|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

תחקיר מיוחד: כך ניתן לזייף דגימות דנ"א

יום ליום: ישראל הראשונה שעומדת לאשר את חוק המאגר הביומטרי אם המאגר יורחב גם לדגימות דנ"א - נהיה הכי פגיעים בעולם
16/10/2009  |     |   תחקירים   |   תגובות
דם מסוכן [צילום: AP]

צוות של מדענים ישראלים בראשותם של ד"ר דן פרומקין וד"ר אדם ווסרשטרום, הדגים כיצד ניתן לזייף ממצאים של בדיקות דנ"א, תוך שימוש באמצעים טכניים פשוטים וזולים יחסית. בדיקות דנ"א הן ממצא קביל בבית משפט (בניגוד לבדיקת פוליגרף למשל), והן נחשבות כיום לאמצעי מקובל ואמין לזיהוי פלילי בכל מדינות המערב.

פרומקין וווסרשטרום זייפו את הממצאים בשלוש שיטות שונות. הם השתמשו בערכה טכנית שכל אחד יכול לרכוש בחנות, וגם במאגרי מידע שמכילים נתונים גנטיים, כמו המאגר של המשטרה למשל. בשלושת המקרים הם הצליחו לקחת דגימה גנטית של אישה ולהנדס אותה כך שתיראה כאילו היא דגימה של גבר.

פרומקין וווסרשטרום מציעים שיטה חלופית וכנראה אמינה יותר לזיהוי לפי דגימת דנ"א. השיטה שלהם מתבססת על תהליך גנטי שנקרא 'מתילציה'. המתילציה גורמת לחסימה או 'השבתה' של גנים מסוימים בתנאים מסוימים, כך שניתן לראות בבדיקה אילו מהגנים הושבתו ואילו לא. בדיקה כזאת תוכל לאשר שהממצאים לא זויפו.

פרומקין וווסרשטרום פועלים בחסות חברה ישראלית בשם 'נוקלאיקס'. מנכ"ל נוקלאיקס, אלון גנור, מסביר שמטרת החברה היא לסייע בשיפור אמצעי הזיהוי הפלילי, כדיי לעזור לרשויות החוק למגר את הפשיעה. "אנחנו פועלים לפיתוח טכנולוגיות להבחנה בין דנ"א מזויף לדנ"א אמיתי, כדי לתת לרשויות אכיפת החוק כלים מדויקים יותר ללכידת פושעים", מסכם גנור.

ישראל היא המדינה הראשונה בעולם העומדת בקרוב לאשר הקמת מאגר מידע ביומטרי אזרחי כללי. חוק המאגר הביומטרי (שכבר עבר בוועדת המדע בכנסת ואמורה לעלות לקריאה שניה ושלישית), מחייב כל אחד ואחת מאיתנו לתת טביעת אצבע ולעבור סריקת פנים ממוחשבת. "אם המאגר יורחב גם לדגימות דנ"א, והבדיקות הקיימות יישארו בתוקף, האזרח הישראלי יהפוך להיות הפגיע ביותר בעולם לנושא של זיוף גנטי.

חתימה גנטית
ניתן לזייף את הנתונים

אחרי שלוקחים את הדגימות שאותן רוצים להשוות זו לזו, מבודדים מתוך הדגימות את החומר שמכיל את הדנ"א עצמו. אחר כך מתעדים את ההרכב הכימי המדויק של כמה קטעים לאורך הדנ"א, מולקולה אחרי מולקולה. כך מתקבלת 'חתימה גנטית' ייחודית, רצף מולקולארי אישי ושונה לכל דגימה.

מה שנשאר לעשות הוא להשוות בין הדגימות השונות ולבדוק, האם יש התאמה בין הרצפים המולקולאריים שתועדו. במקרה של נאשם במשפט, למשל, הבדיקה תשווה בין דגימה שנלקחה מהנאשם לפני ביצוע הפשע המיוחס לו, לדגימה שנלקחה מזירת הפשע. אם יש התאמה בין שתי הדגימות, זו תהייה ראיה לכך שהנאשם אכן ביצע את הפשע.

ניתן לבצע בדיקת דנ"א גם כדיי לבדוק אם יש קרבה משפחתית בין אנשים שונים. לפי רמת ההתאמה בין הדגימות של הנבדקים אפשר לקבוע עד כמה הם קרובים זה לזה. לקרובים מדרגה ראשונה, שני אחים או הורה וילד, יש התאמה של 50 אחוז. לקרובים מדרגה שנייה כמו בני דודים או סב ונכד, יש 25 אחוז התאמה. (רק לתאומים זהים יש התאמה גנטית של מאה אחוז).

בדיקה כזאת נקראת 'בדיקת שארות' והיא נעשית גם במשפטים על ירושות עושים לפעמים בדיקות כאלה, כאשר התובע (זה שרוצה את הירושה או חלק ממנה) צריך להוכיח שהוא אכן קרוב משפחה של המנוח. בדיקת הזיהוי עוזרת גם בנושא של התרת עגונות, בגלל שאפשר להיעזר בה כדי לקבוע אם הנבדק הוא אכן הבעל של העגונה. כך הבעל לא יכול לטעון שהוא אדם אחר כדי להתחמק ממתן הגט.

בדיקת דנ"א משמשת גם לצורך זיהוי חללים. הבדיקה נדרשת במקרים קשים במיוחד, כאשר אין דרך אחרת לזהות את המנוח. במקרים אחרים וקשים אפילו יותר, יש צורך לזהות שרידים של מנוחים שונים שהתערבבו זה בזה. הדבר קרה בעבר בפיגועים המוניים שהתרחשו בארץ. במקרה כזה בודקים את השרידים השונים כדי למיין ולקבוע אם הם שייכים לאותו מנוח. אחרי המיון קוברים את השרידים בצורה מסודרת, כל קבוצה בנפרד.

כך נמנע את הזיוף הבא
הדמיה של אנזימים

השיטה החדשה שאותה מציעים פרומקין וווסרשטרום מתבססת על מנגנון ביולוגי שנקרא 'מתילציה'. מהי מתילציה? המתילציה היא הוספה של מבנה אטומי מסוים (אטום אחד של פחמן שמקושר לשלושה אטומי מימן) לגן מסוים. הקבוצה האטומית הזאת נקראת 'קבוצת מתיל' ומכאן השם מתילציה. המתילציה משביתה את הגן, ומונעת ממנו לבוא לידי ביטוי.

בגוף הבוגר, רוב הגנום נמצא רוב הזמן במצב של מתילציה. אומנם כל תא מכיל בתוכו את כל הדנ"א, אבל רק חלק קטן מהגנים בכל תא באים לידי ביטוי. בתא של רקמת הלב למשל, רק גנים שקשורים לבנייה ותפקוד של הלב באים לידי ביטוי. כל שאר הגנים נמצאים במצב של מתילציה. המתילציה היא למעשה מנגנון ששומר על התפקוד השוטף של הגנום, ומבטיח שבכל תא רק הגנים הנחוצים יבואו לידי ביטוי.

התהליך ההפוך למתילציה נקרא דה-מתילציה. הדה-מתילציה משחררת את החסימה הכימית, ומאפשרת לגנים לבוא לידי ביטוי. אחד הדברים שמאפיינים גידולים סרטניים הוא דה-מתילציה של התאים. הדה-מתילציה מאפשרת לגנים לא נחוצים להשתכפל, וכך הרקמה הסרטנית שמפריעה לגוף הולכת וגדלה, שעה שהרקמות הבריאות שומרות על קצב גידול רגיל. דה-מתילציה היא אחת הסיבות לכך שקשה לדכא גידולים סרטניים, היא מאיצה את קצב הריבוי של התאים 'הרעים', ו'מנפחת' את הגידול הסרטני בתוך הגוף.

שיטת הזיהוי החדשה מתבססת על בדיקה של מנגנון המתילציה ולא רק על הרצף הגנטי. בדנ"א טבעי רגיל, יש מקומות שבהם המתילציה אפשרית ויש מקומות שבהם היא אינה אפשרית. אבל בדנ"א מלאכותי, כמו דנ"א שיוצר באופן מיוחד כדי להפליל מישהו, המתילציה אינה אפשרית כלל. כך אפשר לבדוק האם הדנ"א מזויף, אם לא ניתן לעשות מתילציה בדגימה, המסקנה היא שמדובר בזיוף.

מה זה בכלל דנ"א?

היועצת המדעית של האגודה האמריקאית לזכויות האזרח: "הרבה יותר קל להשתיל דנ"א בזירת פשע מאשר טביעות אצבעות... אנו יוצרים מערכת משפטית שמסתמכת יותר ויותר על טכנולוגיה"

DNA באנגלית זה ראשי תיבות של DeoxyriboNucleicAcid ובעברית - חומצה דיאוקסיריבונוקלאית. מאחורי השם המפוצץ הזה מסתתרת מולקולה אורגאנית ארוכה במיוחד, שנקראת בשפה מדעית 'פולימר'. (פולימר מוגדר כמולקולה שהמבנה האטומי שלה חוזר על עצמו לפחות 50 פעם). הדנ"א התגלה בשנת 1953 על-ידי פרנסיס קירק הבריטי וג'יימס ווטסון האמריקני.

קירק וווטסון גילו שהגרעין של התא החי הוא למעשה פולימר בצורה של סליל כפול, דומה לסולם חבלים שמתעקל מסביב למרכז הגיאומטרי של עצמו. כל שלב בסולם החבלים הגנטי הזה הוא מילה גנטית, שמורכבת מצרוף של האותיות A, C, G ו–T. האותיות האלה מייצגות את החומצות אדנין (A), ציטוזין (C), גואנין (G) ותימין (T). פענוח מבנה הדנ"א זיכה את קירק וווטסון בפרס נובל לרפואה, תשע שנים לאחר התגלית.

ארבע האותיות הגנטיות מתחברות זו לזו ויוצרות צמדים – אדנין מתחבר עם תימין וציטוזין מתחבר עם גואנין. הצמדים מסודרים בשלשות ויוצרים מילים שנקראות בשפה מדעית 'קודונים' (מלשון 'קוד'), כך שכל מילה גנטית מורכבת משלושה צמדים של אותיות. בסך הכול יש 64 מילים, והמילים האלה יוצרות משפטים ארוכים ומורכבים יותר, שהם הגנים. בגן ממוצע יש 300 מילים גנטיות.

עד לשנת 1951 היה מקובל לחשוב שהחלבונים, המורכבים יותר מבחינה כימית, הם האחראים לתורשה והם אלה שנושאים את המידע הגנטי ומעבירים אותו מדור לדור. כמו-כן היה מקובל לחשוב שארבע האותיות של הדנ"א מסודרות בסדר מחזורי קבוע. מי שהפכה את הקערה על פיה הייתה ביולוגית אנגליה יהודיה בשם רוזלינד פרנקלין. אביה של פרנקלין היה אחיינו של הרברט סמואל, מי שהיה 'הנציב העליון' מטעם הממשלה הבריטית בתקופת 'השלטון המנדטורי' על ארץ ישראל. (שמו העברי של סמואל היה אליעזר בן מנחם).

פרנקלין הצליחה ליצור הדמיה דו-ממדית של הדנ"א באמצעות סדרת צילומי רנטגן. המבנה הגיאומטרי הסימטרי והמדויק שנחשף בצילום של פרנקלין, רמז על כך שמולקולת הדנ"א מורכבת הרבה יותר מכפי שהיה ידוע עד אז. קירק וווטסון שהכירו את הצילום של פרנקלין, בחנו מקרוב את הדנ"א, ונוכחו לדעת שהאותיות מופיעות בסדר משתנה, ולא בסדר מחזורי קבוע כפי שחשבו קודם.

מיהו הפושע האמיתי?
בדיקת דנ"א לסדאם חוסיין

הבדיקה הגנטית הראשונה שהרשיעה נאשם במשפט נערכה ב6 בנובמבר 1997. הנבדק היה גבר אמריקני בשם טומי לי אנדריוס. אנדריוס כפר באישומים נגדו, אבל הדנ"א שלו נמצא זהה לדנ"א שנאסף בזירות הפשע. הוא הורשע ונשלח לרצות 22 שנות מאסר בפועל. אבל הדנ"א עוזר לא פחות להגנה מאשר לתביעה - ד"ר ברוס בודולי, איש ה–FBI (הבולשת הפדראלית של ארה"ב) ובר סמכא עולמי בתחום הזיהוי הגנטי, מעריך שמאז התשנ"ח ועד היום, לפחות 3000 נאשמים זוכו מאישום פלילי חמור כוזב בזכות בדיקות דנ"א. כאשר בודולי אומר 'חמור', הוא מתכוון לאישומים שהעונש המירבי עליהם הוא מאסר עולם או מוות.

אחת הבדיקות המפורסמות שנערכו בשנים האחרונות היא הבדיקה שנערכה לרודן העירקי סדאם חוסיין. בתקופת שלטונו 'העסיק' חוסיין כמה כפילים, שהיו תופסים את מקומו בשעת הצורך. תוך כדי החיפושים אחריו, עלה החשש שמא מי שייתפס יהיה אחד הכפילים ולא חוסיין האמיתי, מה שעלול היה לגרום מבוכה ל'כוחות הקואליציה'. כאשר חוסיין נתפס לאחר כמה חודשים במסתור, הוא היה מוזנח ולבוש בבגדים פשוטים, שונה מהדמות שהייתה מוכרת מאמצעי התקשורת. בדיקת הדנ"א הייתה זו שהוכיחה מעבר לכל ספק כי מדובר בסדאם חוסיין האמיתי ולא בכפיל, ורק לאחר שהגיעו תוצאות הבדיקה הוכרז באופן רשמי על לכידתו.

ראיה, קבילה ואמינה?

השופט הנדל: "לא יהא זה מוגזם לומר כי הפוטנציאל של ראית דנ"א הוא עצום ביותר. יתכן מאוד כי ראיה זו עשויה לשנות את פני הראיות המדעיות בדורות הבאים... ודווקא בשל כך יש להתייחס לראיה זו בזהירות"

את היחס של מערכת המשפט הישראלית לנושא בדיקות דנ"א, משקפים דבריו של השופט חשין – "נעלה מכל ספק כי בדיקת דנ"א מקובלת היום הן על הקהילה המדעית והן על בתי המשפט. בדיקת דנ"א ראיה קבילה ואמינה היא, ובית המשפט יכול ורשאי לראותה כראיה מהימנה, מבלי לבדוק מחדש בכל פעם את עיקרי השיטה המדעית". השופט הנדל מבית המשפט המחוזי בבאר שבע, מציג עמדה מתונה ומסויגת יותר: "לא יהא זה מוגזם לומר כי הפוטנציאל של ראית דנ"א הוא עצום ביותר. יתכן מאוד כי ראיה זו עשויה לשנות את פני הראיות המדעיות בדורות הבאים... ודווקא בשל כך יש להתייחס לראיה זו בזהירות".

חוק 'סדר הדין הפלילי' שעבר בכנסת ביוני 2005, מאפשר למשטרה לקחת מחשוד, נאשם או מורשע, דגימה ביולוגית לצורך זיהוי גנטי. החוק גם מאפשר למשטרה לאחסן את תוצאות הבדיקה במאגר מידע לצורך שימוש עתידי. ניסיון העבר מלמד שמאגרי המידע של המדינה לא תמיד מאובטחים כראוי. הרישומון של משרד הפנים למשל, שמכיל את נתוני מפקד האוכלוסין הכללי של אזרחי ישראל, (שמות, כתובות, מספרי טלפון ועוד), הגיע בזמנו לרשת התקשורת, שם הוא הוצע למכירה תמורת סכום צנוע של 15 דולר. האתר שמכר את הרישומון נסגר בינתיים, אך גם כיום ניתן להגיע אליו באמצעות תוכנות לשיתוף קבצים, בגלל שאלה שכבר הספיקו 'להוריד' אותו, עדיין שומרים אותו על המחשבים שלהם. אם אותו דבר יקרה עם המאגר הגנטי, זאת תהיה חגיגה של ממש לזייפנים, והדבר עלול לערער את אמון הציבור ברשויות החוק.

היועצת המדעית של האגודה האמריקנית לזכויות האזרח, טניה סימונצ'לי, התייחסה גם היא לנושא הזיוף הגנטי: "הרבה יותר קל להשתיל דנ"א בזירת פשע מאשר טביעות אצבעות... אנו יוצרים מערכת משפטית שמסתמכת יותר ויותר על טכנולוגיה", מזהירה. אז אם וכאשר יבקשו מכם דגימה לצורך זיהוי גנטי, אל תשכחו לדרוש מהבודק לוודא שלא זייפו את הדנ"א שלכם...

שיטה ראשונה: שערה באמבט
שיטה לא חסינה. בדיקת דנ"א

אחרי שמוציאים את תאי הדם הלבנים, התרבית מאבדת את הדנ"א המקורי שהיה בה, עכשיו כל מה שנשאר לעשות, הוא להכניס לתוך התרבית הגנטית דנ"א שנלקח מאדם אחר, זה שאותו רוצים להפליל

המדענים לקחו דגימת דנ"א משערה של גבר, והניחו אותה בתוך תמיסה שמכילה אנזימים. מה הם אנזימים? האנזימים הם קבוצה של חומרים שמזרזים תהליכים כימיים בתוך הגוף. תמיסת האנזימים (שמכילה בתוכה את דגימת הדנ"א) הונחה בתוך אמבט בטמפרטורה של 30 מעלות. בחלוף יום אחד, מתקבלת כמות גדולה של חומר גנטי, (חומר גנטי שפותח באופן מלאכותי נקרא גם 'תרבית') זהה בהרכבו לדגימה הראשונית שנלקחה משערת הגבר.

בשלב הבא לוקחים את החומר הגנטי שהתפתח באמבט ומוציאים ממנו את תאי הדם הלבנים. תאי הדם הלבנים הם חלק מהמערכת החיסונית והם עוזרים לנקות את הגוף מחיידקים מזיקים. ברקמת השיער, תאי הדם הלבנים מכילים את הדנ"א, בניגוד לתאי הדם האדומים, שאינם מכילים דנ"א. אחרי שמוציאים את תאי הדם הלבנים, התרבית מאבדת את הדנ"א המקורי שהיה בה. כל מה שנשאר לעשות, הוא להכניס לתוך התרבית הגנטית דנ"א שנלקח מאדם אחר, זה שאותו רוצים להפליל.

שיטה שלישית: דגימות מלאכותיות

כל מה שצריך זה טיפת דם קטנה אחת של המופלל הפוטנציאלי. אם אין טיפת דם, גם שערה שנשארה על המסרק תעשה את העבודה. אם המופלל קרח, אפשר להשתמש בבדל סיגריה שהוא הותיר אחריו. אם הוא גם קרח וגם לא מעשן, אפשר לקחת טיפת רוק מכוס שהוא שתה ממנה

השיטה השלישית דומה לשיטה השנייה, אבל מתוחכמת יותר. בשיטה הזאת לא מעתיקים את הקוד הגנטי של המופלל, אלא את מערכת הסינטוז עצמה. מערכת הסינטוז מבוססת על תוכנת מחשב, שממירה את הקוד הספרתי שמייצג את הדנ"א, והופכת אותו לתרבית של חומר גנטי. ביחד עם חומרי גלם ביולוגיים שנדרשים לצורך הסינטוז, מתקבל מערך טכני שמאפשר לזייפן ליצור דגימות מלאכותיות של כמעט כל אחד ואחת מאיתנו.

כל מה שצריך זה טיפת דם קטנה אחת של המופלל הפוטנציאלי. אם אין טיפת דם, גם שערה שנשארה על המסרק תעשה את העבודה. אם המופלל קרח, אפשר להשתמש בבדל סיגריה שהוא הותיר אחריו. אם הוא גם קרח וגם לא מעשן, אפשר לקחת טיפת רוק מכוס שהוא שתה ממנה. "התוכנה שבה משתמשת המשטרה לזיהוי גנטי, 'פרופיילר פלוס' (Profiler Plus), לא הצליחה לזהות את הזיוף בכל שלוש השיטות", טוענים המדענים.

שיטה שנייה: מחליפים מידע

הזייפן יכול לבחור דגימה ששייכת לאדם מסוים שאותו רוצים להפליל. הדגימות במאגר מאוחסנות בצורה של קוד ספרתי, שמייצג את ההרכב הכימי של הדנ"א. אחרי שהזייפן בוחר את הקוד הרצוי, הוא מעתיק אותו ושומר אותו

השיטה השנייה היא שיטה 'נקייה' יותר, המתבססת יותר על מידע ופחות על מכשור טכני. בשיטה הזאת מתחילים מכניסה למאגר מידע שמכיל דגימות גנטיות. הזייפן יכול לבחור דגימה ששייכת לאדם מסוים שאותו רוצים להפליל. הדגימות במאגר מאוחסנות בצורה של קוד ספרתי, שמייצג את ההרכב הכימי של הדנ"א. אחרי שהזייפן בוחר את הקוד הרצוי, הוא מעתיק אותו ושומר אותו.

בשלב הבא הזייפן פונה לחברה שמתמחה בהנדסה גנטית, שולח אליהם את הקוד שמייצג את הדגימה הגנטית, ומזמין תרבית של הדגימה. (הפיכת הקוד הספרתי לחומר גנטי נקראת 'סינטוז'). תמורת הסכום הנכון, תוך זמן קצר וללא קושי, ניתן ליצור תרבית של הדגימה. כל מה שנשאר הוא להשתיל את החומר הגנטי שיוצר ע"י החברה בדגימה ששייכת לאדם אחר. כך מתקבלת דגימה מזויפת, שמכילה דנ"א מלאכותי ממקור חיצוני, ועלולה להפליל נאשם במשפט.

פורסם במקור: מוסף שבועי, יום ליום
תאריך:  16/10/2009   |   עודכן:  18/10/2009
רון דניאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחקיר מיוחד: כך ניתן לזייף דגימות דנ"א
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הקורא
17/10/09 08:36
2
עידןסובול
17/10/09 09:44
 
הנ"ל
17/10/09 09:49
3
נוכלת בעולם
17/10/09 10:55
 
צבי גלברד
17/10/09 18:50
 
ירון זכאי
8/08/10 14:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה פועלות שתי ועדות, האחת מטעם משרד התחבורה והאחרת מטעם רכבת ישראל, לחקירת תאונת הרכבת ליד כפר מנחם. תאונה זו עלולה הייתה להיגמר בעשרות הרוגים, אך בדרך נס הסתיימה ללא נפגעים בנפש. קשה לחזות מה יהיו ממצאי הוועדות, אך כבר כעת ניתן להצביע על כך שהודעת רכבת ישראל הראשונית, ולפיה "ככל הנראה סטתה הרכבת מהמסילה כתוצאה מפגיעה של עצם זר בתחתית הרכבת, והמשך הנסיעה כאשר העצם נסחב מתחת לרכבת - התרוממה הרכבת מעל המסילה ושניים מגלגליה סטו מהפסים", מטילות ספק באשר לרצינות החקירה.
17/09/2009  |  עידן יוסף  |   תחקירים
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שנמנע במשך כשנה וחצי מפתיחת חקירות נגד אולמרט - למרות החשיפות הרבות, הגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ונגד מי שהייתה מנהלת לשכתו ויד ימינו, שולה זקן, בגין מעשיהם בכמה פרשות. מדובר בכתב אישום חמור, אך למרבה הצער - גם כתב אישום זה מעיד כי מזוז עדיין נמנע ממיצוי הדין עם אולמרט.
05/09/2009  |  יואב יצחק  |   תחקירים
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, קיבל לפני כמה חודשים החלטה בעיייתית: לגנוז את תיק החקירה נגד השופטת דליה מארק-הורנצ'יק ולהימנע מהעמדתה לדין פלילי בפרשת הורנצ'יק-פרנקל. הודעת מזוז ניתנה ביום 11.02.09 (יום רביעי) - יום לאחר הבחירות לכנסת, ובעוד תשומת לב כלי התקשורת והמערכת הפוליטית נתונה לתוצאות הבחירות ולמירוץ להקמת ממשלה חדשה. הורנצ'יק זכתה ליחס מועדף כאשר המשטרה נמנעה מחקירתה בפרשה אחרת, שבה עלה חשד להטיית משפט. על-כך בהמשך.
26/07/2009  |  יואב יצחק  |   תחקירים
ממשק מחשב-מוח עומד להיות ההתפתחות ה"עתידנית" ביותר שנראה בעוד 10 שנים מהיום. הפעלת רובוט באמצעות קסדת חיישנים, שמזהה פעילות חשמלית ודפוסי זרימת דם בגולגולת או שילוב התקני מחשוב בגוף, כמו למשל מצלמה אלחוטית שמובנת בעין האדם, הן עוד התפתחויות שנראה כשכיחות יותר ויותר בעוד עשר שנים מהיום. עוד אינדיקטור לצפוי בעתיד, הוא פיתוח בחברת MTE Power של מטען חשמלי להתקנים ניידים, שמבוסס על האנרגיה שמפיקה פעולת ההליכה. להערכתה, 6 שעות תנועה יניבו אנרגיה המספיקה לחצי שעה עד שעה של שיחה בסלולאר. החברה נמצאת גם במגעים עם יצרניות טלפונים סלולריים, במטרה לשלב את הטכנולוגיה שלה בתוך הטלפונים עצמם.
30/06/2009  |  קובי שפיבק  |   תחקירים
המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הסתער על בנק הפועלים. לא ברכות, ולא בסודיות, אלא כמה טנק שנכנס לתוך בית זכוכית, ושובר והורס בעצם כניסתו. המטרה המיידית, שנולדה, כפי שנבהיר בהמשך מתוך אג'נדה אישית, היא סילוק יו"ר הבנק, דני דנקנר. המטרה הנוספת: הלאמת בנק הפועלים, וסילוקה של שרי אריסון מהשליטה בבנק הגדול במדינה.
26/04/2009  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il