|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
טילרסון, טראמפ, מאטיס. 180 מעלות [צילום: אוון ווצ'י, AP]

רק בפוליטיקה: שבחים וגידופים

קיתונות השופכין של הליכוד על זאב אלקין הם חלק מתופעה ידועה: כל התשבחות כאשר אנחנו באותו צד, כל העלבונות כאשר אנחנו יריבים טראמפ "מצטיין" במיוחד בזגזוג כזה, וגם נתניהו עושה זאת היטב
24/12/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשל טראמפ   |   תגובות

כל מי שיצא לו לראות פעם מסיבת עיתונאים בה קבוצת כדורגל מציגה כוכב חדש, צפה באותו שחקן אומר עד כמה הוא אוהד את הקבוצה מנעוריו, שחלום ילדותו היה לשחק בה ושכעת משאלתו היא להופיע בשורותיה כמה שיותר. המהדרין יקפידו, לאחר כיבוש שער או סתם לצורך הפוזה, לנשק את סמל המועדון. אלא מאי? בהחלט ייתכן שאחרי שנה-שנתיים הוא יגיד בדיוק את אותם הדברים ויתן בדיוק את אותה נשיקה לתחנה הבאה בקריירה.

כנ"ל לגבי הקבוצות. כאשר הן מצרפות שחקן, תשמעו מן המאמן שהוא שם עין עליו כבר בקבוצת הנוער, שעקב אחריו במשך שנים, שזהו בדיוק האיש הנחוץ כדי להוביל את הקבוצה להישגים, שהלוואי שיישאר איתה עד זקנה ושיבה. אלא מאי? אם השידוך לא יעלה יפה, או אם סתם היחסים יתערערו, השחקן "ישוחרר" (מילה מכובסת לפיטורין) ו"מקורות במועדון" יידעו לספר שהוא היה כישלון מוחץ, הרעיל את חדר ההלבשה, לא שמר על אורח חיים ספורטיבי ופראייר מי שלוקח איתו.

מה שמשעשע או מגוחך בתחום הספורט, הופך לרציני ואף למדאיג כאשר הוא מגיע להנהגת המדינה. אנחנו יודעים שהיריבים הפוליטיים של אתמול עשויים להיות זוג הנאהבים של היום, וזוג היונים של היום עשוי להיות זוג הזאבים של מחר. Politics makes stange bedfellows, נהוג לומר בפרפרזה על ויליאם שייקספיר. עם זה אנחנו עוד יכולים לחיות; יש אילוצים ואנחנו יודעים שפוליטיקאים מצטיינים בלהטוטנות מילולית שמטרתה להצדיק אינטרסים מתחלפים. אך מה עלינו להסיק מכך שהפוליטיקאי שזכה אך תמול-שלשום לשבחים גורפים מפיו של עמיתו, סופג כעת - מאותה פה ממש - מטען של גידופים? ובמיוחד כאשר מדובר במקרה בו המשבח מינה את פלוני לתפקיד בכיר ומנה את מעלותיו, אך כאשר נפרדות דרכיהם - הוא מונה באותו להט את חסרונותיו.

קיתונות השופכין של הליכוד על זאב אלקין בעקבות פרישתו מן המפלגה והצטרפותו לגדעון סער (יום ד', 23.12.20) הם רק הדוגמה האחרונה לתופעה זו. אלקין היה מספיק חשוב לבנימין נתניהו ולמפלגה כדי לתפור עבורו שני תיקים באמת מיותרים; כעת, הוא רק "שר המים" שפורש משום שלא קיבל את התפקידים אותם רצה. רבים-רבים ספגו את אותה אש מאותו כיוון בנסיבות דומות. מי שהיו בכירים בליכוד ובממשלות נתניהו, הופכים לאפסים ואף למסוכנים ברגע בו הם מהווים יריבים פוליטיים.

יש הרבה נקודות דמיון בין בנימין נתניהו לבין דונלד טראמפ (וגם הרבה נקודות שוני), וזו בהחלט אחת הבולטת שבהן; טראמפ, כרגיל אצלו, עושה את זה הרבה יותר בגדול. בסגנון המנופח האופייני לו, הוא מהלל ומשבח בעת המינוי - ומחרף ומגדף בעת הפרידה. מאחר שטראמפ החליף בכירים בממשלו בקצב מסחרר, גם הדוגמאות הן מרובות. נסתפק בדבריו לגבי שלושה: רקס טילרסון, שהיה שר החוץ; ג'ים מאטיס, שהיה שר ההגנה; וג'ון בולטון, שהיה היועץ לביטחון לאומי.

כאשר מינה טראמפ את טילרסון, לשעבר מנכ"ל אקסון-מובייל, הוא כינה אותו "שחקן ברמה עולמית. הוא ממונה על חברת נפט שהיא בערך כפולה בגודל מזו שאחריה. הוא מכיר הרבה שחקנים חשובים והוא מכיר אותם היטב. הוא עשה עסקות גדולות ברוסיה" - ובעולם של טראמפ, כידוע, קשר טוב עם רוסיה הוא מעלה. אך כאשר פיטר טראמפ את טילרסון (בטוויטר), אמר עליו: "אין לו את היכולת הנפשית הדרושה. הוא טיפש כמו אבן ולא נפטרתי ממנו מספיק מהר. הוא עצלן בטירוף". טילרסון, קבע מי שמינה אותו לתפקיד שר החוץ, "לחלוטין לא כשיר ולא מתאים להיות שר החוץ".

על מאטיס, גנרל נחתים בעל ארבעה כוכבים, אמר טראמפ: "הוא מימוש חי של המוטו של הנחתים: תמיד נאמן. לכל האמריקנים יש מזל שאדם בעל אופי ויושרה כאלה יהיה כעת האזרח שבראש משרד ההגנה". הוא שיבח את מאטיס על האופן בו הוביל את כוחות ארה"ב בעירק ובאפגניסטן: "כך צריך להנהיג, בלי חוכמות". אך כאשר מאטיס התפטר בשל חילוקי דעות קשים איתו, כינה אותו טראמפ "הגנרל הכי overrated בעולם. ביקשתי ממנו להתפטר וזו הייתה הרגשה מצוינת". ועוד: "היכולת העיקרית שלו לא הייתה הצבא אלא יחסי ציבור לעצמו. נתתי לו חיים חדשים, דברים לעשות, קרבות לנצח, אבל הוא התקשקש. אני לא אוהב את סגנון ה'מנהיגות' שלו או דברים אחרים אצלו, ורבים מסכימים. טוב שהוא הלך!".

בולטון, איש ימין ידוע, היה האדם השלישי שמילא את תפקיד היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ. "הוא בחור קשוח שיודע על מה שהוא מדבר", אמר עליו טראמפ עוד ב-2015. הוא שקל למנות את בולטון ליועץ לביטחון לאומי כבר בתחילת כהונתו ואמר שהוא "בחור נהדר שיודע המון". באפריל 2018, זמן קצר לאחר מינויו של בולטון ובנוכחות קצינים בכירים, אמר טראמפ ש"כל מי שבחדר רוחש לו כבוד רב". אלא שבספטמבר 2019 פיטר טראמפ את בולטון וטען: "כולם חשבו שהוא משוגע. הוא רצה לצאת למלחמה נגד כולם". כאשר פרסם בולטון ספר ביקורתי ביותר כלפי טראמפ, הגיב הנשיא: "זהו האדם המטומטם ביותר שבו נתקלתי בממשל" והוסיף: "אף פעם לא היה לו מושג". ספרו, טען טראמפ, "מלא שקרים והמצאות שכל מטרתם לגרום לי להיראות רע" ומהווה "נקמנות על כך שפיטרתי אותו, בגלל שהוא כלבלב חולה".

כאמור, גם נתניהו יודע לזגזג בהתאם לצרכיו הפוליטיים והאישיים. הוא מינה את בני גנץ לרמטכ"ל - והחל לבזות אותו בפומבי כאשר הפך ליריבו הפוליטי, ואף העז לומר שלא שיתף אותו במהלכים מדיניים מרכזיים מחשש להדלפות. ראו את הרשימה הארוכה של מי שהיו מקורבים לנתניהו עד שנטשו אותו ויצאו נגדו - וכיצד הוא התייחס ומתייחס אליהם: נפתלי בנט, איילת שקד, דן מרידור, כעת זאב אלקין ורבים אחרים. זה עובד גם בכיוון ההפוך: משה יעלון ואהוד ברק היו שרי הביטחון תחת נתניהו, וכיום מטיחים בו האשמות קשות ביותר.

לאור כל זאת, כיצד אנו אמורים להתייחס לאמירות של מנהיגים פוליטיים בכלל ולגבי אנשיהם בפרט? האם הם אומרים אמת בעת המינוי או בעת הפרידה? האם המינויים ראויים או שמא מדובר בחדלי אישים? האם הם מבצעים הליכי מינוי רציניים או שמא מגלים רק בדיעבד את החולשות והפגמים? הרי הדברים אינם יכולים לדור בכפיפה אחת, אפילו בציניות ובכזבנות בקני מידה פוליטיים. אז מה הפלא שהאמון בפוליטיקאים יורד ויורד ויורד. וכפי שאמר פעם קצין בריטי על אחד מפקודיו: הוא הגיע לתחתית והמשיך לחפור.

תאריך:  24/12/2020   |   עודכן:  24/12/2020
איתמר לוין
+התמוטטות נוסח ג'ורג' השלישי
13:06 24/12/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הנאמנים לטראמפ יזכו לגיבוי ממנו גם אם ישקרו וירמו - זו המסקנה המתבקשת מהחנינות לרוצחים המקורבים אליו ולפוליטיקאים מושחתים שתמכו בו
(סלאטן. רוצח בבגדד [צילום: קליף אואן, AP])
טראמפ מעניק חנינות, 23.12.20 / ABC News
+טראמפ ממשיך לחון מקורבים
07:42 24/12/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ברשימה הפעם: יו"ר הקמפיין לשעבר, פול מנפורט; הפעיל הרפובליקני הוותיק רוג'ר סטון; ומחותנו של טראמפ, צ'רלס קושניר  ▪  60 מבין 65 החנינות וההקלות השבוע - למקורבים אישית או פוליטית
(מנפורט. עבירות בבריה"מ-לשעבר [צילום: סת' ווניג, SP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אהוד ברק   איוונקה טראמפ / Ivanka  Trump   איילת שקד / Ayelet Shaked   אלי כהן / Eli Cohen   אנתוני  סקרמוצ'י / Anthony Scaramucci   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   ג'וזף  דנפורד   ג'יימס  מאטיס / James Mattis   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   דוד אמסלם / David Amsalem   דונלד ג'ון טראמפ / Donald John Trump   דייוויד  שולקין   דן מרידור / Dan Meridor   הרברט מקמאסטר   ויליאם שייקספיר / William  Shakespeare   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   כבוד האדם וחירותו   מייק  פומפאו   מייק פנס   מירב כהן / Meirav  Cohen   מלאניה טראמפ   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סוני פרדו   סטיב בנון   עומר ינקלביץ'   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קלייאן קונוויי   ראיין זינקי   ריינס פריבוס   רקס טילרסון / Rex W. Tillerson   שון ספייסר   שרה סנדרס-האקבי 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רק בפוליטיקה: שבחים וגידופים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי... .
24/12/20 15:13
2
ישראל בר-ניר
25/12/20 04:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
הנשיא דונלד טראמפ ממשיך (יום ה', 24.12.20) להעניק חנינות והקלות בעונש למקורבים, ובראשם מי שהיה יו"ר הקמפיין שלו, פעיל רפובליקני ותיק ומחותנו. החוקה מתירה לנשיא ארה"ב להעניק חנינה ללא כל מגבלה, כולל לקרובי משפחתו ובלא צורך באישורו של גורם נוסף כלשהו. בחלק ניכר מן המקרים, החנינות אינן עומדות בתנאים של משרד המשפטים - אך הללו אינם מחייבים את הנשיא.
24/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שבעה מתוך עשרת השקרים הבולטים ביותר בפוליטיקה האמריקנית בשנת 2020 שייכים לדונלד טראמפ – קובע הדירוג השנתי של וושינגטון פוסט. טראמפ "משפר" כל העת את ביצועיו: 30% מהשקרים ב-2015, 50% ב-2016, 60% בשנתיים הבאות וירידה קלה ל-53% אשתקד. השנה זהו דירוג השיא שלו, כאשר הפוסט מזכיר שטראמפ נוהג לחזור על חלק משקריו עשרות ומאות פעמים – גם לאחר שהוכחו ככאלה.
21/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סגן הנשיא מייק פנס מחפש בית באזור וושינגטון, ומתכנן סיור בחו"ל אשר יתחיל ביום בו הקונגרס יאשר סופית את בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא. ראש הסגל מארק מדואוז מדבר על הקמת חברת ייעוץ עם עמיתים בבית הלבן. היועץ הכלכלי לארי קודלוב מתכנן לחזור לטלוויזיה. דונלד טראמפ מסרב להכיר בהפסדו, אבל חוץ ממנו – כל הבית הלבן הוא באווירת סיום קדנציה: עובדים מחפשים בשקט משרות חדשות, חברים מבקשים טובות של הרגע האחרון, שרים מעניקים ראיונות פרידה.
21/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
דונלד טראמפ מבלה את ימיו האחרונים בבית הלבן בהתעלמות מתבוסתו וברטינות על "גניבת" הבחירות. עוזרים מרחפים מסביב, חוששים ממצבי רוחו, באגף המערבי הנטוש ברובו. המשחק אמור להיות גמור, אבל טראמפ אינו משחק לפי הכללים – מתאר סאנדיי טיימס [בבעלות רופרט מרדוק, הבעלים של רשת פוקס ניוז ומקורבו של טראמפ].
15/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נסיונו הכושל של דונלד טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות נועד לשרת מטרה נוספת: לקבע את תמיכת המפלגה הרפובליקנית גם כאשר יעזוב את הבית הלבן. בששת השבועות האחרונים יצר טראמפ את מבחן הנאמנות המוחלט: לתמוך בו או בהליך הדמוקרטי. הרוב הגדול של הנבחרים הרפובליקנים בחרו בו, טוען וושינגטון פוסט.
15/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 35  /  מי ומי  
טראמפ בחן חנינות לילדיו ועורך דינו  /  איתמר לוין
טראמפ פיטר את שר ההגנה  /  איתמר לוין
חובות עתק של טראמפ מתקרבים לפרעון  /  איתמר לוין
שר המשפטים האמריקני התפטר לאחר ביקורת מצד טראמפ  /  איתמר לוין
טראמפ לא יכול לחון את עצמו  /  איתמר לוין
דרוש רף גבוה לחופש העיתונות  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il