|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ההסכם עם אירן ותוכנית ההגנה מטילים של נאטו

כאשר יוסר האמברגו של מועצת הביטחון של האו"ם על רכישת טילים ובהיעדר סעיפים המתייחסים ליכולת הטילים הבליסטיים של אירן, לארה"ב יהיה אינטרס חזק יותר להאחיד את תוכניות ההגנה מטילים שלה במזרח התיכון ומעבר לו. זאת ועוד, לאור הדריכות הרבה במזרח אירופה כתוצאה מפעולות רוסיה באוקראינה. ההחלטה לבחון את תוכניות ההגנה מטילים של נאטו בעת הזו תסתכן בהרחקת פולין והמדינות הבלטיות
19/08/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
שר ההגנה של ארה"ב, אשטון קארטר, במטה נאט"ו בבריסל, בעת כינוס שרי ההגנה של המדינות החברות בנאט"ו, 25 ביוני 2015 [צילום: AP/Virginia Mayo]

   רשימות קודמות
  אסטרטגיית השפעה רב-תחומית
  המרוץ לבית הלבן 2016: דוח מצב
  "נלחמים בחרם": חרם ותקשורת
  מתווה ההגנה של ממשל אובמה
  המסלולים האפשריים של אירן לפצצה

מיד לאחר חתימת הסכם הגרעין, הכריז שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שמוסקבה מצפה מארצות הברית לבחון את תוכניות ההגנה מטילים שלה. לברוב התייחס לנאום הידוע שנשא הנשיא האמריקני ברק אובמה באפריל 2009 בפראג, ובו הצהיר שעם הסרת האיום האירני לא יהיה עוד צורך בהגנה מטילים באירופה.

למרות שהנשיא אובמה פסל את תוכניות ההגנה מטילים השנויות במחלוקת של ממשל בוש, ב-2009 הוא חשף מערכת חדשה נגד טילים בשם EPAA (European Phased Adaptive Approach). רוסיה מעולם לא קיבלה את טענות נאטו וארצות הברית על כך שהמערכת נועדה להתמודד עם האיום הכפול של טילים בליסטיים ונשק להשמדה המונית, המתפתח במזרח התיכון, ודבקה בעמדתה שהמערכת מכוונת למעשה נגד כוחות הגרעין האסטרטגי של רוסיה. בימים אלה נפרס מתקן נגד טילים של נאטו ברומניה, ופריסה נוספת צפויה בפולין ב-2018. ממשלת פוטין רואה במעטפת ההגנה מטילים אמצעי לחיזוק השליטה הפוליטית האמריקנית בחצר האחורית של רוסיה.

אירן מחזיקה במאגר הטילים הגדול והמשוכלל ביותר באזור, ותוכנית הטילים הבליסטיים שלה מציבה איום משמעותי על המזרח התיכון ומעבר לו. ההערכה היא, כי אירן מפתחת טילים בליסטיים בין-יבשתיים, וכי כבר יש ברשותה טילים מבצעיים עם טווחים של 1,500 עד 2,500 ק"מ, היכולים להגיע ליעדים במזרח התיכון, טורקיה (החברה בנאטו) ודרום מזרח אירופה. אירן מפתחת גרסה ארוכת טווח יותר של ה'שיהאב 3' וכן טיל בליסטי לטווח בינוני של 2,000 ק"מ המכונה 'סאג'יל 2' (מוכר גם בשם 'אשורה'). חברות נאטו, רומניה ובולגריה, נמצאות בטווח הטילים האלה. על-פי הערכות המודיעין האמריקניות, טיל בליסטי הוא האמצעי הסביר ביותר של אירן לשיגור נשק גרעיני.

על פניו, הטיעון הרוסי על הגנת הטילים של נאטו אינו משולל הגיון. המערכת אכן מיועדת להתמודד בעיקר עם טילים גרעיניים ופחות - עם איומים קונבנציונליים. לכאורה אין זה סביר להשקיע סכומי כסף אדירים והון פוליטי רק כדי להגן על אירופה מפני טילים קונבנציונליים, שכן הנזק הצפוי מטילים קונבנציונליים אינו משמעותי בהשוואה לנזקיהם של טילים נושאי נשק גרעיני. בוועידת הפסגה של נאטו, שנערכה ב-2010 בליסבון, הוצהר, כי פיתוח ההגנה מטילים ייעשה בהתאם ל"רמת האיום". היה ואיום זה אכן יפחת כתוצאה מהיענות אירן להסכם הגרעין, ניתן לטעון שההצדקה למערכת נגד טילים תפחת גם היא באופן משמעותי.

מאידך-גיסא, ב-2013 צוטט מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי כמי שאומר שגם אם תוכנית הגרעין של אירן תפורק, קיימת סכנה שטהרן תחמש את הטילים הבליסטיים שלה בצורות אחרות של נשק להשמדה המונית. גורמים רשמיים בנאטו ציינו בהזדמנויות שונות שההגנה מטילים באירופה אינה מכוונת למדינה מסוימת אחת, וכי היא נועדה להעניק הגנה מפני טילים בליסטים המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, כימיים, ביולוגיים או קונבנציונליים.

יתרה מזאת, גורמים רשמיים בארצות הברית הצהירו בעבר שפריסות ההגנה מטילים ימשיכו ללא תלות בעסקה כוללת עם אירן. ואכן, דומה שההיגיון של הפריסות המתוכננות ברומניה ובפולין עולה בקנה אחד עם הסכם הגרעין, שכן ההגבלות הזמניות על תוכנית הגרעין של אירן יוסרו בסופו של דבר בתוך 15 שנים. הנשיא אובמה הכיר בכך שברגע שההגבלות יוסרו, זמן הפריצה של אירן להשגת נשק גרעיני עלול להתכווץ לאפס. מכיוון שהסכם הגרעין מתיר בשלב מסוים להשעות את הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על טילים בליסטיים, איום זה יהפוך אקוטי יותר בתוך עשר השנים הבאות, לרבות החרפת הסכנה שטילים אירניים יועברו לארגונים דוגמת חיזבאללה. לפיכך, מערכת ההגנה מטילים, היא ביסודו של דבר מחסום לטווח הארוך, לנוכח האפשרות שאירן תחזיק ברשותה טילים בעלי ראש נפץ גרעיני בעתיד.

ברקע, המתח המסלים בין רוסיה למערב רק מוסיף למורכבות סוגיית ההגנה מטילים. דומה שהנשיא אובמה סתר הצהרות מדיניות קודמות של ארצות הברית בסוגיה זו, כאשר נאם בפני העם האסטוני בטאלין בספטמבר 2014. בהתייחסו לצורך של נאטו להרתיע את רוסיה, הזכיר אובמה "השקעה ביכולות כמו מודיעין ופיקוח ואיסוף מידע וכן הגנה מטילים". אמירה זו רומזת שהמערכת להגנה מפני טילים של נאטו תוכל עם הזמן לתת מענה לאיום טילים מרוסיה. אומנם יכולות המיירטים מוגבלות מדי ומספרם נמוך מכדי לתת מענה לטילים ממוסקבה, אך סביר להניח שמערכת נאטו תותאם ותשופר באופן כזה שבסופו של דבר היא תשיג יכולת מסוימת נגד טילים רוסיים בליסטיים בין-יבשתיים. עם זאת, אין די בכך כדי להפיג את החששות של מדינות כמו פולין והמדינות הבלטיות, שהדאגה שלהן מהכוונות של שכנתן הגדולה מובנות לנוכח פעולותיה של זו באוקראינה.

הקשיים שנתגלו לאחרונה בין נאטו לרוסיה אינם מוגבלים לסכסוך באוקראינה. במהלך 2014 ו-2015, חלה עלייה משמעותית בתקריות צבאיות בין רוסיה לכוחות צבא מערביים. זאת ועוד, מאז תחילתו של המשבר באוקראינה הרחיבו נאטו ורוסיה את היקף משחקי המלחמה שלהם שהגבירו את החשש מעימות צבאי. טענות אמריקניות באשר להפרה רוסית של הסכם INF ותהליך המודרניזציה של המאגר הגרעיני האסטרטגי של מוסקבה, תרמו להתחזקות אווירת אי-האמון. המצב הוחרף בשל הרטוריקה הגרעינית של רוסיה והחששות של נאטו, כי מוסקבה הנמיכה את הסף לשימוש בנשק גרעיני. במארס 2015 הזהיר שגריר רוסיה בדנמרק את קופנהגן, כי ספינות מלחמה דניות יהפכו למטרות עבור טילי הגרעין הרוסיים, היה ודנמרק תיקח חלק במערכת ההגנה מטילים של נאטו.

כך שגם אם יתממש הסיכוי הלא סביר להפחתת האיום האירני, לארצות הברית עדיין יש מחויבות להבטיח לבנות בריתה במרכז ומזרח אירופה שהיא ערבה לביטחונן. עבור מדינות כמו פולין, רומניה והמדינות הבלטיות, מקור המשיכה שמציעה ההגנה מטילים של נאטו נעוץ בביסוס נוכחות אמריקנית (מוגבלת ככל שתהיה) על אדמתן, כדי לתחזק ולהפעיל רדארים ומיירטים, יותר מאשר עצם ההגנה מפני טילים אירניים. אם ארצות הברית תאותת על מוכנות לסגת מהתחייבויותיה להגנה מטילים דווקא בתקופה שבה רוסיה מפגינה פעילות בגבולות נאטו, יכול הדבר לייצר קרע בתוך נאטו ובמקביל לשלוח מסר בעייתי לבנות בריתה הפגיעות של ארצות הברית.

עתה, לאחר שהעסקה עם אירן נחתמה, יהיה על ממשל אובמה להפגין מעורבות גבוהה עם בעלות הברית האירופיות שלו בנאטו, ולהבטיח בהירות בכל הקשור לעתיד תוכניות ההגנה מטילים של נאטו. במקביל, ארצות הברית יכולה לסייע באספקת אמצעי ביטחון לישראל ובנות בריתה באזור המפרץ, באמצעות חיזוק שיתוף הפעולה בתחום ההגנה מטילים. דוגמה לכך ניתן לראות בפיתוח המתמשך והמימון של מערכת החץ 3 בישראל, המיועדת להתמודד עם איומים לא קונבנציונליים מאירן.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 734 (17.8.15)
הכותב הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתמחה במדיניות בקרת נשק של ארצות הברית, במדיניות ארצות הברית במזרח התיכון, במדיניות הגנה מפני טילים ותפוצת נשק גרעיני, וכן הוא מתמחה ביחסי ישראל עם האיחוד האירופי.
תאריך:  19/08/2015   |   עודכן:  19/08/2015
ד"ר עזריאל ברמנט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההסכם עם אירן ותוכנית ההגנה מטילים של נאטו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
20/08/15 07:42
2
מסעודה משדרות
21/08/15 12:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
לפי סקרי דעת קהל המובילים בארה"ב יש פער עמוק בין הנשיא אובמה לבין הציבור האמריקני בכל הקשור למדיניות חוץ וביטחון: רק 38.5% תמיכה בנשיא. לדוגמה, לפי סקר רשת CNN, הידועה בתמיכתה באובמה, רוב הציבור מאוכזב ממלחמת אובמה בטרור ותומך בתגבור המעורבות הצבאית האמריקנית נגד דאעש, כולל כוחות קרקע.
19/08/2015  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
אירן ורוסיה תחתומנה על עסקה לפיה מוסקבה תספק לטהרן מערכת טילי הגנה אוויריים מסוג S-300 בשבוע הבא, כך אמר (יום ג', 18.8.15) שר ההגנה האירני, חוסיין דהגנן.
18/08/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
סוכנות הידיעות האירנית "איסתא" ציטטה ב-15 באוגוסט את סגן שר החוץ האירני חסן אמיר בן אללהיאן, שאמר כי "ארצו נחושה להשתלב במשא-ומתן עם המדינות החברות במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ כדי לגשר על חילוקי הדעות בעניין סוריה ותימן כדי להתפנות ולהביס את דאעש שמאיים על כל מדינות האזור".
18/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
התיעוד הנדיר שהובא מאת העיתונאי של השבועון "פורוורד", לארי קוהלר-אסס, עם ביקורו באירן מבלי להסתיר את זהותו ואת היותו פרו ישראלי, מעלה מספר שאלות הראויות להיבחן באופן מערכתי ביחס לפוטנציאל לתפנית אסטרטגית באירן, לפחות מבחינה חברתית.
17/08/2015  |  שגית קרביס  |   כתבות
דומני שרבים מאתנו מתקשים לחדור למוחם של אותם קנאי דת קיצוניים השורפים תינוקות וכנסיות. המוח של רובנו רואה בכך מעשה טרוף חסר כל הגיון ותכלית. במבט לאחור נגלה שקנאות דתית קיצונית חיבבה את האש מאז ומתמיד. ואני מעלה שאלה: במה שונים חכמי הדת האירנים הקיצוניים מכל קנאי דת קיצוניים אחרים בעולמנו, ובכללם הקנאים המחליאים שאצלנו? למה מצויים כאלו בתוכנו, ואצל ממשל אובמה, המזלזלים בקנאות המולות באירן, מפחיתים מערכה ושוללים את האפשרות שהם יבצעו מעשים לא רציונאליים?
17/08/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
אסטרטגיית השפעה רב-תחומית  /  אודי דקל, עומר עינב
המרוץ לבית הלבן 2016: דוח מצב  /  עודד ערן, אואן אלתרמן
"נלחמים בחרם": חרם ותקשורת  /  ציפי ישראלי, מיכל חטואל-רדושיצקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il