לא רבים יודעים כי בתוך מתחם כלא שאטה שבעמק חרוד, או כפי שהוא נקרא כיום בית סוהר "שיטה", מצוי המבנה המקורי של תחנת הרכבת "שאטה", אחת מתחנות הרכבת של "רכבת העמק" המיתולוגית. רק מעטים שהורשו להיכנס למתחם בית הסוהר השמור זכו לראות מקרוב את המבנה ההיסטורי.
המבנה המדובר הוא מבנה אבן דו קומתי האופייני בצורתו לתחנות אחרות של רכבת העמק. בשנת 2003 שופצה התחנה על-ידי האסירים ושוחזרה חזית המבנה "ברמת שימור ראשונית". קודם לשיפוץ שימש המבנה כנגריית בית הסוהר. כיום שוכנים במבנה ההיסטורי משרדים של הכלא וכן סדנא ומחסן.
אנשי המועצה לשימור אתרים מבקרים בתחנה ומצלמים
צוות של נציגי המועצה לשימור אתרי מורשת ובהם אורי בן -ציוני מנהל מחוז הגליל והעמקים של המועצה לשימור, הורשו להיכנס לתחומי כלא שאטה כדי לעמוד מקרוב אחר מצבו של מבנה תחנת הרכבת "שאטה" ההיסטורי. הצוות צילם המבנה מכל זוויותיו. מהצילומים עולה כי נעשו שיפוצים ושינויים במבנה ההיסטורי. כמה חלונות במבנה ההיסטורי נאטמו ולאבני האבן המקוריים הוסיפו לבנים (בלוקים) רגילים. נודע לי כי לא הכל היו מרוצים מהשימור שנעשה במבנה בשנת 2003 מטעם שירות בתי הסוהר והיו שטענו כי התוספות והשינויים והשימור הראשוני שנעשה פוגע בצביונו המקורי של מבנה התחנה ההיסטורי, אולם על-פי הצילומים שצולמו על-ידי אנשי המועצה לשימור, נראה כי למרות התוספות והשינויים במבנה, עדין נשמר בסך-הכל צביונו המקורי, אבל כדי לתת תשובה מוחלטת ומדויקת לשאלה האם נשמר המבנה כראוי, יש לעיין כמובן בדקדקנות בצילומים שלו משנות ה-40 ולהשוותם לצילומים הנוכחים.
אורי בן ציוני מנהל מחוז הגליל והעמקים של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, אומר לי כי שפר מזלו של מבנה תחנת הרכבת שאטה שהוא נמצא בתוך בית כלא ונשמר היטב יחסית. כי לו היה ממוקם מחוץ לבית הכלא פרוץ ונטוש סביר להניח כי מצבו היה שונה לרעה.
תולדות התחנה
תחנת הרכבת שאטה, אחת מלמעלה מכמה עשרות תחנות שהיו פזורות לאורך מסילת "רכבת העמק". היא שימשה את תושבי הכפר הערבי שאטה ששכן באזור ועל שמו נקרא שם התחנה וכן את תושבי קיבוץ בית השיטה הממוקם לא רחוק משם וכן לצרכי הסעות הצבאות: הטורקי, הגרמני והבריטי ששהו באזור בתקופות השונות . התחנה כללה מספר מבני אבן אשר הבולט שבהן הוא המבנה בן שתי הקומות שנזכר בראשית הכתבה, מה עלה בגורלם של המבנים האחרים שהיו שייכים למתחם התחנה? לא הצלחתי לקבל תשובה על כך וראוי שהמועצה לשימור אתרי מורשת תפרסם דוח מפורט על כל אתרי השימור בתחום האתר כמובן תוך התחשבות במגבלות הביטחוניות שהרי מדובר בכלא ביטחוני שמור ביותר. בשנות ה-30 בתקופת שלטון המנדט הבריטי הוקמה לצד תחנה הרכבת מצודת טגארט ששימשה תחנת משטרה. המצודה הוקמה על גבי חאן עות'מאני. לאחר קום המדינה הועבר המקום לאחריות שירותי בתי הסוהר ובמקום ניפתח בשנת 1953 בית סוהר שאטה הפועל עד היום. בית הכלא הורחב והוקמו סביבו חומות וגידור. מבנה תחנת הרכבת "שאטה", "הוכנס" בן החומות ואילו מסילת הרכבת נותרה למעשה מחוץ לבית הכלא. כיום, כך נמסר, ניתן עדיין לראות את הסוללה שעליה הונחה המסילה וכן שרידים מהמסילה עצמה.
סיפורה של רכבת העמק על שלט שהוצב בתחנה
על מבנה תחנת הרכבת שאטה שבמתחם בית הכלא הוצב מטעם שירות בתי הסוהר ו
רכבת ישראל שלט גדול המספר בתמציות את סיפורה של "תחנת שאטה" וכן את סיפורה של "רכבת העמק ומסילת הרכבת החיג'אזית. בשלט נאמר בן השאר:
"תחנה שאטה הוקמה על-ידי הטורקים בתקופת הסולטן עבדול חמיד השני כחלק מתוכנית מסילת הרכבת החיג'אזית מדמשק למדינה ומכה שעליה הכריז הסולטן במאי 1900.
מסלול המסילה בן חיפה לדרעה (באורך 161 ק"מ)עובר דרך הישובים תל חנן, כפר- יהושוע, עפולה, שאטה, בית שאן, צמח ואל-חמה התוואי הארץ הישראלי המכונה "רכבת העמק" (קו חיפה דמשק)נחנך בתאריך 15.10.1905.
בתחילה הופעלה רכבת אחת בכל יום לכל כיוון והנסיעה נמשכה 11.5 שעות במהירות ממוצעת של כ-25 קמ"ש ובעונות הלחץ בימי העלייה לרגל למכה ומדינה בתדירות של 5 רכבות ביום. ב-1918 עם תחילת המנדט הבריטי נותקו המסילות הארץ ישראליות מהמסילה החיג'אזית. הרכבת המשיכה לפעול עד מרץ 1948 תחת שלטון המנדט".
ב-2006 במסגרת אירועי "העמק הוא מטמון" לציון יובל ה-100 לרכבת העמק הורשה הציבור באופן חד-פעמי בבחינת כל הקודם זוכה להיכנס לתחומי הכלא ולבקר באתר מבנה תחנת הרכבת. ראוי אולי למצא דרך לאפשר לפחות מספר פעמים בשנה לבקר במקום. אבל אני מודע לכך שהדברים לא פשוטים מבחינה ביטחונית.