|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תחושת החמיצות הופיעה הפעם מוקדם מכרגיל

מדוע אנו מתוסכלים מ"שומר החומות"

חמאס נפגע בצורה קשה מאוד, אבל הציבור הישראלי מתוסכל מכך שממשלתו בחרה בהרתעה ולא בהכנעה, משיגורי הרקטות הבלתי-פוסקים ומהקושי של צה"ל להסביר את הישגיו במסגרת האסטרטגיה הנוכחית של הדרג המדיני, ספק אם יש טובה מזו בה בחר צה"ל; תפקידה של ההנהגה הוא לתאם ציפיות עם הציבור - ודאי לקראת מלחמה עם חיזבאללה
22/05/2021  |   איתי ברון   |   כתבות   |   מבצע שומר החומות   |   תגובות
מצפים לחיזוק ההרתעה [צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90]

   רשימות קודמות
  ביידן והמודיעין: דרושה ספקנות
  סייבר אירני נגד הבריאות הישראלית
  כיצד ייראה העולם באפריל 2021

ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וקצינים בכירים נוספים ממשיכים לתאר פגיעה חזקה מאוד בחמאס ולהעריך שהיא תוביל, בסיום המערכה, לחיזוק ההרתעה הישראלית. הם מבטאים בכך שביעות רצון אותנטית מאופן התנהלותו של מבצע "שומר החומות" ומהתוצאות של הפעילות ההתקפית של צה"ל.

חמאס אכן נפגע קשות, אבל הציבור בישראל מתוסכל מהתמשכות ירי הרקטות, מחוסר יכולתו של צה"ל למנוע אותו ומהעדרו של ניצחון ישראלי ברור וחד-משמעי. באולפני הגל הפתוח בערוצים השונים נתפס כל מטח רקטות נוסף של חמאס כאות לכישלונו של צה"ל לפגוע בחמאס. בעימות הנוכחי קצב האירועים מואץ מזה שאפיין עימותים קודמים, ולכן גם תחושת החמיצות המוכרת הקדימה הפעם להופיע.

הסתירה המתסכלת הזאת היא תוצאה של שלוש הפתעות שחווה הציבור הישראלי במהלך ימי המבצע. היו גם הפתעות (מעטות) שקשורות בפעילותה של חמאס (עצם פתיחת המבצע, הירי לירושלים והמטחים הגדולים לאזור המרכז). אבל שלוש ההפתעות העיקריות הן, כרגיל, על עצמנו: הציבור הישראלי גילה להפתעתו שממשלתו בוחרת (שוב) להרתיע את חמאס ולא להכריע אותו; שהפעילות ההתקפית של צה"ל, למרות עוצמתו האדירה, אינה מסוגלת להפסיק את שיגורי הרקטות; ושהצבא מתקשה להסביר ולהמחיש את ההישגים שלטענתו (המוצדקת) השיג במהלך ימי המבצע. לצד מידה גדושה של הדחקה האופיינית לציבור הישראלי, ההפתעות הן גם תולדה של מדיניות הסתרה מכוונת ארוכת שנים, המשולבת בכישלון מתמשך של ההנהגה המדינית והצבאית להסביר לציבור את האסטרטגיה הישראלית ואת מאפייניהם הנוכחיים של עימותים צבאיים.

שוב בחרו במטרה מעומעמת

וכך, כאשר החל העימות, גילו הישראלים פעם נוספת את העדיפות הברורה שנותנת ההנהגה המדינית והצבאית שלהם למבצעי הרתעה המתבססים בעיקר על חיל-האוויר ואת סלידתה ממבצעי הכרעה שמחייבים הפעלת כוחות יבשה במהלך מתמרן לשטחו של האויב. העדפה נגלית כזאת ניתן לזהות לפחות מאז מבצעי האש של שנות ה-90 ("דין וחשבון" ו"ענבי זעם") והיא נותרה עקבית גם במלחמת לבנון השנייה ובשורת המבצעים בעזה.

גם הפעם בחרה ישראל במטרה מעומעמת שעניינה "חיזוק ההרתעה". בחירה זו משליכה על אופיו של המבצע ובעיקר על תוצאותיו. למקבלי ההחלטות ברור שלא תהיה בו הכרעה ברורה וחד-משמעית ולא תהיה בו תמונת ניצחון. הם גם מעריכים (ובצדק) שלמבצע יש תכלית ראויה שתושג במחיר סביר. אך הציבור, שהמשיך לשמוע גם בשנים האחרונות רטוריקה של "הכרעה" ו"ניצחון", מאוכזב ומופתע.

ההפתעה השנייה קשורה בקושי להתמודד עם שיגורי הרקטות של חמאס. לאורך השנים הצטייד חמאס באלפים רבים של רקטות, לטווחים שונים, שמוקמו בעמדות מסתור בלב אוכלוסייה אזרחית ובאתרים תת-קרקעיים. מערך זה מאפשר לחמאס לשגר מטחים כמעט ללא הפרעה, הן לעוטף עזה, הן לטווח הבינוני (אשדוד, באר שבע) והן לאזור המרכז. עניין זה עומד במרכז תפיסת הלחימה שלו. ישראל בנתה מערך ההגנה אקטיבית ("כיפת ברזל") יעיל באופן יוצא דופן, שהיו לו הישגים מרשימים מאוד במהלך המבצע. היא גם מבצעת מאמץ התקפי גדול כנגד נקודות השיגור. אבל, הסתבר שוב שצה"ל אינו יכול למנוע את שיגור המטחים כמו גם מספר מצומצם של פגיעות קטלניות. מצב עניינים זה אינו ניתן לשינוי מהותי בטווח הזמן הקרוב. לשיגורי הרקטות יש אפוא משמעות אסטרטגית ויכולת לעצב את תודעת המערכה.

ההפתעה השלישית קשורה בשתיים הקודמות. הפעילות ההתקפית של צה"ל אכן גורמת לחמאס נזק משמעותי ביותר שיכול להשליך על תהליך קבלת ההחלטות שלה בעתיד. אבל העימות הנוכחי חושף בעיקר את הפער העצום שיש בנראות של ההישגים של שני הצדדים במהלך העימות עצמו. ההישגים של החמאס - השיגורים, האזעקות, הפגיעות בבתים וההרוגים - הם ברורים, מיידיים ונתפסים בהקשר של העימות הנוכחי. ההישגים של צה"ל משמעותיים, אבל הם מצטברים והרבה פחות מוחשיים וברורים. כאשר מחברים לפער זה את ההכרה ההולכת וגוברת בחוסר היכולת להפסיק את מטחי הרקטות, מתקבלת תוצאה עגומה: הציבור הישראלי פשוט לא חווה את ההצלחה של צה"ל. צה"ל בנה רעיון שמבוסס על הרתעת חמאס מהעימות הבא, אבל הציבור רוצה ניצחון בעימות הנוכחי.

מבצע "שומר החומות" מתנהל אפוא בשני ממדים שונים: באחד, תוקף חמאס את העורף הישראלי במטחי רקטות בכמויות שטרם נראו בעבר; ובשני, תוקפת ישראל את חמאס בעזה בעוצמה ובדיוק גדולים בהרבה מאלו של המבצעים הקודמים. אולם, בפועל, נוצר קשר רופף בלבד בין שני הממדים. נוכח המשך ירי הרקטות, תושבי ישראל שנתונים תחת האש לא מתרשמים יתר על המידה מן ההרס האדיר שממיט צה"ל על מערכי האויב וממספר פעיליו שנפגעים. צה"ל לא מצא דרך יעילה להסביר לציבור את ההישגים של הפעילות ההתקפית. השימוש בנתונים על-אודות מספרי התקיפות והמטרות, מספר הקילומטרים של התשתית התת-קרקעית שנפגעה והעמעום סביב ההיגיון הצבאי של התקיפות על הבניינים רבי הקומות - לא סייעו בעניין זה.

גם הצמרת המדינית והצבאית הופתעה

במובן זה, נראה שגם לצמרת המדינית והצבאית הייתה הפתעה בימי המבצע. הם גילו (שוב) שהשאיפה להשגת הכרעה ברורה וחד-משמעית במלחמת בזק קצרה מאפיינת עדיין את החשיבה של הציבור הישראלי אודות התוצאה הרצויה של עימותים צבאיים. היא גם זו שמהווה את הפרספקטיבה שדרכה מתבונן הציבור על התוצאות בפועל. זאת אחת הסיבות לתחושת התסכול שחווה הציבור הישראלי, המועצמת על-ידי השיח המתנהל באולפני הגל הפתוח בערוצים השונים. שיח זה נותן עדיפות ברורה לעיסוק במטחי הרקטות המתמשכים ומתקשה להסביר את הישגי צה"ל. הציפייה (שטרם התגשמה) לסיכול ממוקד של אחת הדמויות המוכרות בהנהגת חמאס משקפת תשוקה לתמונת ניצחון, אך ספק אם גם הצלחתו של מבצע כזה תשנה את תמונת המצב הבסיסית.

תחת האסטרטגיה הנוכחית של הדרג המדיני, ספק אם יש דרך טובה יותר מזו שבה בחר צה"ל להתמודד עם חמאס. הלקחים מעימותים קודמים מלמדים, שבמבצעים שתכליתם להשיג הרתעה מתחייבת הפרדה בין האירועים והתחושות במהלך הלחימה לבין השפעותיה בטווח הבינוני והארוך. מותר אפוא לקוות שגם הפעם יסתבר, כי ההרתעה אכן חוזקה והיא תבוא לביטוי בדמות תקופת שקט ארוכה יחסית. אם אכן כך יהיה, מוטב שההנהגה המדינית והצבאית תנצל את הזמן לתיאום הציפיות של הציבור, להבהרת ההיגיון האמיתי של האסטרטגיה שלה ולדיון ציבורי גלוי במאפייני העימותים הצפויים. זאת, לפני המלחמה עם חיזבאללה שתהיה, כמובן, בעייתית הרבה יותר.

הכותב הוא סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  22/05/2021   |   עודכן:  22/05/2021
תא"ל (מיל') איתי ברון
+סינוואר יצא מהמחבוא וחגג ניצחון
21:02 22/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מנהיג חמאס ברצועת עזה ביקר בבית משפחתו של באסם עיסא, מח"ט עזה ומי שהיה יד ימינו של מוחמד דף, וצולם מחבק את בנו  ▪  חמאס הודיע: סינוואר ודף ניצלו מניסיונות חיסול
(סינוואר בסיבוב הראשון מחוץ למסתור [צילום: מן הטלוויזיה])
+לשקר ולצאת אמין
18:55 22/05/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
מבצע "שומר חומות" כמו קודמיו הוא פעולת תגמול גדולת ממדים, שנועדה להקנות כמה שנות שקט לתושבי ישראל, וקודם לכל למתגוררים בעוטף עזה
(נתניהו. יהיר [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
+שמשון
18:13 22/05/21  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
אך הפלשתים של היום אינם רק סדיסטים, הם חכמים וממולחים ביותר  ▪  את אותה שיטת שמשון הם אימצו, אלא שבמקום שועלים הם משתמשים בבלונים פורחים או רחפנים להבעיר אש בשדות התבואה בצד הישראלי
(בלונים במקום שועלים [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90])
+מה בין פייזר לכיפת ברזל
15:29 22/05/21  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
ישראל הפכה מרצון לשדה ניסויים עבור חברת פייזר האמריקנית, להשבחת החיסון שפיתחה מפני קורונה  ▪  ישראל הפכה בעל כורחה לשדה ניסויים-חי עבור כיפת ברזל שפותחה על-ידי רפאל, מפני רקטות וטילים שנורו משטח הרצועה על-ידי החמאס והג'יהאד האיסלאמי  ▪  בשני המקרים - הממצאים המדעיים מניסויים אלה שווים הון עצום, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה צבאית  ▪  ההזמנות בדרך
כיפת ברזל. 90% הצלחה [צילום: מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע אנו מתוסכלים מ"שומר החומות"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כסף קטארי דרך
23/05/21 09:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע שומר החומות
חמאס ותומכיו הגדילו את שאיפותיהם בסבב הנוכחי ביחס לסבבי הלחימה הקודמים נגד ישראל. מבחינתם מבצע "חרב ירושלים" היה צריך להפוך לאינתיפאדה שלישית והפעם גם לסחוף את כל הציבור הפלשתיני מהים ועד הנהר. לאור הציפיות הללו הכישלון בהחלט צורב. להלן כמה נקודות לאופטימיות לסיכום סבב הלחימה הנוכחי:
21/05/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
הדמוקרטים באמריקה שונאים את ישראל. יש סיבות עומק ויש סיבות הנעוצות בלוח האקטואליה. בעומק, די להזכיר את נשיאותו המפוארת של רוזבלט שנכנע לסטלין והסובייטיקה שלו, הפקיר את יהודי אירופה לשואתם, אטם את אוזניו לקולות צלולים, מעטים, שדרשו ממנו להגן את ערכי המוסר והצדק שבשמם הושבע לנשיא הדמוקרטיה האדירה בעולם. באמתחתם 'יושבת' יהדות רפורמית, שבעה ומתחסדת, בראשה ניצבת מנהיגות אווילית של הניויורקטיימס.
21/05/2021  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
סְמוֹטְרִיץ', הַחַ"כּ הַקָּשׁוּחַ
21/05/2021  |  ערן גרף  |   שירים
נראה שרב-ניצב קובי שבתאי טרם הפנים את תפקיד המשטרה בשמירת הסדר ובאבטחת הציבור מפני פורעים ומפירי חוק. התנהלותו מול הגורמים המחוללים את מירב אי-הסדרים בישראל הינה כושלת שלא לומר שערורייתית.
21/05/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בִּיבִּי הִתִּיר אֶת הָרְצוּעָה
21/05/2021  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   מבצע שומר החומות  
"מה שהיה הוא לא מה שיהיה"  /  עידן יוסף
שב"כ עצר 3 יהודים בחשד לתקיפת ערבי  /  עידן יוסף
גל תקריות אנטישמיות בארה"ב בעקבות המבצע בעזה  /  עידן יוסף
סופר-מטרו   /  אברהם בנמלך
חמאס סוחר בדם הפלשתיני  /  יוני בן-מנחם
האגדה על עובדי גוגל  /  סוזי דים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il