|   15:07:40
כתב משפטי   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
תחרות יופי לגמלים באיחוד האמירויות [צילום: איזבל דה-ברה, AP]

איחוד האמירויות: התקרבות לאירן וקשרים עם ישראל

על ישראל לקחת בחשבון שינוי אפשרי במקומה של איחוד האמירויות כנדבך בחזית האזורית מול אירן, במיוחד על-רקע בקיעים נוספים המתגלים בחזית זו ובוודאי אם ייחתם עם אירן הסכם חדש בסוגיית הגרעין
12/02/2022  |     |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
   רשימות קודמות
  סעודיה מבטיחה לנטוע 10 מיליארד עצים
  אירן וסעודיה מדברות. לאן זה יוביל
  מוחמד מחכה לביידן - בחשש
  סעודיה מול ישראל: נורמליזציה זוחלת
  אירן עלולה לצבור נקודות זכות

איחוד האמירויות, שותפתה המרכזית של ישראל במפרץ, רואה באירן את האיום המרכזי לביטחונה הלאומי. האתגר שמציבה אירן לאיחוד האמירויות מורכב מאיום בפגיעה קינטית ישירה ביעדים אסטרטגיים, בעיקר מתקני נפט, התפלה וסמלי שלטון; איום עקיף באמצעות הפעלת שלוחים אירנים (המורדים החות'ים בתימן); איום פוטנציאלי בהפעלת חתרנות וטרור (אפשר שבהסתמך על הקהילה האירנית המשמעותית בדובאי); וכן איום הנובע מהשליטה בפועל בטריטוריה אמירתית - כיבוש אבו מוסא ואיי טונב. על-רקע זה פיתחה איחוד האמירויות מענים הגנתיים מגוונים ובמקביל היא מבקשת לשמור על יחסים כלכליים ודיפלומטיים תקינים ככל האפשר עם אירן, כמעין "תעודת ביטוח".

היות איחוד האמירויות מרכז פיננסי בינלאומי, קרבתה הגאוגרפית לאירן והיחסים ההיסטוריים בין דובאי לאירן, תרמו להפיכת איחוד האמירויות לשותפת הסחר המרכזית של אירן (הכללת רכיב הנפט הופכת את סין לשותפת הסחר המרכזית של אירן). לפני פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם אירן ב-2018 עמד היקף הסחר המדווח בין המדינות על 13 מיליארד דולר (בין השתיים מתקיים גם סחר לא-חוקי בהיקף גדול). איחוד האמירויות תמכה פומבית בפרישת ארצות הברית מההסכם ושיתפה פעולה בקמפיין הלחץ האמריקני נגד אירן, ובהתאם ירד היקף הסחר עם אירן ל-7 מיליארד דולר.

למרות הפגיעה הכלכלית תמכה איחוד האמירויות, להוציא חריגים, במשטר העיצומים שהוטל על אירן ואף הגבירה לפרקים את קצב הפקת הנפט בתחומה כדי לכסות על גריעת הנפט האירני מהשווקים. אומנם הפדרציה מודאגת מהמגעים בין ארצות הברית לאירן בנושא החזרה להסכם הגרעין, שמא הסכם יגביר את השפעתה האזורית של אירן. אולם, היא צפויה להרוויח מהסרת העיצומים מעל אירן עקב הרחבת היקף הסחר ביניהן.

ב-2016 איחוד האמירויות הקפידה לשמור על ערוץ קשר דיפלומטי עם אירן, ואף הותירה את נציגותה באירן פתוחה לאחר שמדינות ערביות רבות סגרו את נציגותיהן בטהרן בעקבות ההתקפות על הנציגויות הסעודיות באירן. תפנית חדה במדיניותה התרחשה ב-2019, עת פנתה איחוד האמירויות לדיאלוג מול אירן לאחר התקפות אירניות על כלי שיט במפרץ. הצעד האמירתי נבע מחשש לפגיעה אירנית ביעדים באמירויות. מגמת ההתקרבות התחזקה עם הודעת איחוד האמירויות על פינוי כוחותיה מתימן, וכללה גם חתימה על מזכר להידוק התיאום בתחום השיט, הפשרת כספים אירנים בבנקים באמירויות, והעברת סיוע רפואי (עם כוויית וקטר) לאירן במסגרת המאבק במגיפת הקורונה.

"איזון" לקשרים עם ישראל
יצחק הרצוג בביקורו באמירויות [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ/AP]

הקשר עם ישראל נושא בחובו יתרונות מגוונים עבור איחוד האמירויות. ראשית, התיאום ברמה המדינית-אסטרטגית מול נושאי עניין משותפים; שנית, ברמה המודיעינית-אופרטיבית לסיכול איומים ולהתמודדות עימם; שלישית, איחוד האמירויות זקוקה לטכנולוגיה בטחונית ישראלית, במיוחד לנוכח פערים בתחום ההגנה מפני טילים. בנוסף, הקשר עם ישראל על יכולותיה, עשוי להוסיף במידה לא מבוטלת לדימוי ההרתעה של איחוד האמירויות מול אירן

גם מפגשי הבכירים משני הצדדים עלו מדרגה. סגן שר החוץ האירני, עלי באגרי קאני, אמר כי אירן ואיחוד האמירויות החליטו לפתוח פרק חדש ביחסים ביניהן. דברים אלו נאמרו אחרי ביקורו בדובאי בנובמבר 2021, שם נפגש עם יועצו הבכיר של נשיא האמירויות, אנואר גרגש, ועם השר לענייני המדינה, חליפה שאהין. טחנון בן-זאיד, היועץ לביטחון לאומי באמירויות ואחיו של השליט בפועל, מוחמד בן-זאיד, פגש בדצמבר 2021 את נשיא אירן, אברהים ראיסי, הביע תקווה כי הביקור יהווה "נקודת מפנה" ביחסים ואף הגיש לראיסי הזמנה לביקור באמירויות.

האיום שמציבה אירן לישראל ולאיחוד האמירויות היה לאורך השנים בסיס להתקרבות בין המדינות, הגם שישראל מדגישה את האיום הגרעיני שמציבה אירן, בעוד איחוד האמירויות רואה באירן כוח הגמוני המבקש לכפות עליה את רצונו. הפדרציה מדגישה גם את הטילים וכלי הטיס הבלתי-מאוישים של אירן ושלוחיה, כאיום המאתגר אותה ביותר בעת הנוכחית.

ואכן, הקשר עם ישראל נושא בחובו יתרונות מגוונים עבור איחוד האמירויות. ראשית, התיאום ברמה המדינית-אסטרטגית מול נושאי עניין משותפים; שנית, ברמה המודיעינית-אופרטיבית לסיכול איומים ולהתמודדות עימם; שלישית, איחוד האמירויות זקוקה לטכנולוגיה ביטחונית ישראלית, במיוחד לנוכח פערים בתחום ההגנה מפני טילים. בנוסף, הקשר עם ישראל על יכולותיה, עשוי להוסיף במידה לא מבוטלת לדימוי ההרתעה של איחוד האמירויות מול אירן.

ישראל מצידה פעלה לבסס חזית אזורית רחבה מול אירן, שתכלול אותה ואת מדינות ערב ה"פרגמטיות", הגם ש"בחזית" זאת ישנם בקיעים לא מעטים, ובכללם חוסר רצון מובהק של מדינות המפרץ מלהיתפש כמי שמשמשות כמעין "בסיס קדמי" ישראלי, וזאת במרחק נגיעה מאירן. מיד לאחר ההכרזה על "הסכמי אברהם", שיגרו בכירים אירניים איומים מפורשים כלפי איחוד האמירויות. כך למשל, עורך היומון השמרני "קייהאן", המקורב למנהיג העליון, כתב, כי הבגידה של איחוד האמירויות בפלשתינים הופכת אותה ל"מטרה לגיטימית וקלה". אירן, על-פי המדווח, גם תכננה לפגוע בדיפלומטים אמירתיים על אדמת אפריקה.

מאמצי ההתקרבות הנוכחיים של איחוד האמירויות לאירן נועדו בין השאר "לאזן" דימוי בעייתי זה של האיחוד כמסייעת מודיעינית ומבצעית לישראל, ובעיקר מתוך הבנה, כי מעמדה של אירן באזור צפוי להשתפר בעקבות החתימה על הסכם גרעין חדש. אירן לא הייתה זקוקה להסכמי הנורמליזציה כדי לדעת שקיים שיתוף פעולה ביטחוני בין ישראל לשכנותיה הערביות ואף את היותה יעד לאותו שיתוף פעולה. אך ההסכמים הפכו את הנוכחות הישראלית במפרץ לרשמית, גלויה וכזו שעלולה בעיני האמירתים להוות תירוץ נוסף לתקיפתם על-ידי אירן.

הבנת הכיוון חשובה לישראל
בורג' אל-חליפה ב-1 בינואר [צילום: כרמן ג'ברילי, AP]

מחד גיסא, המונרכיות הסוניות היו שמחות שמישהו יעשה עבורן את העבודה ויפגע פגיעה קשה וארוכת טווח בתוכנית הגרעין האירנית, מאידך גיסא הן מבינות את היותן בקו האש ויעד כמעט ודאי לתקיפה אירנית כתגובה על פגיעה במתקניה הגרעיניים. מכאן מאמציהן לשמור על יחסים סבירים עם אירן

על-רקע המלחמה הנמשכת בתימן, החריפה בתחילת 2022 המתיחות בין איחוד האמירויות לאירן, עת ביצעו החות'ים, הנתמכים בידי אירן, מספר תקיפות נגד שורת מטרות באיחוד האמירויות בתגובה ללחץ האפקטיבי שהפעילו עליהם בתימן הצבא הסעודי (מהאוויר) ומיליציות הנאמנות לאיחוד האמירויות (ביבשה). בעקבות המתקפות, דווח בתחילת פברואר, כי ארצות הברית תשלח כוחות אוויר וים כדי לסייע בהגנת איחוד האמירויות, וכי תשקול להחזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור הזרים.

לא ברור האם הייתה מעורבות אירנית ישירה בהתקפות, אך סביר, כי אירן אישרה אותן מבעוד מועד, שהרי לאירן אינטרס לשמור על יחסים תקינים עם שכנותיה הערביות, ואיחוד האמירויות ביניהן, אך היא ממשיכה לאיים עליהן במובלע באמצעות שלוחיה. יוזכר שהיו אלה החות'ים שלקחו אחריות על המתקפה האירנית ב-2019 על מתקני הנפט בסעודיה.

אמנם סעודיה ואיחוד האמירויות מעדיפות פתרון דיפלומטי למתיחות עם אירן, אך הן חוששות מאפשרות התגבשות הסכם בין אירן לבין המעצמות בנושא הגרעין, משום שלא יכלול התייחסות לחתרנות האירנית ברחבי האזור, בטרור ובסוגיית הטילים שבידי אירן. מחד-גיסא, המונרכיות הסוניות היו שמחות שמישהו יעשה עבורן את העבודה ויפגע פגיעה קשה וארוכת טווח בתוכנית הגרעין האירנית, מאידך-גיסא הן מבינות את היותן בקו האש ויעד כמעט ודאי לתקיפה אירנית כתגובה על פגיעה במתקניה הגרעיניים. מכאן מאמציהן לשמור על יחסים סבירים עם אירן.

הבנת הכיוון המדיני בו צועדת איחוד האמירויות חשובה לישראל, לא רק בשל היותה מדינת מפתח מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית במזרח התיכון, אלא גם משום שהיא מתווה דרך לאחרות. לדוגמה, איחוד האמירויות מקדימה לרוב את סעודיה בתמרונים המדיניים שהיא עורכת. בהקשר זה ניתן לראות את המגעים האחרונים בין אירן לסעודיה, שהגיעו לאחר דיאלוג אירני-אמירתי.

על ישראל לקחת בחשבון שינוי אפשרי במקומה של איחוד האמירויות כנדבך בחזית האזורית מול אירן, במיוחד על-רקע בקיעים נוספים המתגלים בחזית זו ובוודאי אם ייחתם הסכם חדש בסוגיית הגרעין עם אירן. בעידן של בריתות נזילות והחלפת נאמנויות, על ישראל להיות קשובה לשינויים המתהווים ולבחון האם וכיצד יושפע מהם, למשל, המשך תהליך הנורמליזציה בינה לבין מדינות באזור – בעיקר, אך לא רק, עם סעודיה.

הכותב הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  12/02/2022   |   עודכן:  12/02/2022
יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איחוד האמירויות: התקרבות לאירן וקשרים עם ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן בוקס
12/02/22 17:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
העיתון הטורקי סבאח חשף כי ארגון הביון הטורקי MIT סיכל התנקשות אירני באיש העסקים הישראלי יאיר גלר. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נתן חסותו לגלר. על-פי הדיווח, ביקשו האירנים להתנקם בישראל על חיסול ראש תוכנית הגרעין האירנית, מוחסן פחריזאדה, בנובמבר 2020 ולחבל ביחסים שבין ישראל לטורקיה. עוד דווח כי שמונה מתוך תשעת חברי החוליה שעקבה אחרי גלר נעצרו.
11/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק. זהו ביקורה הראשון של ברבוק בישראל.
10/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח הערב (א') עם ראש הממשלה נפתלי בנט. השיחה, ראשונה מזה חצי שנה. הפעם האחרונה שבה שוחחו הייתה בפגישתם באוגוסט 2022. ככל הנראה מתקיימת השיחה ברקע הסכם חדש עם אירן שמתכננת ארה"ב וניסיון לרכך את ישראל.
06/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן נשאל שוב ושוב מהם הקווים האדומים שלו במשבר בין רוסיה לאוקראינה, ושאלות דומות מופנות לוושינגטון גם כלפי יריבים אחרים: סין בשאלת טייוואן, אירן בסוגיית הגרעין. יש חיסרון ברור בהצבה פומבית של קווים אדומים: היריב יכול להתעלם מהם ולהכריח את ארה"ב לבחור בין תגובה לבין הצטיירות כחלשה וחסרת אמינות. דוגמה בולטת לכך היא חוסר המעש של ברק אובמה כלפי השימוש שעשה בשאר אסד בנשק כימי, למרות שהצהיר שזהו קו אדום.
06/02/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אר"ה החליטה להסיר חלק מהסנקציות שהטיל ממשל טראמפ נגד תוכנית הגרעין האזרחית של אירן - כך הודיע (יום ו', 4.2.22) ממשל ביידן. מדובר בפעם הראשונה מאז החזרה למשא-ומתן עם אירן שארצות הברית מכריזה על ביטולן של סנקציות כלשהן על הרפובליקה האיסלאמית.
05/02/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il