|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
F-35B, מטוס קרב רב-משימתי [צילום: AP/Ross D. Franklin]
המחלוקת בנושא הסיוע הביטחוני

כיצד לגשר על הפערים

הדיון במזכר ההבנות (MOU) בין ארה"ב לישראל בנושא הסיוע הביטחוני לעשור הבא נמצא במבוי סתום. הפער בעמדות בין השתיים איננו ממוקד רק בחשבונאות של מספרים. בין ממשל אובמה לממשלת ישראל קיימים פערים עמוקים וחילוקי דעות אשר לראייה האסטרטגית את האיומים במזה"ת, למידת היותה של ישראל נכס לארה"ב
10/05/2016  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  תיחום מקום מגורים של בני משפחות מחבלים
  על סף טרור גרעיני?
  ביקורה של הסגנית הסינית
  היוזמה הצרפתית לקידום התהליך המדיני
  נמל ימי בעזה - צעד לכיוון נורמליזציה?

הדיון במזכר ההבנות (MOU) בין ארצות הברית לישראל בנושא הסיוע הביטחוני לעשור הבא נמצא במבוי סתום. מכתבם של 83 הסנאטורים שהועבר לנשיא אובמה בשבוע שעבר, ובו פנייה לנשיא וקביעה כי "אנחנו מוכנים לתמוך בהסכם ארוך טווח שיגדיל באופן ניכר את הסיוע ויעזור לספק לישראל את המשאבים שהיא צריכה כדי להגן על עצמה ולשמר את היתרון הצבאי האיכותי שלה", היה חשוב מעצם היותו מהלך דו-מפלגתי, ששיקף את התמיכה המשמעותית בישראל בסנאט. חשיבות המכתב נעוצה גם בהעלאת הנושא לדיון ציבורי ובהצפת הפערים בין שתי המדינות בסוגיה חשובה זאת.

חשוב להבין, שהפער בעמדות בין ישראל לארצות הברית איננו ממוקד רק בחשבונאות של מספרים. בין ממשל אובמה לממשלת ישראל קיימים פערים עמוקים וחילוקי דעות אשר לראייה האסטרטגית את האיומים במזרח התיכון, למידת היותה של ישראל נכס לארצות הברית (שעל-פי "דוקטרינת אובמה" אינה רואה במזרח התיכון אזור חשוב כבעבר לביטחונה הלאומי), וכמובן, לא ניתן להסביר את הפערים בין הממשלים בהתעלם מ"הדם הרע", כתוצאה מהעימות שהתרחש ביניהם בקיץ האחרון בעת הדיון על אודות הסכם הגרעין עם אירן.

להלן עשר סוגיות מרכזיות, שלגביהן קיימים פערים מרכזיים בין הממשלים, המקשים על סיכום הסכם הסיוע לעשור הבא:

1. הראייה האסטרטגית את ההתפתחויות במזרח התיכון - ישראל רואה בהסכם הגרעין בין המעצמות לאירן הסכם שפגע בביטחונה, ולפיכך ראוי שארצות הברית, שהובילה את ההסכם, תעזור לה להתמודד עם הסיכונים הנובעים ממנו: בטווח הקצר, כמענה לתוספת המשאבים שיעמדו לרשות אירן, שתוכל להפנותם לחתרנות ולטרור; בטווח הבינוני, נוכח בניין כוח צבאי קונבנציונלי ומתקדם טכנולוגית בתעשיה הצבאית באירן וברכש צבאי מרוסיה וסין; ובטווח הארוך, לקראת התייצבות אירן עם תוכנית גרעינית לגיטימית ובלתי-מוגבלת בהיקפה. בנוסף, ישראל רואה סיכון פוטנציאלי במכירות הנשק המתקדם למדינות ערב הפרגמטיות - אמצעי לחימה שנועדו לפצותן על הסכם הגרעין - אשר בתנאים של אי-היציבות במזרח התיכון יוכלו להיות מופנים נגד ישראל ולפגוע קשה ביתרונה האיכותי. מנגד, ממשל אובמה רואה בהסכם הגרעין עם אירן הישג דיפלומטי ואסטרטגי, שיצמצם את איום הגרעין על ישראל לפחות ב-15 השנים הבאות ומעריך, כי התפתחויות במזרח התיכון, ובכללן היחלשותו הדרמטית של הצבא הסורי, מקלות על ישראל את מצבה הביטחוני.

2. הערכת הזהות בערכים ובאינטרסים - הממשל, גם אם אין הדברים נאמרים מפורשות, מטיל ספק בזהות הערכים והאינטרסים בין ארצות הברית לישראל - זהות שהייתה בסיס לסיוע הנדיב לישראל בשנים עברו. הממשל האמריקני רואה בתהליך מדיני עם הפלשתינים את המענה הטוב ביותר לביטחון ישראל ושוררת בו תחושה, כי ישראל אינה עושה די לקידום התהליך. מנגד, ישראל מעריכה, כי אם תהיה נסיגה ישראלית מהגדה המערבית יתפתחו סיכונים ביטחוניים משמעותיים עבורה, בדומה לסיכונים שהתפתחו בשנות ה-90 אחרי הסכם אוסלו או בעקבות הנסיגה מעזה ב-2005. יתר על כן, ישראל רואה באירן, בחיזבאללה ובדאעש את האיומים המרכזיים עליה - איומים שלא ייעלמו גם אם ישראל והפלשתינים יסדירו את הסכסוך ביניהם.

3. ערכיות ישראל כבעלת ברית במזרח התיכון - על-פי "דוקטרינת אובמה", המזרח התיכון חשוב פחות לארצות הברית בהשוואה לאזור אסיה והאוקיאנוס השקט. ארצות הברית אינה תלויה עוד באספקת האנרגיה מהמזרח התיכון לצריכתה העצמית. המשקל והערך של ישראל כבעלת ברית חזקה צבאית חשובים פחות לממשל, שלא מתכוון להתערב צבאית במזרח התיכון (שוב, על-פי "דוקטרינת אובמה", כפי שפורטה בראיון לג'פרי גולדברג, ב'אטלנטיק'). בניגוד לשנות המלחמה הקרה, אז תרומת ישראל למערכה מול הגוש הסובייטי הייתה משמעותית ביותר, ברבע המאה האחרונה, במקרים של מעורבות אמריקנית צבאית במזרח התיכון, ישראל התבקשה לא להתערב. ישראל, לעומת זאת, רואה עצמה כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, כעוגן של יציבות וכבעלת-ברית נאמנה של ארצות הברית באזור בכל הקשר והתפתחות עתידיים.

4. הציפיות לעלייה במסגרת הסיוע הביטחוני - ישראל ציפתה להגדלה של מיליארד דולר לשנה לפחות. ראש הממשלה בנימין נתניהו שידר ציפיות אף לעלייה גדולה יותר. הממשל מצדו מציג עלייה ל-3.7 מיליארד כעלייה של 20 אחוזים בסיוע לישראל, אבל התוספות של הקונגרס לסיוע הביטחוני בהיקף של כחצי מיליארד דולר לנושאים ייעודיים - למערכות ה"חץ", "כיפת ברזל", "קלע דוד" וכן למענה למנהרות - אשר ניתנו בעבר כתוספת לתקציב הסיוע, הוכנסו על-ידי הממשל לבסיס הסיוע בעשור הבא ולכן עושות את התוספת המוצעת של 20 האחוזים למזערית.

5. האפשרות לבקש סיוע נוסף מהקונגרס מעבר להסכם הבסיס - כאמור, הקונגרס הוסיף בעבר תקציבים משמעותיים מעבר לבסיס הסיוע שביקש הממשל. תקציב זה בא רובו מתקציב הפנטגון ולא מתקציב סיוע החוץ. הממשל מבקש מישראל התחייבות לא לבקש תוספות ייעודיות מהקונגרס, מעבר לסיוע שעליו יוסכם. ישראל מצדה רואה בזכות לפנות לקונגרס בנושאים חשובים שיעלו בהמשך הדרך גמישות חשובה, שאסור לה לוותר עליה.

6. ההרכב הפנימי של חבילת הסיוע - מאז ביטול פרויקט מטוס ה"לביא" בשלהי שנות ה-80 הורשתה ישראל להמיר כרבע מכספי הסיוע (שבמקור הם "תלושי קנייה" דולריים בארצות הברית) לשקלים, לרכש בתעשיות הביטחוניות הישראליות (שנפגעו אז מביטול הפרויקט). רכש זה מאפשר לישראל לפתח מענים ישראלים ייחודיים, השומרים את יתרונה האיכותי. מנגד, הממשל האמריקני טוען שהתעשיות הישראליות ב-2016 הן בוגרות ואפילו מתחרות בהצלחה בתעשיות האמריקניות, ולכן הסדר זה בחבילת הסיוע צריך להתבטל, גם אם הדרגתית. עבור ישראל מדובר בפגיעה קשה בתעשיות הביטחוניות הישראליות, ביכולת לשמר את יתרונה האיכותי, ועול נוסף של שלושה מיליארד ש"ח על תקציב הביטחון השקלי - תקציב מתוח, שמתקשה לספק מענה לצרכים חיוניים.

7. הבנת המגבלות התקציביות בארצות הברית - הממשל מצביע על בעיות קשות באישור תוספות תקציביות, על הגרעון הגדול בתקציב הפדרלי, על הקיצוץ בתקציב הפנטגון ועל הקושי לסייע ביטחונית לבעלות ברית נוספות, וכן על מגבלות שמציב הקונגרס בכל הרחבה תקציבית. ישראל, לעומת זאת, מצביעה על יחס מיוחד מצד הקונגרס, הרואה בתמיכה הביטחונית בישראל נושא חריג (כפי שבא לביטוי במכתב הסנאטורים) ועל התועלות הביטחוניות שארצות הברית זוכה להן כתוצאה מחיזוק צה"ל והתעשיות הביטחוניות הישראליות.

8. הערכה של מה אפשר יהיה לקבל מהממשל הבא - ממשל אובמה מצביע על הקשיים שיעמדו בפני כל ממשל עתידי - רפובליקני או דמוקרטי - כשתיבחן האפשרות להגדיל את הסיוע לישראל. הממשל מצביע על התבטאותו של דונלד טראמפ, שאמר ש"על המדינות שמקבלות סיוע צבאי מארצות הברית לשלם בעבורו", כדוגמה לממשל שלא יעניק לישראל אפילו מה שממשל אובמה מוכן לתת. בישראל, לעומת זאת, רבים מעריכים כי כמעט כל ממשל עתידי ישנה את עמדתו הפסיבית של אובמה לגבי המזרח התיכון ויראה בחיזוק משמעותי של ישראל חלק בלתי-נפרד מאסטרטגיה מעודכנת להתמודדות עם החתרנות האירנית, תמיכתה בטרור וחתירתה ליכולות גרעיניות.

9. הלינקג' לנושא הפלשתיני ולמורשת הנשיא - יש בממשלת ישראל החוששים מלהעניק לנשיא אובמה את ההזדמנות להוכיח פעם נוספת את תמיכתו הבלתי-מתפשרת בביטחון ישראל באמצעות הסכם סיוע לעשר שנים, שגם יוצג על-ידי הממשל כנדיב מאוד וכך יקל עליו לפעול בזירה הפלשתינית גם בלי הסכמה עם ישראל. מהלכים בעייתיים לישראל בזירה הבינלאומית בכלל (כגון היוזמה הצרפתית) ובמועצת הביטחון בפרט (הצעות לגינוי ההתנחלויות והבהרת אי-החוקיות שלהן, וכן הצעת פרמטרים בעייתיים להסדר (כתחליף להחלטה 242) יהיו מורשת בעייתית מאוד בראיית ישראל.

10. פער האמון האישי - היחסים בין הנשיא אובמה ובכירי ממשלו לבין ראש ממשלת ישראל נתניהו סובלים מחוסר אמון בסיסי, שהלך והתפתח עם השנים והגיע לשיאו בעימות ביניהם לאחר הסכם הגרעין עם אירן וכישלון מהלכי השלום של שר החוץ ג'ון קרי. חוסר האמון מקשה על ניהול דיאלוג ושיח ענייני בין הממשלים וגם על יכולתם של המנהיגים להתכנס למפגש פסגה לליבון הסוגיות המרכזיות ולהכרעה בהן. איש מאנשי הממשל אינו מודה בכך, אך נראה שה"דם הרע" בין המנהיגים גורע מנכונות הממשל להעניק לראש ממשלת ישראל הישג בנושא הסיוע הביטחוני.

סיכום והמלצה למדיניות

נדרשת ראייה כוללת של היחסים הביטחוניים בין ישראל לארצות הברית. ה-MOU בנושא הסיוע הביטחוני היה צריך להיות חלק מגישה רחבה, המתייחסת לפרמטרים רבים הקשורים בביטחון ישראל מול איום הגרעין האירני והטרור של חיזבאללה, דאעש וחמאס. בקיץ האחרון העלה כותב שורות אלה הצעה להגיע ל"הסכם מקביל" - הסכם דו-צדדי ישראלי-אמריקני, שיתייחס למכלול הסוגיות הביטחוניות והמדיניות, הנגזרות מסיכוני הסכם הגרעין האירני. נושא מזכר ההבנות בהקשר לסיוע הביטחוני, היה אחד בלבד מאלה. נושאים חשובים נוספים היו היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, תגבור ההגנה מטילים, מדיניות להתמודדות עם הטרור האירני וכן עם החתרנות האירנית במזרח התיכון ואספקת נשק לחיזבאללה, היערכות להפרות של הסכם הגרעין מצד אירן ולתגובה מתואמת לאי-שינוי בכוונות המשטר האירני (בפרט האיום המוצהר להשמיד את ישראל) לקראת תום תקופתו של הסכם הגרעין, וכן שיתוף פעולה מודיעיני ובתחום הסייבר בין ישראל לארצות הברית.

ממשלת ישראל נקטה בקיץ 2015 גישה אחרת, של עימות עם הממשל וכתף קרה להצעות האמריקניות לתת מענה לסיכונים הנובעים מהסכם הגרעין. סירוב לדון עם מזכיר ההגנה אש קרטר בנושא הפיצוי לישראל טרם אישור ההסכם וההצבעה עליו, כמו גם הנאום המתריס שנשא בנימין נתניהו בקונגרס, החלישו מאוד את עמדת ישראל בדיונים ביטחוניים לאחר ההצבעה בקונגרס. בנוסף, העברת מרכז הכובד במגעים מול האמריקנים ממשרד הביטחון למועצה לביטחון לאומי, גוף שנחלש מאוד באחרונה, מקשים על הגישור בפערים הקיימים בין המדינות לגבי מזכר ההבנות ובגיבוש גישה כוללת לחיזוק ביטחון ישראל בדגש מול אירן - כאיום גרעיני פוטנציאלי וכאיום קונבנציונלי בטווח הקצר והבינוני.

אי-הגעה להסכם על אודות מזכר ההבנות בקיץ 2015 הייתה תוצאה של מדיניות מוטעית, שישראל משלמת עליה מחיר כבד גם בנושא שבהקשרו ממשל אובמה טוען להיותו הממשל החיובי ביותר לישראל - הנושא הביטחוני. לפיכך, מומלץ לחדש את המגעים עם הממשל האמריקני במטרה לגבש הסכמות כוללות בנושאים הביטחוניים, ובראשם המענה לאיום האירני ארוך הטווח, שמירת היתרון האיכותי הישראלי, שדרוג מעמד ישראל בנושאי הרשאות טכנולוגיות ומודיעין. בתוך אלו יש לשבץ את הסכם הסיוע הביטחוני. כך יעמוד לרשות ישראל סיוע גדול יותר באופן מעשי ולא סמלי ולא ייפגעו תעשיותיה הביטחוניות. כן יש לחתור להסכם שבמסגרתו תישמר זכותה של ישראל לבקש תוספות מהממשל הבא ומהקונגרס אם יתגשמו התחזיות הפסימיות בנוגע להתחזקות אירן, דאעש, או אם יתפתחו תפניות שליליות נוספות במזרח התיכון.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 818 (2.5.16)
הכותב הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  10/05/2016   |   עודכן:  10/05/2016
עמוס ידלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד לגשר על הפערים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
11/05/16 03:05
 
ע_הראל
12/05/16 19:09
2
שבץ חלובה
12/05/16 00:23
 
שבצ"י חלובצ"יק
12/05/16 10:23
3
באום
12/05/16 12:22
4
הגוי..
12/05/16 12:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בבוקר שבת חמימה נסענו עם זוג חברים להספיק לראות תערוכה של אמנות קוריאנית בת זמננו, שעמדה לרדת למחרתו. הנסיעה הייתה כדאית. מלבד אוסף המוזאון הקבוע, שמכיל פריטי אמנות ושכיות חמדה שאסף כל ימיו היהודי הגרמני וילפריד ישראל, נחשפנו ליצירות פיסוליות ותלת ממדיות מרהיבות, שמגלות לנו עד כמה האמנות הקוריאנית כיום מפתיעה ומלבבת בצורה מושלמת.
10/05/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ואף על-פי כן - יום הולדת שמח!
10/05/2016  |  שמחה סיאני  |   כתבות
בשכונת "מחנה יהודה" בירושלים, לא רחוק משוק מחנה יהודה ברחוב יהוסף שוורץ מס' 11 (אם זכרוני אינו מטעני), ניצב מבנה בעל גג רעפים, קירותיו בנויים לבנים אדומות, שונה מהנוף הירושלמי. בתוך המבנה קיים חדר לא גדול ששטחו כ-25 מטר ובו שוכנים שני קבריהם של אדמו"רי חסידות גור אב ובנו. בצד ימין של החדר שוכן קיברו של אחד מחשובי אדמו"רי גור הרב אברהם מרדכי אלתר, המכונה בשם "אמרי אמת", ומשמאלו שוכן קבר בנו האדמו"ר הרב פנחס מנחם אלתר, ה"פני מנחם". וזאת לדעת שמות חסידי גור נקראים על שם ספרים שכתבו. גם קירות פנים החדר בו שוכנים הקברים בנויים לבנים אדומות. הקברים מכוסים בערימות אבנים שהניחו מבקרים ומתפללים. ובצדם מתקנים להדלקת נרות. מול כל קבר מוצבת לוחית על הקיר ובה שם האדמו"ר ופרטים עליו.
10/05/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
לאחרונה עבר קפה אביחיל שבשכונת מלחה בירושלים ממשכנו בשנים האחרונות ברחוב האייל לרחוב הדישון 21. למקום החדש יש עיצוב מודרני וחדיש בצורה מעניינת וגם התפריט שונה. האנשים נחמדים, השירות אדיב וניכר כי מלאכת המסעדנות ידועה היטב לבעלי המקום.
10/05/2016  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
"סינית אני מדברת אליך" מאת המחזאית והסופרת סביון ליבריכט, העולה בבית צבי ברמת גן, היא הצגה נוקבת ומרגשת, מרתקת ומעניינת. הביצוע המוקפד של להקת השחקנים המוכשרת, מביא את המחזה הנודע, שהוצג בעבר בבית ליסין ובחו"ל, לממדים של חוויה תיאטרלית.
10/05/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
תיחום מקום מגורים של בני משפחות מחבלים  /  פנינה שרביט ברוך, קרן אבירם
על סף טרור גרעיני?  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
ביקורה של הסגנית הסינית  /  דורון אלה, עודד ערן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il