הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו הודיעה אתמול (ג') להנהלת הטלוויזיה החינוכית על מסקנותיה והנחיותיה באשר לתוכניות "תיק שיווק" ו"המועדון", אשר הושעו משידור בערוץ 2 לפני למעלה משבועיים. להלן החלטת הרשות:
התוכנית "המועדון":
1) על הטלוויזיה החינוכית לחתום על הסכם חדש מול חברות ההפקה של התוכנית. הסכם זה לא יכלול חברה מסחרית - כפי שהיה עד כה. שיתוף הפעולה של גורמי ההפקה עם החברה המסחרית כפי שהיה, עומד בניגוד לכללי הרשות והינו אסור.
2) התוכנית תהיה במימון מלא של הטלוויזיה החינוכית - ולא כפי שהיה עד כה.
3) מכירת הפרסומות והחסויות לתוכנית בערוץ 2 היא באחריות הטלוויזיה החינוכית בלבד. מובהר כי כל גורם שאינו הטלוויזיה החינוכית אסור שיהיה מעורב במכירת זמן פרסום, חסויות או כל זמן אוויר בדרך כל שהיא.
4) מערכת ההפקה תוכל להיוועץ עם גורמים מקצועיים בלבד, אשר לא יקבלו כל תמורה ישירה או עקיפה ולא יהיו מעורבים בקביעת תכני התוכניות.
התוכנית "תיק שיווק":
1) התוכנית תהיה במימון מלא של הטלוויזיה החינוכית.
2) הרשות דרשה מהטלוויזיה החינוכית לפרט בפניה את התהליך, שלפיו תוודא בעתיד שלא תהיה מכירת אייטמים בתוכנית ושיחול ניתוק מוחלט בין אינטרסים מסחריים לאינטרסים תוכניתיים.
3) מפיק התוכנית לא יהיה מעורב במכירת פרסום, חסויות או זמן אוויר בתוכנית, בכל דרך או אופן.
4) הרשות תמשיך ותעקוב אחרי התוכנית (כמו גם אחרות), על-מנת לוודא שבעתיד לא יהיה מצב בו גורמים מסחריים או אחרים ישלמו עבור חשיפה כל שהיא בתוכניות.
הטלוויזיה החינוכית קיבלה על עצמה את כל ההנחיות של הרשות השנייה בנוגע לשתי התוכניות, ולפיכך הותר המשך שידור התוכניות לאחר ביצוע ההנחיות.
אילת מצגר, סמנכ"ל טלוויזיה ברשות השנייה: "מכירת תוכניות או אייטמים בתוכניות כאלו לגורמים מסחריים היא בבחינת הטעייה מכוונת וחמורה של הצופים שאין לקבל. מקרים, כפי שעלה מהחשיפה בתקשורת, הינם אסורים על-פי החוק והכללים. אנחנו רואים בחומרה רבה את התופעה של מכירת אייטמים בתוכניות לגורמים מסחריים ושילובם של אינטרסים מסחריים באג'נדה של תוכנית זו או אחרת. הרשות החלה בבדיקה של תוכניות נוספות המשודרות בערוצים 2 ו-10, על-מנת לוודא שאין מעורבות של אינטרסים מסחריים בקביעת תכנים".