פרויקט "תל-אופן", פרויקט השכרת האופניים החדשני והמדובר של עיריית תל אביב, זכה מאז פתיחתו למחמאות רבות. הפרויקט מספק אלטרנטיבה, לנסיעה ברכב מזהם ברחובותיה הצפופים של תל אביב. אולם עד לנובמבר 2011 הוגבל השימוש באופניים לתושבי תל אביב בעלי כרטיס מנוי בלבד. תושבים מערים אחרות וכן תיירים, לא יכלו ליהנות מהאפשרות של רכיבה ב-"אופניים ציבוריים" ברחבי תל אביב - אחת הערים המתויירות בארץ.
במהלך חודש נובמבר ביצעה חברת קונסיסט ישראל שדרוג של תוכנת הפרויקט, כך שהיום, יכול כל מבקר המזדמן לעיר, גם אם אין ברשותו כרטיס מנוי, לשכור אופניים באמצעות כרטיס אשראי. מערכת השליטה והבקרה שאותה יישמה קונסיסט עבור חברת FSM המפעילה את השירות בת"א עבור העירייה מאפשרת לנטר ולשלוט במצאי האופניים בתחנות השונות, מה שמאפשר לתכנן את שינוע האופניים בין התחנות ולמקסם את זמינות האופניים בתחנות המתאימות בחלקי העיר השונים ולאורך שעות היממה השונות.
פרויקט תל-אופן כולל בשלב זה יותר מ-1,400 זוגות אופניים ב-155 תחנות, ויותר מ-12,000 מנויים קבועים העושים בהן שימוש יומיומי. מספר התחנות ומספר האופניים צפוי לגדול ככל שיתרחב השימוש באמצעי התחבורה החדש המעמיד את תל אביב ברשימת הערים המתקדמות בעולם. מראה האופניים הירוקות החולפות ביעף בשבילי האופניים וביניהם, ועליהן שלל רגליים חטובות ושזופות כבר הפך לחלק בלתי נפרד מחזות העיר וממקצבה.
אינטגרציה בין 14 מערכות
הפעלת מערכת של השכרת אופניים עשויה להיראות פשוטה, אולם מדובר במערכת מורכבת, במסגרתה יש לתת מענה לדרישות רבות. עמית בוהנסקי, מנכ"ל קונסיסט מערכות, מסביר כי הפעולה הפשוטה, לכאורה, של העברת כרטיס השאלת האופניים והחזרתם, דרשה פיתוח מערכת תוכנה המיישמת אינטגרציה בין 14 מערכות שונות, כגון: Billing, סליקה, Help-Desk ועוד. כל זאת, תוך שימת דגש על קלות השימוש, מיזעור הזמן הנדרש לתהליך ההשאלה וההחזרה.
בוהנסקי ציין בערים אחרות בעולם בהן יושמה מערכת דומה, התגלו בעיות קשות בהפעלת המערכת עד כדי קריסתה. אולם בתל אביב הופעל השירות בצורה תקינה, תוך התמודדות עם בעיות טכניות מקומיות בלבד. אבי גוטמן, מנהל פרויקט תל-אופן מטעם קונסיסט מספר: "ערכנו אינספור בדיקות בקרת איכות הן ברמת התוכנה על כל מרכיביה, והן ע"י סימולציה של אלפי סבבים של השאלות והחזרות לפני ששחררנו את התוכנה לרחוב (תרתי משמע)". סבב הבדיקות הקפדני בשילוב יישום הדרגתי של פריסת התחנות ובשלב הראשון גם הגבלת הרוכבים לתושבי תל אביב, איפשר להימנע מתקלות משמעותיות.
בוהנסקי אומר כי לאור ההצלחה הישראלית בהפעלת השירות בתל אביב, בוחנות עיריות נוספות בארץ ובעולם את האפשרות ליישם מערך דומה בעירן, כך שלא ירחק היום שבו נוכל לשכור אופניים בערים נוספות בישראל. משכירי האופניים יחסכו זמן וכסף וכן ירוויחו שיפור בכושר הגופני, בעוד כל תושבי המדינה ירוויחו מהפחתה בזיהום האוויר ובעומסי התנועה בערים.