|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

"נלחמים בחרם": חרם ותקשורת

יתרונות הסיקור הנרחב את התנועה הפועלת להחרים את ישראל, גוברים על חסרונותיו. סימון ברור של הסוגיה ממחיש את האתגר שבפני ישראל ומדגיש, כי יש להתמודד עמו במקצועיות ובמסגרת הממסדית
12/08/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
איום אסטרטגי על מדינת ישראל [צילום: AP/Jacques Brinon]

מ-50 ל-1,741
מתחילת המאה ה-21 ניכרת עלייה משמעותית בייחוס היבטים שליליים לישראל בתקשורת הבינלאומית. כך, למשל, חיבור המילה "ישראל" למונח "מדינת אפרטהייד" בתקשורת הבינלאומית הניב כ-50 מאמרים בשנים 2000-1967, לעומת 1,741 מאמרים בתקופה בין 2001 עד יולי 2015

סיקור חשוב
הסיקור התקשורתי האינטנסיבי ממלא תפקיד חשוב בזיהוי התופעה ובהבלטתה, ובכך תורם לדיון מדיני וציבורי נדרש על אודות אתגר, הנותן את אותותיו - ניצחונות קטנים, אך נצברים, הנרשמים לקמפיין החרם מדי יום

   רשימות קודמות
  מתווה ההגנה של ממשל אובמה
  המסלולים האפשריים של אירן לפצצה
  החלטת ביה"ד הפלילי הבינ"ל - צומת דרכים
  פניית פרסה טורקית?
  'המדינה האיסלאמית' בקווקז והתגובה הרוסית

תנועת החרם נגד ישראל BDS - Boycott, Divestment, Sanctions הוגדרה לאחרונה על-ידי הממסד הישראלי כאיום אסטרטגי. התנועה, אשר קוראת לנדות את ישראל מהקהילה הבינלאומית, פועלת במישור הכלכלי, התרבותי והאקדמי, ובעקיפין גם בזירה המדינית-ביטחונית. למרות שחוקרים, ארגוני חברה אזרחית וקהילות יהודיות בתפוצות מצביעים זה תקופה ארוכה על התופעה ומתריעים מפני הסכנות הטמונות בה, רק לאחרונה היא חדרה לשיח הציבורי בישראל.

התשתית הרעיונית של מדיניות החרם זכתה לביטוי ראשוני בוועידת האו"ם שנערכה בדרבן ב-2001 ומשם יצאה קריאה לבידוד ישראל, עקב מה שכונה "מדיניות האפרטהייד" שלה. ב-2005, מעל 170 ארגוני חברה אזרחית התאגדו בקריאה להחרים את ישראל עד שזו תפעל לפי הדין הבינלאומי ועל-פי עקרונות של זכויות אדם אוניברסאליים. במקביל, מתחילת המאה ה-21 ניכרת עלייה משמעותית בייחוס היבטים שליליים לישראל בתקשורת הבינלאומית. כך, למשל, חיבור המילה "ישראל" למונח "מדינת אפרטהייד" בתקשורת הבינלאומית הניב כ-50 מאמרים בשנים 2000-1967, לעומת 1,741 מאמרים בתקופה בין 2001 עד יולי 2015.

שינוי התייחסותי

הקמפיין להחרמת ישראל, אשר תורם למגמה זו, לא עלה לסדר היום התקשורתי הישראלי (למעט הסיקור בנושא בעיתון הארץ). אולם, החל ביוני 2015 חל שינוי בהתייחסות התקשורתית הישראלית לסוגיה ונראה, כי בחודש זה היא כבשה את ראש סדר היום החדשותי בישראל.

כך, לדוגמה ביוני 2015 עסק הסיקור התקשורתי של הקמפיין להחרמת ישראל במספר מישורים: במישור הכלכלי, הנושא הבולט ביותר היה הצהרת מנכ"ל אורנג' העולמית, שעל פיה לו היה יכול היה מושך את עסקי החברה מישראל. במישור התרבותי, בין היתר, סוקרה בהרחבה פרשיית פיפ"א שעוררה הרשות הפלשתינית, ומניעתה, ברגע האחרון, של השעיית ישראל מהארגון. כן דווח על ניסיון כושל של קבוצה ישראלית לשריין סיור בלובר הפריסאי, בעוד שבקשה פיקטיבית דומה מקבוצה מאבו דאבי נענתה בחיוב. במישור האקדמי דווח רבות על קידום החרם על ישראל על-ידי קבוצות סטודנטים במאות קמפוסים אמריקניים, כולל אוניברסיטות פרינסטון, מישיגן וקורנל. בנוסף, דווח, כי בשנה החולפת נרשמו 520 אירועים אנטי-ישראלים בקמפוסים בארצות הברית. עיסוק תקשורתי מוגבר השתקף גם בהצבעתה של התאחדות הסטודנטים הלאומית הבריטית (NUS) בעד חרם על ישראל.

ידיעות בראש

אמצעי התקשורת הישראלי שהוביל מבחינה כמותית את העיסוק בקמפיין להחרמת ישראל היה העיתון ידיעות אחרונות. ב-1 ביוני 2015 פתח העיתון את מסעו להעלאת המודעות לסכנת החרם העולמי על ישראל והוכרז, כי העיתון ילווה בסדרת כתבות את המאבק נגד סנקציות בינלאומיות. מקום נרחב ובולט הוקדש לסוגיה בעמודי החדשות ובמוספים לסוגיהם דרך כתבות, מאמרי דעה, מאמרי פרשנות וידיעות חדשותיות. כלל הסיקור לווה בכותרת-על קבועה: "נלחמים בחרם" וכן בלוגו של מגן דוד לבן על-רקע שצבעו הופך בהדרגה מכחול לשחור. דוגמאות לכותרות ענק שליוו את סיקור הנושא במהלך החודש היו: "אזעקת אמת", "מצב חרם", "חרם פיפיות", "זעקת האקדמיה", "איום על זכות הקיום", "החזית הבוערת".

גם נושאים שבעיקרם לא נחשבים קשורים לסוגיית החרם סוקרו תחת הכותרת "נלחמים בחרם". הכותרת "לעולם לא נצטרף לחרם על ישראל" צורפה לכתבה במוסף ממון, שבה רואיין נשיא חטיבת התחבורה של תאגיד קנדי השואף להשתלב בהקמת הרכבת התחתית בתל אביב. אשר להיקף הסיקור, ביוני 2015 בלבד פרסם ידיעות אחרונות, למשל, כ-80 ידיעות חדשותיות, כתבות ומאמרים, שעסקו בסוגית הקמפיין להחרמת ישראל. לשם השוואה, בחודשים מרס, אפריל ומאי 2015 הופיע בעיתון זה בממוצע פריט אחד בחודש. הנושא זכה להתייחסות מקיפה בחודשים האחרונים גם בטלוויזיה - הן בעידכונים שוטפים על התפתחויות בנושא היוזמות להחרמת ישראל ברחבי העולם והן בכתבות עומק במוספי החדשות של הערוצים השונים.

סיקור מוגזם?

לסיקור התקשורתי המורחב משמעויות שונות: מצד אחד, נשמעה טענה, כי הסיקור מוגזם, זורע היסטריה בקרב הציבור ואינו משקף את המצב לאשורו. יש הטוענים, כי עצם העיסוק הרב משרת דווקא את תומכי החרם, בכך שהכותרות מבליטות תרחיש קיצון שההסתברות למימושו היא נמוכה. התומכים בגישה זו ציינו, שבפועל הצלחותיו של הקמפיין להחרמת ישראל מעטות ושוליות. לדוגמה, ההחלטות הרבות אשר התקבלו באוניברסיטות ברחבי העולם נגד ישראל (כולל זו של איחוד הסטודנטים הבריטי, שזכתה לתגובה רשמית ופומבית מראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו), אינן מחייבות את הגוף האוניברסיטאי הלכה למעשה ועד כה גם לא אומצו רשמית על-ידי מוסד אקדמי. גם קשרי המסחר של ישראל עם העולם המערבי לא נפגעו, מנכ"ל אורנג' חזר בו מהתבטאותו ואפילו במוזאון הלובר התנצלו וציינו שהיה זה באג במחשב, שסימן את התאריכים המבוקשים כתפוסים, וכי בפועל אין מדיניות של חרם כלפי ישראל. ולבסוף, במישור התרבותי, ההצבעה להרחקת ישראל מפיפ"א כלל לא נערכה וישראל נשארה חברה בארגון.

מצד שני, נראה כי הסיקור התקשורתי האינטנסיבי ממלא תפקיד חשוב בזיהוי התופעה ובהבלטתה, ובכך תורם לדיון מדיני וציבורי נדרש על אודות אתגר, הנותן את אותותיו - ניצחונות קטנים, אך נצברים, הנרשמים לקמפיין החרם מדי יום. למשל, דווח על פגיעה בעסקים שמשווקים מוצרים ישראלים, שבמקרים מסוימים הובילה להימנעות מקשר מסחרי עם חברות ישראליות ואף לסגירה של עסקים ישראלים בחו"ל. ייתכן שפעילות הקמפיין בקמפוסים תורמת לירידה בתמיכה בישראל בקרב צעירים יהודים - מגמה שסקרים הצביעו עליה בשנים האחרונות - בהשוואה לשיעורי התמיכה בישראל בקרב הדור הבוגר. יתר על כן, הקמפיינים האנטי-ישראלים סוחפים קבוצות רחבות מקרב השמאל-הליברלי המתון ומחזקות את התפיסה, שעל פיה ישראל היא מדינה "מצורעת" וקולוניאליסטית, שנכון להתקומם נגדה. כן ניתן לטעון, כי לקמפיין נגד ישראל, על רכיביו וביטוייו השונים, יש תפקיד בהעצמת דעת הקהל השלילית לגבי ישראל ברחבי העולם ובעיסוק המוגבר בישראל כמדינה יהודית, וכן הוא אחראי, לפחות חלקית, לגידול שנרשם בשנים האחרונות בגילויי אנטישמיות במדינות המערב.

גם אם הסיקור התקשורתי של הקמפיין להחרמת ישראל מוגזם, הוא עשוי לשמש תמרור אזהרה נחוץ וחשוב. ואכן, לאחרונה, וסביר להניח שלא במנותק מהסיקור האינטנסיבי, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבטיח העברה של לפחות 100 מיליון שקל למלחמה בחרם ומינה שר בכיר לטפל בתופעה. מליאת הכנסת קיימה דיון חרום בסוגיה, סגנית שר החוץ החלה לעבוד על תוכנית מקיפה להתמודדות ישראלית מול יוזמות החרם הבינלאומי, הובטח, כי יוקצו עשרה תקנים נוספים של עובדים, שיעסקו אך ורק בנושא זה, התקיימה פגישת חרום בבית הנשיא, שבה נדון הנושא וכן השר הממונה על טיפול בנושא ה-BDS כינס מספר ישיבות עם נציגי ארגונים וחוקרים שעוסקים בתופעה.

חשיבות גבוהה

נראה כי יתרונותיו של הסיקור הנרחב את התנועה, הפועלת להחרים את ישראל, גוברים על חסרונותיו. סימון ברור של הסוגיה ממחיש את האתגר שבפני ישראל ומדגיש, כי יש להתמודד עמו במקצועיות ובמסגרת הממסדית. כך ניתן יהיה לרתום את המשאבים הנחוצים לגיבוש מענה הולם לאיום, שהחברה האזרחית עוסקת בו מזה זמן רב, ואשר הטיפול בו בדיעבד יהיה בעל השלכות חמורות למדינת ישראל, אזרחיה, כמו גם ליהדות התפוצות.

אמנם, על-רקע התמקדות השיח המדיני והציבורי במשמעויותיה של חתימת הסכם הגרעין עם אירן ובסוגיית ועדת לוקר לבדיקת תקציב הביטחון, בשבועות האחרונים הצטמצם העיסוק התקשורתי בקמפיין להחרמת ישראל. אולם, חשוב להמשיך להידרש לנושא זה, שהוא בעל חשיבות מדינית-אסטרטגית ברורה למדינת ישראל.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 731 (10.8.15)
ד"ר ציפי ישראלי היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתמחה בתחומים: תקשורת וביטחון לאומי, תקשורת וצבא, דעת קהל וביטחון לאומי, יחסי צבא-חברה, חוסן לאומי, שכול ונפגעים ומחאה וביטחון לאומי.

מיכל חטואל-רדושיצקי היא עמיתת מחקר ניובאואר במכון למחקרי ביטחון לאומי וחוקרת את מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית.
תאריך:  12/08/2015   |   עודכן:  12/08/2015
ציפי ישראלי, מיכל חטואל-רדושיצקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"נלחמים בחרם": חרם ותקשורת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
12/08/15 12:22
2
יהודה דרורי
12/08/15 15:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ראזי חאמד, ממנהיגי החמאס בעזה, מטיל פצצה. בראיון לבי-בי-סי בערבית, הוא מאשים את תנועת החמאס בכך שהיא זו אשר מטילה את הסגר על עזה ושפריחת דאעש ברצועה היא תוצאה של פעילות מנגנוני הביטחון של החמאס.
12/08/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
צעיר ערבי מגיש בצורה שיטתית תביעות נגד מועדונים בטענות שווא כאילו מנעו את כניסתו מסיבות גזעניות, תוך ניצול לרעה של הליכי משפט. כך קובעת (3.8.15) שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, רות לבהר-שרון.
12/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, שמר מאז היבחרו לתפקיד בינואר 2005 על יחסים קפואים עם אירן ולא ביקר בה מלבד פעם אחת, כאשר השתתף באוגוסט 2012 בוועידת המדינות הבלתי מזדהות שהתכנסה בטהרן. היחס הזה של עבאס נבע מהתמיכה הגדולה שהעניקה אירן לאופוזיציה הפלשתינית - לתנועת חמאס וארגון הג'יהאד האיסלאמי - מהתנגדותה החריפה של אירן להסכמי אוסלו ולמשא-ומתן המדיני עם ישראל, ומרצונו של מחמוד עבאס לשמור על קשרים טובים עם ארצות הברית ואירופה ולא לאפשר לישראל להציג את הרשות הפלשתינית כידידה של אירן הקוראת להשמדת מדינת ישראל.
12/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
שר הביטחון, משה יעלון, טוען כי פיגוע הדריסה באזור שילה ודקירת הישראלי בתחנת דלק בכביש 443 הם חלק מגל של תגובה פלשתינית לפיגוע בכפר דומא שבו נרצחו תינוק פלשתיני ואביו בהצתת ביתם.
11/08/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, האשים את האיחוד האירופי בבניה לא חוקית עבור פלשתינים בשטחי סי שביהודה ובשומרון, הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה.
11/08/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il