|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ההגליות לאשור ובבל בעת העתיקה

החוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי היקף ההגליות והיקף החורבן. המחלוקת היא בין הגלייה המונית לבין הגלייה חלקית. על-פי גירסה אחת רוב תושבי ממלכת ישראל ויהודה הוגלו ובארץ נשארה רק "שארית הפליטה". על-פי הגירסה השנייה אחוז הגולים היה נמוך וחלק ניכר מהאוכלוסייה נותר בארץ
22/12/2016  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
מרכז מורשת יהודי בבל [צילום: תפארת חקק]

ההיסטוריונים והארכיאולוגים חלוקים בדעותיהם לגבי היקף ההגליות של אשור מממלכת ישראל והיקף ההגליות של אשור ובבל מממלכת יהודה. המחלוקת היא לגבי השאלה אם הארץ התרוקנה מתושביה הישראלים והיהודים.

היקף ההגליה מממלכת ישראל

יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי היקף ההגליה מממלכת ישראל.
פינקלשטיין/ סילברמן הגיעו למסקנה ש"האשורים הגלו לאשור חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה הכפרית"(בגליל). תגלת פלאסר ה-3 היגלה כפריים סוררים מהגליל ואת אוכלוסיית המרכזים העיקריים. הם הסתמכו על הממצאים הארכיאולוגיים המעידים על חורבן בחצור, דן, בית שאן ומגידו. בעמקים חיה אוכלוסייה לא ישראלית ברובה וסקרים בעמק יזרעאל מעידים על המשכיות יישובית. אבל, בשומרון נותרה רוב האוכלוסייה. להערכתם המספר הכולל על-פי המקורות האשוריים של כ-40,000 משקף כ-5/ 1 מכלל אוכלוסיית ממלכת ישראל ממערב לירדן על-פי הסקר של ברושי/ פינקלשטיין שממלכת ישראל מנתה ערב הכיבוש כ-350,000 תושבים.

עודד בוסתנאי צבי גל ומרדכי אביעם בדעה שחלק ניכר מאוכלוסיית ממלכת ישראל הוגלה ונותרה רק "שארית הפליטה". האוכלוסייה שנותרה בממלכת ישראל לשעבר נותרה, לדעת בוסתנאי ללא מנהיגות מקומית ולא הייתה מסוגלת להתארגן מחדש על בסיס אתני-לאומי, ישראלי. בארון בדעה שהמספר 40,000 מתייחס לגברים בלבד ויש להוסיף למספר המוגלים את הנשים והילדים של גברים אלה.

היקף ההגליה מממלכת יהודה

יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי היקף החורבן ומספר הגולים. אבל, קיימת הסכמה שאזור בנימין כמעט לא נפגע.

על-פי המקור המקראי נתוני הגולים הם:

מסע סנחריב: לא הוזכרה ההגליה (על-פי הכרוניקה האשורית הייתה ההגליה).

גלות יהויכין: 3,023, 10,000 או 7,000 גיבורי חיל, 1,000 חרש ומסגר.

גלות צדקיהו: 832, 745.

לא ידוע אם וכמה הוגלו ב-582 לפנה"ס.

בסה"כ הוגלו על-פי המקור המקראי: 15,600 או 15,300.

על-פי כתובות סנחריב: סנחריב טען שהוא לכד 200,150 במסעו נגד חזקיהו.

על-פי כתובות נבוכדנאצר: היו הגליות אבל לא הובאו נתונים.

יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי היקף החורבן ומספר הגולים. אבל, קיימת הסכמה שאזור בנימין כמעט לא נפגע.

אברהם מלמט כמו חוקרים אחרים דוחה את הנתון של סנחריב שהוא הגלה 200,150 איש. אולי מדובר היה ב-20,150 או 2,150 . לדעת מלמט מדובר בכמה אלפים. ההגלייה הגדולה ביותר הייתה בימי יהויכין. על-פי ירמיהו הוגלו 3,023 ואילו ע"י מל"ב הוגלו 10,000 על-פי גירסה אחת ו-7,000 + 1,000 על-פי גירסה שנייה. לדעת מלמט תחילה הוגלו 3,023 ולאחר מכן הוגלו אנשי הצבא ובעלי המלאכה. מאחר שהם הוגלו עם משפחותיהם הגיע מספר הגולים ל-30,000 לפחות. ההגלייה בימי צדקיהו הייתה מצומצמת ונעשתה, לדעת מלמט, בשני שלבים. השלב הראשון כלל כ-832 שכנראה ערקו מהעיר ירושלים בעת המצור. הם הוגלו ע"י נבוכדנאצר ואילו השלב השני נעשה ע"י נבוזראדן לאחר נפילת העיר. ההגלייה האחרונה מנתה 745 גולים. אבל מספר ההרוגים והנרצחים היה כנראה גבוה. תדמור בדעה שהגליית 745 הייתה ב-582. זוהי גם דעת נאמן ששליט בבל הגלה יהודים נוספים בעקבות רצח גדליהו בן אחיקם. בו-זמנית הייתה גם הגירה למצרים. מלמט קבע שעיקר ההגליה בימי צדקיהו הייתה מאזור נחלת יהודה ונחלת בניינימין לא נפגעה מאחר שתושביה נכנעו בפני הצבא הבבלי. תזה זו תואמת את הממצא הארכיאולוגי מהערים מצפה, ענתות ורמה שלא נפגעו במלחמה. מלמט מצא חיזוק לדעתו בעובדה ששבי ציון לאחר הכרזת כורש ב-538 לפנה"ס התיישבו בבנימין מאחר שערי בנימין לא חרבו. בארון העריך שלפחות 1/3 מכלל האוכלוסייה הוגלה אבל, אלפים נהרגו או מתו מרעב ואלפים ברחו מהארץ. הארץ התרוקנה מיהודיה.
בממלכת יהודה לשעבר נותרו על כן על-פי ליפשיץ כ-40,000 יהודים.

מספר תושבי יהודה ערב מסע סנחריב היה על-פי הסקר של ברושי / פינקלשטיין 110,000. אחוז הירידה בשטח המיושב בין שלהי תקופת הברזל לתקופה הפרסית היה בממוצע 69.3%. בתקופה הפרסית מנתה אוכלוסיית פחוות יהוד כ-30,125 תושבים. המספר 42,360 בספר עזרא ב' אינו כולל את הגולים ששבו, לדעת ליפשיץ, אלא את מספר היהודים בפחוות יהוד הפרסית. המונח "עם הארץ" בספרי עזרא ונחמיה מתייחס לאלה שלא גלו לעומת "קהל הגולה" שהם אלה שגלו ושבו. בממלכת יהודה לשעבר נותרו על כן על-פי ליפשיץ כ-40,000 יהודים. אם מספר תושבי יהודה ערב מסע סנחריב היה 110,000 הרי מספר ה"נשארים" ששרדו את החורבן ונותרו בארץ בתקופה בבלית היה, לדעת ליפשיץ, כ-40,000 נפש.

להערכת פינקלשטיין / סילברמן ממלכת יהודה מנתה לפני החורבן כ-75,000 תושבים 15,000 מתוכם גרו בירושלים, 15,000 נוספים חיו בסביבה הכפרית של ירושלים והשאר בחלקי הממלכה האחרים. על-פי הערכתם הוגלו מממלכת יהודה בין 15,000 ל-20,000 שהם כ-25% מהאוכלוסייה. באזור שמצפון ומדרום לירושלים, באזור בנימין מצפון ובית לחם מדרום נותרו 75% מהתושבים. חוקרים אלה מבחינים בין תיאורים כללים במקרא על "הארץ הריקה" לאחר נפילת ממלכת יהודה לבין הנתונים המספריים הנמוכים של הגולים במקרא, ובעיקר אצל ירמיהו ובכתובות האשוריות והבבליות. בפחוות יהוד הפרסית הייתה אוכלוסייה בת כ-30,000 איש והנתון בספרי עזרא ונחמיה לגבי מספר שבי ציון (כ-42,000 נפש) משקף את מספר כל תושבי הפחווה ולא רק של שבי ציון.

הגלייה המונית או חלקית

החוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי היקף ההגליות והיקף החורבן. המחלוקת היא בין הגלייה המונית לבין הגלייה חלקית. על-פי גירסה אחת רוב תושבי ממלכת ישראל ויהודה הוגלו ובארץ נשארה רק "שארית הפליטה". על-פי הגירסה השנייה אחוז הגולים היה נמוך וחלק ניכר מהאוכלוסייה נותר בארץ. קיים פער בין הנתונים המספריים שהם חלקיים בלבד לבין התמונה הארכיאולוגית וקיימים חילוקי דעות לגבי חלק מהממצאים הארכיאולוגיים .

גירסה א' - בארץ נשארה רק "שארית הפליטה"

(בעלי דעה זו שמים דגש על הממצאים הארכיאולוגיים).

יהודה - אין חילוקי דעות לגבי אזור בנימין. המחלוקת היא לגבי האזור מדרום לבנימין. רוב החוקרים ( תדמור, מזר, גבריאל ברקאי, ש.ש.ויינברג ועופר מסכימים שמרבית היישובים מתקופת הברזל שנחקרו בחפירות ארכיאולוגיות חרבו בשלהי תקופת המלוכה. פאוסט הגיע למסקנה שהיה משבר יישובי בין שלהי תקופת הברזל לתקופה הפרסית והוא דוחה את התזה של ליפשיץ לגבי צפון הר יהודה בין בנימין לבית צור. המשבר היישובי נבע ממוות במלחמה, ברעב, בצמא ובמגפות וכן מהוצאות המוניות להרג ובריחת ניצולים מהארץ. ביהודה, קבע בוסתנאי, הגליית העילית, הצבא ובעלי המלאכה, החורבן הגדול, האבדות בנפש ובריחת פליטים הביאו לקריסת המוסדות האזרחיים והצבאיים ולפרימת המרקם החברתי בוסתנאי בדעה שהייתה הגלייה המונית אך לא טוטאלית וביהודה נשארה "שארית הפליטה". על-פי הנתונים המקראיים שהם חלקיים הגיע מספר המוגלים לכ-15,600 מתוך 110,000. אבל מלמט העריך שסנחריב היגלה כמה אלפים ובגלות יהויכין הוגלו 30,000.

ישראל - בוסתנאי קבע שהאוכלוסייה שנותרה בממלכת ישראל לשעבר נותרה ללא מנהיגות מקומית ולא הייתה מסוגלת להתארגן מחדש על בסיס אתני- לאומי, ישראלי. גל קבע שהגליל התחתון חרב ברובו. מתוך 22,500 הוגלו 13,520 ואילו לגבי הגליל העליון והגלעד חסרים נתונים וגם הממצאים הארכיאולוגיים הם חלקיים בלבד. פאוסט מצא שבאזור השומרון שרדו חוות שהתקיימו ברציפות מהמאה ה-8 עד המאה ה-2 לפנה"ס. מהשומרון הוגלו 27,290 מתוך 102,250. בסה"כ הנתונים החלקיים הם 40,800 מתוך 350,000. בוסתנאי הביא ראיות מהמקרא, מכתובות ומסמכים ממסופוטמיה ומחומר איורי. מהמקורות המקראיים הפזורים על פני המקרא שהתייחסו לנושא נוצר הרושם שרבים הוגלו ובארץ נותרו מעטים. על-פי הרשימה בעזרא ב' חזרו לארץ לאחר הכרזת כורש ב-538 לפנה"ס 42,360 אבל לא כל הגולים חזרו. מכאן הסיק בוסתנאי ההגלייה הייתה הרבה יותר גדולה.

גירסה ב' - חלק ניכר מהאוכלוסייה נותר בארץ

יהודה - ליפשיץ ופינקלשטיין בדעה שהתיאורים המפוזרים במקרא על התרוקנות ממלכת יהודה מתושביה ועל ההרס המוחלט הם מוגזמים. ירושלים וסביבתה, השפלה, הנגב והמדבר נפגעו באופן קשה אבל צפון יהודה ובנימין כמעט לא נפגעו. ההגליות היו מצומצמות וכללו בעיקר את העילית ואת תושבי ירושלים. להערכתם מרבית האוכלוסייה נשארה ביהודה ורק מעטים הוגלו. לדעתם, הכתובים במקרא המדברים על חורבן גמור ועל ההגליה טוטלית הם מאוחרים ומגמתיים ונכתבו מנקודת הראות של הגולים שחזרו. תזת "הארץ הריקה" טופחה ע"י הגולים לבבל ששבו לאחר הצהרת כורש, שראו עצמם כיורשים הבלעדיים של הארץ. ההיסטוריוגרפיה המקראית אינה משקפת את המציאות בארץ בתקופה הניאו- בבלית. חוקרים אלה מסתמכים על הנתונים המספריים הנמוכים של הגולים במקרא ובכתובות האשוריות והבבליות בהשוואה להתבטאויות כלליות במקרא המדברות על "הארץ הריקה". יש חילוקי דעות לגבי מספר הגולים שהוגלו מממלכת יהודה. הנתונים נעים בין כ-20,000, לכ-40,000.

להערכת ליפשיץ נותרו ביהודה 40,000 מתוך 110,00 ולהערכת פינקלשטיין/סילברמן נותרו ביהודה כ-50,000 מתוך 75,000.

ישראל - הנתונים על ההגליה מממלכת ישראל הם חלקיים בלבד. חסר מידע על ההגליה מהגליל העליון ומהגלעד. מספר הגולים על-פי הנתונים הידועים הוא 40,080. אבל, אם מספר תושבי ממלכת ישראל ערב הכיבוש האשורי היה 350,000 הרי רק 20% הוגלו.

תאריך:  22/12/2016   |   עודכן:  22/12/2016
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את פרוס השנה האזרחית החדשה יחגגו, כמו תמיד, רבים מהישראלים החילונים, אלא שבהבדל מהשנים שחלפו, מסתמן הפעם חידוש מעניין, כאשר לא מעטים מקירבם יחגגו, לראשונה, מלבד הסילבסטר, גם את הכריסמס עצמו - הלא הוא חג המולד הנוצרי.
22/12/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
הגדרת הספר כטרילוגיה היא הגדרה שאותה מבטאת המחברת באחת השורות שבהקדמתה לספר, ואני מחרה מחזיק אחריה. אלא שעם זאת אלה הם רומנים של התרחשות ומובן לנו, קוראים כמונו מדוע לא התעכבה המחברת, ככלל, על תחילתם של הדברים ועל סופם אלא הביאה לפנינו התרחשויות שקורות כמו כאן ועכשיו, מתוך הנחת היסוד כי הדברים ברורים לנו. אך כאן מובאים פרטים שהיא רוקמת לתוך הסיפורים המקראיים ומעניקה במה חופשית לדמויותיה כדי שתאמרנה את רחשיהן, תפרושנה את מועקותיהן - דברים שכותבי התנ"ך, אני שוב אומר, בהיותם חלק מאותו עולם ישן של גברים, כך או כך לא התייחסו לקיום ההיסטורי שלהן.
21/12/2016  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
אחד מהמצבים הקשים ביותר לכל אחד מאיתנו הוא לעמוד תחת ביקורת נוקבת. הביקורת יכולה להגיע מצד כל מיני גורמים - מצד האנשים הקרובים ביותר אלינו כמו ההורים או בני הזוג וגם הבוס בעבודה, חברים קרובים או אפילו סתם אנשים ברחוב.
21/12/2016  |  הראלה ישי  |   כתבות
הכיבוש הערבי-מוסלמי של הארץ היה בין השנים 640 - 1099 . רוב החוקרים בדעה שהשלטון האומיי (שושלת בית אומייה שלטה בין 640 - 750) לא גילה עניין בהתאסלמותם של הכופרים. באיסלאם בראשיתו לא הייתה מדיניות של איסלמיזציה, והשליטים הערביים העדיפו לקבל מיסים מהכופרים ולא לאסלמם. השושלת האומיית הייתה סונית, והסונים היו בעלי גישה סובלנית. אבל, בתקופת בית עבאס (שושלת בית עבאס שלטה בים 750 ל-942 ) התחיל בהדרגה, שינוי במדיניות, עם המעבר מדגש על הערביות לדגש על האיסלאמיות. השושלת העבאסית לא הייתה שיעית, אבל היא התבססה על פקידות פרסית שהייתה שיעית. הפאטימים (השושלת הפאטימית שלטה בין 942 - 1099 אם כי בחלק מהשנים הללו הם איבדו זמנית את השלטון ) היו שיעים אבל מרכז שלטונם היה במצרים הסונית ובהיותם מיעוט בקרב רוב סוני במצרים, הם נהגו בסובלנות מלבד בימיו של הכליף אל-חאכים.
21/12/2016  |  רבקה שפק ליסק   |   כתבות
למרות שהתכניה מציינת שאת המחזה כתב אורי אוריין (בנה של העיתונאית יאירה יסמין)על-פי האגדה של הנס כריסטיאן אנדרסן, הרי לי הזכירו בה אלמנטים רבים את ההפקה האגדית בברודווי של "הקוסם מארץ עוץ", לא את הסרט עם מייקל ג'קסון. רק אז, לפני שנות דור, צפינו ביצורים אגדתיים כמו המאנצ'קינס (הגמדים), נמרי-השלג, המכשפות הטובות והרעות, ושפע יצורים קסומים שמחולות ותנועה שרק הדמיון יכול להעלות. כך בהצגת "מלכת השלג" של בית צבי, עם 25 שחקנים רבי כשרון, כולם נחונו בקולות מרנינים וביכולת תנועה מקסימה שעוצבה בידי לירון ויגדור - בתוך התפאורה המהממת רבת ההשראה של שמעון קסטיאל, עם המוזיקה המקורית לשירים שכתב אריאל קשת - כשרון עולה בתחום ההלחנה בישראל, עם שפע מסחרר של תלבושות כה רבגוניות וראויות לציון שעיצבה אלה קולסניק, באיפור מעולה ומרשים במיוחד בהדרכת עמירם אדרעי ועם התאורה המקצועית של אורי מורג - כולל פולו ספוטים הדרושים לביצוע המושלם. כל אלה, בבימויו של בוגר בית צבי לשעבר אבישי בן גל, שהוא עצמו כמו לירון ויגדור, השתתף ב-2012 בהפקת תיאטרון הספריה "האריה, המכשפה וארון הבגדים". הפקה שדניאל בת ה-3, אז-בת 9, לא יכולה לשכוח עד היום, ושאחיה גלעד הצהיר אז שזו ההצגה הטובה ביותר שראה אי-פעם. גם כעת היא סיכמה את התרשמותה במילים: מקסים, כייפי, נפלא. כי ההצגה נותנת דרור לדמיון, שלא כמו המפלצות והדמויות המעוותות שהיום מככבות בכל סרטי וסדרות האימה.
20/12/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il