|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אנשי הנדל"ן של השבוע

הלקוחות המסתוריים שהפילו את נדים כמאל

השאלות מאחורי קשייה של חברת התשתית הגדולה, שנקלעה לקשיים: מדוע מחקה עשרות מיליוני שקלים שחייבים לה? מדוע נתנה אשראי ל-5 חודשים? מדוע הפסיקה את עבודת המנכ"לית? מדוע חזרו צ'קים במיליונים?
04/11/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
בטינה טאובר. מטפלת בתיק מתחילתו

זה חודשיים שחברת הבנייה והתשתיות הוותיקה נדים כמאל ובניו, מדלית-אל-כרמל, נמצאת, לבקשתה, תחת הקפאת הליכים. שלשום (יום ד', 2.11.16) האריכה שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, בטינה טאובר, את ההקפאה לשלושה חודשים נוספים. טאובר מטפלת בתיק מתחילתו. נדים כמאל היא קבלן בניה ותשתיות נוסף הנקלע לקשיים, אחרי סובחי טאנוס, אחים שגראוי (1989), מליבו ואחרים. ברור שמצב הענף קשה . בדיקה שערכנו בנדים כמאל מגלה לפחות חלק מהסיבות לכך.

זוהי חברה ותיקה. אבי המשפחה, נדים כמאל, היה עשרות שנים קבלן תשתיות פרטי. החברה הוקמה ב-1997. נדים מת לפני כשנתיים. הבעלות והניהול עברו לחמשת בניו - כמאל, ראמי, אדיב, וניה ואנוור. כל אחד מחזיק 20% בחברה. ייתכן, שהעובדה שלחברה אין בעלים מוביל, יצרה בעיות ניהול. אבל לא נראה שזה מה שהוביל לקשייה.

החברה גדולה, והייתה פעילה ב-29 פרויקטים בכל אחרי הארץ, שיפורטו בהמשך. היא סוללת כבישים, בונה גשרים ופארקים ועבודות תשתית מסוגים שונים. משרדיה בחדרה. בישוב הדרוזי דלית-אל-כרמל, שם דרים רוב הבעלים, היא נחשבת למשפחה מכובדת, נאמנה למדינה, גם בנושאים ביטחוניים שאין לפרטם. לא פלא שחתמה על חוזים לעבודות תשתית בתחנות של רכבת ישראל, חברת החשמל, וגם מעבר לקו הירוק. מחזורה הגיע אשתקד לכ-150 מיליון שקל, והפך אותה לאחת מחברות התשתית המובילות.

חזרו צ'קים ב-10 מיליון שקל

אולם בראשית 2016 הורע מצבה של החברה. החל מחודש פברואר, ועוד יותר בחודש מאי, נקלעה החברה לגרעון במזומנים. צ'קים בכ-10 מיליון שקלים לא כובדו. נושים, שלא קיבלו את כספם, החלו להגיש תביעות משפטיות. בין התובעים נמצאו ספקי ציוד וחברות הובלה חמשת האחים החליטו לוותר על הניהול המשפחתי, ולמנות מנכ"לית חיצונית, אביטל פולק. אולם לאחר זמן קצר פרצו חילוקי דעות בין פולק השכירה לבין האחים-הבעלים - תופעה לא-נדירה במצבים כאלו. פולק עזבה לאחר שלושה חודשים בלבד בתפקידה, והבעיות כמובן נמשכו.

מדוע מחקו חובות ב-35 מיליון שקל?

מה קרה לחברה? ניתוח הנתונים מגלה, שהבעיה העיקרית, או לפחות אחת העיקריות, היא מחיקת חובות של לקוחות ב-35.6 מיליון שקל, שהם כ-25% ממחזור העסקי. זוהי מכה רצינית העלולה להביא להתמוטטות. לא ברור מדוע מחקו חובות, ומיהם הלקוחות. הבעלים לא הסבירו. הנאמן עו"ד גיל הירשמן אומר שהנושא בבדיקה.
הנתונים עצמם ברורים: בסוף 2014 היו לקוחות החברה חייבים לה 76.9 מיליוןן שקל. במהלך 2015 נמחקו כאמור בסך 36.5 מיליון שקל, כך שהחובות נטו צנחו ל-41.3 מיליון שקל.

כמעט כל לקוחותיהם של האחים הם גופים ממשלתיים, כמו משרדי התחבורה והשיכון, או חברות רציניות ומבוססות, בהן שיכון ובינוי וגב-ים. לקוחות אחרים הם עיריות חדרה ועפולה ורכבת ישראל. לא סביר שהחברה תאלץ למחוק חובות של משרדי ממשלה וחברות ציבוריות מכובדות ואמינות. נכון, לנדים כמאל יש שלושה לקוחות פרטיים. אבל הם חייבים לה, לכל היותר, 2 מיליון שקל. אז לא זה הסיפור.

סגן נשיא הקבלנים חויב לשלם מיליון שקל

הנה תשובה חלקית, מאירוע אחד שנחשף: חברת נדים טוענת שהקבלן אשר גרין חייב לה 4.5 מיליון שקל, בעד עבודות בתחנת רכבת. גרין כפר בעיקרו של החוב. לבסוף סוכם, לפני כמה חודשים, שהוא ישלם לפחות 1 מיליון שקל גרין שלח בסוף אוגוסט צ'ק, אבל כאשר נודע לו שהחברה נכנסה להקפאת הליכים, ביטל את הצ'ק. נדים הגישה תביעה משפטית. בית המשפט חייב את גרין לשלם סכום זה. הוא אכן שילם, ביום א' השבוע, 30 באקטובר, אבל נותרה כאמור מחיקה של 3.5 מיליון שקלים. אשר גרן הוא סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, וקבלן תשתיות ובניה גדול.

סיבה נוספת, ברורה יותר, לקשיי החברה, היא האשראי הגדול שנאלצה לתת ללקוחותיה. המקובל בענף הוא, שלקוחות משלמים לקבלנים 30 עד 60 יום לאחר תום החודש שבו נעשתה העבודה ("שוטף"). אבל ראשי התאחדת בוני הארץ (וגרין בתוכם, אגב), מתלוננים באחרונה, שמזמיני עבודות דוחים את התשלום. הדברים הגיעו כנראה לשיא בנדים כמאל. בשנת 2015 נאלצו לתת ללקוחות אשראי של 152 יום, כלומר קצת יותר מחמישה חודשים בממוצע. אשראי הספקים היה ארוך עוד יותר, 168 ימים בממוצע. האשראי הלך וגדל משנה לשנה, בחמש השנים האחרונות, אם כי כבר בכ-2010 הוא היה לטווח ארוך מהמקובל.

אשראי כזה יכול להפיל כל חברה

אשראי כזה יכול להפיל כמעט כל חברה בישראל. המשמעות היא שהחברה עשתה עבודה, הוציאה מכיסה מאות אלפי שקלים, או מיליונים, ומקבלת את התמורה לאחר 5 חודשים ויותר. בינתיים היא נמצאת ביתרת חובה בבנק, משלמת ריבית חריגה ועמלות, והרווח הקבלני הופך מהר מאוד להפסד.

הכנסות החברה הגיעו אשתקד ל-150 מיליון שקל. לאחר פרעון חובות לספקים ותשלום משכורות והוצאות אחרות, נשאר לחברה רווח של 500 אלף שקל לפני פחת על הציוד, כלומר הפסד. הנתונים ל-2016 ככל הידוע גרועים יותר, והחברה נקלעה למשבר.

השילוב של מחיקת חובות, אשראי של חמישה חודשים, ומתח הרווח הנמוך ממילא בענף התשתיות, בגלל תחרות חריפה - הכניסו את החברה לדרך ללא מוצא. אביטל פולק ניסתה לתקן, אך לא הצליחה. הדרך לבקשה להקפאת הליכים הייתה ברורה.

בית עלמין וכביש נגד בולענים

הנאמן עו"ד הירשמן מצליח להפעיל 26 מתוך 29 הפרויקטים. הרשימה כוללת בין היתר סלילת כביש עוקף בולענים בים המלח, עבודות תשתית ופיתוח בקדומים (שומרון), עבודות תשתית ופיתוח במתחם של חברת מבני תעשיה בעתלית, עבודות להקמת פארק לתעסוקה ושני מרכזים מסחריים בחדרה (הזמנה של החברה הכלכלית העירונית). הכנת בנית שכונת מגורים חדשה בחדרה, עבודות בשתי תחנות של רכבת ישראל ועבודות סלילה ובניה בערים ארות. היא גם בונה בית עלמן בנהריה.

חמשת האחים כמאל - כך מדווח נציגם - עשו מעשה שרק יזמים מעטים שנקלעו לקשיים עשו: הם הוציאו מכיסם, בחודשים האחרונים, 23 מיליון שקל, כדי לפרוע את החובות לשני הבנקים הנושים - כ-16.5 מיליון שקל ללאומי וכ-6.5 מיליון שקל לבנק הפועלים.

התוצאה היא, החובות לשני הבנקים, שהיו גדולים מאוד, הוקטנו בהדרגה. לפני חודשיים עמדו החובות על 15 מיליון שקל. לפני חודש - כ-9 מיליוני שקלים. כיום, לאחר שהאחים שילמו עוד ועוד, לא חייבת החברה דבר לבנקים. החובות העיקריים הם לנושים שונים, רובם ספקים ונותני שירותים, ב-60 מיליון שקל, נכון להיום.

נכון, נותרו ערבויות בנקאיות בעשרות מיליוני שקלים, בעיקר ערבויות ביצוע. הן יבוטלו אם וכאשר החברה תסיים את כל העבודות. הנאמן עו"ד הירשמן סבור, שיתכן שהנושים יממשו חלק מהערבויות, מהערבויות, כך שהחברה תישאר חייבת לבנקים סכומים ניכרים, שגובהם אינו ידוע עתה. החברה חייבת לנושים 60 מיליון שקל, לא כולל תביעות של עובדים ותביעות נוספות שעדיין לא הוגשו. נכון, שהחברה כמקווה לקבל כ-90 מיליון שקל תמורת השלמת העבודות שהיא מבצעת כיום,, אך לא ברור אם וכמה רווח ישאר. גם ההפסדים של השנה האחרונה ימשיכו להכביד עליה.

אם למכור כלים - ולהפסיק לעבודד

לחברה יש 61 כלים הנדסיים מסוגים שונים. אפשר למכור אותם במיליוני שקלים, אבל פירוש הדבר הוא כמובן שהחברה תפסיק לעבוד. לכן המוצא היחיד הוא כנראה שהחברה תמשיך לעבוד, ובינתיים יחפש לה הנאמן הירשמן קונים. חמשת האחים ישארו כנראה ללא חברה, ועם הרבה פחות כסף בחשבונות הבנק הפרטיים שלהם, אבל עם שכר לימוד: אל תתנו ללקוחות אשראי לחודשים רבים, אל תוותרו על חובות, דאגו לניהול מקצועי. לקחים אלו טובים גם לחברות קבלניות אחרות, שעדיין לא נקלעו לקשיים.

תאריך:  04/11/2016   |   עודכן:  04/11/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלקוחות המסתוריים שהפילו את נדים כמאל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם דונלד טראמפ יכול לנצח בבחירות? תעזבו את הסקרים הכלל-ארציים; אין להם שום חשיבות, בגלל שיטת האלקטורים. רוב סקרי האלקטורים מעניקים להילרי קלינטון יתרון של ממש וטוענים שהיא קרובה מאוד להבטיח את 270 האלקטורים הדרושים. אבל אלו רק סקרים, והקמפיין של טראמפ יודע היטב באלו מדינות הוא חייב לנצח כדי להפתיע בענק.
04/11/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בכתבה שנייה בסדרה על פעילות הקג"ב בישראל, חושף רונן ברגמן בידיעות אחרונות (יום ו', 4.11.16) את הקשר הפלשתיני-סובייטי. במסגרת קשר זה, סיפקה ברית המועצות נשק לארגוני טרור פלשתינים, בעזרתם ביצעו כמה מפעולות הטרור המפורסמות בעולם. שיתוף פעולה זה, כותב ברגמן, היה כמעין "מלחמת צללים" נגד ישראל (וגם נגד ארה"ב) - באמצעות ארגוני טרור פלשתינים.
04/11/2016  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
בימים הקרובים התקשורת ממוקדת יותר, המילים נשמעות ברורות יותר, מילולית בתוך שיחות או מו"מ וגם בכתיבה. מבנה הכוכבים יוצר סביבה נוחה למחקרים, לחיפוש אחר מידע, או ללימודים, והכישורים האישיים יהיו במיטבם.
04/11/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
כמיטב המסורת של שני המשוררים התאומים הרצל ובלפור חקק שני ספרי השירה החדשים שלהם פורסמו בעת ובעונה אחת והגיעו אלי יחד. אני עוקבת אחר שירתם מראשיתה, החל מ'במזל תאומים' (1970) ולאורך שנים, מעריכה אותה ומצטטת מתוכה בספרַי ובמחקרַי. אולי אין זה סוד, שההתקבלות של שירתם יחד עם פעילותם הספרותית הענפה בתחומים רבים, לא הייתה קלה, בלשון המעטה. הם נתקלו באווירה עוינת לאורך שנים ובזלזול מתמשך. התופעה של משוררים תאומים הפועלים יחד, משכה אליה אש, במקום לעורר השתאות ופליאה. במקום לתהות על איכות השירים לגופם, עסקו לא פעם בגופם של הכותבים תוך התעלמות משירתם. קבלת פנים לא קלה זו, לא רק שלא החלישה אותם, אלא אדרבה, דומה שחיזקה את רוחם, ושניהם יחד, וכל אחד לחוד, המשיכו ליצור ולפרסם. ביטוי ישיר למציאות זו, בשירי בלפור חקק כגון: "אל הפלא": "שָׁם בָּרֶפּוּבְּלִיקָה הַסִּפְרוּתִית ( - - -) / נִסּוּ לְהַפִּיל אוֹתִי בַּמִּדְרוֹן / אֶל הַקְּרָשִׁים" (231); ב:"שומרי החותם - סצנה ממחזה": "חֲבֵרִים נִכְבָּדִים, / הַחֹפֶשׁ שֶׁלִי אֲמִתִּי. / יֵשׁ לָכֶם טָעוּת: / אֲנִי לֹא בִּתְחוּם הַשִּׁפּוּט" (281), ובשיר "הפיאודלים" (235). הרצל חקק פִרסם עד היום תשעה ספרי שירה; ובלפור חקק - עשרה. על שני ספרי השירה הראשונים שלהם: 'במזל תאומים' (1970) ו'ספר אורות האהבה' (1972) חתמו במשותף, ורק אחריהם נפרדו דרכיהם וכל אחד מהם הוציא ספר נפרד אבל באותו זמן. דומה, שרק בהמשך דרכם, מצא כל אחד מהם את קולו המיוחד, השונה מזה של אחיו והבליט אותו, מבלי לוותר על המשותף ביניהם. הרצל חקק: "שַׁבְנוּ נִבְדָּלִים וְשַׁיָּכִים / לְאוֹתָם" ('שחרית לנצח', 86); בלפור חקק: "תְּאוֹמִים נוֹלַדְנוּ לְיַד הַנְּהָרוֹת / כָּל תְּאוֹם וְכִנוֹרוֹ" ('רשות לתיקון עולם', 112).
03/11/2016  |  נורית גוברין  |   כתבות
יחזקאל קדמי, עלה לגנזי מרומים בחודש אלול תשע"ו, כמה ימים לפני פרשת "ניצבים".
03/11/2016  |  הרצל חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il