|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
תקיפה ישראלית בדמשק [צילום: כלי התקשורת בסוריה]

לרענן את האסטרטגיה מול פעילות אירן בסוריה

ישראל רשמה בשנים האחרונות הצלחות מרשימות במאבק נגד הנוכחות האירנית בסוריה, אך למבצעים אלו יש גם מגבלות כעת יש לשלב את כל הכלים הצבאיים והמדיניים - החל ממאבק תודעתי, דרך קהילות מקומיות וכלה במבצעים חשאיים
16/07/2022  |   כרמית ולנסי   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

התקיפות האוויריות בסוריה, המיוחסות לישראל, מהוות נדבך עיקרי באסטרטגיה הישראלית מול הזירה הצפונית. תכליתן לשרת שלוש מטרות עיקריות; מניעת התעצמות של חיזבאללה ויתר שלוחותיה של אירן באמצעות שיבוש העברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לארגון; פגיעה בתשתיות של השלוחים השיעים בדרום סוריה, הנערכים לפתיחת חזית מול ישראל; מאמץ ארוך טווח "לתקוע טריז" (כפי שמטרה זו מוגדרת במערכת הביטחון הישראלית) בין דמשק לטהרן.

ניתן להניח, כי לאורך שנות המלחמה ישראל פעלה מעבר למב"מ גם במספר ערוצים חשאיים יותר, הכוללים מבצעים מיוחדים ומבצעי תודעה. ברם בשנים האחרונות נראה, כי המב"מ הפך לכלי המרכזי. על פניו, שתי התקיפות שבוצעו בסוריה, ב-10 ביוני לעבר שדה התעופה דמשק בינלאומי וב-2 ביולי לעבר יעדים בסמוך לעיר טרטוס, הן המשך של גישת המב"מ. אך הביקורת שעוררו והשלכותיהן הפוטנציאליות מעוררות את הצורך לבחון מחדש את תועלתה ואת התוקף של גישה זו.

במשך שנים המב"מ גרף לא מעט הצלחות. חזון ההתבססות האירני, כפי שטווה אותו מפקד כוח אל-קדס שחוסל בתחילת 2020, קאסם סולימאני, לא מומש במלוא היקפו הנשאף. מאז ניתן לזהות האטה בקצב ההתבססות ובהיקפה. כוח אל-קדס נותר ללא תוכנית סדורה בסוריה, ולכך תרם במיוחד המב"מ - מספר תקיפות המוערך במאות. בחמש השנים האחרונות ישראל הצליחה לפגוע במידה ניכרת בציר העברות אמצעי לחימה, לרבות רכיבים לנשק מדויק, שהועברו מטהרן לסוריה ולעיתים גם לחיזבאללה בלבנון.

למב"מ נודע תפקיד חשוב החורג מהזירה הסורית. שנים של תקיפות מדויקות נגד יעדים אירניים הפכו את צה"ל לשחקן המרכזי, שלא לומר הבלעדי, הפועל נגד החתרנות האירנית ברחבי המזרח התיכון. עובדה זו מיצבה את מעמדה האזורי של ישראל והפכה אותה לשותף פוטנציאלי בקרב מדינות המפרץ ומדינות סוניות נוספות במאבק נגד האויב המשותף – אירן.

הצלחת המתקפות אינה ברמה אחידה
חיילי צה"ל בגבול סוריה [צילום: מיכאל גלעדי, AP]

על אף הצלחות המב"מ, הנסיבות הנוכחיות מחייבות להכיר גם במגבלותיו. בעוד שניתן לזהות רידוד בכוח הצבאי האירני בדרום סוריה, הן כתוצאה מהמב"מ והן כתוצאה מדעיכתה של מלחמת האזרחים, אין להסיק מכך, כי נחלשו גם כוחו של חיזבאללה והתפקיד הבולט שהארגון ממלא במרחב. הדגש המרכזי במודל ההתבססות האירני, נכון להיום, הוא שימור כוחו ומעמדו של חיזבאללה – בדרומה ובעומקה של סוריה.

בדרום, בסמוך לגבול עם ישראל, אירן מתבססת בעיקר על חיזבאללה; על יחידות הצבא הסורי הנתונות להשפעתה (ביניהן דיביזיה 4 בפיקודו של מאהר אסד, אחיו של הנשיא); וכן על בניית מיליציות הגנה מקומיות, שאותן היא מציידת ומאמנת. שני גופים מרכזיים של חיזבאללה הם מפקדת הדרום, המשלבת קציני חיזבאללה כיועצים ומפקחים בשורות הצבא הסורי, ויחידת "תיק הגולן" בפיקודה הישיר, המקימה תאי טרור שמבוססים על סורים מקומיים. חיזבאללה נאלץ אומנם לשלם את מחיר ההתבססות שגובה המב"מ ולצמצם לעיתים פעילותו נוכח לחץ המוטל עליו מצד המשטר, אולם כוחו נותר משמעותי וניכר כי אין בכוונת אירן לוותר על התפקיד שהוא ממלא בסוריה.

בכל הנוגע ל"תקיעת הטריז" בין אירן לסוריה. הצלחת המב"מ חלקית בלבד ונראה שהיא מובילה לשינויים מדודים וטקטיים יותר מאשר לשינוי אסטרטגי במערכת היחסים בין טהרן לדמשק. כך, בשאר אסד, המבקש לבסס את ריבונות שלטונו בשטח סוריה, מטיל מפעם לפעם הגבלות על האירנים וביניהן צמצום חופש התנועה שלהם במעברי גבול, סייגים להברחת סחורות לסוריה, שפוגעות בכלכלה הסורית, וכן איסור על תקיפת ישראל משטחי סוריה. אף דווח, כי אסד אסר בעבר על אירן להעביר אמצעי לחימה דרך שדה התעופה בדמשק.

ברם, תקיפת שדה התעופה בדמשק בתחילת יוני העידה, כי האירנים אינם מקפידים למלא את הוראותיו של הנשיא הסורי. מכל מקום, ספק האם אסד מעוניין באמת להגביל את הפעילות האירנית, שכן הוא חב לטהרן את שרידותו. אם בעתיד המב"מ אכן יוביל את אסד לסלק משטח סוריה את הנוכחות האירנית, או למצער לצמצמה, שנים של התבססות אירנית עמוקה במוסדות המדינה, בתשתיות אזרחיות ובפרויקטים כלכליים וחברתיים - יקשו עליו מאוד את השלמת המשימה.

ניתן לטעון, שאף התקיפות הישראליות אינן נותנות מענה להתבססות האזרחית ארוכת הטווח של אירן בסוריה, שמעבר ליצירת השפעה ולהפצת השיעה, נועדה בסופו של דבר לתמוך בשאיפות הצבאיות של טהרן בסוריה בפרט וברחבי האזור בכלל. בנוסף, המתקפות האוויריות בסוריה הן טיפה בים. צה"ל משבש במידה מה את העברות כלי הנשק ואת ההתבססות האירנית, אך אין בכוחו לבלום אותן לחלוטין. יש לא מעט משלוחי נשק החומקים מעיני חיל-האוויר הישראלי.

רוסיה הגיבה הפעם ביתר חריפות
מטוסים רוסיים בסוריה [צילום: AP]

מעבר למגבלות ההישג המבצעי, המב"מ בכלל והתקיפות בשדה התעופה דמשק ובטרטוס בפרט, מעוררים שאלות נוספות אשר למידת הלגיטימציה שממנה נהנתה ישראל עד כה בהקשר זה. רוסיה, כדרכה, גינתה בחריפות את הפעולה האחרונה ומשרד החוץ הרוסי טען, כי על ישראל להפסיק עם מה שתואר כ"נוהל מרושע" של פגיעה בתשתיות אזרחיות.

כבפעמים קודמות, השגריר הישראלי ברוסיה זומן לשיחת הבהרה, אולם לראשונה החליטה רוסיה לגבש הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם, שתכלול גינוי לתקיפות ואזהרה מפני ערעור היציבות ופגיעה בריבונות הסורית. צעדים אלו עשויים להעיד, כי התקיפות הישראליות עלולות לגרור תגובות חריפות אף יותר ממוסקבה, שממילא מעוניינת להפגין את עוצמתה במזרח התיכון נוכח חולשתה באירופה. עדות לכך נמצאה גם באיתות הרוסי שבהפעלת ה-300S הרוסי נגד מטוס חיל האויר הישראלי בחודש מאי. הגם שתקיפות יעדים אירנים בסוריה משרתות במידה מסוימת את רוסיה, הנמצאת בתחרות השפעה עם אירן במרחב, הרי שכאשר הן זולגות, לעיתים באופן בלתי נמנע, ליעדים של משטר אסד - הלחץ הרוסי על ישראל עלול להיות כבד יותר.

בנוסף, בחודשים האחרונים אסד מבסס את מעמדו האזורי כמנהיג סוריה. ירדן, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין מנרמלות עימו יחסים ומשיבות אותו לחיק העולם הערבי. מגמה זו, במקביל לתהליך הנורמליזציה של אותן מדינות עם ישראל, עלולה להוביל ללחץ על ירושלים לצמצם את התקיפות, בעיקר נגד תשתיות אזרחיות לכאורה של המשטר, המערערות את ריבונותה ויציבותה של סוריה.

שאלה לא פחות חשובה היא עד כמה יכולה ישראל למתוח את הסבלנות האירנית בעודה פועלת נגדה בסוריה, ועל-פי דיווחים זרים גם בזירות רחוקות יותר. אסד עדיין מוחלש ולכן לא צפוי להגיב בעת הנוכחית. לעומת זאת, ראוי לקחת בחשבון אפשרות של החלטה אירנית להגיב באופן תקיף יותר מאשר עד כה, כדי "לתקן את מאזן ההרתעה" – כפי שהדברים מנוסחים בטהרן. החלטה כזו אומנם מנוגדת למדיניות ההבלגה האירנית, המשקפת הכרה ביתרון שיש לישראל במקרה של עימות עימה, ובניגוד ל"דרישת" אסד להימנע מלתקוף את ישראל משטחו, אך נוכח צבר התקיפות אירן עלולה להסתכן בתגובה.

לכן, זו העת לבחון מחדש את האסטרטגיה הישראלית בסוריה ולשכלל אותה באמצעות פיתוח תוכנית רב-ממדית מול האיומים הנשקפים לישראל בזירה זו, תוך בירור השאלות הבאות: מהו היחס הנכון בין פגיעה ביעדים סוריים לבין פגיעה ביעדים אירניים? כיצד משמרים את התיאום האסטרטגי עם רוסיה נוכח השלכותיה של המלחמה באוקראינה? מהו מצב הסיום של המערכה והאם קיים מדד להערכת ההישג? ולבסוף, מהו המחיר שאותו תהיה מוכנה ישראל לשלם תמורת המשך המב"מ ומה יוביל מבחינתה להסלמה?

הנוחות היא שברירית וזמנית
לא ניתן להסתפק בחיל האוויר [צילום: דובר צה"ל]

לצד התקיפות האוויריות והתאמתן לנסיבות הנוכחיות, על ישראל לפתח מערכה המשלבת את כל גופי המערכת הביטחונית והמדינית על אמצעיהם השונים. במסגרת זאת, ניתן לקדם מערכה תודעתית רחבת היקף, שתמחיש לקהילה הבינלאומית את איום החתרנות האירנית ותפעל לצמצומה. בנוסף, ראוי לשכלל את היכולות המבצעיות בסוריה, תוך מיצוי הכלים החשאיים של מערכת הביטחון על-מנת לייעל את היעדים האסטרטגים והאופרטיביים של ישראל בזירה, שהמב"מ נותן להם מענה חלקי (כאמור, תקיעת הטריז בין סוריה לאירן, ההתבססות האזרחית האירנית).

אמצעי השפעה פוטנציאלי נוסף הוא כינון יחסים עם קהילות מקומיות באזור, המתנגדות למשטר אסד ולהשפעה אירנית. מדובר בעיקר בגורמים סונים ודרוזים, הכמהים לשיח עם ישראל ולתמיכה ממנה. חיזוק הקשר עימם יכול לבוא לידי ביטוי בין היתר בסיוע הומניטרי ועשוי להפחית את תלותם של מקומיים בחיזבאללה ובאירן, המנצלות היטב את המצוקה האזרחית.

ברמה האזורית, על ישראל לחזק את שיתוף הפעולה עם ידידותיה החדשות מהמפרץ על-מנת לצמצם את ההשפעה האירנית בסוריה ובזירות נוספות במרחב. לבסוף, כשמדובר בזירת עימות סבוכה ומורכבת כזירה הסורית, שבה מובילה אירן מאמצים צבאים, כלכליים ואזרחיים כדי לייצר לעצמה יתרון, ראוי שגם ישראל תעשה שימוש בכלים מגוונים - צבאיים ואזרחיים.

הקולות הנשמעים בישראל בדבר הצורך לרענן את האסטרטגיה בסוריה אינם חדשים או זרים למערכת הביטחון. ברם נראה, כי הפרדיגמה המובילה היום במערכת היא שסוריה היא זירה "פתורה" וכי המב"מ נותן מענה מספק לאתגרים הנשקפים ממנה. הנוחות היחסית שהתקיפות האוויריות אפשרו עד כה אינה רק שברירית וזמנית, אלא עלולה להוביל לקיפאון במערכת ולצמצום השקעת משאבים בפתרונות ארוכי טווח. המציאות הנוכחית מעלה את הצורך בחשיבה מחודשת, ויפה שעה אחת קודם.

הכותבות הן חוקרות במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  16/07/2022   |   עודכן:  16/07/2022
כרמית ולנסי, עדן כדורי
+הותר לפרסום: הרמטכ"ל כוכבי יבקר ביום שני במרוקו
21:19 16/07/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כבר אתמול דווח כי הרמטכ"ל צפוי לבקר ביום שני הקרוב במדינה מזרח תיכונית המקיימת קשרים מדיניים עם ישראל, אך רק היום הותר לפרסום כי היעד לביקור הוא מרוקו
ביקור רשמי ראשון של רמטכ"ל ישראלי במרוקו [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לרענן את האסטרטגיה מול פעילות אירן בסוריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
עכשיו זה רשמי: רשות התעופה האזרחית בסעודיה הודיעה הלילה (יום ו', 15.7.22) על פתיחת המרחב האווירי של הממלכה למעבר כל המטוסים האזרחיים, ללא יוצא מן הכלל. שמה של ישראל לא צוין באופן מפורש בהודעה, אבל אופן הכרזה דומה היה גם אחרי נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, שבו רשות התעופה האזרחית הסעודית הודיעה שתאפשר מעבר לכל הטיסות לאמירויות ומהן.
15/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
נזכרתי בקיתונות הלעג והבוז שנשפכו על ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, לאחר ההשיג הייחודי, חתימת הסכמי אברהם. הפרשנים גיחכו במקלדת מושחזת מרוחה בציניות, והזכירו שאלו לא האויבים האמיתיים, המגישות והמגישים הגניבו חיוך רב משמעות בזווית הפה, חיוך מתריס הלועג לתמונות ההיסטוריות של המנהיגים בחתימת הסכמי השלום. אנשי ההגות והרוח העניקו הסברים מלומדים מדוע אין למנהיגים אלו אפילו את הזכות לחלום על פרס נובל לשלום, והגנרלים המעיטו בגיחוך של מביני עניין כי מדובר בתמונות לצרכי הפוליטיקה המדשדשת של נתניהו וטראמפ.
הפגנת השרירים של ארגון חיזבאללה שבאה לידי ביטוי בשיגור 3 כטב"מים לעבר אסדת הגז "כריש" הכניסה ללחץ את ממשל ביידן אשר רוצה בשמירה על השקט באזור במהלך ביקור של הנשיא השבוע בישראל, ברש"פ ובסעודיה וגם לאחר מכן. גם ישראל מודאגת מאוד, החשש שלה הוא שחיזבאללה הולך להסלמה בעניין הגז הטבעי לאחר שמנהיגו חסן נסראללה הודיע כי לא יאפשר את הפקת הגז מן המאגר הטבעי בים, ישראל מתכננת להתחיל בהפקה בחודש ספטמבר.
ראש הממשלה, יאיר לפיד, שוחח הערב (יום א', 10.7.22) עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. נשיא מצרים בירך את ראש הממשלה להצלחה בתפקידו והתייחס לפגישתם האחרונה בקהיר בה שוחחו על קשת רחבה של נושאים וסיכמו כי עליהם להיפגש בקרוב.
10/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ב-2 ביולי שיגר חיזבאללה שלושה כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"ם) מעל הים התיכון לעבר אסדת הקידוח בשדה הגז הטבעי "כריש", שנמצא במים הכלכליים הישראלים. הכטב"מים טסו בגובה נמוך ובמהירות איטית כדי להקשות על מערכות הגילוי של ישראל לאתר ולזהות אותם, אך צה"ל גילה ויירט אותם באמצעות מטוס קרב וטילי ברק ששוגרו מספינת חיל-הים. להערכת גורמי ביטחון ישראלים, הכטב"מים לא נשאו חומרי נפץ שכן לא אותרו פיצוצי משנה במהלך יירוטם.
09/07/2022  |  אודי דקל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il