הקשבתי קשב רב לסדרת רוח קדים, סדרה שנעשתה על קיפוח המזרחיים יוצאי מרוקו בשנותיה הראשונות של המדינה. לא נראה לי שעורך הסדרה הציב מטרות כלשהן כשערך את הסדרה. המסר שעובר הוא "אכלו לי שתו לי" או תסמונת הליכודניק המתבכיין. לא נשאלה באף ראיון עם משתתפי הסדרה מה הוא או היא חושבים שצריך היה לעשות אחרת ומה צריך לעשות עכשיו?
נגע לליבי שלמה בן עמי, שכהונתו כשר השאירה רושם רע מאד, שהסביר את ההשפלה בפעם הראשונה בנסיעה לקריית שמונה שכמו בהובלת בקר לא הסבירו לעולים את חשיבות מקום מושבם והסיבות לכך ובפעם השנייה, כששכח לקחת את כרטיסיית האוטובוס אף אחד מהילדים איתם למד, לא ניקב עבורו והוא נאלץ ללכת ברגל. לאחר מחקר קצר שעשיתי התברר לי שילדי חוץ היה עסק. הקיבוץ קיבל תמורה נאה והעלויות נבלעו בתקורות הקימות כך שהעסק היה לא רע ויחס הניכור והניתוק מילדי הקיבוץ לא היפלה ילדי חוץ אשכנזים מספרדים. הילדים פשוט התנהגו בצורה מכוערת ומתנשאת כפי שחונכו על-פי שטיפת המוח שהייתה מקובלת אז.
נגע גם לליבי אריה דרעי, שסיפר שהאשכנזים מוכנים ללמד אותו וללמוד איתו אך לא יהיו מוכנים להשיא לו את ביתם.
להלן כמה עובדות:
את גבול הצפון לצד מושבים של יוצאי מרוקו מחזיקים גם קיבוצים אשכנזיים ולהזכיר לקוראים שבנוסף לרצח באביבים, היו גם מקרי רצח בעקבות חדירת מחבלים לשמיר למשגב עם ולכפר יובל (יוצאי הודו, מזרחיים?) ולכן, הטיעון שדפקו את המרוקאים בצפון נופל.
רוב אוכלוסיית בתי הכלא בישראל הם מיוצאי עדות המזרח ובייחוד מרוקאים.
חלק נכבד מהקהיליה המדעית בצרפת היא מיוצאי מרוקו.
הרוב הגורף של המדענים יוצאי עדות המזרח לא נמצא במדעי הטבע, הקשורים בהיי-טק ובהכנסה גבוהה אלא בתחום המדעי הרוח והחברה.
רוב עולי ברית המועצות לשעבר בשנות ה-90 הסתדרו תוך שנתיים שלוש ורוב עולי מרוקו לא הסתדרו 50 שנה.
במפגש עם ידידי מעולי ברית המועצות, מדען, ד"ר לפיסיקה, שלאשתו תואר שני בהנדסה ושהסתדר כמו מרבית חבריו דיי טוב, העלתי את בעיית הפער בין יוצאי מזרח ליוצאי רוסיה ותרבות המגיע לי המאפיינת אותם. חברי אמר "הינה אני תוך שנתיים קניתי דירה, מכונית, מזגן ועוד ואשתי ואני עובדים מחושך עד חושך, מרוצים מאוד מהעבודה ומההכנסה ומרמת ואיכות החיים, למה בן ליוצא מרוקו שנולד כן לא יכול במשך יותר שנים להגיע להישגים דומים?" ותשובתי הקצרה השאירה אותו שותק ומהרהר. חינוך!!! אתה הגעת עם חכה וידע בדיג - המרוקאי הגיע/נולד במדינה רווחה עם דג שמשרד הרווחה נתן פעם בשבוע. בני עדות המזרח מעולם לא קיבלו חינוך ברמה גבוהה כמו האשכנזים ומעולם לא למדו לדוג כמו האשכנזים. בצרפת הם כן למדו ומיצו את הפוטנציאל שלהם ולכאן הגיעו להישגים מרשימים.
המבצע החדש של סילואן שלום, שר האוצר, להכניס סטודנטים מזרחיים ללא בחינות כניסה הוא לא עושה צעד בכיוון הנכון, כיוון שצריך להשקיע בחינוך יסודי-תיכוני ברמה גבוהה כך שלא יהיה צריך לעשות שום אפליה מתקנת בהמשך.
אכן, הטענה שיש מעט טייסים מרוקאים כי פשטו הם לא עוברים את הבחינות האובייקטיביות היא שקרית ביסודה. אדם שלומד ברמה נמוכה לא יכול לעבור קורס טייס, שדורש ספיגת כמויות אדירות של חומר לצד כישורים טבעיים אחרים, שיתכן ויש בחברה של עולי מרוקו. כנ"ל לגבי כל תפקיד נבחר אחר. הורי ילידי קיבוץ, היו אידיאליסטיים ועברו לקריית שמונה בשנות החמישים. רמת הלימוד הייתה נמוכה - מורות חיילות, בעלות הכשרה של מספר חדשים לימדו בבית ספר יסודי. הורי עזבו להרצליה בשנת 1962, רק בגלל חינוך ילדיהם.
תמיד עולה הטענה, הינה עובדה "פרץ בוני הנגב" קבלן אדיר, נשיא התאחדות הקבלנים לשעבר, יונה ועוד עובדה! מי שמתאמץ מגיע". כן, זה נכון, אבל אשכנזי שעושה עשירית מאמץ מגיע לאותם הישגים ומה במדע ורפואה? איפה המרוקאים במכון וויצמן? או בטכניון?
התרבות המרוקאית שבה זילזל חיים חפר, בשם הרבה מאד אשכנזים שחושבים כך, לא כוללת את א.ב. יהושע, ס. יזהר, אבל כוללת את החוכמה היהודית בת מעל 2000 שנה. כיום לאחר שלב השתכנזות חילונית של חלק מיוצאי מרוקו, אני נתקל בחזרה לתרבות היהודית. הורים כואבים שילדיהם לא יודעים מאיזה צד פותחים סידור תפילה, אותם ילדים שלמדו במערכת החינוך החילונית-אשכנזית של מדינת ישראל.
זאב גלילי, במאמרו משיב אחת לאחת על הטענות וגם הוא לא תופס, שלא צריך תשובה לכל אמירה אלא צריך עשייה ודחוף. וכמי שמצוי בתחום החינוך, עליו לחשוב על-כל דרך לצמצם את הפער התרבותי-השכלתי-ערכי.