|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כיצד מנסים עברייני בנייה <br>לטרפד תחרות בעיר אילת

גורמים המזוהים עם קניון מול הים, שבשליטת איש העסקים אלי ישראלי, מנסים לטרפד מתן היתר להקמת פרויקט התחנה המרכזית באילת האמור להתחרות בקניון שפלש לשטחים ציבוריים ומפעיל שטחים מסחריים שלא כדין רות פרידמן, שמונתה להכין חוות דעת כלכלית, מסרה לוועדה נתונים שגויים אבי הלר, הממונה על מחוז הוועדה המחוזית, שקיבל פניות בנושא, התחייב להביאן לדיון בפני חברי הוועדה
05/05/2013  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   משמר המשפט   |   תגובות
אבי הלר. יבצע בדיקה [צילום: יח"צ]

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז דרום, בראשה עומד אבי הלר, עומדת להתכנס ביום שני (06.05.13) לקבלת החלטה בתוכנית לבניית פרויקט התחנה המרכזית החדשה באילת (תוכנית 32/102/03/2). ההכרעה אמורה להינתן לאחר עיכובים ממושכים, שנגרמו עקב שורה של בקשות והתנגדויות שהגישו כמה גורמים בעלי עניין – שניסו לטרפד, בכל מחיר, את אישור הפרויקט.

אותם מתנגדים סדרתיים מציפים את חברי הוועדה במידע מגמתי ומטעה, וכל זאת בניסיון לטרפד אישור הפרויקט שאמור להתחרות בהם. אחד המתנגדים הדומיננטיים והסדרתיים הוא איש העסקים אלי ישראלי, מבעליו של קניון מול הים - שמצליח לגבות מחירי שכירות גבוהים ביותר אפילו בגין שטחים מסחריים המופעלים בו בלא היתר ובאופן החורג מחוק תכנון ובנייה. אלי ישראלי פועל במשך כ-20 שנים בעיר אילת למניעת תחרות. במסגרת זו הוא פועל לשמר את מעמדו היזמי, ומנסה באופן שיטתי לטרפד פרויקטים מסחריים אחרים ולשטות בוועדות הממשלתיות. נפרט להלן את הליקויים שהתגלו בעבודת הוועדה ואת הסוגיות המרכזיות השנויות במחלוקת.

עיריית אילת נגד קניון מול הים

עיריית אילת תומכת באישור תוכנית הפרויקט, ובהקדם. הפרויקט נחוץ הן לתושבי אילת והן לעיריית אילת עצמה - המבקשת לשכן את משרדיה בפרויקט שייבנה. על-פי בדיקות שנערכו בעיריית אילת, שורה ארוכה של פירמות ידועות/מותגים לא פתחו סניפים באילת בגלל העדר שטחים מסחריים מתאימים ומשרדים לניהולם. כמו-כן, לעיר אילת דרושה תחנה מרכזית חדישה ונרחבת להסעת המונים שגם תעמוד בדרישות הבטיחות והביטחון המחמירים.

הוועדה מתכנסת לאחר שהתקבלו כל ההיתרים. ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי, הפציר בפניותיו לחברי הוועדה לאשר בהקדם את הפרויקט, כפי שהתבקשו, ולדחות את ההתנגדויות שהוגשו מצד בעלי עניין, ובהם היזם אלי ישראלי - שביצעו בעצמם עבירות על חוק תכנון ובנייה בקניון מול הים באילת, שבבעלותם. בגין עבירות הבנייה שביצעו הוצאו על-ידי עיריית אילת שומות המחייבות את קניון מול הים לתקן את החריגות והליקויים ובמקביל לשלם בגין המסחר שהופעלו.

אולם נראה, כי למרות הצרכים ופניות ראש העירייה, ממשיכים אותם גורמים לפעול בשטח בניסיונות להטעות ולחבל בעבודת הוועדה ובהחלטותיה. הניסיונות נעשים גם בדרך של פניות אישיות לכמה מחברי הוועדה - מה שמעלה חשש לביצוע עבירות על החוק.

היקף הפרויקט
קניון מול הים. כולל חריגות

חברי הוועדה קיבלו, כאמור, מידע מטעה. הדבר עולה מפורשות ממסמכים שהוצגו בפניי, לרבות פרוטוקולים של דיונים שקיימה הוועדה. נמסר להם, לדוגמה, כי הוועדה מתבקשת לאשר פרויקט בהיקף 35,000 מ"ר מזה 25,000 מ"ר שטחי מסחר. הטיעון המגמתי שהוצג: אישור הפרויקט יביא לתוספת עצומה של שטחי מסחר, דבר העלול לגרום להיצף ולפגוע בסוחרים בעיר.

אלא שהעובדות שונות. על-פי המידע שנמסר לי, מעברים בשטח כולל של 9,000 מ"ר בתחנה המרכזית וביתר חלקי הפרויקט הוצגו בפני חברי הוועדה על-ידי המתנגדים באופן מגמתי וכוזב כשטחים עיקריים. עיון בתוכניות הבניה מגלה כי התוספת המבוקשת של שטחי מסחר היא כ-4,000 מ"ר בלבד. רק לשם הפרופורציות אציין: שטחי הדוכנים המפונים מקו החוף בצו בית המשפט העליון הם כ-5,000 מ"ר. היטיב לבטא זאת מהנדס העיר אילת במכתבו מיום 07.03.13:

  • "הנני לאשר כי ניתן לצדד באמירה כי כל כ-9,000 המטרים המרובעים המצוינים בתוכנית המוצעת כמעברים ציבוריים, יחשבו כשטחי שרות וזאת בהתאם לתקנות התכנון והבנייה לחישובי שטחים, כך שסך השטחים העיקריים למסחר יסתכמו בכ-25,000 מ"ר בלבד".

    "כמו-כן, ברור כי במצב בו בית העירייה החדש, הסמוך למרכז בר-גיל, אשר מתעתד להפחית כ-8,500 מ"ר מהזכויות למסחר הקיימות, ובהתחשב בכך שבתחנה המרכזית הקיימת כיום פועלים כ-3,000 מ"ר מסחר, ובהתחשב בכך שהדוחות הכלכליים שהוכנו בעבר ממליצים על תוספת מוצעת של 10,000 מ"ר לשטחי המסחר הקיימים במסגרת תוכניות בינוי העיר הקיימות במע"ר, יוצא כי 25,000 מ"ר למסחר המוצעים בתוכנית שבנדון מהווים תוספת של כ-4,000 מ"ר שטחי מסחר בלבד".

העולה מכך: האמירות לפיהן אישור הפרויקט יהווה אישור תוספת של 35,000 מ"ר שטחי מסחר, בטעות יסודן. שכן, ברי: מרבית שטחי המסחר שאישרורם מחדש מתבקש במסגרת הפרויקט הכולל כבר מגובים בהיתרים ופועלים למעשה, ואין לדבר כלל וכלל על תוספת מהותית.

בדיון שהתקיים בוועדת המשנה להתנגדויות ביום 04.02.13 הוצגו כאמור לעיל פרטים שגויים, העלולים להטעות את חברי הוועדה בבואם לקבל החלטה. יוזכר: הפרויקט בכללותו כבר אושר פה-אחד הן בוועדת התכנון המקומית אילת והן בוועדה המחוזית שאישרה את התוכנית להפקדה.

לעיכובים ולשיבושים אחראים, כאמור, בעיקר איש העסקים אלי ישראלי וגורמים נוספים הפועלים עימו בשיתוף פעולה. מטרתם היא למנוע הקמת פרויקטים שיתחרו בפרויקט מול הים שבבעלות אלי ישראלי ושותפיו. לפרויקט מול הים, אגב, אושרו שטחי מסחר בשטח כולל של 12,000 מ"ר. הפרויקט יושב על משבצת קרקע בשטח של 6 דונמים. לעומת זאת, לפרויקט התחנה המרכזית שהקמתו מבוקשת על קרקע בשטח 17 דונם, מוקצים 6,000 מ"ר שטחי מסחר – וגם זאת מנסים עתה לשלול מהמיזמים, לטובת קניון מול הים. ובמילים פשוטות: לקניון מול הים ניתנת עדיפות באופן המעורר שאלות.

דוח כלכלי – רות פרידמן

השאלות בדבר כדאיות הפרויקט מנקודת מבטה של הוועדה המחוזית הועלו עוד בשלבים המוקדמים. לכן הטילה ועדת המשנה של הוועדה על היועצת הכלכלית רותי פרידמן להכין דוח כלכלי באשר לפרויקט. אולם פרידמן לא עשתה את הנדרש בנסיבות אלה:

  • 1) פרידמן לא הגישה דוח כתוב ומסודר לחברי הוועדה כדי שיוכלו לקבל החלטה מושכלת;
    2) פרידמן מסרה לוועדה בדיון בעל-פה מידע שגוי כאילו מדובר בתוספת של 35,000 מ"ר;
    3) פרידמן לא נפגשה עם המבקשים כדי לשמוע את עמדתם ולקבל מידע עדכני;
    4) פרידמן העלתה נתונים שגויים בפני חברי הוועדה אפילו ביחס לקצב הגידול באוכלוסיה באילת.

לאור הפרטים שלעיל עולה השאלה: מדוע לא תבקש הוועדה מגורם מוסמך ובלתי תלוי חוות דעת כלכלית באשר להיקף תוספת שטחי המסחר הנחוצים למע"ר אילת ותושביו בהתחשב בכל התוכניות העתידיות.

ביום 01.05.13 פניתי אל פרידמן והצגתי כמה שאלות. עשיתי זאת, לאחר שהובא לידיעתי מידע, ולפיו פרידמן הציגה בפני חברי הוועדה מידע שגוי שעל-פניו נראה בעייתי. היא סירבה להשיב לשאלותיי.

מחמת זאת, פניתי ביום חמישי אל יו"ר הוועדה אבי הלר כדי שיבקש מפרידמן להצהיר לפרוטוקול: כי לא נפגשה עם איש מהמתנגדים לפרויקט ו/או עם מי מנציגיהם.

חפרפרות

ל-News1 הובא מידע, המעלה חשש לפיו לפחות שתי החלטות ביניים שקיבלה הוועדה בנושא התקבלו באופן שגוי וגרמו לעיכובים מיותרים, וזאת בגלל פעילותם של כמה גורמים, ובהם היזם אלי ישראלי שהינו בעל השליטה בקניון מול הים, ו/או גורמים הקשורים אליו. אלה פעלו גם בתוך הוועדה עצמה כדי למנוע הקמת הפרויקט האמור בחלקו להתחרות בהם. התנגדויותיהם המגמתיות מוגשות וזוכות ליחס מיוחד, בה-בעת שבקניון מול הים מתבצעות חריגות בנייה חמורות.

כמו-כן הובא לידיעת News1 מידע המעלה חשש, ולפיו לפחות אחד מאורגני הוועדה [שמו שמור במערכת, י.י.] פעל אישית באופן חריג כדין לטרפד אישור הפרויקט, ו"תימרן" את חברי הוועדה לקבל החלטה שגויה ביסודה - שבפועל גרמה לעיכוב ניכר ובלתי מוצדק בהקמת הפרויקט. אותו גורם מסר לוועדה מידע שגוי בנוגע להעדר, כביכול, של היתר מצד משרד התחבורה, על-אף שמשרד התחבורה כבר מסר את הסכמתו הרבה קודם לכן.

אבי הלר, הממונה על המחוז, מסר בתגובה כי הוא דוחה את הטענות בדבר פעילות "לא לגיטימית" של מי מחברי הוועדה ו/או לשכת התכנון בקשר עם תוכנית זו. הוא ציין כי טענות אלה "אינן ידועות לנו, ולא עלו במהלך הליכי התכנון". הלר הוסיף, כי הוועדה פעלה על-פי סמכותה, ועתה, לאחר שהתקבלו ההיתרים והאישורים הרלוונטיים, תתכנס הוועדה שוב להכרע בבקשה. "החלטת הוועדה תנומק", כתב, "ותעמוד למבחן ציבורי", כנדרש".

כאמור, הוועדה מתכנסת כשעל סדר-יומה אישור הפרויקט, לאחר שהתקבלו כל ההיתרים. ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי, הפציר בפניותיו לחברי הוועדה לאשר בהקדם את הפרויקט, כפי שהתבקשו, ולדחות את ההתנגדויות שהוגשו מצד בעלי עניין, ובהם היזם אלי ישראלי, שביצעו בעצמם עבירות על חוק תכנון ובנייה. בגין עבירות הבנייה שביצעו הוצאו שומות המחייבות את קניון מול הים לתקן את החריגות והליקויים ובמקביל לשלם בגין שטחי המסחר שהופעלו.

הדיונים בוועדה

בידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה כוח רב. נוכח זאת, ניתן לצפות שהוועדה תקיים דיונים מעמיקים ותקבל החלטות מושכלות. ניתן היה לצפות עוד מהוועדה לזמן אליה את כל הגורמים המקצועיים המתאימים כדי שיחוו דעתם. אחרי הכל, אין מדובר רק באינטרסים של יזמים, אלא בפרויקט שאמור לתרום לרווחתם של תושבי העיר אילת.

עיון בפרוטוקולים של דיוני הוועדה ובדיוניועדת המשנה מעלה תמיהות. מתברר, כי חלק מחברי הוועדה אינם בקיאים בפרטי התוכניות והמידע שהובא והוצג בפניהם. היקף אמירותיהם/תגובותיהם בדיון מחזיק בקושי שורה אחת בלבד (בכל תגובה). חלק מחברי הוועדה מתבטאים באופן המעיד כי לא התכוננו לדיון וכי אינם שולטים בחומרים שהוצגו בפניהם. בדיון שהתקיים ביום 04.02.13, לדוגמא, התברברו חברי הוועדה (עמ' 230-225) ולא ידעו אפילו להשיב אילו מסמכים הועברו אליהם ואלה לא הוצגו בפניהם. לא נפרט כאן, שכן מדובר בפרוטוקולים המחזיקים עשרות עמודים. כמו-כן עולה, כי גורמים מסוימים מבצעים פעילות בלתי-לגיטימית תוך-כדי הדיון במאמץ לטרפד אישור הפרויקט. מחמת זאת פניתי אל הממונה על המחוז, אבי הלר, בשאלות שלהלן:

  • 1) מדוע לא תעמוד הוועדה על קבלת דוח כלכלי כתוב ומסודר מהיועצת פרידמן, שיכלול את כל המידע הרלוונטי לאחר שמיעת הצדדים כולם;

    2) מדוע לא תאפשר הוועדה דיון פתוח שבו יוכלו להשתתף כל הצדדים כמשקיפים-אורחים ולהעיר הערות ככל שיימצאו לנכון.

    3) מדוע לא יחויבו חברי הוועדה והמשתתפים הקבועים להצהיר לפרוטוקול, כי לא קיימו פגישות ו/או שיחות ולא הונחו על-ידי איש מהמתנגדים לפרויקט.


הממונה על המחוז, אבי הלר, הוא איש ישר. בזאת אין ספק. גורמים עימם שוחחתי הדגישו כי הלר הוא איש רציני שלא יתן ידו לשחיתות. עם זאת, ניתן היה לצפות שייפעל להתנהלות תקינה יותר של הוועדה בראשה הוא עומד כך שהוועדה תקבל החלטה סופית מושכלת לטובת הציבור שתעמוד בדרישות החוב.

בתגובה לשאלות הנ"ל מסרה דוברת משרד הפנים:

"בעקבות פניות שהתקבלו בנושא הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום תציג מחר בישיבה את הפניות שהתקבלו ותקיים דיון כיצד ניתן לקדם את התוכנית הנ"ל".

תאריך:  05/05/2013   |   עודכן:  05/05/2013
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד מנסים עברייני בנייה לטרפד תחרות בעיר אילת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דידה
5/05/13 15:16
2
הניה
5/05/13 16:54
3
כל הכבוד
5/05/13 19:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
צריך לומר את האמת, ובקול גדול: עיתון TheMarker ובכיריו פועלים באופן מגמתי והרסני לחיסולה הכלכלי של קבוצת אי.די.בי בכלל ונוחי דנקנר בפרט. את המחיר ישלם הציבור בכלל ובעלי המניות ואגרות החוב של אי.די.בי בפרט. TheMarker ואנשיו מאשימים את אי.די.בי וגורמים נוספים בתחלואי הסקטור העסקי ושוק ההון, על-אף שעיתון זה היה שותף מלא לניפוח שוק אגרות החוב ולשיטה הבעייתית.
04/05/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
באוגוסט 2012 חשפנו כאן, כי הנהלת קופת חולים מכבי חרגה מנהלי משרד הבריאות, וגבתה תשלומים חודשיים באופן בלתי חוקי מחולים כרוניים ומחולים קשים, ובהם מחולי סרטן, מסרנו עוד, כי לאחר שהתברר הדבר והוגשה תביעה ייצוגית, מסרה מכבי לבית המשפט תגובה העומדת בסתירה הן לעובדות והן לעמדתה כפי שגובשה קודם לכן.
04/05/2013  |  יואב צחק  |   חדשות
מנכ"ל החברה הציבורית פטרוגרופ, גדעון מורן, נעצר ושוחרר בערבות בעיצומה של חקירה הנערכת נגדו ונגד כמה גורמים נוספים, בחשד שביצע עבירות שימוש במידע פנים ותרמית בניירות ערך במסגרת תפקידים שמילא בעבר בחברות ציבוריות אחרות. על-כך דיווחנו כאן בהרחבה.
13/04/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
פרקליטיו של השופט החשוד בהכאת ילדיו, עורכי הדין אלי זהר ורועי בלכר, עושים, בימים אלה, מאמץ גדול להביא לחקירה בשאלה מי הדליף לעיתונאית עדי מאירי (קול ישראל) את הידיעה על החקירה המעוכבת נגד השופט.
23/03/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
שופט בית המשפט השלום בראשון לציון, רפי ארניה, נדרש בעל-כורחו ליתן הסבר לכך שתחת ידו נחתמו שני פסקי דין שונים, בתיק אחד - שנועד להכריע בסכסוך עסקי בין כמה גורמים (5906-06 א.ב.י.ר. הפקת ספרים בע"מ נ' נווה תעשיות מוצרי נייר ואח').
18/03/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il