|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

על עצי אשוח ומופלטות

יהדות העולם ניצבת בפני בעיה. מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה מספר היהודים גדל בהתמדה והסיבה לכך היא תופעה הידועה בשם הטעון "השואה הלבנה", שעפ"י ההערכות השפיעה על הדמוגרפיה יותר מאשר שואת יהדות אירופה.
14/01/2006  |   News1 News1   |   מכתבים/הערות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
מאת: ספי קדמי  |      שואה וגבורה
טוהר הגזע בישראל
ספי קדמי
יש יותר ממיליון "ישראלים-רוסים" בארץ, אבל חוץ מדמות מגוחכת של קופאית או שומר בסופר, כמה מכם באמת מכירים אותם?
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  עוד יום בכלא
  קץ השרונוקרטיה
  החסינות של רוצחים-מתאבדים
  להסדיר בחקיקה הטלת אגרות לשירותים
  פעולות רשויות מקומיות באמצעות עמותות

השואה הלבנה היא למעשה ההתבוללות היהודית עקב נישואי תערובת בתפוצות השונות, כשהפרט החריג הוא כמובן הקהילה החרדית ששומרת בקנאות על צביונה לאורך השנים. השאלה כיצד להתמודד עם המצב הנ"ל סבוכה ביותר, היות והיא מכילה בתוכה את הצורך לשמור על ערכי דמוקרטיה, נאורות ויהדות כאחד, וזאת מבלי להיהפך לחברה חרדית קנאית וסגורה.

במילה אחת הפיתרון לבעיה הינו עלייה, אך הלכה למעשה העלייה היא כרגע בגדר תיאוריה שכן מאז שנות התשעים המוקדמות לא היה גל עלייה גדול לישראל, וכזה לא צפוי בעתיד הקרוב, לפחות עד אשר יעשו הצעדים הנדרשים ע"י מוסדות המדינה ושליחיה על-מנת שישראל תוכל להוות אלטרנטיבה ראויה ליהודי העולם, הבוחרים להגיע לא בגלל היות המדינה הרע במיעוטו או מבריחה מגורל אכזר - אלא מתוך בחירה.

אחת הבעיות המרכזיות שמונעת מיהודי העולם לעלות היא העובדה שמדינת ישראל שמחה לקבל יהודים לחיקה, אבל אינה מוכנה לדאוג שזה יהיה ביתם. בכדי לעשות זאת על המדינה להגמיש את הקו הניצי-הלכתי של עסקניה בכל הנוגע לסוגיות דתיות, דבר המונע מישראל להוות אלטרנטיבה אמיתית, לאלו שאורך חייהם אינו הלכתי אבסולוטי.

רפורמים וקונסרבטיבים - מאבק מתמיד

מספרם של היהודים הרפורמים והקונסרבטיביים בעולם הינו גבוהה מאד. בארה"ב למשל, שיעור נישואי התערובת עומד על כ 50%, כשבממוצע רק אחד משלושה ילדים של זוג מעורב בוחר להגדיר את עצמו כיהודי (מקור: ארגון הלל) אם מדינת ישראל רואה את עצמה כבית לאותם יהודים עליה להתעשת במהירות.

נקודה חשובה שיש לזכור בעת התייחסות למהות יהדותם ול"צורך" בהם כאן, היא העובדה שמתוקף היותם יהודים, באופן כזה או אחר, הם היו נדונים לרצח בשואה, והלא מדינת ישראל הוקמה בין השאר בכדי לתת מענה לפשעי השואה, ולהוות בית ומקלט לכל יהודי באשר הוא כזה?

בכדי להמחיש את חומרת המצב, אתייחס לדוגמא לזכות הנישואים. ללא נישואים אזרחיים והכרת המדינה בהם היהודים הללו לא יוכלו לעלות. מצב זה הינו בעייתי במיוחד היות וההלכה לא מכירה בנישואים שאינם הלכתיים, ועל כן רבים מבין אותם יהודים או ילדיהם נחשבים ממזרים ופסולי החיתון למיניהם.

הטיעון אינו מופנה כמובן אל הרבנות הראשית שתכיר בהם או שחלילה תשנה את ההלכה (גם אם תרצה אין לה או לאף אחד סמכות שכזו), אלא שהמדינה תאפשר לאזרחים את הזכות הנ"ל, הניתנת לאותם אזרחים בכל מדינה אחרת בעולם. הוא הדבר לגבי נישואי תערובת. אותם אנשים שאינם חיים בארץ ולא נישאו בתוך הדת, במוקדם או במאוחר תאבד זהותם היהודית (בין אם שלהם או צאצאיהם). לעומת זאת, במידה והם ימצאו את ביתם בישראל, הם יוכלו לחיות את חייהם כאזרחים, לקבל חינוך עפ"י חוקי המדינה היהודית, ולאפשר להם ולילדיהם להישמר כחלק מהעם היהודי, ולו רק לאור הסביבה והתרבות שבה הם חיים.

אחד הטיעונים הנפוצים נגד הכרה בגיורים השונים ובנישואים השונים היא שבעתיד לא יוכלו לדעת מי יהודי עפ"י ההלכה, ויאלצו לנהל מרשם מיוחד לצורך העניין. כמו כן נוהגים לטעון שההורים בבחירתם להינשא שלא עפ"י ההלכה מונעים מילדיהם את האפשרות של חתונה יהודית, וגוזרים את גורלם מראש.

מול טיעונים אלה אטען שמי שחפץ להינשא עפ"י ההלכה ואינו עומד בקריטריונים ההלכתיים יוכל להתגייר כהלכה ולעשות כרצונו, ובאם הוא פסול חיתון עפ"י ההלכה, הוא בכל מקרה יהיה כזה, שכן העובדה שלא מכירים בנישואים אינה מונעת אותם, אלא רק מאלצת את הבוחרים בדרך זו לממש את בחירתם במקום או בדרך אחרת, ובמקרה הגרוע, אותם אנשים פשוט לא יחיו במדינה, וכך למעשה נאבד אותם.

זו כמובן אינה הסיבה היחידה לכך שהעולים מדירים רגליהם מהמדינה. סיבה מרכזית נוספת היא היותה של מדינת ישראל לא אטרקטיבית דיו בכדי להוות אלטרנטיבה למדינות אמריקה ואירופה המפותחות. הדרישה היא שמדינת ישראל תפתח את כלכלתה ואת רמת החינוך שלה לרמה כזו שתוכל להתחרות במדינות אלו, ולא להסתפק בעליונות על מדינות עניות ונכשלות. עליה זו ברוכה אמנם, אך היא מלווה בקשיי קליטה רבים במיוחד, ומצריכה השקעה ארגונית וכלכלית רבה הרבה יותר.

עליית צפון אפריקה - לא למדנו את הלקח

עניין נוסף הוא קליטתם של העולים. קליטתה של יהדות צפון אפריקה לקחה שנים רבות, ולוותה בקיפוח, גזענות, ניצול ואליטיזם ממסדי, אשר מעבר לפן האנושי הדוחה, ההשלכות של התנהגות זו מתבטאות בקליטה חלקית של העולים, ולמשקעים רבים בינה לבין מי שנחשבו אז לאוכלוסיה המקומית בנוסף שאריות של גזענות וטענות על קיפוח עד עצם היום הזה. מאז חלפו עשרות רבות של שנים, אך האם נלמד הלקח? התשובה לדעתי היא לא.

המערכת לא השכילה לטפל בבעיות האוכלוסיה האתיופית והניחה שקליטתם היא זהה לזו של העולים הרוסים. כך נוצר מצב שבו אוכלוסיית האתיופים מצאה את עצמה מבודדת בישובים, כשרבים מבניה מתדרדרים לפשע וסמים כתוצאה מהעוני המחפיר ומחוסר האפשרויות בפועל.

מדינת ישראל מתהדרת בהיותה רב תרבותית מצד, וכור היתוך יהודי מהצד השני. האם בתור שכזו ניתן למצוא בה את קליטתה של התרבות והמנהגים האתיופים? האם מישהו מכיר מנהגים או חגים כאלו? בחגיגות המימונה (המאד טעימות אגב) מתדפקים הפוליטיקאים על דלתותיהם של החוגגים מתוך תקווה שיצטיירו בתקשורת בקורקטיות יתרה. האם דרוש שיעבור עוד דור או שניים על-מנת שיקלטו, אם בכלל, האתיופים במדינה או שיכירו בתרבותם כלגיטימית, או שידבקו החברה והממסד בגישתם הפטרנליסטית וימתינו עד שהדורות יחלפו, הזקנים יתפגרו והתרבות ה"זרה" תישכח (תשננו את השם - חג הסיגד).

לעומת האתיופים, יוצאי ברה"מ זכו לא רק בכך שתרבותם אינה מוכרת, אלא אף מקוטלגת (בעיקר בגלל בורות) כתרבות נוצרית ולא רצויה. בעקבות מאמרי הקודם, נתקלתי בתגובות המפחדות ממיצובם של עצי אשוח במדינה בתקופת חג המולד ומסמלים נוצריים כביכול ברחבי המדינה. לו היו מראים לעולה מברה"מ תמונה של אדם שמן בעל זקן לבן הלבוש אדום , והיו שואלים אותו בעברית במי מדובר - התשובה הייתה כמובן "סנטה קלאוס". אך לו היו שואלים את אותו ה"רוסי" ברוסית התשובה הייתה "דייד מארוז" שפירושו הוא סבא כפור - משמעות הדבר רחוקה מלהיות סמאנטית. בתרבות הרוסית סבא כפור ועץ האשוח מסמלים את בוא החורף, ואת החג המשפחתי שמתלווה אליו.

חג המולד - בניחוח רוסי

הקשר בתרבות הסובייטית בין העץ והשמן עם המתנות לבין ישו ובית לחם פשוט אינו קיים. יש לזכור שברוסיה הסובייטית הדחיקו את הדת ואף היו מקרים שבהם הפכו כנסיות למבנים ציבוריים ואף לבתי מרחץ! המידה היחידה שהחג כן מתקיים באווירה נוצרית היא בקרב הנוצרים הפרובוסלאביים (המגדירים את עצמם ככאלה) כשחגם נחגג למעשה בימים האלה, כשבועיים לאחר \שאר העולם הנוצרי, בהתאם ללוח השנה הנוצרי הישן. אני מזמין את הקוראים לחפש בארץ את אותם פרובוסלאביים. (בניגוד גמור לאלו שבדמגוגיה פשוט מכונים "גויים")

חגיגות חג המולד, על אף שמו בעברית, הינן אספקט תרבותי, והקשר בינם לבין הדת הנוצרית בקרב רוב העולים אינו קיים. ובדיוק כשם שלא יעלה על הדעת לשלול את חגיגות המימונה מהמרוקאים, או לקרוא לה תרבות ערבית, כך לא ראוי לדחות בגסות את חגיגות החורף של הרוסים. צריכים לקחת בחשבון שמקורם של חגים רבים בישראל אינו יהודי מובהק, ומושפע מהתרבויות השונות שבה חי הריכוז היהודי לדורותיו. לגבי המימונה יש סברות שונות החל ממקור הערבי לחג שמטרתו מזל וזיווג טוב ועד חגיגות לזכרו של מימון בן יוסף, כשאפילו בכתביו של בנו, רבנו הגדול הרמב"ם ניתן לזהות את השפעת הרקע התרבותי של סביבתו המוסלמית.

כמו כן, הטוענים להיות מקורו של החג נוצרי בעייתית יואילו בטובם להסביר כיצד התרבות הישראלית אמצה לחיקה את ראש השנה הגרגוריאני, הנקרא לא פחות מאשר על שמו של "אוהב" היהודים הידוע - האפיפיור סילבסטר, או לחילופין את חג האהבה הידוע כ"וולנטיינס", הנקרא ע"ש הכומר ולנטינוס שאינו כידוע יהודי במיוחד. אין מדובר בתופעות שוליות אלא בתופעה בעלת גושפנקא ציבורית ענפה, המתבטאת למשל בציפייה הלא מוסברת לנשיקה המסורתית בין יונית לגדי, למיקי ויעקב או אולי בין גאולה אבן ואורי דן (סביר להניח שהאייטולות האירנים יתגיירו לפני שזה יקרה).

ברצוני לציין לטובה, בתקווה שמדובר בסנונית המבשרת, את מערכת חדשות הערוץ השני שנתנו לכתבת המוכשרת נטאשה מוזגובייה שותפות בהגשת חדשות השעה 6 על אף מבטאה הבולט. פעולה המכניסה את העולה למרכז הקונסנזוס, שלשם שינוי יציג אותו כאדם המייצג מעבר להיותו עולה, את יכולותיו ודעותיו בתחומים השונים. מי יודע, אולי עוד נזכה בקרוב למגיש אתיופי. מי ייתן.

תאריך:  14/01/2006   |   עודכן:  14/01/2006
ספי קדמי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון שלום,
10/01/2006  |  ארז פרידמן  |   מכתבים/הערות
ארגוני הטרור הפלשתינים, וביניהם ועדות ההתנגדות העממית (חטיבות סלאח א-דין), חוזרים ומאיימים לפגוע ב"עומקה של ישראל" על-ידי רקטות חדשות, ארוכות טווח, "אם רק תמשכנה ההתקפות הישראליות נגד העם הפלשתיני". האולטימאטום של הארגונים - אינו חדש. הוא חלק מסאגת האיומים שחוזרת ונשנית בחמש השנים האחרונות.
07/01/2006  |  יוסי עבדי  |   מכתבים/הערות
ספק רב אם ראש ממשלת ישראל אריק שרון ימשיך לנהל את ענייני המדינה. מצבו מעמיד את ישראל לפני פרשת דרכים בין חזרה לתובנות מיושנות ובין פריצת הדרך המחשבתית ששרון חולל בחברה הישראלית: המחשבה שאפשר וצריך להכריע בגורלנו ועתידנו גם ללא תלות בפלשתינים, באין ברירה גם בלעדיהם.
05/01/2006  |  דני רשף  |   מכתבים/הערות
ראש הממשלה אריאל שרון בן 78. תוחלת החיים במדינת ישראל 78 שנים גברים, 81 שנים נשים.
05/01/2006  |  אביב ירון  |   מכתבים/הערות
האם יש בעל עסקים, בכל מקום בארץ (ואולי בעולם) אשר לא מנסה להתחכם עם שלטונות המס, בכל מקום ובכל מדינה?. נראה לי שבעלי עסקים ובעלי הון בכל מקום - חיים ומתפתחים גם מתרגילים חשבוניים המסיעים להם להתחמק מלשלם מיסים מלאים על רווחיהם.
04/01/2006  |  אורי דרור  |   מכתבים/הערות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il