|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

אסון הרכבת ליד מעברת כורדני <span style='font-weight:normal;'>[1954]</span>

בחודש נובמבר 1954 התרחשה אחת מתאונות הרכבת הקשות בתולדות מדינת ישראל רכבת נוסעים שנסעה מחיפה לעכו פגעה באוטובוס "אשד" (אגד) עמוס נוסעים שעה שחצה את מפגש המסילה סמוך למעברת כורדני בתאונה קיפחו חייהם 12 מנוסעי האוטובוס ונפצעו למעלה מ-25, רבים מהם באורח קשה עם השנים נשכח סיפור האסון כמעט לגמרי
24/08/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
אסון [צילום: זולטן קלוגר]


סיפור התאונה

בבוקר יום שני - 22 בנובמבר 1954, סמוך לשעה 5:00, נכנס למעברת כורדני בצפון קריית-ים כמדי בוקר אוטובוס אגד (אז נקראה החברה אשד) קו מס' 57 ואסף נוסעים, רובם- פועלים שהתגוררו במעברה כדי להסיעם למקומות עבודתם בנמל חיפה, ב"סולל ובונה" ובמקומות עבודה נוספים באזור חיפה. בחוץ שררה חשכה והשמש עוד לא עלתה. האוטובוס, מדגם פורד, היה עמוס נוסעים. כ-45 נוסעים היו בו ומחוסר מקומות ישיבה נאלצו חלק מהנוסעים לנסוע בעמידה. בשעה 5:15 לערך יצא האוטובוס מתחומי המעברה והתקרב למפגש מסילת הרכבת שהיה סמוך מאוד למעברה. נהג האוטובוס דב (ברלה) טילו, על-פי עדויות, עצר למשך מספר שניות לפני המסילה אולם מיד המשיך בזינוק בנסיעתו והחל לחצות המסילה. לפתע הגיחה רכבת נוסעים עם קטר דיזל שהייתה בדרכה מחיפה לעכו כדי לאסוף פועלים בעכו ולהביאם לחיפה. נהג האוטובוס טילו לא הספיק לסיים את חציית המסילה והרכבת התנגשה בחלקו האחורי של האוטובוס . עוצמת ההתנגשות הועף האוטובוס אל תוך תעלה במרחק של 10 מטרים ממקום התאונה והתהפך על צידו.

ראשונים הגיעו למקום התאונה תושבים במעברה כורדני ששכנה סמוך למפגש הרכבת בו אירעה התאונה. הם שמעו את רעש ההתנגשות ואת זעקות וצווחות הנוסעים שנפגעו. יש לציין כי בחוץ שררה עדין חשכה שהקשתה על חילוץ הפצועים. תושבי המעברה הזעיקו את חיילי בסיס צבאי ששכן לא הרחק ממקום התאונה, והוחל בריסוק דלת האוטובוס, כדי לחלץ את הנפגעים שנלכדו בו. הרוגים שכבו ליד פצועים ובגלל החשיכה היה קושי להבדיל בניהם. המחזות היו קשים: זעקות צווחות ואנחות כאב נשמעו מכל עבר. כמה תושבים ממעברת כורדני שהגיעו תוך זמן קצר למקום התאונה זיהו את קרובי משפחותיהם ומכריהם שהיו בין נוסעי האוטובוס והשתתפו בסיוע לחילוצם. נהג הרכבת עצר את הרכבת כעבור כמה מאות מטרים ממקום התאונה. מבין נוסעי הרכבת איש לא נפגע. בשעה 6:15 הגיע אמבולנס ראשון למקום והחל לפנות את הפצועים לבית חולים רמב"ם בחיפה שנכנס לכוננות חרום. חלק מהפצועים הועברו לבית החולים ברכבים פרטיים על-ידי נהגים שעברו בכביש סמוך למקום התאונה ועצרו כדי לסייע. רבים מהפצועים נפצעו קשה ונזקקו לניתוחים.

חקירת התאונה
ללא מחסום [ציללום: איתמר לוין]

בעדויות במשטרה, כך לפי העיתונות דאז, סיפרו פועלים פצועי האסון, כי בהתקרב האוטובוס אל מפגש המסילה הבחינו באור הרכבת ובזרקור התאורה שהיה מעליה וצעקו לנהג "רכבת, רכבת"
▪ ▪ ▪

כעבור זמן קצר הגיעו למקום התאונה קציני וחוקרי משטרה ומנהל הרכבות מנחם סבידור (לימים ח"כ ויו"ר הכנסת) והוחל בחקירת התאונה הקשה. נהג הרכבת, יוסף רוזנר מקריית מוצקין סיפר כי צפר כל הזמן ובשל תנאי החשיכה הפעיל גם זרקור תאורה. נהג האוטובוס דב טילו מקריית חיים, שלא נפגע בתאונה, טען כי לא שמע כלל את הצפירה וכי באוטובוס שהיה עמוס ודחוס בנוסעים היה רעש והמולה שלא אפשרו תנאי ראות ושמיעת הצפירה. בעדויות במשטרה, כך לפי העיתונות דאז, סיפרו פועלים פצועי האסון, כי בהתקרב האוטובוס אל מפגש המסילה הבחינו באור הרכבת ובזרקור התאורה שהיה מעליה וצעקו לנהג "רכבת, רכבת" אולם הנהג ניסה בכל זאת לחצות את המסילה אולם הוא לא הצליח והרכבת פגעה באוטובוס. היו נוסעים שהעידו, כך על-פי דיווחי העיתונות דאז, כי נהג האוטובוס הבין כי לא יוכל לסיים את חציית המסילה והצליח להימלט מהאוטובוס ברגע האחרון ולכן הוא היחידי שלא נפגע כלל. אולם הדבר לא הוכח ויתכן שמדובר בעדות לא מבוססת.

יצוין כי במפגש הרכבת בו אירעה התאונה לא היה מותקן מחסום אוטומטי. מנהל הרכבות מנחם סבידור סיפר לעיתונאים כי בקו לאורך מסילת חיפה עכו יש לפחות 15 מפגשי מסילות רכבות. בקו מופעלות מדי יום בין 4-2 רכבות ביום בשעות קבועות הידועות לכל תושבי האזור ולנהגים, התנועה במחסומים מועטה ולא מצדיקה הקמת מחסום, מה גם שהוצאה הכספית להקמת מחסום בכל מפגש כביש עם מסילת רכבת היא הוצאה "שאין משרד התחבורה יכול לעמוד בה". ברכבת ישראל הוקמה ועדה פנימית לבדיקת התאונה.

מיד אחרי התאונה נלקח נהג האוטובוס למשטרת קריית חיים לחקירה. הובע חשש שקרובי משפחותיהם של נוסעי האוטובוס ינסו לפגוע בו.

הלוויות ההרוגים
נישאו דברי הספד [צילום: אתר החברה]

ראש העיר אבא חושי הביע את השתתפותה של העיר באסון ואמר כי "הגיע הזמן לנקוט אמצעים נמרצים כדי להספיק את ההפקרות המשתוללת בדרכי הארץ"
▪ ▪ ▪

יום לאחר האסון ביום שלישי 23 בנובמבר 1954, נערכו הלוויותיהם של 10 מהרוגי האסון כולם או לפחות רוב רובם כך נמסר התגוררו במעברת כורדני ב'.

מאחר שרוב הנוסעים עבדו בנמל חיפה ב"סולל ובונה" ובמפעלים באזור קראה מועצת פועלי חיפה לציבור הפועלים להשתתף בהלוויות. מסע ההלוויות יצא מבית החולים הממשלתי רמב"ם בחיפה לבית העלמין בחוף הכרמל. קהל רב השתתף בהלוויות המלווים הוסעו בעשרות אוטובוסים לבית העלמין.

דברי הספד נשא מזכיר מועצת פועלי חיפה יוסף אלמוגי. משטרת חיפה וסדרנים מפלוגת הפועל שמרו על הסדר בעת מסע ההלוויה בעת ההלוויה הושבת נמל חיפה בו עבדו רבים מההרוגים. ישיבת עירית חיפה נפתחה בעמידת דום לזכר קורבנות התאונה. ראש העיר אבא חושי הביע את השתתפותה של העיר באסון ואמר כי "הגיע הזמן לנקוט אמצעים נמרצים כדי להספיק את ההפקרות המשתוללת בדרכי הארץ".

יומיים לאחר התאונה ביום ד' 24 בנובמבר מת מפצעיו בבית חולים רמב"ם נפתלי פויסבודו אחד מפצועי התאונה ובהמשך מת מפצעיו פצוע נוסף. ומספר ההרוגים באסון עלה ל-12.

דוח שר התחבורה והרשעתו של הנהג
השופט ב. זוהר, קבע כי הרכבת הייתה מוארת וצפרה לאות אזהרה, הרשיע את הנהג טילו באשמת הריגה ברשלנות פושעת ודן את טילו לשנת מאסר בפועל
▪ ▪ ▪

כשבוע לאחר התאונה מסר יוסף ספיר שר התחבורה דוח לכנסת על התאונה ועל ממצאי החקירה. יוסף ספיר אמר כי מממצאי החקירה עולה כי נהג האוטובוס, דב טילו, הוא האשם בתאונה מכיוון שחצה את המסילה למרות שהרכבת הייתה מוארת, וצפרה לאות אזהרה.

דב טילו בן 35 נהג האוטובוס נעצר ביום רביעי בפקודת שופט שלום בחיפה א.זליגמן ל-14 יום אולם בהמשך שוחרר בערבות. משפטו החל בינואר 1955 הוא הואשם בגרימה לתאונה ולמוות ברשלנות פושעת מאחר שלא נקט באמצעי זהירות המתבקשים. הנהג טען להגנתו כי לא הבחין ברכבת בשל תנאי הראות והשטח. השופט ב. זוהר, קבע כי הרכבת הייתה מוארת וצפרה לאות אזהרה, הרשיע את הנהג טילו באשמת הריגה ברשלנות פושעת ודן את טילו לשנת מאסר בפועל.

שמות ההרוגים והפצועים בתאונה (על-פי דיווחי מועצת פועלי חיפה במודעת אבל שפורסמה בעיתונות העיתונות דאז, יתכנו שיבושים בשמות, א.א).

שמות ההרוגים: אברהם אשכנזי, יצחק מור חיים, בנימין סלוני, קלמן מאליס, יעקב ביטון, ישראל כהן, ישראל שלמה, שמעון בכר, אברהם בן רפאל, בנימין קדוש, נפתלי פויסבודו והרוג נוסף שמת בהמשך מפצעיו בתאונה הקשה.

תאריך:  24/08/2017   |   עודכן:  24/08/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסון הרכבת ליד מעברת כורדני [1954]
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכה כרמון
24/08/17 15:38
2
מיכה כרמון לאלון
24/08/17 15:43
3
מיכה כרמון
24/08/17 15:55
 
לחדשות מחלקה
24/08/17 17:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חובבי חיות המחמד היכונו: "יום החתול והכלב" ייחגג מחר, יום שישי, 25 באוגוסט, בשעה שתיים אחר-הצהריים, במועדון הטוקהאוס שבביתן 12 ביריד המזרח, בצפון-מזרח נמל תל אביב, על גדות נחל הירקון, כשהעיתונאי לענייני איכות הסביבה, אביב לביא, יראיין חמישה וטרינרים בכירים על כל מה שחשוב לדעת על חיות הבית שלנו ועל מה שהן חושבות עלינו.
24/08/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
ההתבססות האירנית בעירק ובסוריה מדאיגה את ישראל, אבל לא רק אותה ארה"ב תתקשה לנצח באפגניסטן גם אם תתגבר את כוחותיה שם גם הימין הקיצוני הקנדי מרים ראש
24/08/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
מחקרים מוכיחים שב-1914 היה מספר המוסלמים באזורי ההתיישבות היהודיים שנכללו ב-1948 בגבולות הקו הירוק פחות מ-300,000. אזורים אלה משכו אליהם מהגרי עבודה בשל השקעות של יהודים בפיתוח וביצירת מקומות עבודה.
23/08/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
הפרק הזה דן בעמדת הציבור הדתי לאומי ובחיבור בין הטיעון ההלכתי או האידאולוגי לבין הצורך המעשי בשליטה וסיפוח של שטחי יו"ש. "הטיעון ההלכתי מוסיף משקל לטיעון הביטחוני, והופך את רעיון הנסיגה מרעיון שהוא טעות לרעיון שהוא חטא". לכל זה היגיון דתי מובן, אבל גם חוסר היגיון, אם וכאשר מצמידים את רעיון הנסיגה לתנאי הסכם הנסיגה. הנסיגה אינה מגובה ברעיון! הנסיגה היא צורך מעשי היא פשרה או חלק מפתרון כולל. הנסיגה אינה עומדת כשלעצמה כרעיון, והגדרתה כזאת היא טעות מחשבתית. אין היגיון בחיבורה אל רעיון הסיפוח ההלכתי. לכן צריך לדון ברעיון הסיפוח ההלכתי לבדו! וגודמן אכן מנסה לעשות זאת.
23/08/2017  |  גד גזית  |   כתבות
כמו נושאת מטוסים כבדה, שזקוקה לעוצמת מנועים אדירה, כדי לבצע פניית פרסה חדה, נזקק העם היהודי לפני 120 שנה, לקונגרס הציוני הראשון, אשר התכנס בבאזל באוגוסט 1897, א' באלול תרנ"ז, על-מנת לחולל את המהפכה הציונית ולהסיט את העם ממציאות נואלת של גלות דוויה ומנוונת, ממצב של מרמס ומשיסה ברגלו של כל צרוע וכל זב' למצב של תקומה, תחייה לאומית, גאולה ומולדת, ברוח חזון "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים".
22/08/2017  |  מנחם רהט  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il