|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  

  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

האם גם שנת הלימודים תשפ"א תרד לטמיון

להיערך עכשיו ללימוד מקוון

הגל השני של הקורונה כבר כאן וייתכן מאוד שב-1 בספטמבר לא ניתן יהיה לפתוח את בתי הספר ההיערכות חייבת להתחיל כעת - בהתאמת תוכניות הלימודים ובאספקת ציוד קצה לכל תלמיד
25/06/2020  |   איציק וולף, איתמר לוין   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מי יחנך אותם [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]

דרוש מכשיר קצה לכל תלמיד [צילום: AP/Wally Santana]

עוד תשעה ימים, פחות תשעה ימים. כן חופש גדול, לא חופש גדול. כן בית ספר קיץ, לא בית ספר קיץ. זה מה שמעסיק את המורים, ההורים, התלמידים, משרד החינוך, בתי המשפט והתקשורת מזה חודשיים. הוויכוחים העקרים הללו - תוצאה של מריבות אגו ושליטה בין יפה בן-דויד לבין רן ארז, ושיקוף של מערכת הוראה שכבר מזמן איננה מחנכת - גרמו לכך שאיש אינו מדבר וממילא איש אינו עושה את הדבר החשוב באמת: להתכונן לשנת לימודים שתעמוד בסימן של למידה מרחוק.

נתוני משרד הבריאות ביחס לגל השני של התחלואה בקורונה הופכים לברורים מיום ליום: הקורונה כאן והיא צפויה להישאר איתנו עוד זמן משמעותי. קרוב לוודאי שהחורף הקרוב יביא עימו עלייה משמעותית בתחלואה, אשר תחייב נקיטת צעדים דומים לאלו של החורף הקודם. המשמעות: בתי הספר עלולים להיסגר שוב לזמן ממושך. שנת הלימודים תש"ף כבר ירדה לטמיון במידה רבה; עכשיו, ממש עכשיו, הוא הזמן היחיד בו ניתן להבטיח ששנת הלימודים תשפ"א לא תלך בעקבותיה.

בתי הספר עלולים להיות הראשונים שישלמו את מחיר הגל השני, משום שלפחות לכאורה - לסגירתם אין מחיר משקי וכלכלי מיידי, ובמקביל בלתי אפשרי לשמור בהם על מגבלות הקורונה. כל מורה, הורה ותלמיד שהסתובבו בבתי הספר בחודשיים האחרונים היה יכול לראות שאין שום שמירה על מסיכות ועל הרחקות חברתיות. אין גם שום אפשרות לעשות זאת בחברה של ילדים ובני נוער. האם זה אומר שלא היה צריך לפתוח את מוסדות החינוך? אבן הבוחן צריכה להיות השאלה האם פתיחת המוסד החינוכי נדרשת לצורך יציאת ההורים לעבודה. באופן כללי ניתן לומד די בבירור שבכל הנוגע לגני הילדים ובתי הספר היסודיים התשובה היא חיובית, בעוד שביחס לחטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים התשובה היא לאו ב-א' רבתי.

אבל לא מדובר רק על ההיבט המשקי המיידי, אלא גם על ההיבט החברתי ארוך הטווח. מערכת החינוך היא הכלי היחיד המבטיח את קיומם בעתיד של המדענים, מהנדסי התוכנה, הרופאים, הטייסים, אנשי הרוח והמורים. בלעדיה אין לנו סיכוי לשרוד בתוך ים של עוינות ואל מול מי שמצהירים בפה מלא על רצונם לחסל את מדינת ישראל. בלעדיה הפערים החברתיים ילכו ויתרחבו, על כל המחיר הכלכלי והאנושי הכבד שהם גורמים. לכן, חובה ראשונה במעלה היא להבטיח כבר כעת, שב-1 בספטמבר ניתן יהיה להפעיל אותה - גם אם לא יהיה מנוס מסגירת בתי הספר.

מה שהתרחש בחודשים האחרונים בלמידה מרחוק בבתי הספר התיכוניים רחוק מלהעניק תקווה לשנה הבאה. שיעורי הזום היו מפוזרים בשעות ספוראדיות במהלך היום, היו תלויים ברצונו הטוב של המורה, לא לכל התלמידים היו מכשירי קצה ולא הייתה תמיכה מערכתית של בתי הספר במורים מבחינה פדגוגית. העובדה שאנחנו ממשיכים לחשוב ששנת הלימודים הבאה לא תדרוש מאיתנו לימודים מקוונים, והעובדה שאיש לא נערך לאפשרות הזאת באופן משמעותי - היא היבט נוסף של חוסר היכולת הישראלי לתכנן לעתיד ולחשוב על אסטרטגיה, במקום לשלוף פתרונות ולהתעסק עם הטקטיקה. משבר הקורונה מספק לכך דוגמאות אין ספור.

אנחנו נמצאים במשבר הקורונה חודשים ארוכים, ועד היום לא בוצעה עבודת מטה מסודרת - החל ממשרדי הממשלה ועד לאחרון מוסדות החינוך - לצורך מיסוד אפשרות יעילה ומעשית של לימוד מקוון בכיתות שבהן לא נדרשת החזרת התלמידים לבתי הספר. וזה לא שהמשימה בלתי אפשרית; קצת חשיבה מקורית יכולה להוביל לפתרונות יצירתיים, ישימים ובעיקר חיוניים.

מיסוד הלימוד המקוון דורש כמה היערכויות מערכתיות. בראשן - הבנה של צוותי ההוראה שהם חייבים לשנות את מערכי הלימוד שלהם באופן שיותאם ללימוד המקוון. מערכי השיעור צריכים להיות בקצב מהיר ומעורר עניין, תוך שימוש במצגות מלאות, בסרטונים, בקישורים לאתרי אינטרנט. כל זה, על-מנת שניתן יהיה לגשר על הפער שבהעדר המפגש הבלתי אמצעי בכיתה וכדי למשוך את תשומת ליבם של בני הנוער במאה ה-21. זוהי גם הזדמנות מצוינת להכשיר אותם לשימוש נבון ואחראי בטכנולוגיה ובמקורות המידע האינטרנטיים.

היערכות מערכתית חשובה לא פחות היא דאגה של הרשויות - של משרדי הממשלה ושל הרשויות המקומיות - לכך שלא יהיה תלמיד ללא מכשיר קצה. לימוד מקוון באמצעות הטלפון הסלולרי הוא לא נוח ולא יעיל. נדרש שלכל תלמיד יהיה מחשב אישי או לכל הפחות טאבלט. רק לאחר שיהיה לכל תלמיד מכשיר קצה - ניתן יהיה לקבוע שעות קבועות ללימודים המקוונים. באופן הזה, כל בני הבית הלומדים במוסדות חינוך יוכלו להתקבץ בסביבת עבודה ביתית אחת - איש איש ומחשבו והאוזניות האישיות שלו - וללמוד לפי מערכת השעות המקוונת היומית. יום הלימודים המקוון צריך להיות בשעות קבועות, על-מנת שמוסדות החינוך יוכלו לקבוע מערכות שעות מסודרות והתלמידים יהיו במסגרת ברורה. את הבחינות יש להחליף בהגשת עבודות או בביצוע מצגות לכל הכיתה באמצעות המערכת המקוונת.

מהיכן יבוא הכסף לרכישת מכשיר קצה לכל תלמיד? אכן, שאלה משמעותית. הרשויות המקומיות החזקות אולי יוכלו לממן זאת, אך רבות אחרות אינן מסוגלות לעמוד בהוצאה כזאת. לצורך גישור על הפער, ניתן להשיק תוכנית ממשלתית לאיסוף מחשבים (נייחים וניידים) וטאבלטים מחברות וארגונים ציבוריים גדולים וחלוקתם לתלמידים. אפשר לחשוב על חברות מדד ת"א-135, משרדי ממשלה, עיריות וחברות ממשלתיות; הללו משתמשים ברבבות מחשבים, מחליפים אותם בצורה שוטפת ועדיין ניתן להפעילם למשך שנה בבתי התלמידים. אפשר גם להטיל על תלמידים במגמות מחשב להשמיש את הציוד, כאשר בתמורה 10% ממנו יישארו באותו בית ספר. ובמקרה הכי "גרוע", המדינה צריכה לממן את רכישת הציוד. זהו אינטרס ראשון במעלה שלה וההשקעה החשובה ביותר בעתיד של כולנו: ששנת הלימודים הבאה לא תתבזבז עוד לפני שהחלה.

בממשלה החדשה יש כמה משרדים שמתהדרים בתואר "חברתי" ושצריכים באופן דחוף להכניס תוכן ממשי לפעילותם על-מנת שיצדיקו את קיומם. מספיק יהיה אם אחד מן המשרדים הללו - אולי המשרד לחיזוק ולקידום קהילתי - יהיה הגורם שירכז את הפעילות של תוכנית ההצטיידות במכשירי הקצה. הוא ירכז את הנתונים ואת הצרכים של התלמידים מהרשויות המקומית, הוא יהיה בקשר עם הגופים הממשלתיים המקבילים ועם החברות הציבוריות והפרטיות הגדולות לצורך אספקת הציוד, והוא זה שידאג להכנת הציוד לשימוש של התלמידים.

הדבר החשוב ביותר הוא לקלוט מיד, שאם ההיערכות לא תחל עכשיו - היום, לא מחר - הרי שאנחנו מסתכנים בכך שהשכלתם של למעלה ממיליון בני נוער תהיה לקויה בצורה משמעותית. המחיר שנשלם על מצב כזה עלול להיות כבד מנשוא. כמו במשל הסיני הידוע, אולי אפשר להוציא מן הקיר את המסמרים שסימנו כל יום של בטלה מלימודים - אבל החורים נשארים.

תאריך:  25/06/2020   |   עודכן:  25/06/2020
איציק וולף, איתמר לוין
+גנץ: ההדלפות מהקבינט - פגיעה בבטחון המדינה
21:43 25/06/20  |  עידן יוסף
שר הביטחון, בני גנץ: "ההדלפות מהקבינט המדיני ביטחוני הן תופעה פסולה וחמורה. אם גורמי הביטחון לא יוכלו להציג את עמדותיהם ואת כלל המידע הרלבנטי לדרג המדיני באופן חופשי, זוהי פגיעה אמיתית בביטחון המדינה".
+ראש אמ"ן נחשף לחולה ונכנס לבידוד
21:40 25/06/20  |  עידן יוסף
‏ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, ומפקדים נוספים מהאגף נכנסו לבידוד, עקב חשיפה לחולה קורונה.
+668 נדבקים ביממה האחרונה
19:32 25/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
עד כה נדבקו 22,400 ישראלים בקורונה  ▪  מספר החולים החדשים: השלישי בגובהו מתחילת המגפה  ▪  מרכז הידע לקורונה: "תמונת ההדבקה הארצית הנוכחית, ובפרט בקרב אוכלוסיות בסיכון, חמורה יותר בנקודת ההווה
(בדיקות ברחובות [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90])
+ישראל והאמירויות בשת"פ למחקר קורונה
18:55 25/06/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה הודיע שישראל תשתף פעולה עם איחוד האמירויות בתחומי המחקר, הפיתוח והטכנולוגיה במאבק בנגיף הקורונה  ▪  "זוהי תוצאה של מגעים ממושכים ואינטנסיביים בחודשים האחרונים"
(שיתוף פעולה רשמי ראשון [צילום: קמראן ג'ברלי, AP])
+2,315 דולר לבדיקת קורונה
18:07 25/06/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מחירים מרקיעי שחקים ופערים של אלפי אחוזים - זה מה שהעלתה בדיקת ניו-יורק טיימס בנוגע לבדיקות הקורונה  ▪  הסיבה המרכזית: העדר אסדרה של המחירים בביטוחי הבריאות
(היבדק וסע במדינת אריזונה [צילום: מאט יורק, AP])
+דובר צה"ל ו-100 מחייליו נכנסו לבידוד
16:39 25/06/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
תא"ל הדי זילברמן השתתף בשבוע שעבר בדיון שאחד המשתתפים האחרים בו אובחן כחולה קורונה  ▪  מלבד זילברמן נכנסו כ-100 מחיילי יחידת דובר צה"ל לבידוד
(תא"ל הדי זילברמן [צילום: דו"צ])
+"הסקר הסרולוגי יוביל לתוצאות מוטות"
16:01 25/06/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
פרופ' פפרמן: "ביצוע הסקר במתכונת המוצעת לא יאפשר הערכות מדעיות לגבי שיעורי טעות אפשריים מעצם העובדה שמדובר במדגם בלבד"  ▪  התריע בפני בכירים במשרד הבריאות אך לא קיבל מענה  ▪  "לא נותרה לי ברירה אלא להשמיע את עמדתי בפומבי"
(פרופ' דני פפרמן. נותר ללא תגובה)
+ינואר-מרס: תפוסת של 46% בלבד במלונות
14:24 25/06/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הנחיות משרד הבריאות לצורך מניעת התפשטות מגפת הקורונה בארץ הביאו לירידות דרמטיות בנתוני הלינות במלונות בחודש מרס ולפעילות כמעט אפסית בחודשים אפריל-מאי
(סגר בירושלים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+מהשבוע הבא: פועלים פלשתינים ילונו בישראל
11:27 25/06/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
לנוכח נתוני התחלואה הגואים ברשות הפלשתינית, כמו גם בישראל, נערך משרד הבינוי והשיכון לעצירת הכניסה היומית של פועלים לשטח ישראל ולחזרה להלנת הפועלים בשטח ישראל
([צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
+הסיפוח בעיני וושינגטון
10:48 25/06/20  |  טל בן-יעקב   |   לרשימה המלאה
משכרך נתניהו את הסיפוח עם טראמפ, הוא גולל כדור שלג לעבר וושינגטון, ורק שם תיקבע ההחלטה בנושא  ▪  בבית הלבן, מחד-גיסא, מעוניינים לרצות את האוונגליסטים, אשר אמביוולנטיים לגבי סיפוח מלא, כאמונתם, או לא לספח כלל, כרצון חלק מהמתנחלים; ומאידך-גיסא, רוצים לקרוץ למצביעים מתנדנדים שתומכים במדיניותו הכלכלית של טראמפ, אך רוצים לראות מדיניות מפויסת במזה"ת
(טראמפ. תמונת ניצחון [צילום: אלכס ברנדון, AP])
+החזר
09:44 25/06/20  |  אברהם בנמלך   |   לרשימה המלאה
אי-אפשר להסיר את העיקול  ▪  אבל עיקלו לי את דמי האבטלה על תקופת הקורונה  ▪  אין ברירה, תשלם, אחרי שבוע יסירו לך את העיקול  ▪  אבל זאת טעות  ▪  כשעושים טועים, אין ברירה  ▪  אחרי שתשלם תגיש בקשה לפקיד החזר מיסים
(עיקולים [צילום: שירות התעסוקה])
+שיא במספר הנדבקים: 532 ביממה
08:14 25/06/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אתמול נרשמה העלייה החדה ביותר במספר הנדבקים החדשים מאז החל הגל השני של התחלואה בקורונה  ▪  הממשלה דחתה המלצה של מכון גרטנר להחזרת הגבלות התנועה בכל הארץ  ▪  גורמים בקואליציה חוששים: בג"ץ יתערב בחוק איכוני השב"כ
(ההמלצה: להחזיר את ההגבלות [צילום: איתמר לוין])
+בשל הקורונה: מגיפת פלסטיק
08:11 25/06/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המעבר הנרחב לכלים חד-פעמיים, אמצעי המגן ומשלוחי המוצרים והמזון - כל אלו הזניקו את השימוש בפלסטיק ואת הזיהום שהוא גורם, מדווח אקונומיסט
(פרו: יריעות פלסטיק בשוק [צילום: רודריגו אבד, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להיערך עכשיו ללימוד מקוון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה ג.
25/06/20 11:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
העולם סובל ממגיפה של פלסטיק כתוצאה ממגיפת הקורונה. נתונים מלאים אינם קיימים, אומר אקונומיסט, אך גם החלקיים מספיקים. למשל: השימוש בכוסות חד-פעמיות זינק בארה"ב ב-300%-250% מאז פרצה הקורונה. אמצעי המיגון – מסיכות, כפפות ובקבוקוני חיטוי – הם המקור העיקרי לגידול בפסולת הפלסטיק; שוק המסיכות החד-פעמיות המריא מ-800 מיליון דולר אשתקד ל-166 מיליארד דולר השנה.
25/06/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020. 45 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 32 שהתנגדו לה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת וזו תכריע היכן יתקיים המשך הדיון.
24/06/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
על-פי תחזיות משרד הבריאות צפוי גל ההידבקות בקורונה להתעצם בתוך חמישה ימים ולהגיע לכ-1,000 חולים חדשים ביום. היום (יום ד', 24.6.20) זוהו 264 חולים חדשים. גורמים במערכת הרפואית מתריעים כי קצב התחלואה הופך את החקירות האפדימיולוגיות לבלתי יעילות וכי המצב הוא "על סף איבוד שליטה", כלשונם.
24/06/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
קרן המטבע הבינלאומית חותכת את תחזית הצמיחה ומעריכה כי כלכלת העולם תתכווץ השנה ב-4.9%. מדובר בעידכון נוסף של התחזית הכלכלית של הקרן, שנעשה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.
24/06/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
‏הממשלה אישרה (יום ד', 24.6.20) פה אחד פטור מחובת הנחה לקידום מהיר בקריאה ראשונה של החוק שמאפשר שימוש באמצעי שב"כ לאיתור חולי קורונה. זאת לנוכח העיכוב שחל בפיתוח ישומון המגן 2.0.
24/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il