לכבוד,
ד"ר אמיר גילת
יו"ר
רשות השידור ירושלים
שלום רב,
"טור אישי" ברדיו הציבורי
לא רק לעיתונאים גם לאחרים הנני מעלה בפניך הצעה לשיתוף דוברים מקרב צרכני התקשורת, שאינם עיתונאים, במסגרות תוכניות הרדיו, שבהן ניתנת הבמה הקרויה "טור אישי", כמוסבר ומנומק בהמשך.
קול ישראל נותן בתוכניות שלו במה לעיתונאים אורחים להביע דעות אישיות, בנושאים אקטואלים, במסגרת הקרויה "טור אישי".
בתוכניתה של
קרן נויבך, ברשת ב', ניתנת במת השידור, מדי יום, לשני עיתונאים אורחים, במסגרת הקרויה "סדר היום". בשידורי סוף השבוע, בסמוך לחדשות ניתנת הבמה לעיתונאים אורחים, להביע דעות אישיות, במסגרת "טור אישי".
לכל העיתונאים האלה, שמוזמנים להביע "טור אישי", יש במות רבות וקבועות, בגופים תקשורתיים אחרים. "הטור האישי", ברדיו זה בונוס וצ'ופר נוסף. רובם ממחזרים בדבריהם את אשר הם כבר כתבו בעיתוניהם.
כצרכן תקשורת בקי ומעורב, שמאזין בעניין רב לשידורי הרדיו של קול ישראל, רוב שעות היום (!), אני נהנה מאוד בדרך כלל מדבריהם של רוב העיתונאים העולים לשידור ב"טור אישי". דבריהם בדרך כלל קצרים, תכליתיים, ממוקדים, מעניינים וגם חדשניים ולעתים גם מקוריים. חלקם ממחזרים דברים ולא מעניינים.
מדוע לדעתי ראוי לשתף גם דוברים שאינם עיתונאים ב"טור אישי" 1. פלורליזים תקשורתי, והשתקפות מגוון הדעות של צרכני תקשורת, צריכים להתבטא בפועל לא רק על-ידי עיתונאים, אלא גם על-ידי צרכני התקשורת.
2. שיתוף דוברים מקרב הציבור, יעודד עניין רב בציבור, גם כחידוש רדיופוני וגם כביטוי "מהפכני" חיובי של רשות השידור, שמאזינה למאזינים.
3. בעיתונים יש פתחון פה לצרכני תקשורת, במסגרת המדור הפופולרי והנקרא ביותר מכתבים למערכת. הגיע הזמן שגם בשידורי תוכניות הרדיו יינתן פתחון הפה לצרכני תקשורת במסגרת "טור אישי".
4. כוונתי לשתף דוברים, מקרב קהל הצרכנים (המאזינים וכותבים) שהוכיחו כבר שהם בעלי כושר ניסוח וכושר ביטוי רדיופוני וכמובן בנוסף לידע בנושאים האקטואליים. סבור אני שניתן לאתר קבוצת אנשים כזו בעיקר מקרב אלה המרבים לפרסם מכתבים למערכות.
5. בהקשר להצעתי זו, אני מוצא לנכון להזכיר עובדה מוזרה המחייבת שינוי. בתוכניות ביקורת התקשורת בטלוויזיה כמו "תיק תקשורת", המשתתפים היחידים הם עיתונאים! מועדון סגור של אנשי הברנז'ה שמתווכחים וסוגרים חשבונות אישיים (מקצועיים). מדוע לא משתפים את צרכני התקשורת? האם דעתם לא חשובה?
לסיכום- לעיתים גם לצרכני תקשורת "לא מקצועיים" כמוני, יש הצעות הראויות להתייחסות ולמימוש.
בברכה, מתי דוד