה בעליל שאינה מקובלת על "ארקיע" כלל ועיקר. החלטה זו מפלה לרעה את "ארקיע" , ללא סיבה עיניינית כלשהי, במיוחד לאור ניסיונה עתיר השנים של חברת "ארקיע" בטיסות בינלאומיות. חברת "ארקיע" בוחנת את החלטת השר ותשקול את צעדיה במגמה לשנותה".
נשיא התאחדות המלונות: החלטה היסטורית
נשיא התאחדות המלונות בישראל, אבי אלה: "מדובר בהחלטה היסטורית. שלב ראשון ברפורמה בשוק התעופה בישראל". לדבריו, השלמת הרפורמה מחייבת לאפשר ריבוי מובילים (חברות) ישראלים וזרים בכל קווי התעופה, לעודד הגדלת תדירות וקיבולת הטיסות לישראל על-ידי כל חברות התעופה, להיאבק בדרכים דיפלומטיות נגד כל צמצום של טיסות לישראל שלא ממניעים מסחריים טהורים, ולהנהיג מדיניות "שמים פתוחים" ללא מגבלות למעט ביטחון ובטיחות.
אלה הוסיף כי החלטת השר מבטלת את ההגנה המלאה שהייתה עד כה למוביל יחיד על חשבון טובת כלכלת המדינה ובכך מצטרפת למגמה של ביטול הרגולציה הממשלתית, עידוד תחרות ומניעת מונופולים, כפי שנהוג ביתר ענפי המשק.
החלטת השר הירשזון זוכה לתמיכה גבוה בקרב הציבור בישראל. בסקר שנערך עבור התאחדות המלונות בחודש שעבר נמצא כי רוב הציבור (78%) תומך במדיניות "השמיים הפתוחים" גבוה מאוד, לעומת 2% בלבד שמתנגדים לכך. 68% מהציבור סבורים כי מצבו של הנוסע הישראלי לחו"ל צפוי להשתפר בעקבות יישום מדיניות תעופה תחרותית.