הציבור מודע כיום יותר לבריאותו. נרשמה עלייה של 71% במשקי הבית אשר נוהגים לבדוק את הרכיבים התזונתיים הקיימים במוצרי המזון טרם רכישתם. כך עולה (יום ג', 31.1.06) מסקר שנערך על-ידי איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, באמצעות מכון גאוקרטוגרפיה.
בבדיקה שנערכה לפני כשנתיים נמצא כי 65% נהגו לבדוק את הרכיבים התזונתיים, ואילו בבדיקה שהתבצעה לפני כ-5 שנים (2001) נמצא כי 50% בדקו את הרכיבים התזונתיים.
מהממצאים עולה, כי 41% מהציבור עושים זאת "לעיתים קרובות" או "תמיד", 18% עורכים את הבדיקה לפעמים ו-12% לעיתים רחוקות.
מהסקר עולה נתון מפליא לפיו, רק 7% בודקים הרכיבים התזונתיים בקניית מזון לתינוקות, זאת לעומת 4% לפני כשנתיים ו-3% לפני כ-5 שנים.
בדיקת רכיבים תזונתיים: בעיקר במוצרי חלב
אברהם קרינגל, יו"ר ועדת השיווק של איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מסר, כי חשיבות הרכיבים התזונתיים גבוהה במיוחד בקניית מוצרי חלב, יוגורט וגבינה. 50% מבין הנוהגים לבדוק, בודקים את הרכיבים במוצרים אלו, זאת לעומת 46% לפני כשנתיים ו-39% לפני כ-5 שנים.
גם בבשר יש רכיבים תזונתיים חשובים
עוד עולה מהנתונים, כי 23% מהנוהגים לבדוק את הרכיבים התזונתיים, בודקים אותם בקניית בשר, עוף ודגים. זאת לעומת 18% שעשו כן לפני כשנתיים ו-8% שעשו כך לפני כ-5 שנים.
בדיקה מועטה מתבצעת בדברי מתיקה, דגנים ושימורים
עוד מתברר מסקר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, כי 21% מקרב הציבור הנוהגים לבדוק את הרכיבים התזונתיים עושים זאת בקניית דברי מתיקה, זאת לעומת 14% לפני כשנתיים ו-17% לפני כ-5 שנים.
על-פי תוצאות הסקר, 16% נוהגים לבדוק את הרכיבים התזונתיים בקניית דגנים או קורנפלקס, זאת לעומת 9% שבדקו הרכיבים במוצרים אלו לפני כשנתיים ו-3% לפני כ-5 שנים.
מהממצאים עולה, כי 14% נוהגים לבדוק הרכיבים בעת רכישת שימורים, זאת לעומת 10% לפני כשנתיים ו-8% לפני כ-5 שנים.
לדברי קרינגל, 13% מבין הנוהגים לבדוק את הרכיבים התזונתיים עושים זאת כאשר הם קונים מוצר חדש, או כשאינם מכירים את המוצר, זאת לעומת 7% לפני כשנתיים ו-12% לפני כ-5 שנים.
על-פי נתוני הסקר, 13% מקרב הציבור בודקים את רכיבי המזון בקניית מוצרים קפואים, לעומת 9% שעשו זאת לפני כשנתיים ו-3% לפני כ-5 שנים. כמו-כן, 12% בודקים את הרכיבים התזונתיים בקניית פסטה/אטריות, לעומת 6% לפני כשנתיים ו-4% לפני כ-5 שנים.
קרינגל מציין, כי אחוזי שומן וקלוריות במוצר, הם הרכיבים העיקריים עליהם נוהגים להסתכל. כמעט ממחצית מהמודעים לרכיבים התזונתיים (שהם כשליש מהציבור) נוהגים לבדוק שני מרכיבים אלה (48% מהנוהגים לבדוק מסתכלים על אחוזי שומן ו-44% על קלוריות), כאשר מבוגרים, בני יותר מ-55 שנה, מודעים יותר לסוכרים ולאחוזי שומן.
קרינגל מציין, כי מסקר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מתברר, כי בקרב הנוהגים לבדוק רכיבים תזונתיים: 28% מסתכלים על כולסטרול; 18% - על סידן; 15% - על חלבונים; 15% - על נתרן; 12% - על צבעי מאכל; 12% - על חומרים משמרים; 10% - על סוכר ו-10% נוהגים להסתכל על ויטמינים.
מאיגוד המזון בהתאחדות התעשיינים נמסר, כי בשנת 2005 בלטה המגמה של פיתוח מוצרים חדשים והשקעה מסיבית של חברות המזון בשיפורים תזונתיים/בריאותיים במוצרי המזון הקיימים.
בשנת 2005 פותחו כ-3,000 מוצרים חדשים, כאשר מרביתם כוללים שיפורים תזונתיים ובריאותיים, הפחתה בכמות הכולסטרול והשומן, הפחתה ברמת הסוכר והנתרן, והפחתה בכמות השומנים הרוויים וצבעי המאכל. מגוון המוצרים כולל מוצרים עם תוספת של סיבים תזונתיים ומוצרים מועשרים בויטמינים וברכיבים טבעיים.
איגוד המזון מעריך, כי מפעלי המזון השקיעו בשנת 2005 בתחום זה כ-350 מיליון שקלים.