|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
מאות בכל דרגש [צילום: ארכיון המדינה הבריטי] החיילים בכו כתינוקות [צילום: ארכיון המדינה הבריטי]

עדויות המשחררים (א'): הבריטים בברגן-בלזן

"שום תיאור ושום תמונה אינם יכולים לתאר את הזוועות ומחזות האימים"

כאשר שחררו הבריטים את מחנה ברגן-בלזן, הם נחרדו לגלות רבבות אסירים מתים-למחצה לצד אלפי גופות שלא נקברו. למרות מאמציהם העצומים של החיילים והרופאים, כולל כאלו שהגיעו במיוחד מבריטניה, אלפים נוספים נספו לאחר השחרור. נדרשו שבועות רבים עד שהורגש שיפור - תחילה בקרב הילדים ולאחר מכן גם אצל המבוגרים
12/04/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות

מדשאות ועצים. זה כל מה שרואים במבט ראשון. ואז רואים תלולית עפר קטנה. משהו חקוק על האבנים שבחזיתה. צריך להתקרב. Hier Ruhen 1000 Tote April 1945. כאן נקברו אלף בני אדם אפריל 1945. זה הדבר היחיד המלמד, שכאן הייתה חצר המסדרים של מחנה הריכוז ברגן-בלזן.

כאן התקבצו מאות שלדים מהלכים ב-15 באפריל 1945, ואליהם הגיע צלילו של החופש בדמות קולו של קפטן דֶרֶק זינגטון: Ihr Seid Frei!"". מפקד היחידה ללוחמה פסיכולוגית בקבוצת הארמיות ה-21 הבריטית, נשמע ברמקול שהותקן על המשאית בה נכנס למחנה: "אתם חופשיים!".

60,000 בני אדם, רבבות מהם על סף המוות, שהו אז בברגן-בלזן. במחנה הראשי (מחנה מספר 1) היו 45,000 אסירים, ונערמו בו 10,000 גופות שלא נקברו. במחנה מספר 2, כקילומטר וחצי מהמחנה הראשי, היו 15,000 אסירים שהגיעו בשבועות האחרונים שלפני השחרור. בימים הבאים נספו אלפים רבים, שידם של הבריטים קצרה מלהושיע. התנאים במחנה היו מזוויעים, גם לאחר השחרור.

החיילים הבריטים שנכנסו למחנה לא האמינו למראה עיניהם. אפילו ותיקי הקרבות שביניהם, שכבר חשבו שראו הכל, בכו כתינוקות. מפקדיהם סירבו להניף את הדגל הבריטי על מקום נורא זה, והסתפקו בטכס סמלי של הנפתו לזמן קצר לאחר שהאסירים החלו להתאושש.

ריצ'רד דימבלבי, כתב ה-BBC, שלח דיווח על שלדים חיים המהלכים במחנה, על אסירים שהושלכו חיים לכבשנים בידי אנשי ס"ס, על גוויות שהכבד והכליות הוצאו מתוכן. הממונים עליו בלונדון סירבו לשדר את הדיווח משום שלא האמינו לתוכנו, והשתכנעו רק כאשר דימבלבי הזועם התקשר אליהם ואיים להתפטר. רופא בריטי הגיע אל מייקל בנטין, קצין מודיעין בחיל-האוויר המלכותי שהוצב בעיר הסמוכה צֶלֶה, ואמר לו: "בחיים שלי לא ראיתי דבר מחריד כל כך. לא תאמין עד שתראה במו עיניך. אלוהים אדירים, בוא ותעזור להם!".

"מתים היו בכל מקום"
ניצולים בשער ברגן-בלזן [ארכיון המדינה האמריקני]

"לא היו דרגשים בבקתה במחנה הנשים בו הוחזקו חולות הטיפוס. הן שכבו על הרצפה והיו כה חלשות, עד שבקושי יכלו לזוז. לא היו שום מצעים. לכמה מהן היו מזרונים דקים, אך לאחרות לא. כמה מהן עטפו את עצמן בשמיכות ולכמה היה מעין לבוש בתי חולים גרמני. זו הייתה התמונה הכללית"

סגן קצין הרפואה הראשי של קבוצת הארמיות, בריגדיר גלן יוז, הגיע גם הוא לברגן-בלזן מיד לאחר השחרור. לימים העיד:

"התנאים במחנה היו באמת בלתי ניתנים לתיאור; שום תיאור ושום תמונה אינם יכולים לתאר את הזוועות מחוץ לבקתות, ומחזות האימים בתוכן היו גרועים בהרבה. גופות בערימות בגדלים שונים שכבו בכל רחבי המחנה, חלקן בין הבקתות. היו גופות בתוך הבניינים עצמם. תעלות הביוב היו מלאות, ובין הבקתות היו אין-ספור גופות, חלקן אפילו באותם דרגשים יחד עם החיים. ליד הקרמטוריום היו סימנים של קברי המונים מלאים עד גדותיהם, ומחוץ למתחם התחתון הייתה תעלה פתוחה מלאה למחצה בגופות.

"בחלק מן הבקתות, אך לא בכולן, היו דרגשים והם היו מלאים עד להתפקע באסירים בכל מצב של רזון ומחלות. באף בקתה לא היה להם די מקום כדי לשכב למלוא אורכם. בעמוסות שבהן היו בין 600 ל-1,000 איש בשטח שהספיק למאה בלבד.

"לא היו דרגשים בבקתה במחנה הנשים בו הוחזקו חולות הטיפוס. הן שכבו על הרצפה והיו כה חלשות, עד שבקושי יכלו לזוז. לא היו שום מצעים. לכמה מהן היו מזרונים דקים, אך לאחרות לא. כמה מהן עטפו את עצמן בשמיכות ולכמה היה מעין לבוש בתי חולים גרמני. זו הייתה התמונה הכללית".

יוז הוסיף וסיפר: "שום צילום, שום תיאור אינו יכול לתת מושג על הזוועות שראיתי. היו במחנה 56,000 איש שנותרו בחיים. הם גרו ב-45 צריפים. בכל מקום אשר בקושי יכול להספיק ל-100 איש, נמצאו 1,000-600 איש. הצריפים היו גדושים עד אפס מקום באנשים שנמצאו בכל שלבי הניוון והמחלות. הם סבלו מהרעבה, מדלקת במערכת העיכול, מטיפוס הבהרות, מטיפוס הבטן, משחפת.

"מתים היו בכל מקום, וחלקם היו מונחים על המדפים שעליהם שכבו החיים. מתים היו מונחים בתחום המחנה בקברים המוניים בלתי מכוסים, בחפירות, בביבים, לצידי גדר התיל שהקיפה את המחנה. ליד צריפי המגורים לבדם היו מונחים ב-10,000 מתים. במשך 30 שנות עבודתי כרופא לא ראיתי מחזה כזה".

הקצינים הראשונים מיהרו לפנות למפקדת קבוצת הארמיות ודרשו אוכל, מים וכל סיוע אפשרי. למחרת הגיע טנק ראשון עם משלוח של אספקה; הייתה זו טיפה בים הצרכים. באותן שעות פשטו רבים מן הניצולים על מחנות המזון, שהיו מלאים בכל טוב. רבים מהם שילמו בחייהם – חלקם נורו בידי השומרים ההונגרים שנותרו על עומדם, אחרים נפטרו בשל האכילה המרובה של מזון שקיבותיהם המצומקות לא יכלו לעכל. אלפים אחרים מתו ברעב משום שלא יכלו להגיע למחסנים או לחיילים הבריטים.



"בלויי סחבות מלאי כינים"
קבר אחים בברגן-בלזן: 2,500 גופות

המספרים בלתי נתפסים: 21,000 נשים ו-9,000 גברים נזקקו לאשפוז ביום השחרור, ובסך הכל 38,000 איש היו זקוקים לטיפול. המחלות הנפוצות ביותר היו דיזנטריה ומחלות מעיים אחרות (20,000 חולים), שחפת (10,000 חולים), כָּפָן כתוצאה מרעב (5,000 חולים) וטיפוס (3,500 חולים)

עברו יומיים עד שהבריטים הבינו, שיושבי המחנה אינם מסוגלים לאכול את מנות הקרב שנתנו להם, מתוך רצון כן לסייע מהר ככל האפשר, ושיש לספק להם מזון קל בהרבה – אורז, ביסקוויטים, חלב טרי; נדרש עוד זמן עד שאספקה זו הגיעה למחנה. מערכת זמנית של צינורות מים הותקנה ב-19 באפריל, ומתקן לטיהור מים החל לפעול רק עשרה ימים מאוחר יותר; עד אז צפו גופות במיכלי המים.

בתנאי המלחמה ששררו אז, וכאשר בריטניה עצמה הייתה נתונה שנים בקיצוב מזון, לא היה קל לספק במהירות את הצרכים המיוחדים של הניצולים. מנות המזון הכילו בפועל רק 1,000 קלוריות ליום – הרבה פחות מהדרוש לאדם בריא, ובוודאי שרק מעט מזעיר מן הדרוש למי שמבקש להתאושש משנים של רעב, מחלות והתעללות.

הטיפול הרפואי בניצולים הציב בפני הבריטים אתגר חסר תקדים. מדובר היה בכוחות צבאיים היודעים כיצד לטפל בפצועי קרב, ולא במי שאומנו לטפל בשרידי רצח עם. המספרים בלתי נתפסים: 21,000 נשים ו-9,000 גברים נזקקו לאשפוז ביום השחרור, ובסך-הכל 38,000 איש היו זקוקים לטיפול. המחלות הנפוצות ביותר היו דיזנטריה ומחלות מעיים אחרות (20,000 חולים), שחפת (10,000 חולים), כָּפָן כתוצאה מרעב (5,000 חולים) וטיפוס (3,500 חולים). לאחר שש יממות של עבודה מואצת הוקם בית חולים, 35,000 איש נקלטו בו בתוך פחות משבועיים, ועד אמצע חודש מאי טופלו בו 14,000 חולים. למרות כל המאמצים, 1,000 ניצולים נוספים נפטרו לאחר חיסולו של מחנה מספר 1.

הטיפול בניצולים הופקד בידי גדוד הארטילריה הקלה 113 של הצבא הבריטי. קפטן אנדרו פָּארֶס, קצין בגדוד, העלה על הכתב את הפעולות שביצעו הוא וחבריו בין יום השחרור לבין 21 במאי 1945, היום בו נשרף הבלוק האחרון של מחנה מספר 1.

50% מהאסירים היו זקוקים לאשפוז מיידי, כתב פארס. לאיש מהם לא היה מזון בשבוע שקדם לשחרור, ולפני כן – חיו בתזונת הרעב-למחצה הרגילה של מחנות הריכוז. ברחבי המחנה היו מוטלות 10,000 גופות של חולי טיפוס, בשלבים שונים של ריקבון, ומבין הניצולים מתו 4,500 מדי יום. "האסירים איבדו כל כבוד עצמי והידרדרו מבחינה מוסרית לרמה של חיות", המשיך. "בגדיהם היו בלויי סחבות ומלאי כינים; לא היו להם סכו"ם וצלחות, ובזמן חלוקת המזון הם התנהגו יותר כמו זאבים רעבים מאשר כבני אדם".

חיילי הגדוד ניגשו מיד למשימה, שהייתה הרבה מעבר למה שהוכשרו לו ולמה שאף דמיינו אי-פעם. בשטחו של בסיס האימונים לשריון הוקם בית חולים, בתוך שבעה ימים עברו כל הניצולים חיטוי, קברי המונים נחפרו והגופות נטמנו בהן, מזון בכמויות גדולות הובא ממחסני הוורמכט, צריפים זמניים הוקמו כדי להקל על הצפיפות, הותקנו צינורות מים ומתקני תברואה, הילדים קיבלו צעצועים שהוחרמו מעיירות סמוכות, סיורים ליליים סביב המחנה מנעו ביזה והוקמה לשכת מידע שגם טיפלה במכתביהם של הניצולים.

"חלשים מכדי לזוז"
נשות סגל בברגן-בלזן [ארכיון המדינה הבריטי]

די מהר הפסקנו להשתומם למראה דמויות שחונות הזוחלות מחוץ לבקתות שלהם כאשר בידיהם קערות המזון שלהם, בהן השתמשו זה עתה כסירי לילה, מרוקנים אותם בתא השירותים הקרוב, מנקים אותם בסחבות מטונפות אשר שימשו אותם כבגדים, ואז חוזרים לבקתות שלהם כדי לקבל את המזון באותן קערות עצמן"

ב-30 באפריל הגיעה לברגן-בלזן קבוצה של 100 סטודנטים לרפואה שהתנדבו לסייע. אחד מהם היה ג'רלד רָפָּרְפּוֹרְט, אשר תיאר ביולי 1945 את חוויותיו במאמר שפורסם ב-Middlesex Hospital Journal. גם הוא התייחס בין היתר למצבם הנפשי של הניצולים:

"רוב האנשים נעשו אדישים מכדי שיהיה להם אכפת או חלשים מכדי לזוז, כך שהם נותרו במקומותיהם, נספגים שוב ושוב בצואתם (כמעט כולם סבלו משלשול קשה), בלתי אכפתיים, חסרי בושה. העדר הבושה, האדישות הזאת, הנסיגה הזאת לחייתיות פשוטה – ניכרו מכל עבר. גברים ונשים כאחד התהלכו במחנה עירומים לחלוטין, קר ככל שהיה, וכלל לא חשבו על כך. הם ישבו זה לצד זה בתאי השירותים ובהו בצורה מחפירה בעוברים ושבים.

"די מהר הפסקנו להשתומם למראה דמויות שחונות הזוחלות מחוץ לבקתות שלהם כאשר בידיהם קערות המזון שלהם, בהן השתמשו זה עתה כסירי לילה, מרוקנים אותם בתא השירותים הקרוב, מנקים אותם בסחבות מטונפות אשר שימשו אותם כבגדים, ואז חוזרים לבקתות שלהם כדי לקבל את המזון באותן קערות עצמן.

"הם היו מרימים כל חפץ קטן שמצאו במחנה, ולא משנה עד כמה היו חסרי שימוש, חסרי ערך או מטונפים: שבבי עץ, בדלי סיגריות, סחבות – זה לא שינה להם – ונשאו אותם כאילו נתקלו באיזשהו פרס יקר. וכאשר הובא מזון לבקתות, אלו שהיו מספיק חזקים התנפלו עליו כמו להקת זאבים ונלחמו על כל פירור שיכלו להשיג, חושבים רק על עצמם ולא דואגים כלל לאלו שלא יכלו לזוז ואשר כתוצאה מכך יצאו בידיים ריקות. כולם ליהגו באופן בלתי מובן בטון גבוה שנשמע כמו המון קופים זועמים.

"המוות היה חסר משמעות מבחינתם והגופות לא הוציאו מהן שמץ של גינוי. ביצענו מדי בוקר 'סיבוב גופות' כדי להוציא את המתים, כמו סיבוב אחיות כאן באנגליה ובאותה אווירה של נורמליות שגרתית. [...] רק סבל עז וממושך יכול היה ליצור את השפלות הנפשית, המוסרית והגופנית לה היינו עדים. האנשים הללו היו שבורים לחלוטין, חסרי חיים, לא מוסריים. העולם הציע להם רק אומללות; אז מדוע שיהיה להם אכפת מהעולם?".

הבלוקים בהם התגוררו היו מטים ליפול, בלי תאורה ובלי מים, סיפר רפרפורט. הוא הכיר צריפים דומים מבתי חולים בבריטניה, אך שם התגוררו 40 איש בכל אחד, ואילו בברגן-בלזן הוא נכנס לבלוק כזה וגילה שיש בו 580 איש. "איש לא יכול היה לשכב במלוא קומתו, לא היה מקום. במקום זה היה עליהם לעמוד או להצטופף זה על גבי זה על הרצפה, החולים, הגוועים, הגוססים והמתים – כולם בגוש אנושי מסריח, אומלל וגועש, נגוע מחלות, רוחש רמשים", כתב.

רפרפורט תיאר גם את מצבם הגופני: "'עור ועצמות' הוא בדרך כלל ביטוי ריק, אך כאן היה זה תיאור מילולי. ראשיהם לא היו יותר מאשר גולגלות מכוסות קלף, את ירכיהם אפשר היה להקיף באצבע ובוהן, וקל היה לתפוס את חוליותיהם דרך קירות בטנם. שריריהם היו רק סיבי שיער, ושדיהן של הנשים היו רק עור מקומט ורפוי. [...] כמעט כולם היו חולים במידה או אחרת. הם סבלו משלשול כמעט ללא יוצא מן הכלל".

"כל אחת הייתה מישהי"
ניצולות במחנה [צילום: ארכיון המדינה הבריטי]

ד"ר וו.ר.פ קולינס, רופא מדבלין, תיאר את הפעולות שביצעו עמיתיו בברגן-בלזן מיד לאחר השחרור במאמר שפורסם ביוני 1945 בשבועון הוותיק והיוקרתי British Medical Journal. הוא סיפר:

"בלוק הילדים הוא המקום השמח ביותר במחנה. רבים מהילדים סובלים מתת-תזונה ותשושים ביותר, ורבים מהם חולים; אבל רבים גם מתחילים כעת להחלים, ומוזר ככל שהדבר יישמע – במיוחד אלו שמתחת לגיל שבע אינם מראים את תסמיני הזוועות שהם אולי ההיבט הגרוע ביותר במצבם הנפשי של המטופלים המבוגרים. הם כבר צוחקים ומחייכים שוב. רבים יחלימו לחלוטין. אבל האחריות שלנו לא תסתיים אז, שכן לרבים מהם אין בתים לחזור אליהם, אין הורים, אין עתיד רגיל. לבטח יש במקום כלשהו בעולם אנשים שיוכלו להתייצב, לדאוג לילדים הללו ולתת להם שוב בית".

בסיום דיווחו חזר קולינס לאותה בעיה, שכמובן הייתה מדינית לא פחות מאשר רפואית ואנושית: "ניתן יהיה להחזיר לבתיהם את אלו הכשירים די הצורך להעברה לארצותיהם, שם יהיה על בני ארצם לטפל בהמשך האשפוז והשיקום. אבל עדיין יישארו מספר גדול מאוד, אולי אלפים, של אנשים חסרי מדינה ובית, אשר רווחתם הרפואית והכללית והשבתם המלאה לחברה הנורמלית ודאי יישארו כבעיה בלתי פתירה בשנים הבאות".

תקלה מוזרה, טרגי-קומית באותן נסיבות, התבררה כברכה. בסוף חודש אפריל הגיע משום מה לברגן-בלזן משלוח גדול מאוד של שפתונים לנשים. הרופאים הנואשים לא ידעו אם לצחוק או לצעוק, אך עד מהרה הבחינו שיש לשפתונים השפעה מדהימה. סיפר קולונל מרווין גוֹנין, מפקד יחידת האמבולנסים של הדיביזיה ה-11:

"אני לא חושב שמשהו הועיל לאסירות יותר מאשר השפתונים הללו. נשים שכבו על מיטות ללא סדינים או כותנות לילה, אבל עם שפתיים אדומות. ראיתי אותן משוטטות ללא מטרה, עטופות רק בשמיכות – אבל עם שפתיים אדומות [...] סוף-סוף מישהו עשה משהו שגרם להן להיראות שוב כמו בני אדם. כל אחת מהן הייתה מישהי, לא סתם עוד מספר שמקועקע על הזרוע [...] סוף-סוף ניתנה להן האפשרות לטפח את הופעתן החיצונית. השפתונים הללו החלו להחזיר להן את אנושיותן".

תאריך:  12/04/2018   |   עודכן:  12/04/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"שום תיאור ושום תמונה אינם יכולים לתאר את הזוועות ומחזות האימים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, המציין בימים אלה 70 שנה להיווסדו, חושף (יום ה', 12.4.18) לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה מכתב נדיר שכתב הצייר היהודי הנודע מארק שאגאל לראש הממשלה דוד בן-גוריון ב-14 במאי 1948, יום הקמת מדינת ישראל. המכתב שכתוב במקור בשפת היידיש, הוצג לשופט אליקים רובנשטיין - המשנה לנשיאה (בדימוס) בבית המשפט העליון, בעת ביקור פרטי שערך לפני כחודש בארכיון צה"ל, רובינשטיין ראה את המכתב והציע לתרגם אותו מיידיש לעברית.
12/04/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
השרה לשוויון חברתי, ח"כ גילה גמליאל, אישרה (יום ד', 11.4.18) את תיקון מבחני התמיכה לעמותות הפועלות להנצחת זכרון השואה. בתיקון מבחני התמיכה ניתן דגש על פישוט מבחני התמיכה על-מנת להקל בין היתר על העומס הביורוקרטי של ארגוני ניצולי השואה המבקשים תמיכה מהמשרד.
11/04/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
ביד ושם נפתחו (יום ד', 11.4.18) אירועי טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בתרועת אבל ובהדלקת אבוקת הזיכרון אותה הדליק יו"ר מועצת יד ושם, הרב ישראל מאיר לאו. ברחבי הארץ נסגרו בתי העינוגים ומחר בשעה 10:00 תושמע צפירת דומייה בת שתי דקות.
11/04/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
לצערי יש עדיין ניצולים רבים שלא מימשו חלק מזכויותיהם החשובות. במקרים רבים, מימוש הזכויות יכול לעשות שינוי משמעותי בחייהם של הניצולים ובני משפחתם שתומכים בהם. רק לאחרונה מבקר המדינה קבע שאחת הבעיות המשמעותיות היא חוסר המודעות והעזרה בנושא הזכויות.
11/04/2018  |  עמי בר  |   מקורות
האווירה בקמפוסים של האוניברסיטאות בצפון אמריקה עוינת כלפי היהודים וכלפי ישראל ורוויה באנטישמיות ובאווירה אנטי ישראלית. הסטודנטים היהודיים הלומדים באוניברסיטאות חשופים להטרדות, להתבטאויות אנטישמיות ובעיקר לדיסאינפורמציה רבה באשר להיסטוריה היהודית ולפעולות שנוקטת מדינת ישראל כדי להגן על תושביה. התמודדות עם האווירה רווית השנאה אינה קלה לסטודנט היהודי שבעצמו מתמודד עם שאלות מהותיות באשר לזהותו היהודית. לא בכדי תופעת ההתבוללות מכונה "השואה השקטה". זוהי שואה המכלה בכל שנה אלפי צעירים יהודיים הנישאים בנישואי תערובת ומתרחקים מהעם היהודי. בקהילות רבות בעולם אחוז ההתבוללות כבר חצה את רף שבעים האחוז של הצעירים היהודיים המפנים עורף ליהדות.
11/04/2018  |  משה ניסנבוים  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
עלייה בביטויים אנטישמיים ותחושות של חוסר ביטחון  /  מירב ארד
קברים על קרקע של קורבנות שואה  /  איתמר לוין
חוק השואה בפולין - ויכוח על כסף  /  עומר כרמון
צריך למנוע שואה נוספת  /  ראובן לייב
רק פסגה, עכשיו!  /  יצחק מאיר
נשים לוחמות  /  אסתר שניאורסון גרי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il