|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שישה בשישי

אזריה: עוד מבט

טענות הסרק חסרות היסוד של יורם שפטל ההתערבות הפסולה והחמורה של הפוליטיקאים השיתוק שאחז במפקדים בשטח המחלוקת בין לובשי המדים ללובשי הגלימות הסכנה שנפעל כמו הדלת המסתובבת של אבו מאזן
04/08/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
המעשה היה רצח [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]


ע 18/17, אלאור אזריה נ' התובע הצבאי הראשי / פס"ד
דחיית ערעורו של אלאור אזריה על הרשעתו בהריגה ועל עונשו - 18 חודשי מאסר; דחיית ערעורה של התביעה על קולת העונש

כמו במשפט דמיאניוק
נשמע את אותם בלופים [צילום: יעקב סער, לע"מ]

בדיוק כמו במשפט דמיאניוק, בערעורו של אלאור אזריה היו ליורם שפטל טענות חמורות מאוד כלפי התביעה ועדיה, ובדיוק כמו במשפט דמיאניוק האמת והדיוק לא היו נר לרגליו. הוא טען שחוקרי מצ"ח ניהלו את החקירה באופן "בוטה של תפירת תיק גסה ונטולת רסן" כדי לרצות את הרמטכ"ל ושר הביטחון. הוא טען שעד מרכזי, רב"ט ת', שיקר ביודעין מאותה סיבה. הוא העלה טענות מופרכות לגבי נסיבות עדותו של ת' במצ"ח.

שפטל ביקש להסתמך על קטעים מהסרט המפורסם שצולם בשטח. הוא התעלם מהבעייתיות בעדותו של מפקד הפלוגה, רס"ן נעמן, וביקש להשתמש רק בקטעים הנוחים לו. הוא העדיף לברוח מן התיק הבעייתי שלפניו אל טיעונים שעסקו בתיקים אחרים, שבית הדין מצא שממש אינם דומים למקרה הנוכחי. הוא ניסה להיתלות בחוות דעת שהוגשו לבית הדין ועשה זאת תוך ציטוטים מגמתיים מתוכן. הוא העלה טענות על אופן הדיון בבית הדין המחוזי, שסתרו את התיעוד בפרוטוקול.

בדיוק כמו במשפט דמיאניוק, טענותיו של שפטל נדחו כחסרות יסוד, חסרות הוכחה ומנותקות מן המציאות. כאז כן עתה, התברר שקיים פער עצום בין הרטוריקה הצווחנית של שפטל לבין העובדות. ועוד התברר שוב, שקיים פער עצום בין ההכרזות המוקדמות שלו לבין התוצאה שהוא מצליח להשיג. אם ההיסטוריה תחזור על עצמה לגמרי, מן הסתם נשמע בקרוב את שפטל מספר שהוא השיג לאזריה את התוצאה הטובה ביותר האפשרית – כמו הכזב שלו לפיו הוא השיג את זיכויו של ג'ון דמיאניוק. כדאי שלקוחות פוטנציאליים שלו יקחו את כל זה לתשומת ליבם.

לשון הרע של שפטל
לבסס בעובדות? לא אצלו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

יש אמירה אחת של בית הדין על שפטל, שחייבת לקבל תשומת לב מיוחדת. הוא טען להגנה מן הצדק, בנימוק שהתביעה ובית הדין המחוזי הושפעו מהתבטאויותיהם של משה יעלון וגדי איזנקוט על מעשיו של אזריה. בית הדין לערעורים מגיב בלשון יוצאת דופן בחריפותה, שאני מתקשה להיזכר מתי ראיתי כמותה:

"הטענה כי שופטיו של בית משפט בר-סמך במדינת ישראל מטים משפט, בשל תלות מוסדית ובשל שיקולי קידום אישיים, היא טענה קשה, שאם תתקבל – מזעזעת את ערכי היסוד בשיטתנו ובמשטרנו, מניעה את אמות הספים ממש. טענה קשה כזו, יש לבסס בעובדות מוצקות, שאחרת – מוטב לה שלא תישמע, משאין בה אלא לשון הרע, ורוחה הרעה עלולה, שלא בצדק, לערער את אמון הציבור בבית המשפט ובשופטיו". לבסס בעובדות? כבודכם, מדובר ביורם שפטל! קודם כל באות הטענות, ואחרי זה אולי יבואו ההוכחות. קודם כל באות ההאשמות, ואחרי זה אולי יוצגו ראיות.

אמון הציבור
כאילו שזה מה שאכפת לו [צילום: פלאש 90]

לא שאני חושב שזה יקרה, אבל כדאי מאוד לפוליטיקאים לשים לב לשורות הבאות מתוך פסק הדין: "בפרשה זו פשתה תופעה, שלפחות לפי היקפה, איננו סבורים שיש לה תקדים – בעלי תפקידים, בצבא ומחוצה לו, נבחרי ציבור, מהם בכירים מאוד, נציגי התביעה לדרגיהם וסניגוריו של המערער – כולם התבטאו תוך כדי ההליך, חרצו את דינו של המערער לשבט או לחסד. והיו גם שפעלו, באופן אקטיבי, על-אף מעמדם הממלכתי, לנקוט עמדה בשאלת אחריותו הפלילית של המערער – והכל, בעוד ההליכים המשפטיים מתנהלים".

יש מקרים בהם הציבור מצפה לשמוע את עמדת מנהיגיו, ממשיך בית הדין, והתבטאויות אלו "צריכות להיות אחראיות, מרוסנות ומסויגות היטב, בכך שהעניין נתון בחקירה ואולי יתנהל לגביו משפט". התבטאויות בעיצומו של המשפט, ובוודאי מעשים של תמיכה או התנגדות, "הם התבטאויות ומעשים פסולים בהחלט. ניצול המעמד הציבורי כדי להשפיע על הליך משפטי מתנהל, מערער את יסודות המשפט ויש בו כמובן לפגוע באמון הציבור, חשוב מאין כמותו, בבתי המשפט. בפרשה זו נחצו גבולות, בהקשר זה, שקשה היה להעלות על הדעת קודם לה כי ייחצו".

אני לא יודע אם השופטים תמימים רק שומרים על ארשת כזאת. הם באמת חושבים שבנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט ומירי רגב חוששים מפגיעה באמון הציבור בבתי המשפט? הם לא מבינים שזה בדיוק מה שהם רוצים שיתרחש? וברור שההערות הללו יפלו על אוזניים ערלות. קודם כל, כי עוד לא נולד הפוליטיקאי שיוותר על האפשרות לדבר בנושא מרכזי שעל סדר היום. שנית, כי במקרה הזה האג'נדה שלהם הכתיבה את העמדה, במנותק מהעובדות. ושלישית, כי לא עברה שעה ממתן פסק הדין – ואותה חבורה שוב פטפטה ללא הרף, שוב התערבה בהליך שטרם הגיע לסיומו.

מה קרה בשטח
היחיד שהיה מספיק צלול?

לא הייתה אכיפה בררנית כלפי אלאור אזריה – קבע בית הדין בשתי ערכאותיו. עם זאת, פסק הדין בערעור מותיר סימני שאלה על שהתרחש בזירת האירוע. "לא ניכרה ידו של מפקד שינחה את הנוכחים כיצד לפעול. לא ניתנו לאיש, גם לא למערער, פקודות מסודרות איך להתנהל בזירה", אומר בית הדין לערעורים. ואני שואל: הרי מדובר בחברון, וכפי שאומר בית הדין – "בתקופה מתוחה, רוויית טרור, כנגד חיילים ואזרחים... המקום היה אז ועודנו למוד מתח, עימותים ופיגועים". בהינתן המקום והתקופה, איך יכול להיות שאיש לא נתן הוראות כיצד לפעול?

החיילים והמפקדים לא היו אמורים להיות מופתעים מנסיון הפיגוע נגדם. אוי ואבוי לנו ובמיוחד להם אם אכן הופתעו. "בעת האירוע הייתה התרעה קונקרטית לפיגוע", אומר בית הדין. אז איש לא חשב מראש שזה יכול לקרות? איש לא אמר להם מה עושים במקרה המאוד-אפשרי שיתנפל עליהם מחבל חמוש בסכין, כמו שקרה שוב ושוב באותה תקופה? כולם נכנסו להלם ולא ידעו מה עושים? אזריה היה היחיד שמוחו היה צלול מספיק – כדי לירות בכוונה תחילה במחבל?

הכי מדאיגה המחשבה, שהשיתוק הזה לא היה יחיד מסוגו. מבחינה סטטיסטית, לא סביר להניח שדווקא שם ורק שם היה חידלון שכזה. אם יש משהו רוחבי שצה"ל צריך ללמוד מן האירוע, זה לא כיצד לטפל ברוצחים כמו אזריה, אלא במפקדים שלא פיקדו.

יושבים בתוך עמם?
פיילס. לא חתם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

עוד נקודה מטרידה היא המחלוקת בין השופטים בנוגע לעונשו של אזריה. שלושת הקצינים בשירות פעיל – אלוף דורון פיילס, אלוף אייל אייזנברג ותת-אלוף אבי פלד – דחו את ערעורה של התביעה הצבאית והותירו על-כנו את העונש של 18 חודשי מאסר. שני השופטים שבאו ממערכת המשפט האזרחית – צבי סגל ויגאל פליטמן – סברו שיש להחמיר בעונשו. ומדובר בשני שופטים בכירים מאוד: מי שהיה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, ראש הרכב תיקי פשע חמור ומועמד לפרקליט המדינה; ונשיא בית הדין הארצי לעבודה.

סגל ופליטמן אף סבורים, כי ניתן היה להאשים את אזריה ברצח – אך אומרים שחזקה על התביעה שצדקה בשיקוליה להסתפק בעבירת הריגה (שיקולים שמעולם לא הוסברו בפומבי). מחוות דעתם עולה, שמתחם הענישה שנקבע במחוזי – 54-18 חודשי מאסר – הוא "בלתי נחרץ, אינו הולם ובלתי משמעותי" ועלול חלילה להעביר מסר שבמחיר כזה, כדאי לרצוח מחבלים. זאת ועוד: עונשי המאסר במקרים אחרים וחמורים פחות, היו קשים יותר. לכן קבעו מתחם של 60-30 חודשים, אמרו שאין כל הלימה בין חומרת המעשים לבין העונש המקורי וסברו שיש לגזור עליו שנתיים וחצי מאסר.

אז למה אני מוטרד? בגלל החלוקה הברורה הזאת בין לובשי המדים לבין לובשי הגלימות. סגל מצא לנכון להוסיף עשרה עמודים של מה שכינו "הגיגים והערות" על יצר נקמנות, על כשלי המפקדים, על טוהר הנשק, על קדושת חיי האדם, על חשיבות החקירה הפלילית בפרשה ובמיוחד על השלווה בה קיבלו יתר הנוכחים בזירה את מעשהו של אזריה.

"הקבלה שבשתיקה ונטולת העוררין של הירי על-ידי המפקדים בזירה [היא] כה מטלטלת, מאחר שהיא מייצגת, לכאורה, תעודת הכשר שלו בדיעבד, עליה חתום צה"ל בזירת האירוע", כותב סגל. "הפקת לקחים רבתי נדרשת... לאחר ביצוע הירי נצפתה פתולוגיה צה"לית חמורה ובלתי מתקבלת על הדעת. לא נצפתה מנהיגות או דוגמה אישית, כי אם אדישות ורפיון". דברים ברורים ומוצדקים – שעליהם לא חתמו פיילס, אייזנברג ופלד. האם זה אומר שהם מסכימים עם אותה תגובה-לא-תגובה? האם זה אומר שבתוך עמם הם יושבים ומוכנים לתת הכשר לשתיקה שכזאת?

לא להקלה, לא לחנינה
עונש קל מאוד [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

למרות מצעד הפוליטיקאים הקוראים לעשות זאת, אין מקום שגדי איזנקוט יקל בעונשו של אזריה ואין מקום שראובן ריבלין יתן לו חנינה. העונש גם ככה הוא קל מאוד, ודאי כאשר מדובר בנסיבות שמבססות אישום ברצח. הוא מהווה רק 7.5% מהעונש המירבי על הריגה, והוא סוטה משמעותית מן הענישה המקובלת בעבירות דומות. כל הנסיבות להקלה כבר הובאו בחשבון בידי שני בתי הדין.

חנינה היא עניין של חסד ורחמים בנסיבות יוצאות דופן, כפי שאומר בית הנשיא עצמו. אין שום נסיבות כאלו בעניינו של אזריה. לא מדובר באדם חולה, לא מדובר במי שמפרנס את משפחתו. מדובר באדם שנטל חיים בכוונה תחילה, ובכך ניסה להפוך את ישראל ממדינת חוק למדינת אנרכיה. בוודאי שאין מקום לחסד ורחמים כלפי אדם כזה. אם אזריה יקבל הקלה בעונש או חנינה, במה נהיה שונים ממדיניות הדלת המסתובבת של אבו מאזן?

תאריך:  04/08/2017   |   עודכן:  04/08/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אזריה: עוד מבט
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבצ"י חלובצ"יק
4/08/17 10:13
 
קורןנאוה טבריה
4/08/17 11:32
 
גדעון8
4/08/17 16:15
 
עזרא מנצור
4/08/17 15:17
2
הגוי..
4/08/17 10:21
3
ש. שאול
4/08/17 10:59
 
טיל אוילנשפיגל
4/08/17 12:22
4
ישמעאל
4/08/17 11:09
5
חיל\ים
4/08/17 12:08
6
אהרון שחר
4/08/17 14:22
 
שוחר-שלום
4/08/17 20:06
7
מכביסט
4/08/17 14:53
8
פנחס
4/08/17 15:00
9
הג'וקר
4/08/17 16:35
 
אחד העם
4/08/17 21:22
10
א.א.מ
4/08/17 17:34
11
משה, עורך-דין
4/08/17 18:12
12
חשדנית
5/08/17 10:51
 
חשדנית
5/08/17 11:37
 
חשדנית
5/08/17 11:45
13
קיבוצניק
7/08/17 13:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי שרצה שיעור בשידור חי כיצד יוצרים fake news - קיבל אותו הערב (יום ה', 3.8.17) בשלושת ערוצי הטלוויזיה.
03/08/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בתחום אבטחת המידע והגנת הסייבר בישראל, עובדים כ-10,000 איש, אולם בשוק המקומי חסרים אלפי עובדים - 2,500 מהם בארגונים ועוד אלפים למרכזי פיתוח - כך עולה מתחקיר אנשים ומחשבים.
03/08/2017  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
את רציונל כתיבת ספרו מוצא גרינוולד במותו של מוני פאנן לאחר שכבר סקר ככתב ספורט בוואלה את מכבי ת"א כבר שלוש עונות ולאחר מות פאנן "התחוור לי שטעיתי - חשבתי שאני מכיר את אנשי הקבוצה כמו את כף ידי... לא הייתי מודע ל"ביזנס" המחתרתי שפאנן ניהל לאורך עשרות שנים. ידעתי, כמו כולם, שהוא משמש חלפן כספים, אולם לא נראה שיש בכך דבר בלתי חוקי" (עמ' 13, אגב גם שמעון מזרחי לא ידע על כך, עמ' 62).
03/08/2017  |  יוסי ברנע  |   כתבות
פרק זה נפתח באמירה "גודמנית" פשטנית ודוגמטית שכבר מחייבת התייחסות: "המסקנה של הפרק הקודם חדה ופשוטה: אסור לישראל לצאת מהשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים". עיסוקו של הפרק הקודם התמקד בטענה זמנית, שהפלשתינים ממולכדים, הם "מקרה אבוד" ולכן עדיף להוציא אותם ממשוואת הסכסוך. גם אם ברמה העקרונית בעת הזאת הטענה נכונה, המסקנה אינה חדה פשוטה ונחרצת!
03/08/2017  |  גד גזית  |   כתבות
במחקר הועלו מספר השערות לגבי זהותו של אשבעל בן בדע. להלן אפשרות נוספת המתפרסמת כאן לראשונה:
03/08/2017  |  אירית יעקב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il